Minkä ikäisen antaisit itse päättää ruokavaliostaan? Esim. kasvissyönti tms.

Siis joo, ei ole mun lapset ryhtymässä kasvissyöjilksi. :D Varsinkaan kun ei toinen syö lainkaan kasviksia. :rolleyes: No, mutta siis nyt tuli pöydässä puhetta, kun lapset kysyi, että mitä tää ruoka on, kerroin että se on kanaa. Lapset oli sitten vähän.. öö pöyristyneitä siitä, että tässä ahmitaan jonkun kanaa suuhun. Heille kanat on ihan lemmikeihin verrattavissa, meillä on tuttuja, joilla on kanoja, ja siellä ne on ihan siis.. sylikanoja. Enkä mäkään syö kanaa :D Niin olisko se nyt paha, jos ne sais päättää, ettei ne syö eettisistä syistä kanaa? :rolleyes: Sinänsä se on harmi, koska ne on aikaisemmin oikeasti tykännyt kanan lihan mausta ja se on ruokaa, joka varmasti uppoaa.
 
vegeäiti
Uskoisin, että vaikka antaisit lasten päättää tuosta kanan syömisestä, niin se päätös voi muuttua vielä moneen kertaan. Itse annan lapseni valita oman ruokavalionsa ja kokeilla erilaisia vaihtoehtoja, kunhan niissä on joku järki, ja ruoka pysyy terveellisenä. Lapset kuitenkin saavat kaikenlaisia päähänpistoja, eikä tuo tarkoittaisi että he eivät enää koskaan syö kanaa jos nyt niin päättävät :D Anna lasten kokeilla :)
 
  • Tykkää
Reactions: MINTYNEN
"niin"
[QUOTE="vieras";24045481]No mun mielestä vähän hassua. Koska oikeastihan broileri on eettisempi syötävä kuin sika, lehmästä puhumattakaan.[/QUOTE]

Riippuu siitä mitä eettisellä tarkoitat.
Ilmastosuojelun kannalta broileri on varmasti parempi kuin sika/nauta. Mutta jos ajatellaan eläinten luontaista käyttäytymistä ja sen mahdollistamista lihantuotannossa, niin silloin naudanliha on parasta. Broilerien kasvatus on laillista eläinrääkkäystä!
 
Kyllä,
munkin poika halus alkaa 5veenä kasvis syöjäksi,tykkäsi kasviksista kovasti,tosin valioon olisi kuulunut kuitenkin ehdottomasti makkara ja jauheliharuua,toki myös broileri ja varsinkin pihvit,kala tottakai,joskus jopa lihakastikkeet ja -padat...paljastui kun asiasta tarkemmin keskusteltiin :D.
 
[QUOTE="vieras";24045481]No mun mielestä vähän hassua. Koska oikeastihan broileri on eettisempi syötävä kuin sika, lehmästä puhumattakaan.[/QUOTE]

No sanotaan näin, että kun mun lapset tietää, miten kanat elää onnellista ja kanamaista elämää, niin kyllä ne varmaan järkyttyis jos näkis, miten ne lihabroilerit kasvatetaan. Tarkoitan tässä nyt nimenomaan eläinten kasvatukseen liittyvää etiikkaa. Heidän maailmansa rajoittuu kuitenkin aika pieneen piiriin, emme tunne yhtään lehmän tai sian omistajaa, joten eivät he tiedä millaista elämää lehmät ja siat viettävät.
 
[QUOTE="miuku";24045467]Eksä Pesky oo ninan ja tytsin kaa samoilla linjoilla siinä, et lasta ei saa pakottaa? Eli eiks sit niin, et jos ne ei haluu syödä kanaa, ni ne ei syö.[/QUOTE]

No siis joo, en missään tapauksessa pakottaisi lapsia syömään mitään mitä he eivät oikeasti halua. Se ei kuulu mun lapsenkasvatusmetodeihini, että pakotan lapsia syömään. Lähinnä mietin, että kannattaako tässä nyt mennä niin pitkälle, että ei kotona koskaan tee kanaruokaa ja sanoo kylään mennessä että lapset ei syö kanaruokaa.
 
Meidän 5v tyttö on päiväkodissa ollut jo pitkään kiinnostunut muslimi-kavereidensa ruuista ja koska ruokailut on olleet välillä hankalia hoitaja kysyikin sopisiko meille että tyttö saisi kokeilla tuota sianlihatonta ruokavalioa. Annettiin siihen lupa ja heti alkoi maistua ruoka paremmin. :D

Kotona kyllä syö sikaakin silloin kun sitä sattuu tarjolla olemaan.
 
JONSERED Karhunkantaja
Miksi sanoit, että kanaa? Sehän on broileria ja yleensä kukkopoikaa?:saint:

Ja asiaan: jos lapsi/nuori osaa perustella kantansa selkeästi ja kertoa, miten aikoo jatkossa korvata pois jättämänsä ruoka-aineet niin, että saa kaiken tarvitsemansa aiheuttamatta kohtuutonta vaivaa ruuanlaittajalle.
 
"rattus"
Kyllä mä ymmärtäisin jos vaikka 13 vee tyttöni haluais alkaa kasvissyöjäksi. Passittaisin sen terkkarille tai ravitsemusterapeutille ottamaan selvää miten saa kaikki lihasta saatavat aineet muulla tavoin. Ala-aste ikäinen syö mitä tarjotaan tai on syömättä. Lukuunottamatta paria inhokki ruokaa jotka saa vaan oksennuksen kurkkuun. Pakottaa en viitsi, en saavuta sillä mitään..
 
pier
Niin kauan kun voit huijata lapsia syömään mitä vaan niin sinä päätät. Meillä kaikki liha on lihaa(kana, kala, nauta, sika). Meillä ei syödä possua vaan sikaa sekä nautaa ei siis lehmää. Itse olen aina(kuulemma 2-vuotiaasta asti) pistänyt vastaan lihan kohdalla ja en aio ikinä omiani sitä pakottaa syömään jos ei kelpaa. Mies syö lihaa todella paljon ja lapsonenkin vetää sitä kaksin käsin joten ei tuo minusta johdu. Jokainen päättäkööt mitä mättää itseensä, kamalat muistot mulle vain jäi kun lihaa pakko syötettiin mulle vielä ala-asteella :(
 
"mie"
Meidän tyttö halusi 14 vuotiaana alkaa kasvissyöjäksi. Tyttö oli aikaisemmin hyvin nirso syömään. Sanoin, että sopii minulle, mutta ruuasta ei sitten enään nirsoilla. Tyttö oli tosissaan päättänyt lopettaa lihansyönnin. Olin tosi onnellinen kun sain laittaa ihania papu- ja linssiruokia jotka maistuivat koko perheelle mukisematta.
 
mun lapset on aina päättäneet itse. kumpikin syö monipuolisesti, mut toinen ei syö mitään nakkia eikä makkaraa (jee!) eikä niitä sen takia meille kotiin edes osteta. aika kasvispainotteista on, lisäksi kanaa ja kalaa.
 
Blue
Mun poika 4v on nyt hetken aikaa kysellyt eri lihojen alkuperää ja kysellyt että miksi ihmiset syö lihaa yms yms ja välillä kyllä ollut (niinkuin muutkin lapset) silmät pyöreinä siitä että syödään possua, kanaa, poroa, lehmää. Olen vastaillut totuudenmukaisesti ja kertonut myös että on ihmisiä jotka syövät pelkkiä kasviksia tms. Meilläkin syödään vähintään kerran viikossa kasvisruokaa että tietävät kyllä mitä sekin on.

En ole kuitenkaan kannustanut jättämään mitään pois enkä kannustakaan vielä pitkään aikaan. Yläasteella voisin alkaa ottaa tosissani jos meinaisivat kasvissyöjiksi ryhtyä. Ja jos muutenkin on nirsoa ja valikoivaa lapsen ruokailu niin en kyllä missään nimessä poistaisi sitä varmaa ruokaa lapsen ruokavaliosta.
 
"vieras"
[QUOTE="niin";24045524]Riippuu siitä mitä eettisellä tarkoitat.
Ilmastosuojelun kannalta broileri on varmasti parempi kuin sika/nauta. Mutta jos ajatellaan eläinten luontaista käyttäytymistä ja sen mahdollistamista lihantuotannossa, niin silloin naudanliha on parasta. Broilerien kasvatus on laillista eläinrääkkäystä![/QUOTE]

Ilmastonmuutoksen kannalta nimenomaan tarkoitin. Mä koen sen torjumisen paljon tärkeämmäksi kuin eläinten suojeluun liittyvät seikat.
 
Miksi sanoit, että kanaa? Sehän on broileria ja yleensä kukkopoikaa?:saint:

Ja asiaan: jos lapsi/nuori osaa perustella kantansa selkeästi ja kertoa, miten aikoo jatkossa korvata pois jättämänsä ruoka-aineet niin, että saa kaiken tarvitsemansa aiheuttamatta kohtuutonta vaivaa ruuanlaittajalle.
No onhan se siis kuitenkin kanalintu. :D En mä valehtelemaankaan viitsi ruveta, siellä missä me kyläillään, on kukot ja kanat ihan samanarvoisia. Lapset sitä vaan rupesi miettimään, kun mä tietenkin selitin, että äiti yrittää kyllä välttää kananlihan syömistä, ja että ylipäänsä on ihmisiä, jotka syö vain kasvisruokaa.
 
mun lapset on aina päättäneet itse. kumpikin syö monipuolisesti, mut toinen ei syö mitään nakkia eikä makkaraa (jee!) eikä niitä sen takia meille kotiin edes osteta. aika kasvispainotteista on, lisäksi kanaa ja kalaa.
Kuulostaa ihan hyvältä. :) Lähinnä nyt mietin tuota kanaakin silleen, että se on vaan yksi monista lihavaihtoehdoista, eikä mitenkään pakollinen kenenkään ruokavaliossa. Ei meillä nyt mitään muutakaan pakoteta syömään. Enhän mä itsekään kotona koskaan syö kananlihaa. Tai broilerin. :D Tai minkään linnun. :p
 

Yhteistyössä