Minkäikäisenä lapsi on ollut yksin esim puolituntia?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Minkäikäisen lapsen olette antaneet olla kotona hetkittäin, esim kauppareissun ajan, tai koulusta tultuuan tai muuten vain? Entä minkäikäisen olette antaneet olla autossa yksin muutamia minuutteja?
 
hanski
Poika ollu autossa yksin pari minsaa ku meni eskariin ja nyt ekalla ja osaa olla kotona sen hetken kun käyn kaupassa, eikä halua mukaan... Muuten ei oo ollu tarvis olla yksin:)
 
mama
kaikkihan riippuu tietysti lapsesta...minulla muksu oli 5 kun jäi kotiin välillä kaupan ajaksi ...ei vaan halunnut lähteä mukaan. Ja ihan ite pyysi että saisiko jäädä kotiin odottamaan. Ja puhelin oli kotona silloin että jos jotakin sattu pystyi soittamaan minulle.
 
Tiedän tämän.
Alkuperäinen kirjoittaja mama:
kaikkihan riippuu tietysti lapsesta...minulla muksu oli 5 kun jäi kotiin välillä kaupan ajaksi ...ei vaan halunnut lähteä mukaan. Ja ihan ite pyysi että saisiko jäädä kotiin odottamaan. Ja puhelin oli kotona silloin että jos jotakin sattu pystyi soittamaan minulle.
Tuo on valitettavasti väärin. Olipa lapsi kuinka "kypsä" tahansa.

Ihan oikeasti; jos esim naapurisi olisi soittanut lastensuojeluun, niin he olisivat tehneet kotikäynnin, jos asuvat kunnassa jossa on sosiaalipäivystys. Näin asia on.
 
konrad
Meillä oli 5,5-vuotias hetken aikaa yksin kun kävin neuvolassa, eikä halunnut lähteä mukaan. Nyt eskarilaisena on välillä 30-45 yksin, juurikin kauppareissun ajan.

Mielestäni riippuu paljon lapsesta, esim. kaveri ei jätä 6-vuotiastaan mielellään yksin, kun hän alkaa aina touhuamaan kaikenlaista. Ei siis mitään vaarallista, mutta ei vaan ymmärrä (tai halua ymmärtää), että ne leipomiset, ruuanlaitot ja siivoukset tehään sitten äitin kanssa yhdessä :D
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Tiedän tämän.:
Alkuperäinen kirjoittaja mama:
kaikkihan riippuu tietysti lapsesta...minulla muksu oli 5 kun jäi kotiin välillä kaupan ajaksi ...ei vaan halunnut lähteä mukaan. Ja ihan ite pyysi että saisiko jäädä kotiin odottamaan. Ja puhelin oli kotona silloin että jos jotakin sattu pystyi soittamaan minulle.
Tuo on valitettavasti väärin. Olipa lapsi kuinka "kypsä" tahansa.

Ihan oikeasti; jos esim naapurisi olisi soittanut lastensuojeluun, niin he olisivat tehneet kotikäynnin, jos asuvat kunnassa jossa on sosiaalipäivystys. Näin asia on.
No mitä se laki sanoo minkäikäisen lapsen saa jättää yksinkotiin?? MInulla ei ihan tosi ole tuosta laista tietoa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minkäikäisen lapsen olette antaneet olla kotona hetkittäin, esim kauppareissun ajan, tai koulusta tultuuan tai muuten vain? Entä minkäikäisen olette antaneet olla autossa yksin muutamia minuutteja?
musta jos yksin on niin sopiva ikä olisi siinä 8 vuotiaana :)
ehkä myöhemminkin,riippuen onko villi lapsi yms.
 
5-vuotiaana esikoinen jäi joskus omasta tahdostaan kotiin kauppareissun ajaksi. Puhelin oli tietysti kotona, jota osasi käyttää.

Mutta ennen kouluikää olisi hyvä jo opetella. Ei tarvitse sitten "siunailla" kun lapsi ei uskalla olla hetkeäkään aamulla yksin, kun vanhemmat on jo töissä..
 
leinikki
kyllä meilläkin poika 4v8kk o yksin helposti puol tuntia jos muu perhe ulkona ja itte haluu leikkiä rauhassa tmv....voidaa jopa kuopuksen kans mummulaa toho naapurii ja esikko osaa pukea ja tulla perässä jos haluaa!kaupas täält ei käy puoles tunnis vaik millai yrittäis ku matka yhtee suuntaa kestää jo 15min!
 
hui kun pienet
siis lapsi on kuitenkin lapsi.
ei kai kukaan jätä pientä yksin kotiin kun lähtee johonkin.

vasta täällä kauhisteltiin et kuinka pienet pääsee yksin pihalle niin musta tää on yhtä tärkeä juttu.vaikka olisi kotona mut silti.
 
mammaliini
yksin en jättäisi sisälle enkä muuallekkaan ihan pientä.voi tapahtua mitä vain.

tekee pahojaan,tulee tulipalo tai tapahtuu jotain :(

kauheeta.

sopiva ikä olisi ehkä joskus 7-8 vuotiaana,jos silloinkaan.
 
:P
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minkäikäisen lapsen olette antaneet olla kotona hetkittäin, esim kauppareissun ajan, tai koulusta tultuuan tai muuten vain? Entä minkäikäisen olette antaneet olla autossa yksin muutamia minuutteja?
ihme kun kukaan ei ole vastannut et 1 vuotiaana :p
 
Eskarilainen haluaa joskus jäädä kauppareissun ajaksi yksin. Yleensä jää katsomaan lastenfilmiä.
Autoon harvemmin jää istumaan yksin, siskon kanssa yhdessä saattavat jäädä höpisemään sillä välin kun mä käyn kaupassa.
 

Yhteistyössä