Mitä 70-luvulla syötiin??? (taas ruoka-apua please!!)

  • Viestiketjun aloittaja Miuski harmailee
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Mä muistan syöneeni ihan pienenä (=seitsemänkymmentäluvun lopulla) lämpimiä voileipiä, halstrattuja silakoita, possunkyljyksiä, Janssoninkiusausta, silakkalaatikkoa, kaalikääryleitä, kesäkeittoa, nakkikeittoa :x ainakin...

Janssoninkiusaus :p ja silakkalaatikkoa

juu, :p :p :p , mutta se nakkikeitto :x .
 
Elli
Mä muistan, että äiti laitto usein sunnuntaina kokonaisen kanan uuniin, ja se oli herkkua! Sitten sitä rintalastan luuta vai mikä olikaan, V-muotoinen, vedettiin, ja kumpi sai isomman pätkän, niin sai päättää mitä kivaa iltapäivällä tehdään koko perhe :)

maksalaatikkoa, puolukkasurvosta, porkkanaraastetta, karjalanpaistia, kermakakkua jossa vihreitä viinirypäleitä koristeena, nakkisarvia
 
Meillä oli joka perjantai-ilta, saunan jälkeen, kyljyksiä ruokana. Joskus kun tuli vieraita, äiti teki pizzaa, se oli suurta herkkua. Lisäksi syötiin erilaisila laatikoita, keittoja ja kastikkeita. Pinaattivelli oli harvinaista herkkua.
 
Hei kiitos!!!

Tosi ihanasti on tullut vastauksia kysymykseeni!! Kyllä näistä jo jotain särvintä keksitään ;) Mies oli vielä suloinen ja haki kirjastosta sen 70-luku ruokakirjan, jossa oli kanssa just näitä, mitä tekin olette tähän listanneet. Ihania mielenyhtymiä toikin kaikki nää mieleen (esim. kumiset porsaankyljykset, tilliliha *väristyksiä*)
 
meillä
Meillä tavallisin kotiruoka oli keitettyjä perunoita ja soosia, ilman sattumia. Toiseksi tavallisin ruoka oli seuraavana päivänä niitä samoja perunoita lämmitettynä siinä soosissa. Tai sitten perunat paistettiin. Paistinpannulla paistettiin halkaistuja lenkkimakkarapätkiä. Joskus juhlan kunniaksi syötiin lenkkimakkaraa, joka oli kuumennettu siivilässä kiehuvan veden päällä.
 
Illanistujaisissa tarjottiin mm. lihapiirakkaa, pizzaa pelille tehtynä, juustoja+suolakeksejä+viinirypäleitä, Jansonin kiusausta, coctailtikkuja, salaattia, lämpimiä voileipiä, sipsejä, popcornia, ananaskeikauskakku oli in, itse en siitä pitänyt. Kokonainen grillattu broileri oli 70-luvun juttuja. Jälkkäreinä hedelmäsalaattia ja kiisseleitä. Juomaksi Erkin pikakivääriä ;)
 
Hassua lukee, mitä muilla on syöty, ku meillä syötiin usein ruskeaa kastiketta ja perunaa. Varmaan se oli läskisoosia.
Ja kanaa syötiin usein. Mutta ei riisin kanssa, aina vaan perunaa ja perunaa (ei silti, rakastan perunaa). Ruisleipää oikealla voilla. Pullaa, leetaa lähinnä

Spagetti meillä oli juhlaa (siis meille lapsille =)) Pizzoista ei ollut tietoakaan, siis meillä. Vaaleata leipää ei ollenkaan, joskus kyllä hiivaleipää.

Mutta pääsääntönä meillä oli se, että aika usein syötiin samaa ruokaa, vaikka äitini oli tarkka vitamiineista ja silleen. Puristi joka ikinen aamu appelsiineistä neljälle lapselle tuoremehun ja silleen =)
 
Fleur de la Cour
Muistaakseni äitini teki juhliin aina itse pellillisen lihapiirakkaa (jauhelihaa ja riisiä sisällä, pinta voideltiin munalla että oli kiiltävä ja kaunis ja tökittiin haarukalla reikiä siihen) ja toisinaan tehtiin täytettyjä lättyjä (täälläpäin siis sanotaan että lättyjä) ja sit kun ei ollut vielä miljoonaa sorttia perunalastuja niin popcorneja tehtiin itse kattilassa. Ja joskus käytiin ostamassa kokonainen broileri kaupasta, niitä pyöri sellaisissa vartaissa lihatiskin takana..
 
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Meillä tavallisin kotiruoka oli keitettyjä perunoita ja soosia, ilman sattumia. Toiseksi tavallisin ruoka oli seuraavana päivänä niitä samoja perunoita lämmitettynä siinä soosissa. Tai sitten perunat paistettiin. Paistinpannulla paistettiin halkaistuja lenkkimakkarapätkiä. Joskus juhlan kunniaksi syötiin lenkkimakkaraa, joka oli kuumennettu siivilässä kiehuvan veden päällä.
Tämmöstä mäkin muistelen. Yritin äsken vetää sen läskisoosiksi, mutta kyllä meilläki usein oli vain perunaa ja kastiketta. Ei se pahaa ollut, ei silti =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:
pizzaa en minäkään 70 luvulla muista nähneeni/syöneeni B)
En minäkään, mutta kyllä niitä ainaki vuonna -80 oli ravintolassa, ku poikaystävän kans käytiin syömässä. =)
Mutta kotona meillä ei ollu ikinä pizzaa, eikä köksän tunneillakaan semmosia tehty =)

Mutta onhan vuosi 1979:kin vielä 70-lukua =)
 
Meillä äiti tunki sientä (suola/kuivattua) sekä kuivattua nokkosta jauhettuna mm sämpylätaikinaan. T-ainakeset kerättiin luonnosta ja kuivatettiin. rössypotut, mutti oli paikallisia herkkuja.. sit ruskeakastike, ja läskistä sulatettiin rasvat siihen.. ja että oli muka nannaa paistaa siinä ruisleivän paloja. Mut muuten samoja ruokia mitä muutkin on kertoneet, paitsi broileria meillä ei tainnu olla. Joko nötköttiä oli tuolloin?
 
Nämä muistan
Mun lapsuudessa 70-luvulla syötiin makaronivelliä ja helmipuuroa :D Siihen aikaan myös karjalanpaisti oli ruokana eli se jäänyt nykypäivään. Jauhelihamaksa pihvit oli meillä myös joka kk herkkua.
 
"vieras"
Olin ylä-asteella 70-luvun lopulla ja koulussa köksää. Tehtiin ainakin kukkakaaligratiinia, moussakaa, jauhelihapitsaa, ranskalaista iltapalaa (kinkku-juustopiirakkaa tyylin Quiche Lorraine), nää oli vähän niinku "in" silloin. Ja sitten porsaankyljyksiä, makkarakastiketta ja jauhelihakeittoa ym. tavallista kotiruokaa.
70-luvun lopulla oli kyllä yrtitkin on, sellaiset kuivatut, ei tosiaankaan tuoreet, esim. basilika, rakuuna ja timjami ynnä oregano.
 
"vieras"
En minäkään, mutta kyllä niitä ainaki vuonna -80 oli ravintolassa, ku poikaystävän kans käytiin syömässä. =)
Mutta kotona meillä ei ollu ikinä pizzaa, eikä köksän tunneillakaan semmosia tehty =)

Mutta onhan vuosi 1979:kin vielä 70-lukua =)
vastasinkin jo tuossa aiemmin ketjuun, tosiaan vuonna 78 tai 79 jo tehtiin koulun köksätunnilla jauhelihapitsaa. Ja kotonakin äiti joskus teki sellaista pannupitsatyyppistä jauhelihapitsaa, jossa tuoretomaattiviipaleita. En tykännyt silloin, oli niin outoa :D varsinkin se juusto, yäk. Sittemmin olen oppinut.
 
"Höpöhöpö"
[QUOTE="vieras";26334552]Olin ylä-asteella 70-luvun lopulla ja koulussa köksää. Tehtiin ainakin kukkakaaligratiinia, moussakaa, jauhelihapitsaa, ranskalaista iltapalaa (kinkku-juustopiirakkaa tyylin Quiche Lorraine), nää oli vähän niinku "in" silloin. Ja sitten porsaankyljyksiä, makkarakastiketta ja jauhelihakeittoa ym. tavallista kotiruokaa.
70-luvun lopulla oli kyllä yrtitkin on, sellaiset kuivatut, ei tosiaankaan tuoreet, esim. basilika, rakuuna ja timjami ynnä oregano.[/QUOTE]

Pizza tuli vasta noin 84-85. Paskaa puhut. 70-luvulla ei ollut vielä olemassakaan pizzaa.
 
"vieras"
[QUOTE="Höpöhöpö";26334597]Pizza tuli vasta noin 84-85. Paskaa puhut. 70-luvulla ei ollut vielä olemassakaan pizzaa.[/QUOTE]

heh heh, Suomen ensimmäinen pitseriakin perustettiin jo 60-luvun puolella.
Saarioisten roiskeläppien valmistuskin aloitettiin jo -81.
 
Muistan nää ainakin...
Lihakeittoa
Voileipäkakkua
Voileipiä sillillä,kananmunalla ja majoneesia
Porsaankyljyksiä ja muusia
Säilykepersikoita
Vaniljajäätelöä
Mansikkakakkua
Mustikkamaitoa
Kaurapuuroa voisilmällä ja maidolla
Keitettyjä makarooneja
Paistettuja perunoita
Munakas
 

Yhteistyössä