Minkäikäisenä lapsi on ollut yksin esim puolituntia?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
muistaakseni
Meillä on varmaan sinä kesänä tyttö ollut puolituntia yksin kun meni kouluun....
ja joo 4veetä ei tulis mieleenkään jättää niin pitkäksi aikaa, edes siskonsa kanssa kahdestaan.
 
4n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Neeanäiti:
http://lskl.asiakas.org/showPage.php?page_id=39&submit=displayDoc&documentId=175

Laissa ei ole säädetty mitään tarkkaa ikää.
No herran jee, laissako se pitää säätää, että pientä lasta EI jätäte yksin. On todella niin, ettei maalaisjärki muuten pelaa?? Kun ei kerran ole laitonta, ni voi jättää 4 vuotiaanki yksin :eek:
 
vieras
Meidän 4.5v itse haluaisi olla jo yksin kotona, en ole tietenkään jättänyt. Autossa on siskonsa kanssa odottaneet muutamia minuutteja, kun olen juossut hakemassa maitopurkin tms.
 
4n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän 4.5v itse haluaisi olla jo yksin kotona, en ole tietenkään jättänyt. Autossa on siskonsa kanssa odottaneet muutamia minuutteja, kun olen juossut hakemassa maitopurkin tms.
Joo meilläkin 4,5 v haluais aina juoda mehua, mut en oo antanu.
Ja pointtina siis tietysti se, että vaikka se lapsi haluais mitä, se ei tiedä, mikä sille on hyväksi ja mikä huonoksi. Aikunen tekee sen valinnan.
 
hoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiedän tämän.:
Alkuperäinen kirjoittaja mama:
kaikkihan riippuu tietysti lapsesta...minulla muksu oli 5 kun jäi kotiin välillä kaupan ajaksi ...ei vaan halunnut lähteä mukaan. Ja ihan ite pyysi että saisiko jäädä kotiin odottamaan. Ja puhelin oli kotona silloin että jos jotakin sattu pystyi soittamaan minulle.
Tuo on valitettavasti väärin. Olipa lapsi kuinka "kypsä" tahansa.

Ihan oikeasti; jos esim naapurisi olisi soittanut lastensuojeluun, niin he olisivat tehneet kotikäynnin, jos asuvat kunnassa jossa on sosiaalipäivystys. Näin asia on.
No mitä se laki sanoo minkäikäisen lapsen saa jättää yksinkotiin?? MInulla ei ihan tosi ole tuosta laista tietoa.
No ei se LAKI sano yksiselitteisesti yhtään mitään. Mutta totta on, että se on sossun asia. Kysy vaikka kuntasi lastensuojelusta. Kyllä ne tekee ilmoituksen tuosta.
 
Vieras
Meillä 6-vuotias on ollut kerran yksin kotona n.5 minuuttia kun hain alakerran kaupasta maitoa. Sen jälkeen ei ole halunnut missään tapauksessa jäädä hetkeksikään! En tiedä miksi on tuon jälkeen alkanut pelkäämään yksinoloa vaikka kaikki meni tosi hyvin...
 
vieras
5 v:nä ovat olleet 30-45 min yksin, mikäli ovat itse halunneet.

Ja ekaluokkalaisena joutuvat olemaan yksin 2 tuntiakin, sillä aamuhoitoa ei ole ollut järjestetty ja koulu alkanut vasta 10. Kokonaisuudessaan ovat ekaluokkalaisena olleet omasta halusta 3-4 tuntiakin päivässä yksin koulupäivän molemmin puolin yhteensä.
 
vieras
Jos ei saa jättää lasta minkään ikäisenä yksin kotiin lastensuojelurikoksenuhkan takia niin miten lapsi voi käydä koulua? Ei meillä pääse jompi kumpi kotiin lapsen luo puolilta päivin, ja iltapäivä kerhoa ei ole.
 
,,
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos ei saa jättää lasta minkään ikäisenä yksin kotiin lastensuojelurikoksenuhkan takia niin miten lapsi voi käydä koulua? Ei meillä pääse jompi kumpi kotiin lapsen luo puolilta päivin, ja iltapäivä kerhoa ei ole.
perhepäivähoitoon koulun jälkeen
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
4-vuotiaina ovat olleet yksin puolisen tuntia.
Sano mulle yksi hyvä syy MIKSI tuon ikäisen pitäisi olla yksin??

Olenko väittänyt, että PITAISI ???
No miksi sitten jätät 4-vuotiaan yksin???

Koska se on sopinut hyvin kaikille osapuolille ja senhetkiseen tilanteeseen, mikään PAKKO se ei kuitenkaan ole ollut enkä käske muita toimimaan samoin.

 
täh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos ei saa jättää lasta minkään ikäisenä yksin kotiin lastensuojelurikoksenuhkan takia niin miten lapsi voi käydä koulua? Ei meillä pääse jompi kumpi kotiin lapsen luo puolilta päivin, ja iltapäivä kerhoa ei ole.
perhepäivähoitoon koulun jälkeen
Siis onko koululaisilla vielä oikeus perhepäivähoitoon?????
 
x
Olen antanut olla pienen hetken kotona yksin sitten kun on alkanut sitä itse pyytää. Lapsi on hyvin vastuullinen ja luotettava tapaus, ja on todellakin nauttinut näistä hetkistä. Suunnilleen 4,5-vuotiaana poika alkoi tätä tahtoa, ja aloitettiin silloin 5 minuutista. Siitä sitten on vähitellen aikaa pidennetty, ja karvan alle 5-vuotiaana oli puolisen tuntia yksin sisällä. Kaikkina näinä kertoina olen itse ollut pikkusisaruksen kanssa omassa pihassamme, ja on sovittu että jos tulee asiaa, niin tulee ovelle sanomaan. Ei siis ole ollut sillä tavoin yksin, että olisin ollut kaupassa tms. huutoetäisyyden tavoittamattomissa.
 

Yhteistyössä