Mitä ajattelisit, jos päiväkodin johtaja haluaisi tulla teille

  • Viestiketjun aloittaja lapsen omahoitajan kanssa
  • Ensimmäinen viesti
ymmällään
Alkuperäinen kirjoittaja lapsen omahoitajan kanssa:
kylään ennen kuin lapsesi aloittavat päiväkodissa.

Tuntuisiko se sinusta tarkastuskäynniltä?
meillä kävi lapsen tuleva omahoitaja ja varahoitaja tutustumassa lapseen tutussa ympäristössä... ei se ainakaan tuntunut miltään trakastus käynniltä... seurasivat lapsen touhuja ja puhuttiin siitä millainen lapsi on ja millainen kotitilanne on (avioero käynnissä) ihan hyvä fiilis mulle ainakin jäi..
 
Meidän päiväkodissa kaikki lapset saavat "oman" hoitajansa kotiin ennen päiväkodin alkamista. En kokenut sitä miksikään tarkastuskäynniksi, vaan opettajan ja lapsen oli kiva tutustua toisiinsa lapselle tutussa paikassa.
 
mukavaa se olisi
Tervetuloa! keittäisin kahvit ja kysyisin mitä miehelleen kuuluu, vieläkö maratooneja harrastaa? Samalla kapsahtaisin kaulaan, kiva nähdä taas ja sanoisin, että sähän olet hyvin syöneen näköinen ja molemmat naurettaisiin varmasti makeasti.
 
cukkis
se on nykyään yleinen käytäntö. Ei siellä ole tarkotus tulal kotia urkkimaan vaan. Jutetlemaan sinun kanssasi tuttuun ympäristöön. Näin lapsikin näkee että tuo ihminen on tuttu ja hyvä ihminen kun on hänen kotonaan. Ja kun näkee seuraavaksi sen vieraassa päiväkodissa niin ei pitäisi olla niin pelottavaa.
 
hemuli
Minusta se olis kiva juttu. Enkä koe et olis kyttäystä. Lapsi olisi omassa ympäristössä toden näköisesti paremmassa kontakitissa ja kotona on rauhallisempaa jutella. Kiva käytäntö minusta :D
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja cukkis:
se on nykyään yleinen käytäntö. Ei siellä ole tarkotus tulal kotia urkkimaan vaan. Jutetlemaan sinun kanssasi tuttuun ympäristöön. Näin lapsikin näkee että tuo ihminen on tuttu ja hyvä ihminen kun on hänen kotonaan. Ja kun näkee seuraavaksi sen vieraassa päiväkodissa niin ei pitäisi olla niin pelottavaa.
Juuri tämä on se syy! Lapsen parhaaksi!
 
En ajatellut oikeastaan mitään tai no olin helpottunut ettei mun tarvinnut raahata 2 lasta 1,5km päähän bussipysäkille, mennä linja autolla, kävellä puolta kilometriä tarhaan ja sama homma kotiinpäin mennessä päinvastoin.

Päiväkodin johtajan kanssa oli lastentarhan erityisopettaja.
keitin niille kahvit ja siinä juteltiin vissin toista tuntia.
 
hei
omahoitaja joi rauhassa kahvia ja söimme pullat, juttelimme perusjutut, sitten lapsi näytti huonettaan lempilelujaan ja omahoitaja puki lapsen, kävelimme jonkun matkaa yhdessä päiväkodille ja loppumatkan omahoitaja ja lapsi meni sitten kahdestaan perille päiväkotiin :)
Lapsi oli käynyt jo tutustumassa viikon verran päiväkotiin kanssani ja ikää oli 3,3v.

Meidän kovaksi harmiksemme tämä omahoitaja napattiin toiseen päiväkotiin parempaan pestiin 3viikon päästä.

En ottanut tätä käyntiä niin minkään valtakunnan kyttäysyrityksenä vaan sillan rakentamisena ja lapsen ja omahoitajan suhteen tiivistämisenä.

Täytyy olla todella vainoharhainen tai oikeasti ongelmainen jos tuollaisen tarjouksen kyttäyksenä kokee!
 
vieras
miks niite täytyy tulla kotiin eikö sinne tarhaan voi mennä ite tutustumiskäynnille ja tavata se hoitaja siellä,on kai sielläkin joku huone jossa voi tutustuu.mun kotiin sellaset ei ikinä kyllä tule.onko tää käytäntö vaa suurilla paikkakunnilla vai muös pienemmillä paikoilla..?
 
nii-i
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Täytyy olla todella vainoharhainen tai oikeasti ongelmainen jos tuollaisen tarjouksen kyttäyksenä kokee!
Tai sitten vaan realisti.

Tietäisitpä millaisia juoruja perheistä tarhantätien kahvihuoneessa kulkee. Teidänkin perheessä.
 
vierailija
Lapsen kannalta varmasti ihan kiva juttu, mutta jotenkin minua silti ahdistaisi. En oikein tykkää että vieraat ihmiset tulevat minun kotireviirilleni. Varsinkin kun olen ymmärtänyt, että päiväkodin hoitajat ovat kovia puhumaan pahaa ja muutenkin juoruilemaan perheistä, joten en silti kotiini mielelläni heitä päästäisi.
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja nii-i:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Täytyy olla todella vainoharhainen tai oikeasti ongelmainen jos tuollaisen tarjouksen kyttäyksenä kokee!
Tai sitten vaan realisti.

Tietäisitpä millaisia juoruja perheistä tarhantätien kahvihuoneessa kulkee. Teidänkin perheessä.
Ei minua haittaa vaikka vähän juoruillaankin (tosin lapseni omahoitaja oli niin ammattilaisen oloinen, että tuskinpa). Lapsen suhde tähän omahoitajaan lähti heti rakentumaan todella luontevasti ja kivasti. Harmi vain, että se oli lyhytaikainen suhde sillä kertaa.
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Lapsen kannalta varmasti ihan kiva juttu, mutta jotenkin minua silti ahdistaisi. En oikein tykkää että vieraat ihmiset tulevat minun kotireviirilleni. Varsinkin kun olen ymmärtänyt, että päiväkodin hoitajat ovat kovia puhumaan pahaa ja muutenkin juoruilemaan perheistä, joten en silti kotiini mielelläni heitä päästäisi.
Viet lapsesi sinne heidän tontilleen, heidän säännöilleen, "vallan alle", mutta omaa kotiisi et halua juoruilevia, epäluotettavia akkoja? Kylläpä arvostat lastasi paljon!
 
ymmällään
Alkuperäinen kirjoittaja nii-i:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Täytyy olla todella vainoharhainen tai oikeasti ongelmainen jos tuollaisen tarjouksen kyttäyksenä kokee!
Tai sitten vaan realisti.

Tietäisitpä millaisia juoruja perheistä tarhantätien kahvihuoneessa kulkee. Teidänkin perheessä.
no se ei esim paljoakaan mun persettä kaivele jos joku arvostelee mun olohuoneen sisustuista kahvihuoneessa... aikuisten oikeasti, tarkoituksena on saada lapselle mahdollsiimman mukava ja helppo aloitus tarhassa.. lapsi pääsee tutustumaan uuteen ihmiseen kotonaan joten kun aloittaa tarhan niin siellä on ainakin yksi tuttu naama... lisäksi myös hoitaja näkee millainen lapsi on kotioloissa joten tietää vähän miten lapsi käyttäytyy normaalisti ja näin ollen osaa kannustaa tarhassa myös siihen käytökseen...
 
Mama the Strange
Mä en kyllä haluais, että meille tulis jotain vieraita ihmisiä.. pitäs siivota ja kaikkee :) ...
Kyllä me ollaan aina menty pojan kanssa hoitopaikkaan tutustumaan, sehän se on se reviiri, missä me tullaan hoitajan kanssa tapaamaan.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Viet lapsesi sinne heidän tontilleen, heidän säännöilleen, "vallan alle", mutta omaa kotiisi et halua juoruilevia, epäluotettavia akkoja? Kylläpä arvostat lastasi paljon!
Pakko kai se on jos töihin aikoo mennä. En vain halua antaa lisäpontta juoruilulle, vaan pidän mieluummin tietyn etäisyyden.
 
Meillä päin omahoitaja (tai hoitajat) tekee kotikäynnin muutaman kuukauden sisällä päivähoidon aloittamisesta. Meillä ne ei ole kyllä vielä käyneet, mutta ihan siis siinä lappusessa luki mikä päiväkodilta saatiin kun muksut tuolla aloitti.
 

Yhteistyössä