Minkä verran teillä isät osallistuu lastenhoitoon?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Tota en osannut ottaa huomioon! Ja kyllä tosiaan mies on sanonutkin että voi hoitaa lasta ja ottaa harrastuksiin kun on vähän isompi. Tässä vaan on nyt käymässä se mistä kaveri varoitteli, eli kun odotan sitä aikaa, en osaa nauttia vauva-ajasta. :/

Miten saisin miehen osallistumaan vauvanhoitoon? Vai odotanko että lapsi kasvaa?
Pienin askelin. Pyydä miestä vaikka pitämään vauvaa sylissä tai vaihtamaan vaipat sillä aikaa kun viet roskat tai käyt suihkussa. Pikkuhiljaa se varmuus siitä kasvaa. Ja ihan rehellinen keskustelu voisi olla paikallaan. Kerrot että toivoisit miehen osallistuvan enemmän ja opettelevan varmemmaksi koska siitä hyötyisi niin vauva, mies, kuin sinäkin. Ja jos ei muuta, niin aika varmaan auttaa mutta tosiaan mitä enemmän mies joutuu pärjäämään, sen pikemmin hän pärjää. Toisaalta vauvanne on todella vielä niin pieni että mitään isompia irtiottoja sun on turha edes haaveilla vielä vaikka mies olisi miten osallistuva. Just ne parin tunnin käynnit ulkona syömässä tai kampaajalla tai lenkillä tms.
 
Eli se on miehessä se vika. Näin arvelinkin. Mieheni mielestä isät hoitaa lapsia silloin kun huvittaa, muuten ovat äidin vastuulla. Tästä meillä on usein riitaa, kun miehellä on harrastuksia ja tapaa kavereita, mutta mä en ole tän 3kk (eli vauvan eliniän) aikana poistunut kotoa MIHINKÄÄN ilman vauvaa. Mun VELVOLLISUUS on kuulema hoitaa lasta. Vaikka onkin ihana ja toivottu ja rakas lapsi, niin mulla alkaa seinät kaatua päälle!

Meillä mies on "joutunut" hoitamaan ja kantamaan vastuun heti lasten syntymän jälkeen. Mitään ns.vapautuksia ei ole saanut isyydestään.
Eikä kumma kyllä ole "valittanut", ettei muka osaa tai jaksa. Ei ole harrastukset menneet edelle. On miehen velvollisuus hoitaa/kasvattaa lapsiaan ihan samoin kuten minunkin.
 
"minna"
Kannattaa tosiaan keskustella asiallisesti oikeasti asiasta. Ja yksi vinkki, jos mies hoitaa vauvaa, älä puutu siihen. Anna miehen hoitaa omalla tavalla. Ehkä tiedätkin tämän. Mutta tiedän tapauksia, jossa äiti vaatii miestä osallistumaan, mutta ei anna tämän tehdä mitään. Ensin passittaa nukuttamaan, mutta kohta marssii itse perässä sotkemaan tilannetta. Yritä saada mies myös puhumaan tilanteesta. Jos hän kokee avuttomuutta kun se ei ehkä olekaan sellaista kun on kuvitellu. Joillekkin voi olla myös turhauttavaa kun ei saakaan rauhottumaan itkuista vauvaa. Mutta jos miehellä on vain periaate että miehellä on oikeus ja vapaus mennä, ja äidin vastuulla on lapset ja koti, sillon ollaan aika metsässä.
 
  • Tykkää
Reactions: Sanna80
[QUOTE="minna";25016493]Kannattaa tosiaan keskustella asiallisesti oikeasti asiasta. Ja yksi vinkki, jos mies hoitaa vauvaa, älä puutu siihen. Anna miehen hoitaa omalla tavalla. Ehkä tiedätkin tämän. Mutta tiedän tapauksia, jossa äiti vaatii miestä osallistumaan, mutta ei anna tämän tehdä mitään. Ensin passittaa nukuttamaan, mutta kohta marssii itse perässä sotkemaan tilannetta. Yritä saada mies myös puhumaan tilanteesta. Jos hän kokee avuttomuutta kun se ei ehkä olekaan sellaista kun on kuvitellu. Joillekkin voi olla myös turhauttavaa kun ei saakaan rauhottumaan itkuista vauvaa. Mutta jos miehellä on vain periaate että miehellä on oikeus ja vapaus mennä, ja äidin vastuulla on lapset ja koti, sillon ollaan aika metsässä.[/QUOTE]
Aamen ja hallelujaa.
Miehen pitää saada olla omalla tavallaan isä. Vaikka hän toimisikin eri tavalla kuin äiti.
Kun mies on vauvan kanssa, ja nainen menee siihen päsmäröimään, niin se saattaa tehokkaasti tappaa miehen kiinnostuksen vauvanhoitoon.
 
Ei ole asiaa mitä mies ei vois lasten kanssa tehdä/hoitaa, "osallistuu" ihan yhtä paljon kuin minäkin ja kivana bonuksena miehellä on arkivapaita jolloin hoitaa kuopusta mun ollessa töissä. Toki on usein pitkää päivää töissä mutta silloin kun ei ole niin touhuaa perheen parissa.
 
"mona"
Meillä käytiin juurikin noihin aikoihin tiukka sanaisia keskusteluja siitä, miksei mies voi käydä edelleen 5kertaa viikossa salilla. Oli selvästi vaikea päästää irti vanhoista rutiineista ja lisäksi ehkä koki ettei osaa hoitaa vauvaa kunnolla kun itki tietysti helpommin hänen sylissään.

Nykyään poika 2v ja mitä isommaksi poika on kasvanut, sitä enemmän mies hänen kanssaan viettää aikaa.On jopa mustasukkainen kun isi ei aina kelpaa..

Kerro miehellesi tunteistasi ja jaksamisestasi, mutta anna hänelle aikaa..
 
"vieras"
Leikkii, hassuttelee ja pitää hauskaa päivittäin. Nukuttaa lähes aina lapsen, iltauninen kun on. Ei osallistu varsinaiseen lastenhoitoon, eli pesuihin, ruokailuihin ja vaatettamiseen ym.

MUTTA maksaa meille usean sadan tuhannen euron arvoisen asunnon ja kivat autot, eli luo puitteet kodin ulkopuolisella panoksellaan mukavalle elämälle. Olen tyytyväinen.Mies ei juuri käy ulkona tai rellestä, kaikki vapaa- aika on omistettu lapselle ja minulle.
 
[QUOTE="minna";25016493]Kannattaa tosiaan keskustella asiallisesti oikeasti asiasta. Ja yksi vinkki, jos mies hoitaa vauvaa, älä puutu siihen. Anna miehen hoitaa omalla tavalla. Ehkä tiedätkin tämän. Mutta tiedän tapauksia, jossa äiti vaatii miestä osallistumaan, mutta ei anna tämän tehdä mitään. Ensin passittaa nukuttamaan, mutta kohta marssii itse perässä sotkemaan tilannetta. Yritä saada mies myös puhumaan tilanteesta. Jos hän kokee avuttomuutta kun se ei ehkä olekaan sellaista kun on kuvitellu. Joillekkin voi olla myös turhauttavaa kun ei saakaan rauhottumaan itkuista vauvaa. Mutta jos miehellä on vain periaate että miehellä on oikeus ja vapaus mennä, ja äidin vastuulla on lapset ja koti, sillon ollaan aika metsässä.[/QUOTE]

Totta joka sana!
 
ap.
Meillä oli yhdessä vaiheessa sekin, että vauva rauhoittui vain tissille ja vain mun syliin. Kaver sanoi että jos isä ei osallistu vauvan hoitoon, niin jossain vaiheessa vauva alkaa vierastaa omaa isää. Kuulostaa aika hurjalta ja kurjalta.
 
"Vierailija"
Hoidamme yhdessä, ja molemmat täysin vapaaehtoisesti.

Kun minä olen ollut kotona, olen hoitanut lapsia enemmän kuin mies. Kun mies on ollut hoitovapaalla, tämä on hoitanut lapsia enemmän kuin minä.

Harrastuksia ja muita kodin ulkopuolisia rientoja meillä on suunnilleen yhtä paljon (lue: vähän).
 

Yhteistyössä