missä uskonnolisessa lahkossa antaisit lapsesi käydä?

  • Viestiketjun aloittaja annanko luvan vai en
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
pakko selventää tuota LAHKO-sanaa,että lahkohan tarkoittaa suljettua yhteisöä joka kuvittelee olevansa ainoa oikea.Tällaisia ovat esim mormonit,jehovan todistajat ja lestadiolaiset.He uskovat,että ovat ainoita jotka pääsevät taivaaseen.Helluntailaiset,vapaakirkkolaiset,viidesläiset ym eivät ole lahkoja,koska niissä ei uskota että he ovat ainoa oikea uskonnollinen liike.esim helluntailaiset uskovat,että kaikki Jeesukseen uskovat pääsevät taivaaseen,ei pelkästään helluntailaiset.
Jos oikea määritelmä olisi tämä, niin myös juutalaisuus olisi lahko.
mitä tarkoittaa SULJETTU YHTEISÖ??
Suljettu yhteisö kai tarkottaa, ettei siihen pääse ulkopuoliset ja että salaillaan jotain.
Kyllähän ulkopuoliset pääsevät luvalla. Esim. Kaksplussan kerhot ovat suljettuja yhteisöjä.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Niin kauan kuin lapsi on alaikäinen ja asuu kotonaan, niin hän on vanhempien määräysvallan alainen. Joten alaikäisenä en laskisi minnekään muualle kuin sinne missä itsekin käyn. Sen jälkeen hän on vapaa tekemään itse päätöksensä.
Mutta se menee myös niin päin, että sinä et voi vasten lapsen tahtoa liittää häntä mihinkään sukontoon, kun hän on täyttänyt 12 vuotta.
Sanoinko että olen hänet joskus "liittämässä" johonkin?! Lapsi tekee itse päätöksen kun on täysi-ikäinen. Sitä ennen hän voi kulkea mukanani missä itsekin kuljen mutta manipuloitavaksi en laske paikkoihin jossa en itse ole mukana!
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
pakko selventää tuota LAHKO-sanaa,että lahkohan tarkoittaa suljettua yhteisöä joka kuvittelee olevansa ainoa oikea.Tällaisia ovat esim mormonit,jehovan todistajat ja lestadiolaiset.He uskovat,että ovat ainoita jotka pääsevät taivaaseen.Helluntailaiset,vapaakirkkolaiset,viidesläiset ym eivät ole lahkoja,koska niissä ei uskota että he ovat ainoa oikea uskonnollinen liike.esim helluntailaiset uskovat,että kaikki Jeesukseen uskovat pääsevät taivaaseen,ei pelkästään helluntailaiset.
Jos oikea määritelmä olisi tämä, niin myös juutalaisuus olisi lahko.
mitä tarkoittaa SULJETTU YHTEISÖ??
Suljettu yhteisö kai tarkottaa, ettei siihen pääse ulkopuoliset ja että salaillaan jotain.
Ja miten sillon lestadiolaiset täyttävät nämä tuntomerkit??
No en mä vaan tiiä täyttääkö? Eikös niiden tilaisuudet ole ihan kaikille avoimia?

 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
pakko selventää tuota LAHKO-sanaa,että lahkohan tarkoittaa suljettua yhteisöä joka kuvittelee olevansa ainoa oikea.Tällaisia ovat esim mormonit,jehovan todistajat ja lestadiolaiset.He uskovat,että ovat ainoita jotka pääsevät taivaaseen.Helluntailaiset,vapaakirkkolaiset,viidesläiset ym eivät ole lahkoja,koska niissä ei uskota että he ovat ainoa oikea uskonnollinen liike.esim helluntailaiset uskovat,että kaikki Jeesukseen uskovat pääsevät taivaaseen,ei pelkästään helluntailaiset.
Jos oikea määritelmä olisi tämä, niin myös juutalaisuus olisi lahko.
mitä tarkoittaa SULJETTU YHTEISÖ??
Suljettu yhteisö kai tarkottaa, ettei siihen pääse ulkopuoliset ja että salaillaan jotain.
Kyllähän ulkopuoliset pääsevät luvalla. Esim. Kaksplussan kerhot ovat suljettuja yhteisöjä.
Kaksplussalla on lahkotoimintaa! :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mitä tarkoittaa SULJETTU YHTEISÖ??
Suljettu yhteisö kai tarkottaa, ettei siihen pääse ulkopuoliset ja että salaillaan jotain.
Kyllähän ulkopuoliset pääsevät luvalla. Esim. Kaksplussan kerhot ovat suljettuja yhteisöjä.
Kaksplussalla on lahkotoimintaa! :eek:
:D
 
Eroanko kirkosta
Uskonto ja hengellinen tilaisuus voi herättää lapsessa kauhua.

Kirjailija Anna-Maija Ylimaula on kuvannut hengellisen tilaisuuden kokemusta pienen tytön näkökulmasta. herättä ajatuksia...
http://freepathways.wordpress.com/2009/11/01/lasinen-meri/
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Virpi:
Alkuperäinen kirjoittaja annanko luvan vai en:
saisiko lapsesi käydä helluntaiseurakunnassa, jehovan todistajissa tai jossain pienessä karismaattisessa "hihhuli"seurakunnassa vaikka kaverin mukana? menisitkö itse mukaan katsomaan mikä on meininki?
Antaisin käydä vapaaseurakunnassa tai helluntailaisissa, ne on ok. Jehovathan eivät ole edes mikään kristillinen lahko, eivät ole kristittyjä ollenkaan etkö sitä tiennyt?
Jehovan todistajat ovat Sellaisten ihmisten maailmanlaajuinen kristillinen seura, jotka antavat toimeliaasti todistusta Jehova Jumalasta ja hänen ihmiskuntaa koskevista tarkoituksistaan. He perustavat uskomuksensa yksinomaan Raamattuun
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Teini-ikään tullessaan valitkoon mihin uskovat ja jos sitten haluavat mennä johonkin uskonnollisiin tilaisuuksiin niin mikäs minä olen enään estämään. Oli sitten kyse mistä tahansa uskonnosta.
Mä oon sitä mieltä, että monet 15-vuotiaat menee rippileirille kun kaveritkin menevät. Uskonto on ihan toisarvoinen asia.
Monet, mutta eivät läheskään kaikki. t. riparilla seurakuntaan liittynyt
Niin? Niinhän mä sanoinkin, että monet..
 
vieras
Ovatko Jehovan todistajat lahko tai kultti?
Jotkut määrittelevät lahkon merkitsevän ryhmää, joka on irtautunut jostakin vakiintuneesta uskonnosta. Toiset soveltavat tämän termin ryhmään, joka seuraa jotakuta ihmisjohtajaa tai opettajaa. Sanaa käytetään yleensä halventavassa mielessä. Jehovan todistajat eivät ole minkään kirkon sivuhaara, vaan heidän joukossaan on ihmisiä kaikilta elämän aloilta ja heillä on monenlaisia uskonnollisia taustoja. He eivät pidä ketään ihmistä, vaan Jeesusta Kristusta, johtajanaan.
Kultti on uskonto, jota ei pidetä puhdasoppisena tai joka korostaa määrätyn rituaalin mukaista hartauden harjoitusta. Monet kultit seuraavat elävää ihmisjohtajaa, ja usein niiden kannattajat elävät ryhmissä muusta yhteiskunnasta erillään. Puhdasoppisuuden mittapuun pitäisi kuitenkin olla Jumalan sana, ja Jehovan todistajat pitävät ehdottomasti kiinni Raamatusta. Heidän palvontansa on elämäntapa, ei rituaalista hartaudenharjoitusta. He eivät myöskään seuraa ihmistä eivätkä eristäydy muusta yhteiskunnasta. He elävät ja työskentelevät muiden ihmisten keskellä.
 
Kummitäti
Luin keskustelupalstalta miten lapsia saatetaan painostaa uskonnolla rankasti jo taaperoiässä.
Mitä "syntiä" nelivuotiaan pitäisi tunnustaa?!!

http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/nelivuotiaan-synnit/
 
popo
en varmaan päästäisi. itse olin helluntalaisten kerhossa ala-asteella ja sitten kesällä sain mennä leirille jolloin tulin uskoon. sain aikani kulkea joissain kokouksissa. sitten touhu meni varmaan liika vakavaksi koska vanhempani kielsivät minulta menemisen. sanoivat että sitten kasilla rippikouluun, se saa riittää :D. tänä päivänä olen iloinen että näin kävi, uskon jumalaan omalla tavallani ja lapsilleni kerroin asioita joita katson tärkeäksi. rippikoulun kävin, siitä kerhonohjaaja ja isoskoulutuksen ja nämä minusta ihan riittäviä olleet :)
 
vieras
En päästäis mihinkään, sunnuntaina voisin päästää kirkkoon istumaan jos haluais :D Ite kulin monet kerrat mukana ala-aste ikäisenä äitin kans noissa uskovaisten kokouksissa ja pienempänä muistan käyneeni helluntalaisten kokouksissa.
En itse oo missään uskossa enkä haluais että omat lapset niihin menis.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja annanko luvan vai en:
saisiko lapsesi käydä helluntaiseurakunnassa, jehovan todistajissa tai jossain pienessä karismaattisessa "hihhuli"seurakunnassa vaikka kaverin mukana? menisitkö itse mukaan katsomaan mikä on meininki?
Jehovan todistajat eivät ole lahko.
 
Hmm. Miten kymmenvuotiaalle tulisi mieleen lähteä uskonnollisen lahkon tapahtumissa/kokouksissa ilman vanhempien suostumusta. Jos lähtisi kavereiden mukaan eikö asia kotona ainakin jossain mielessä ole hyväksytty, ei kai 10-vuotiaalla ole kavereita joita vanhemmat eivät tunne.
 
Meilläpäin ainoat uskonnolliset seurat on rippileirit, muita täällä ei järjestetä. Meijän kylässä ei kovin ole uskovaisia, vaan tapauskovaisia, taikka uskonnottomia.
Tosin poika kiinnostui buddhalaisesta tavasta elää =)
 

Yhteistyössä