Mitä järkeä on aloittaa pottailu tyyliin puolivuotiaana?

  • Viestiketjun aloittaja Myöhemmin nopeammin
  • Ensimmäinen viesti
En minäkään ehdi kytätä, milloin kakka on tulossa, vaikka mulla on vain yksi lapsi :) . Meillä tyttö vain tahtoo tehdä kakkelit aina ruoan päälle, eli ennakoitavuus on hyvä. Ja kakan kuuraus sieltä kestovaipasta on NIIN paljon ärsyttävämpää kuin huuhtelu potasta. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 17:40 vieras kirjoitti:
Miettikäähän hetki miltä tuntuisi tehdä tarpeensa housuun ja odottaa tunti tolkulla että jos se äiti vaikka joskus jaksaisi sen vaipan vaihtaa.
en muista olenko jo kommentoinut tätä keskustelua, mutta tämän satuin nyt lukemaan ja tuli mieleen, että luuleeko tämä arvoisa "vieras", että ne joita ei roikoteta potalla heti kun silmänsä aukaisevat, joutuvat olemaan kuset vaipassa tuntitolkulla?
 
Meillä ei 1,4v pottaile, kerran pari yritetty sille, mutta lapsi alkoi itkemään, joten täällä on toistaiseksi siitä luovuttu. Kun aika hieman kuluu yritämme taas. Elikäs ei pakoteta sille.
Pottailkoot muut, kiva jos sujuu! Perässä tullaan!
 
Ihmettelijä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.07.2006 klo 11:44 Hay-D kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 17:40 vieras kirjoitti:
Miettikäähän hetki miltä tuntuisi tehdä tarpeensa housuun ja odottaa tunti tolkulla että jos se äiti vaikka joskus jaksaisi sen vaipan vaihtaa.
en muista olenko jo kommentoinut tätä keskustelua, mutta tämän satuin nyt lukemaan ja tuli mieleen, että luuleeko tämä arvoisa "vieras", että ne joita ei roikoteta potalla heti kun silmänsä aukaisevat, joutuvat olemaan kuset vaipassa tuntitolkulla?
Kyllä monilla kertakäyttövaippoja lapsillaan käyttävillä vanhemmilla tuntuu olevan se käsitys, että vaippaa käytetään niin kauan että se on "täynnä"...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.07.2006 klo 15:17 Ihmettelijä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.07.2006 klo 11:44 Hay-D kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 17:40 vieras kirjoitti:
Miettikäähän hetki miltä tuntuisi tehdä tarpeensa housuun ja odottaa tunti tolkulla että jos se äiti vaikka joskus jaksaisi sen vaipan vaihtaa.
en muista olenko jo kommentoinut tätä keskustelua, mutta tämän satuin nyt lukemaan ja tuli mieleen, että luuleeko tämä arvoisa "vieras", että ne joita ei roikoteta potalla heti kun silmänsä aukaisevat, joutuvat olemaan kuset vaipassa tuntitolkulla?
Kyllä monilla kertakäyttövaippoja lapsillaan käyttävillä vanhemmilla tuntuu olevan se käsitys, että vaippaa käytetään niin kauan että se on "täynnä"...
noh, meillä ei kyllä ainakaan heti yhden pissan takia vaihdeta vaippaa. Ensinnäkin sen takia, että vaippa imee sen niin hyvin, ja toisekseen sen takia että poika ei mitenkään ole ilmaissut sen haittaavan häntä. kakka vaihdetaan kyllä heti ja pissatkin kun vaipasta huomaa että siinä on pissaa.
 
Isi 31-v
No, otetaanpa tähän esiin nousseita asioita keskustelusta:

Yli 2-vuotiaan potalle opettaminen
+ lapsi osaa verbaalisesti ilmaista hädäntarpeen
+ vanhemmille jää aikaa lukea Da Vinci -koodia
+ kukaan ei hauku vanhempia pottanatsiksi
- lapsen ekologinen jalanjälki on giganttinen jo pienenä
- lasta haukutaan jättivauvaksi

VVV tai kuivaksi opettaminen jo vauvana
+ lapsen ekologinen jalanjälki on pieni (usein nämä heebot kestovaippailevat)
+ lapsella harvoin kakkoja vaipoissa eli kakkaihottuma harvinaista
- vanhempia saatetaan ivata pottanatseiksi
- ei ole aikaa keskittyä Da Vinci -koodiin

Nämä asiat näin ensimmäisenä nousivat mieleeni. Meidän perheessä minä miehenä aloitin pottikset eilen ja kakka palkintona potassa. Tänään jatkui kakan pyydystäminen ja pääpalkinto tuli jälleen. Syynä pottakouluun on kestovaippailu ja mielikuvat siitä, että minun ikäpolven penikat kaikki on opetettu potalle ennen kahta ikävuotta.

 
Enska
Meillä nyt 2.5v ei pottaillut kun vasta 1.5 vuotiaana ja nyt 2.5v on koko kesän harjoitellut kuivaksi. potta ei kiinnostnut mutta nyt kesällä on jo alkanut vähän. toinen täytti juuri vuoden ja aloitimme pottailun 9-10kk ikäisenä. hän tekee tarpeensa pottaan, vaihtelevalla menestyksellä kuitenkin. ihan vaan kokeilu mielellä laitoimme potalle ja hän pissi ensin ja sitten muutaman kerra tuli isompi hätä... tarkoituksena ei kuitenkaan ole 1v opettaa kuivaksi vaan kun hän jo ymmärtää mitä pottaan tehdään on varmaan ensi kesänä helpompi jättää vaipat kokonaan! ellei pienempi halua pottailla ei hätää, pakko ei ole. kyllä siinäkin laitteessa varmaan ehtii istua ihan tarpeeksi

itse en myös ymmärrrä miksi tarvii heti istutttaa potalle kun istuu (5-6kk)! mielestäni ei ole mitään tarvetta pottailla niin pienenä! kyllä pottailla kerkiää vanhempanakin :LOL:
 
Lampsis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.07.2006 klo 00:17 Isi 31-v kirjoitti:
No, otetaanpa tähän esiin nousseita asioita keskustelusta:

Yli 2-vuotiaan potalle opettaminen
+ lapsi osaa verbaalisesti ilmaista hädäntarpeen
+ vanhemmille jää aikaa lukea Da Vinci -koodia
+ kukaan ei hauku vanhempia pottanatsiksi
- lapsen ekologinen jalanjälki on giganttinen jo pienenä
- lasta haukutaan jättivauvaksi

VVV tai kuivaksi opettaminen jo vauvana
+ lapsen ekologinen jalanjälki on pieni (usein nämä heebot kestovaippailevat)
+ lapsella harvoin kakkoja vaipoissa eli kakkaihottuma harvinaista
- vanhempia saatetaan ivata pottanatseiksi
- ei ole aikaa keskittyä Da Vinci -koodiin

Nämä asiat näin ensimmäisenä nousivat mieleeni. Meidän perheessä minä miehenä aloitin pottikset eilen ja kakka palkintona potassa. Tänään jatkui kakan pyydystäminen ja pääpalkinto tuli jälleen. Syynä pottakouluun on kestovaippailu ja mielikuvat siitä, että minun ikäpolven penikat kaikki on opetettu potalle ennen kahta ikävuotta.
Aplodeja aplodeja! Juuri näin!

Nimimerkillä meilläkin kestovaipat ja potalla istutaan aina kun tytölle (1,5v) vaan sopii ja usein saadaan saalistakin! Harvatpa vaan nykyään ees ajattelee ympäristönäkulmia, huoh...
 
No eikö sekin jo kerro jotain, kun saadaan saalista??? Meillä käydään potalla kun lapsi itse sinne haluaa mennä ja me emme saa saalista , vaan lapsi pissaa tai kakkaa pottaan. Haloooo saalista???????????? Saan saalista kun ongin, mutta ei se fisu varmasti siitä oikein pidä!!!!!!!!!!!!
 
mixu31
Jos ei sinulla ole muuta kommentoitavaa asiasta, panehan äitsykkä luukut kiinni ja mene ottaa pikku tirsat kun lapseskin nukkuu. Se helpottaa sillon kun ajatus ei oikein kulje........


Hoh,hoh :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: Jokainen tyylillään,eiköhän tässä kaikki aikuisia olla,niin ainakin luulin :LOL: :LOL: :LOL: Tollaset turhan päiväset arvostelut joutaa romukoppaan,eiköhän se jokaisen oma asia minkä ikäistä lasta kakattaa missä ja millon,jokainen lapsi ja perhe yksilöllinen.Loppukesän jatkoja vaan kaikille=)
 
neljättä odottava
No ensinnäkin omasta kokemuksesta voinen kertoa:eka aloitti vuoden vanhana pottailun oppi 1.6v kuivaksi samoin kävi toisen kohdalla,olivat siis päivä ja yö kuivia.Kolmannen pottaharjoittelun aloitin tytön olessa 8kk ja ymmärtää mitä sinne kuuluu tehdä,vaippa on silti osana (kestovaippa).tyttölle on rutiinin omaista,että ruokailujen jälkeen käydään potalla ja nousee pois jos ei ole hätä,niin kauan istuu et saa tarpeensa tehtyä.Tytöllä nyt ikää 11kk.
Minä taas en ymmärrä kun melkein kolmivuotiaalla on vaipat se on vanhempien laiskuutta ja saamattomuutta.Miten sen ikäistä enää pysty opettaan edes joka on tottunut tekeen tarpeensa vaippaan.
Pakottanut en ole lapsiani pottailuun joten lapsen tahtisesti tässä mennään.
 
vinkaus
Kirjoitinkin jo aikaisemmin pitkän pätkän, mutta jatkan nyt kun tultiin parin viikon mökkireissulta. Helpotti nimittäin kummasti kun poika kävi potalla (no välillä puuseessa ja puskapissallakin) säännöllisesti. Vettä oli vaikea saada, ainakin puhdasta sellaista ja sen käytti mielellään muuhun kuin kainaloitaan myöten kakassa olevan lapsen kuuraamiseen. Kakkaa ei mennyt saunan viemäriin ja lattialle pesuveden mukana, vettä ei tarvinnut lämmittää joka välissä vaan iltapesut riittivät. Poika tykkäsi ja vaippojakin (käytettiin tuolla kertiksiä) säästyi ainakin pari päivässä. Poika siis on nyt tasan vuosikas mutta tuo pottaan ja pönttöön tekemisen rutiini on tullut aloittamalla alta puolivuotiaana. Noissa oloissa potattaisin mieluummin vaikka viisi lasta kuin vaihtaisin kaikille kakkavaippoja B)
 
Katsomatta ollenkaan mitä sulle on vastattu vastaan omasta puolestani (eli todennäköisesti on toistoa) eli:

Meillä alettiin käyttään lasta potalla just puolen vuoden tienoilla. Tuli pissat ja kakat ja pysyi vaipat kuivana. Kivempi se on kuivissa olla kuin märissä. Vai teetkö itse tarpeesi housuun/vaippaan?

Vuoden ikäisenä lapsi osasi ilmaista pissahädän ja siitä pari kuukautta niin kakkahädän. 1½v. oli päivät ilman vaippaa kotosalla ja kertoi itse millon tarvii käydä vessassa.

Alle 2v. oli kokonaan päiväkuiva ja hieman 2v. synttäreitten jälkeen jäi yövaippakin pois. Vahinkoja ei ole sattunut kuin nyt kun on pissatulehdus ja ei tohdi oikeen pissata. Saattaa lirahtaa housuun.

Sädekehää en oo kiillottanut enkä kellekään mainostanu asiaa. Meillä on tehty näin, en ole kasvatusoppaita lueskellut niin en tiedä missä iässä mikäkin pitäis tai sais alottaa. Mulle ei oo ollu vaivaa/työtä tuosta käyttämisestä. Lapsi tykkäs pienestä asti istua potalla ja se oli hänellekin kiva hetki. Tai ei hän ole koskaan protestoinut ja aina hymyssä suin istunut... nauraa kikattanut kun on pissa suhissut pottaan:)

Ja on muuten ihan vissisti höpöjuttu ettei alle 2v. osaa kertoa vessahädästään!! Tai sitten meillä kasvaa ihmelapsi :LOL:

Mutta jokainen tehköön tyylillään. Minä ihmettelen äitejä jotka lukee kasvatusoppaita ja ottaa kaikki neuvot tosissaan.
 
vieras myös
Ja on muuten ihan vissisti höpöjuttu ettei alle 2v. osaa kertoa vessahädästään!! Tai sitten meillä kasvaa ihmelapsi

Aivan, kyllä ainakin meidän 1.5v osaa sanoa kun tulee kakka. Ei kannata aliarvioida lasta, että muka alle 2-vuotias ei osaisi ilmaista hätää. Meillä on alettu puhua aikaisin, joten varmaan tämäkin edistää asiaa, monet ajattelevat että "lapsi ei ymmärrä mitään" jos ei osaa vielä puhua. Mutta eihän se niin ole, toki puhuvan lapsen kanssa on helpompi viestiä. Tästäkin huolimatta että lapseni osaa sanoa kun tulee kakka, se on jo tulossa niin kovaa vauhtia, että kerran tai kaksi olen ehtinyt potalle viedä ennen kun on vaipassa. Usein sanoo myös jo silloin, kun kakka on jo tullut. Mutta mielestäni on hienoa, että osaa sanoa silti, selvästi tietää mikä on homman nimi! Pissan tekee joka kerta pottaan kun sinne vie, mutta pissaa silti muuallekin jos antaa olla ilman vaippaa. Ei siis ole ihan vielä valmis olemaan kokonaan ilman vaippaa, kun pottailusta huolimatta pissii vartin välein minne sattuu. Jos joku keksii keinon miten tämän saa estettyä, kertokoon. Ei siis auta, että käyttää vähän väliä potalla; lapsi suorastaan nauttii kun saa pinnistää pissaa ja katsoa kun se tulee lattialle. Pojasta on kyse.
 
juu, osaa meilläkin poika sanoa kun kakka tulee, mutta ei se sitä silti suostu pottaan tekemään, vaikka tuo potta on tuossa seisonut vuoden verran. Istuu potalla niin kauan kun sanon, mutta sit menee kuitenkin lattialle sen kakan vääntämään.
 
HEH
Siis sinä sanot että lapsesi ei pese käsiään vessassa käynnin jälkeen? Todella hyvin menee sitten teidän perheessä. Taidat tarvita muutakin kun pikku tirsat....
Ja sitäpaitti, se ei ole osaamisesta kiinni, se on mitä ÄITI kulta opettaa ja sieläpäin näyttää olevan aika laiskaa menoa, et taida ittekkään pestä käsiäs kun p... käyt YÖK!

Ja muille joita ärsyttää, tosiasioista ei voi väitellä. Käsienpesu on yks MUST pottatreeneissä ja muutenkin hygieeniseksi opettelussa.

27.06.2006 klo 20:15

:LOL: :LOL: :LOL: Viettäkää mielummin aikaa lastenne kaa kun kinastellessä tääl turhanpäiväsistä,jokainen opii aikanaan vessaa käyttää ihan sa millon alotatte pottailutte,ei se lapsi siitä kärsi jos suosista istuu siin,eikä kiirettä jos lapsi ei vielä valmis!Ootteko te oikeesti äitejä,huh,huh,katsokaa peilistä ja hävetkää!!! :LOL: :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2006 klo 21:14 heh kirjoitti:
Siis sinä sanot että lapsesi ei pese käsiään vessassa käynnin jälkeen? Todella hyvin menee sitten teidän perheessä. Taidat tarvita muutakin kun pikku tirsat....
Ja sitäpaitti, se ei ole osaamisesta kiinni, se on mitä ÄITI kulta opettaa ja sieläpäin näyttää olevan aika laiskaa menoa, et taida ittekkään pestä käsiäs kun p... käyt YÖK!

Ja muille joita ärsyttää, tosiasioista ei voi väitellä. Käsienpesu on yks MUST pottatreeneissä ja muutenkin hygieeniseksi opettelussa.

27.06.2006 klo 20:15

:LOL: :LOL: :LOL: Viettäkää mielummin aikaa lastenne kaa kun kinastellessä tääl turhanpäiväsistä,jokainen opii aikanaan vessaa käyttää ihan sa millon alotatte pottailutte,ei se lapsi siitä kärsi jos suosista istuu siin,eikä kiirettä jos lapsi ei vielä valmis!Ootteko te oikeesti äitejä,huh,huh,katsokaa peilistä ja hävetkää!!! :LOL: :LOL:
pakko tohon käsien pesuun sanoa että nyt kun meillä on potta keittiössä...wc on siis pieni niin en ole lapsen käsiä pessyt enkä siihen opettanut...toki jos räplää ihteään niin sitten....
mutta siinä vaiheessa kun opetan ite pyyhkiin ajattelin senkin taidon opettaa...koska en näe asiassa mitään järkeä kun toisella kuitenkin puhtaat kädet...uskon että oppii sen sitten kun opettelee pyyhkimäänki...mutta tää vaan mun mielipide!
 
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta täällä mysö äiti, jonka lapset ovat aloittaneet pottailun aikaisessa vaiheessa. Ei minulla ole ollut tarkoitus opettaa lapsia aikaisin kuivaksi, mutta varsinkin vilkkaampi lapsi oppi hyvin istumaan paikoillaan eikä mitään pottakammoja ole ollut. Sekin jo halpottaa minua atoopikkona, kun ei tarvitse pestä kakkapyllyjä monta kertaa päivässä, kun kakat tulivat miltei aina pottaan. Rikkinäiset rystyset olivat yhtä tuskaa eikä niihin paljon rasvailut auttaneet.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2006 klo 22:10 vinci kirjoitti:
pakko tohon käsien pesuun sanoa että nyt kun meillä on potta keittiössä...wc on siis pieni niin en ole lapsen käsiä pessyt enkä siihen opettanut...toki jos räplää ihteään niin sitten....
mutta siinä vaiheessa kun opetan ite pyyhkiin ajattelin senkin taidon opettaa...koska en näe asiassa mitään järkeä kun toisella kuitenkin puhtaat kädet...uskon että oppii sen sitten kun opettelee pyyhkimäänki...mutta tää vaan mun mielipide!
Käsien huuhtaisu joka pottakerran jälkeen ei ole pahitteeksi, niin hän oppii, että se kuuluu joka vessareissuun. Vaikea sitä on päähän iskostaa vanhempana ja itse pyyhkiminen tulee yllättävän myöhäisessä vaiheessa. Ei saippuaa tarvi aina käyttää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.07.2006 klo 11:01 Kirsikka kirjoitti:
Mä olen edelleen sitä mieltä että potalle ei mennä kellon, vuodenajan tai minkään muunkaan tämmösen perusteella vaan silloin, kun lapsi on siihen valmis, oli se valmius sitten näkyvissä 1 tai 4v :whistle:
Mistä sinä sitten tunnistat sen valmiuden? Juurihan tekstistäsi kävi ilmi, että lapsesi ilmaisee kakkahätänsä, mutta sinulla ei ole aikaa vastata siihen.

Meilläkin jo 2:n kk:n ikäinen tekee tarpeensa lavuaariin. Moni on ehkä huomannutkin, että vastayntynyt pissaa ja kakkaa, kun vaippa otetaan pois. Ei se sen kummempaa ole. Vaivaa en koe siitä olevan, toimituksessa menee puoli minuuttia ja sitten puhdas vaippa päälle.
 
vierailija vaan
ihan uskomatonta kinastelua asiasta jossa jokainen tekee juuri niinkuin parhaimmaksi näkee. Miksi syyllistää toisia? Annetaan jokaisen elää ja taapalata tyylillään. Mielipiteitä voi vaihtaa ilman että siitä tulee "hiekkis"-tasoista lapiolla päähän meininkiä!!
(terv.sellainen äityli joka on istuttanut lapsensa 7 kk ikäisenä potalle...huolimatta pakaralihaksista ja muista...)ja muksut on hengissä... :/
 
Aattelin kertoa miten meillä... Neiti oli n.7kk, kun aloitettiin potalla istumaan. Neiti oli jo aikaisemmin kakkinut mieluummin ilman vaippaa ja ajattelin, josko suostuisi tekemään kakan pottaan. Sen jälkeen tähän päivään asti, neiti nyt 1½, on kakat ja useat pissat olleet potassa (paitsi kun oli lääkekuuri päällä, tuli yhet ripulit vaippaan...). Ja pari viikkoa sitten jätin päivällä vaipan pois kokonaan, oli vain alushousut päällä, ja nyt on neiti n. viikon ollut täysin päiväkuiva. Eli neiti käy pisut tekemässä pönttöön ja kakkaa edelleen pottaan. Neiti ei osaa vielä itse ilmoittaa hädästään, mutta kun kysyn onko hätä, niin joko puistelee päätään tai on jo menossa pisulle, ja olen varma, että osaa pidättää jo!!
Ystäväpiirissämme on monia lapsia, jotka ovat olleet täysin päiväkuivia ennen kuin ovat olleet 1½vee ja täysin kuivia ennen kuin ovat täyttäneet 2vee. Että sellaista järkee! Ja tämän kirjoituksen tarkoitus ei ole mollata ketään, minulle ihan sama mitä muut tekevät ja milloin muiden lapset ovat kuivia, kukin taplaa tyylillään!
 
minä ja typykkä
Meillä tyttö oli n. 4-5 kk:n ikäinen kun alettiin antaa kiinteää ruokaa ja maha oli kovalla eikä kakka tullut muuten kun pöntön/potan päällä pitäen ja hyvinhän se sitten tuli. Joten tämän jälkeen ei ole kakkaa tullut vaippaan kovinkaan montaa kertaa (tyttö nyt 1v 9 kk ja "päiväkuiva" + osin yö). Elikkä meillä tämä oli helpotus pienen vauvan oloon.Helpompi kai se oli änkeä ilman vaippaa ja mieluummin kai sen pottaan/pönttöön tekee kun housuunsa. =)
 
vii
Meidän tyttö on vasta 2viikkoa vanha ja pidättää sekä pissaa että kakkaa. Aloittaa kertomalla hädästään pikkukitinällä, ja jos ei pääse vessaan alkaa itkeä, jos ei vieläkään pääse vessaan itkee jonkun aikaa ja tekee vaippaan. Aika usein saa viedä vessaan, hereillä ollessa puolen tunnin välein, joskus nukkuu 3 tuntia kuivana. Pissa tulee yleensä vaippaan nukkumisen yhteydessä mutta kakkaa ei ole tullut vaippaan enää moneen päivään kun olen oppinut ymmärtämään pikkuista.
 

Yhteistyössä