Mistä pirusta johtuu että laihduttaminen on niin vaikeaa?

Koska ruoka on niin hyvää :p *mutustaa hapankorppua* :D Karkkia ei kyllä ole aikoihin tehnyt mieli, tai pullia, suklaata tms. mutta ihan ruokaa tekee mieli vähän liiankin paljon :whistle: Vaikka en kyllä syö kuin yhden lämpimän aterian päivässä, joskus en sitäkään mutta mieli tekee kuitenkin :D
 
Rokkivosu
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Mä joskus kuulin että oma kroppa tavallaan pitää sitä suurinta painoa ihannepainonaan ja yrittää pyrkiä siihen takaisin. En tiedä pitääkö paikkaansa mutta siltä se tuntuu joskus että voisi hyvin pitääkin. :D
Keholla kestää kuulema kaksi vuotta tottua pienempään painoon ja pyrkii helposti nousemaan. Sit jos sen pari vuotta saa pysyttyä kuosissa niin helpottuu se hoikkana pysyminen.
 
Syökää hyvin
Jos ei syö tarpeeksi/tarpeeksi vähän, eikä oikealla lailla, mielihalut iskevät. Yksi lämmin ateria päivässä on liian vähän, ja itsensä nälkiinnyttäminen lisää mielihaluja, samoin kuin liika syöminen.
Annoskoot tarpeeksi pieniksi, ja hyviä lisukkeita rinnalle.
4-5 oikeanlaista ateriaa päivässä niin jo pitäisi helpottaa. Yksi herkkupäivä viikossa on ihan sallittua, mutta silloinkaan ei pitäisi ihan mopo lähteä käsistä.
Yhdessä suklaapatukassa on n. 500 kaloria (esim. Twix). Jätski tai tumma suklaa on parempi vaihtoehto. Pulla on parempi kuin viineri. Jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Syökää hyvin:
Jos ei syö tarpeeksi/tarpeeksi vähän, eikä oikealla lailla, mielihalut iskevät. Yksi lämmin ateria päivässä on liian vähän, ja itsensä nälkiinnyttäminen lisää mielihaluja, samoin kuin liika syöminen.
Annoskoot tarpeeksi pieniksi, ja hyviä lisukkeita rinnalle.
4-5 oikeanlaista ateriaa päivässä niin jo pitäisi helpottaa. Yksi herkkupäivä viikossa on ihan sallittua, mutta silloinkaan ei pitäisi ihan mopo lähteä käsistä.
Yhdessä suklaapatukassa on n. 500 kaloria (esim. Twix). Jätski tai tumma suklaa on parempi vaihtoehto. Pulla on parempi kuin viineri. Jne.
Twixissä ei kyllä ole 500 Kcal yhdessä patukassa, vaan 494 kcal/ 100gr ja patukka painaa 58 grammaa. On toki muitakin painokokoja.
 
Laitan eilisen ateriakokonaisuuden, mitä söin:

Aamupala:

Kaurapuuro margariinilla
Kahvi ja rasvaton maito
2 porkkanaa

Lounas /välipala

maustamaton jogurtti 2 dl
ruislesenäkkäri 40 gr
flora 10 gr
2 kananmunaa
kadettia 20 gr
tuorekurkkua 110 gr
venhänalkiot 15gr


Iltapala 1

ruispalat 3 puolta
floraa 15gr
kurkku 90 gr
kadettia 20 gr
paprikaa 60gr
viinirypäleet 110gr
tomaatti 100gr

Iltapala 2

40 gr ruislesenäkkäriä
kevytmajoneesia 25gr
kadettia 20 gr
lohta 20 gr

Kahvia ja teetä myös jossain vaiheessa+ 2 litraa vettä

Kaikki ruuat hyvässä suhteessa toisiinsa.

Lämpimiä aterioita ei siis tarvitse välttämättä. On aivan sama syökö porkkanat raakana vai keitettynä, tai no oikeastaan raakana terveellisempää.
 
nn
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Miksi hyvää ruokaa on vaikea vastustaa?
Tai miksi suklaalevyn näkeminen nostattaa kuolaryöpyn suuhun joka valuu virtana rinnuksille?
* ei ymmärrä*
Ruoka on hyvää, mutta ei sitä pidä liikaa syödä.

Suklaan himoa en kyllä ymmärrä.
 
Mutta hei. Mistä johtuu se että jotkut ihmiset syö todella paljon? Siis esim. kolme kertaa päivässä SUUREN annoksen ruokaa, sen päälle jälkiruokaa, sitten välipalat, iso iltapala jne.?
Onko kyse siis vatsalaukun koosta vai mistä?
Minä syön liian vähän ( mutta en ole laiha!! ) mutta esim. lämmin ruoka-annos on minulla aika saman kokoinen kuin esikoisella ( 5 v ) ja esikoinen syö sen paljon paremmalla ruokahalulla ja minulla usein jää jäljelle :whistle: En tietenkään kasva kuin lapset mutta kuitenkin.
Jälkiruokia meillä ei syödä.

Mutta siis mietin sitä että ihmiset jotka syö suuret ruoka-annokset, paljon juomaa päälle ja vielä jälkiruoka niin onko kyse oikeasti vatsalaukun koosta vai jostain muusta? Esim. tottumuksesta ja ruoan tuomasta "hyvästä" olosta mikä tuossa tapauksessa kai ainakin minusta olisi paha olo :whistle:
 
AnniHelena71harmaana
On kaiketi evoluution tulos että ihminen himoitsee kaikkea makeaa ja rasvaista- aikanaan (kivikaudella) elettiin sen vanhemmaksi mitä energiarikkaampaa ruokaa sai. Vähäenergisellä ruualla kasvaneet kuoli pois.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Laitan eilisen ateriakokonaisuuden, mitä söin:

Aamupala:

Kaurapuuro margariinilla
Kahvi ja rasvaton maito
2 porkkanaa

Lounas /välipala

maustamaton jogurtti 2 dl
ruislesenäkkäri 40 gr
flora 10 gr
2 kananmunaa
kadettia 20 gr
tuorekurkkua 110 gr
venhänalkiot 15gr


Iltapala 1

ruispalat 3 puolta
floraa 15gr
kurkku 90 gr
kadettia 20 gr
paprikaa 60gr
viinirypäleet 110gr
tomaatti 100gr

Iltapala 2

40 gr ruislesenäkkäriä
kevytmajoneesia 25gr
kadettia 20 gr
lohta 20 gr

Kahvia ja teetä myös jossain vaiheessa+ 2 litraa vettä

Kaikki ruuat hyvässä suhteessa toisiinsa.

Lämpimiä aterioita ei siis tarvitse välttämättä. On aivan sama syökö porkkanat raakana vai keitettynä, tai no oikeastaan raakana terveellisempää.
sä syöt ihan liian vähän, sähän harrastat hirveästi liikuntaakin! leipää ja jotain kasviksia, tuleeko kahdesta kananmunasta päivän proteiinit kokoon?
 
IhanaValo
Miulla tulee syötyä yleensä yks lämmin ruoka/pvä. Jälkiruokia ei yleensä oo, eikä ees kahvileipää kotona..mut se iltamussutus on vissiin se pahin? Ja sit kun alkaa tekemään mieli karkkia,suklaata,grillimättöä niin useinkin sitä on sit kans saatava..ja kasviksia/hedelmiä tulee kans syötyä ihan liian vähän.
 
Juuh
Toki nälkä on helpommin jos vatsalaukku on iso, mut ei se syntyessään iso ole, kyllä se saadaan ihan itse aikaiseksi. Siksi en todellakaan tajua vanhempia joilla on ylipainoisia lapsia, eivätkä tee asialle mitään. Selkään pitäis antaa. Siis vanhemmille. Se ongelma kun helposti sitten on läpi elämän.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Mutta hei. Mistä johtuu se että jotkut ihmiset syö todella paljon? Siis esim. kolme kertaa päivässä SUUREN annoksen ruokaa, sen päälle jälkiruokaa, sitten välipalat, iso iltapala jne.?
Onko kyse siis vatsalaukun koosta vai mistä?
Minä syön liian vähän ( mutta en ole laiha!! ) mutta esim. lämmin ruoka-annos on minulla aika saman kokoinen kuin esikoisella ( 5 v ) ja esikoinen syö sen paljon paremmalla ruokahalulla ja minulla usein jää jäljelle :whistle: En tietenkään kasva kuin lapset mutta kuitenkin.
Jälkiruokia meillä ei syödä.

Mutta siis mietin sitä että ihmiset jotka syö suuret ruoka-annokset, paljon juomaa päälle ja vielä jälkiruoka niin onko kyse oikeasti vatsalaukun koosta vai jostain muusta? Esim. tottumuksesta ja ruoan tuomasta "hyvästä" olosta mikä tuossa tapauksessa kai ainakin minusta olisi paha olo :whistle:
Kai se on se venyminen ja tottuminen, jos vaikka lapsesta asti on tuputettu. Ja jotku syö niin nopeasti ettei ehdi vaikuttaa kylläisyyskeskukseen.

Meilläkin mä syön samat annoksen kuin lapset, mies syö kaksinkertaisen (tekke ruumiillista työtä), me aikuiset syödään herkkuja iltaisin kun lapset nukkumassa. En silti laihdu tai liho, vähän laihtuvani soisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Laitan eilisen ateriakokonaisuuden, mitä söin:

Aamupala:

Kaurapuuro margariinilla
Kahvi ja rasvaton maito
2 porkkanaa

Lounas /välipala

maustamaton jogurtti 2 dl
ruislesenäkkäri 40 gr
flora 10 gr
2 kananmunaa
kadettia 20 gr
tuorekurkkua 110 gr
venhänalkiot 15gr


Iltapala 1

ruispalat 3 puolta
floraa 15gr
kurkku 90 gr
kadettia 20 gr
paprikaa 60gr
viinirypäleet 110gr
tomaatti 100gr

Iltapala 2

40 gr ruislesenäkkäriä
kevytmajoneesia 25gr
kadettia 20 gr
lohta 20 gr

Kahvia ja teetä myös jossain vaiheessa+ 2 litraa vettä

Kaikki ruuat hyvässä suhteessa toisiinsa.

Lämpimiä aterioita ei siis tarvitse välttämättä. On aivan sama syökö porkkanat raakana vai keitettynä, tai no oikeastaan raakana terveellisempää.
sä syöt ihan liian vähän, sähän harrastat hirveästi liikuntaakin! leipää ja jotain kasviksia, tuleeko kahdesta kananmunasta päivän proteiinit kokoon?
Kaurahiutaleet, rasvaton maito, porkkana, juusto, lohi, majoneesi, jogurtti, näkkäri, kananmuna, kurkku, vehnänalkio, ruispalat, paprika, tomaatti jne...proteiinia noissakin on :) kiloklubin pallot kaikki vihreinä kyllä ja kaikkia ruoka-aineita oikeassa suhteessa, kuitua runsaasti, kasviksia tarpeeksi jne..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Suklaan himoa en kyllä ymmärrä.
Ei mun mieskään ymmärrä. :D
Mutta minä ymmärrän! :ashamed: :D
Minkälainen teillä on se himo? Sellainen että nyt tekee mieli suklaata ja syötte pari palaa ja himo on tyydytetty vai pitääkö olla levy kerrallaan? :D Itselläkin tekee toisinaan kovasti mieli suklaata ( niin kovin että pidän huolen että aina jotain suklaapitoista on kaapissa varuiksi :D ) mutta en pysty syömään kuin max. 4 palaa suklaalevystä tai pienen patukan ja sitten riittää.
 
Henkilökohtaisesti olen huomannut, että mulla selvästikin menee ihan liian hyvin :ashamed: Kun on tyytyväinen elämäänsä, ei löydy motivaatiota laihduttaa. Tarvetta kyllä olisi |O Mutta kun ei pysty niin ei pysty. Itsekuri on olematon tässä asiassa, kun ruoka ja herkut vaan on niin hyviä :ashamed:

Eläisin varmaan pelkällä makealla...
 

Yhteistyössä