Mitä jos lapsi ei saa tavata isovanhempiaan? Laki isovanhempien tapaamisille?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
joo
Minä harkitsen muuttoa suomesta jos mun pitää antaa isäni tavata lapsiani. Vai ajetaanko seuraavaksi lakia, jossa en voi sitäkään tehdä ilman isovanhempien suostumusta?
 
Typerä ehdotus
Ei vanhemmilla ole mitään velvollisuutta olla kuskailemassa lapsia katsomaan isovanhempia jatkuvasti. Itsekään en anna lasten juurikaan olla tekemisissä oman äitini kanssa, joka on alkoholisti.
 
höpöhöpö
eiköhän siihen ole yleensä hyvä syy miksi suhteet katkaistaan. avioerotilnateetkin voi olla mutkikkaita ja ymmärrän jos joku ei halua esim petturi-puolison vanhempiakaan kuvioihin.
 
ap
Oma äitini ilmoitti minulle vuosia sitten, että hänen olisi pitänyt abortoida minut mielummin kuin olisin syntynyt tähän maailmaan!

Tämmöiselle mummolle siis pitäisi antaa lain voimalla tapaamisoikeus lapselleni?

Kuka takaa lapseni henkisen terveyden ja kehityksen, jos lapsen mummo halusi mielummin abortoida lapsen äidin kuin synnyttää tämän?

Aika sairasta, että minulta yritetään viedä äidin oikeus suojella lastani mummolta, joka harrastaa henkistä väkivaltaa!

 
Monien eronneiden ystävien elämän on tehny erittäin vaikeaksi nimenomaa miehen vanhemmat. Vielä joku laki että sellasille lapset, huh huh. Kyllä vanhemmilla pitää olla oikeus päättää ketä lapsi tapaa. Isä ja äiti, thats it. Anopit taitaa olla kovimman luokan kriitikoita erotilanteissa.

Jos olis moinen laki niin oikeuskäsittely tapaamisen eväämiseksi olis pilvinpimein.
 
:/
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oma äitini ilmoitti minulle vuosia sitten, että hänen olisi pitänyt abortoida minut mielummin kuin olisin syntynyt tähän maailmaan!

Tämmöiselle mummolle siis pitäisi antaa lain voimalla tapaamisoikeus lapselleni?

Kuka takaa lapseni henkisen terveyden ja kehityksen, jos lapsen mummo halusi mielummin abortoida lapsen äidin kuin synnyttää tämän?

Aika sairasta, että minulta yritetään viedä äidin oikeus suojella lastani mummolta, joka harrastaa henkistä väkivaltaa!
Hyi! Pahoittelut. Tuskin suomeen tulee tuollaista lakia, täällä on liikaa "ongelmatapauksia" :/
 
Vieras
Anopit on tosi rasittavia ja RÖYHKEITÄ erotilanteissa.Tiedän tapauksen jossa isä ei ollu kiin lapsestaan niin anoppi vaati että hän ottaa isän tapaamisoikeuden itselleen.Että huoltajat ois äiti ja anoppi! HUippu törkeääääää!!!!!!!!!!!!!!!! Ei tod mitn moista lakia!
 
Alkuperäinen kirjoittaja höpöhöpö:
avioerotilnateetkin voi olla mutkikkaita ja ymmärrän jos joku ei halua esim petturi-puolison vanhempiakaan kuvioihin.
Lapsellista. Jos isovanhempiin on aiemmin ollut ongelmattomat suhteet niin nekö pitäisi katkaista vain koska mies on vaikka pettänyt? Ikinä en riistäisi lapselta suhdetta isovanhempiinsa vain siksi että olen loukkaantunut miehelleni.

 
70- luvun lapsi
Aivan typerää että laki isovanhemmille :(
Äitini juo,
no ei silloin kun minä menen heille lapsien kanssa
mutta siitäkin saan kuulla kun vaadin äidin/mummon olla sillähetkellä raitis
ja korkkaamatta pulloa, jolloin saan saarnaa kuulla äitiltäni
että hänellä on kyllä oikeus tehdä mitä itse haluaa ja pumpulissako meinaan lapseni kasvattaa :(
Joulu,
se vasta helvettiä on :(
Äiti soittaa minulle ja itkee kuinka on yksin ja kuinka hänestä ei välitetä ja kuinka meillä kuitenkin toinen mummo on joulua viettämässä, ja kuinka ollaan kamalia kun toista mummoa hyysätään ym.
Annan äitilleni/mummo luvan tulla meille mutta meillä sitten vietetään raitis joulu ja viinaa ei ole jolloin äitini taas suuttuu ja tuhahtaa
"missä pumpulissa sinä lapset kasvatat kyllä lasten täytyy saada nähdä elämää niin tekin olette olleet mukana ties missä ja ikinä kukaan ei ole sanonut mitään vaikka meilläkin oli vieraita ja sammuimme kesälläkin pitkin pihoja _tähän kunnon naurua vielä päälle_
Täysin typeräksi on tämä maailma mennyt kun ei enään viinaakaan saa juoda jos lapsia on,on ne ennenkin hoidettu kännissä"
 
aina ei voi voittaa
Isovanhemmilla ei ole mitään oikeuksia.Poikani seurusteli kolmisen vuotta,suhteesta syntyi lapsi,ainoa lapsenlapseni.
Ei kelvannut poika naiselle,jätti tämän kun vauva oli kuukauden vanha ja muutti toiselle paikkakunnalle.Olen nähnyt lapsenlapseni sen jälkeen kerran.
Vaikea olla mummona kun ei anneta edes tilaisuutta.
Minä olisin ollut hyvä ja rakastava mummo.
 
vieras
http://www.isovanhemmat.fi/poimittuja.htm

Ja taas nämä kääkät patsastelevat kaikenmoisissa kissanristiäisissä "ihanina" ja "kultaisina" isovanhemmanroolissa!

En voi sille mitään, mutta minua inhottaa nämä suuret ikäluokat, jotka ainakin minun kotona vanhemmuuden roolissaan ovat alistaneet ja henkisesti kiusanneet minua lapsuuteni/nuoruuteni ajan.

En voi sille mitään, mutta olen todella katkera vanhemmilleni, joita olen pelännyt aikuisikääni asti. Vasta nyt lähempänä 40 vuotta alan päästä irti noista henkisistä kahleista, joilla vanhempani ovat minua sitoneet elämäni ajan :(
 
vieras
Kyllä mä pakkaan kimpsut jos tulee joku laki, joka velvoittaa mua antamasta mun lasta pahoista mielenterveysongelmista kärsivälle anopille!! Edes kylään. Jotain rajaa.
 
En usko että kukaan ihan huvikseen lapsen vieroittaa isovanhemmistaan,
kyllä siellä taustalla on noin yli 90% joku muukin ongema kuin se ettei tulla isovanhempien kanssa toimeen:(
On juuri näitä alkkis ja mt-ongelmaisia jotka ei lääkkeistään huolehdi ym. ja nyt näillekin siis annetaan vapaat kädet tavata lapsenlastaan huh..
 
vieras
"Suomen isovanhemmat ry:n puheenjohtajalla Pekka Leinosella on kokemuksia tilanteista, joissa isovanhemmat eivät saa tavata lastenlapsiaan, koska välit omiin lapsiin ovat poikki. Pahimmissa tapauksissa lapset ovat hakeneet isovanhemmille lähestymiskiellon estääkseen lapsenlapsen tapaamisen. Isovanhemmat ry auttaa tarpeen tulleen tapaamisoikeuksien kanssa kamppailevia isovanhempia. Yhdistys on myös esimerkiksi mukana mummo- ja vaaritapaamisten järjestämisessä kouluissa ja päiväkodeissa."

Suomen isovanhemmat ry:n puheenjohtajalla Pekka Leinosen olisi varmaan syytä hiukan tutkiskella, mistä mahtaa johtua, että lapset ovat laittaneet välit poikki vanhempiinsa!

Ei kukaan ihminen jaksa loputonta omien vanhempiensa puolelta tulevaa kiusaamista, kateutta, vähättelyä, väkivaltaa yms.

Joidenkin isovanhempien on aivan turha itkeä, kun ovat ihan itse k-----et omaan pesäänsä.
 
ikävää mutta on myös toisenlaisia vanhempia
kummallista mutta totta että jotkut vanhemmat erottaa lapsen ihan mitään sanomatta isovanhemmista. tiedän erään jossa toinen vanhemmista kuoli ja tämä puoliso ei sitten enää antanut lapsien tavata tämän edes menneen vanhempia vaika aiemmin olivat käyneet useasti kylässä jne ja teki tämän ihan vain mitään kertomatta asioita selvittämättä.
eri asia olisi vanhemmat jotka ovat suoraan sanoneet ettei halua lapsen tavata isovanhempia jos nämä ovat alkoholisteja narkkareita pahipitelijöitä tmv.
syy olisi ainakin molemmille osapuolille selvä!
 
mummeli
Aikuisella o lapsellani on hiukan outoja asenteita, joita ammatti-ihmiset kutsuvat luonnehäiriöksi...
Olen hoitanut pakostakin ja mielelläni välillä hänen lapsiaan vuosikaudet, lapset välillä asuivat luonani. Lasten ja minun siteeni oli voimakas. Kun A-ongelmat loppuivat ja mummi otti välillä kantaa vakaviin ongelmiin, niin mummi poistettiin vaivihkaa lasten elämästä. Manipuloimalla, valehtelemalla ja asioita vääristämällä. Vaikka kuinka kyselin, mitä olen tehnyt väärin ei vastausta tule. Vaikka lapsi itkee kadulla perääni, niin äiti ei anna tavata.
Ikinä en ole puhunut pahaa äidistä lapsille. Nyt ovat täysin ja vain äidin "omaisuutta"...
Minusta ei ole kysymys siitä mitä vanhemmat haluavat, vaan jos isovanhemmat ovat normaaleja raittiita, mielelltään terveitä, pitää lapsilla olla oikeus sukulaisiin ja isovanhempiin. On kypsymätöntä väheksyä sitä henkistä perintöä mitä vanhempi sukupolvi voi lastenlapsille antaa. Kyllä aikuiset voivat olla eri mieltä asioista, mutta yhteisiä pelisääntöjä tulee noudattaa. On rikkautta saada tietoa ja taitoja monelta suunnalta ja eri sukupolvilta. Tarkoitus kai on yhdessä tukea lapsen kasvua tasapainoiseksi aikuiseksi.
Meidät on luotu elämään yhteydessä toisiimme.

 
Tilli
Ymmärrän kyllä mummelin pointin, mutta täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että yleensä kyllä löytyy syy, miksi vanhemmat eivät halua isovanhempien ja lasten viettävän aikaa keskenään.

Joukossa on varmasti sellaisiakin tapauksia, joissa isovanhempi syyttänsä joutuu syrjnnän kohteeksi, mutta onko se oikea perustelu vanhempien määräysvallan ylittämiselle, että yhdessä tapauksesta sadasta on näin, ja 99 tapauksesta lapset joutuvat kärsimään tällaisesta pakotetusta tapaamisesta. Tällöinhän yhden isovanhemman halu tavata lapsenlastaan mene 99 tapauksessa lapsen edun edelle.

Itse en anna lasteni viettää kahden kesken aikaa omien vanhempieni kanssa. Syihin en tässä ala sen enempää menemään, mielestäni ne kuitenkin ovat pätevät.

Lapsilleni en ole kertonut, että kontrolloin näitä tapaamisia, ovat vielä niin pieniä, toisaalta myös katson, että heillä on oikeus siihen mielikuvaan mukavista isovanhemmistam joka heillä tällä hetkellä on, eikä siihen vähemmän kauniiseen totuuteen, mikä paljastuu viimeistään silloi, kun korkki aukeaa.

Ja itse asiassa korkki aukeaa nykyään jo lasten läsnäollessa, mistä johtuen tapaamiset ovat yhä harvemmassa ja kestoltaan lyhyitä, ja tämä on aivan isovanhempien oma valinta.
 
justiina
Alkuperäinen kirjoittaja Typerä ehdotus:
Ei vanhemmilla ole mitään velvollisuutta olla kuskailemassa lapsia katsomaan isovanhempia jatkuvasti. Itsekään en anna lasten juurikaan olla tekemisissä oman äitini kanssa, joka on alkoholisti.
Minäkään en anna lastenii juurikaan olla tekemisissä äitini kanssa joka on sadistinen narsisti. Eihän sitä muut, sivustakatsojat juurikaan huomaa ja ymmärrä, mutta minä kaikenkokeneena ymmärän ja tajuan tehdä kaikkeni suojellakseni lapsiani.
Minua ei aikanaan kukaan suojellut, ja jos nyt laki isovanhempien oikeuksien puolesta tulisi, kysyisin tarmokkaasti, että missä on laki lapsien ja lapsenlapsen puolesta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja höpöhöpö:
eiköhän siihen ole yleensä hyvä syy miksi suhteet katkaistaan. avioerotilnateetkin voi olla mutkikkaita ja ymmärrän jos joku ei halua esim petturi-puolison vanhempiakaan kuvioihin.
Mä taas EN ymmärrä tota. Rangaistaan lasta ja miehen vanhempia miehen tekojen takia.

 
Jotenkin tästäkin huokuu sellainen fiilis, että isovanhemmilla pitäisi olla oikeuksia lapsenlapsiin, mutta lapsilla ei ole mitään oikeuksia isovanhempiinsa. Tarkoitan tällä sitä, että monissa lapsiperheissä on se tilanne, ettei isovanhemmat oikeastaan edes halua / jaksa tavata lapsenlapsia. Tai voivat tavata jos vanhemmat tuovat lapset hetkeksi näytille. Mun mielestä tässäkin asiassa pitäisi enemmän pohtia sitä, onko lapsilla oikeus isovanhempiinsa ja jos on niin miten se järjestetään? Ja miettimisen arvoinen asia on sekin, että jos isovanhemmille annettaisiin jotain oikeuksia lapsenlapsiinsa niin olisivatko he valmiita kantamaan myös siitä oikeudesta tulevat vastuut ja velvollisuudet...?
Ja puhun nyt ihan tavallisista perheistä ilman taustalla olevia suuria ongelmia.
 
LopenKyllästynyt
Minäkään en anna lastenii juurikaan olla tekemisissä äitini kanssa joka on sadistinen narsisti. Eihän sitä muut, sivustakatsojat juurikaan huomaa ja ymmärrä, mutta minä kaikenkokeneena ymmärän ja tajuan tehdä kaikkeni suojellakseni lapsiani.
Minua ei aikanaan kukaan suojellut, ja jos nyt laki isovanhempien oikeuksien puolesta tulisi, kysyisin tarmokkaasti, että missä on laki lapsien ja lapsenlapsen puolesta.
AIVAN! Äitini on myös pahemman luokan narsisti, ja kärsii kaiken huipuksi epävakaasta persoonallisuushäiriöstä (en jaksa tähän selittää taudin kuvaa, mutta jokainen saa halutessaan googlettaa). Tämän diagnoosin tekemiseksi meni myös hänen lääkäreiltä ja terapeuteiltaan yli 15vuotta todeta sillä tauti on todella hankala. Tai, no, hän on hyvin hankala.
Tämä ihminen osaa esittää, valehdella ja etenkin manipuloida niin uskottavasti, että uskoo itsekin omia juttujaan, miksi eivät silloin muutkin? Narsistina hän ei kuitenkaan koskaan voi nähdä vikojaan, ja vaikka jäisi valheestaan kiinni, osaa kyllä puhua itsensä siitä ulos. Tiukan paikan tullen hän kääntää valokeilan minuun, keksii perättömiä valheita jotka ovat niin inhottavia, että hänen oma töppäilynsä jää näiden asioiden varjoon.
Noh, lopulti minä napsahdin. En voinut enää kestää tämän ihmisen käytöstä ja pistin välit lopullisesti poikki. Annoin kuitenki puoli vuotta, äidilleni mahdollisuuden, saada silloin tällöin tavata poikaani. Poikani on vasta 3-vuotias, ja jo nyt, äitini yritti puhua poikaa minua (omaa äitiään) vastaan, sekä lahjoa ja manipuloida hänet puolelleen. KOLMEVUOTIASTA. En ole kertaakaan, en sanallakaan puhunut pojalle mummostaan pahaa, saati mitään muutakaan, emmekä ole mieheni kanssa keskustelleet mitään häneen liittyvästä, vanhigossakaan poikani kuullen.
Hän on jo koko maailmalle uskotellut että minä olen se, joka on sairas, täysin seonnut, itsekäs ja lisäksi tunteeton kun "noin vain yhtäkkiä katkaisin kaikki välit vaikka hän ei itse ole muuta kuin hyvää meille toivonut", sekä saan vähän väliä kuulla mistä milloinkin, minkälaisia kamalia syytöksiä ja valheita (muka) juoksen pitkin kyliä kertomassa hänestä, vaikka totuus on, etten ole välien katkaisemisen jälkeen puhunut hänestä yhtikäs mitään, paitsi purkanut ärtymystäni miehelleni ja luotetulle parhaalle ystävälleni.
Koska melkein kaikki uskovat hänen kertomat valheensa, voitte mahdollisesti ymmärtää, miksi en halua hänen enää tapaavan poikaani. Sukulaiseni eivät voi tätä ymmärtää, koska eivät koskaan näe äitiäni sellaisena kuin hän todella on, vaan sen supermukavan, sosiaalisen (todellisuudessa täysin valheilla peitellyn) naisen.

Joten lukiessani laista joka voisi taata tapaamisoikeudet isovanhemmille, sai minut voimaan pahoin. Pakko yhtyä joihinkin edellisiin kirjoittajiin siinä, että jos tämä laki tulee voimaan niin alan etsiä töitä ulkomailta.
Ymmärrän että maailmassa on varmasti niitäkin isovanhempia joilta lapsi on "riistetty" itsekkäistä syistä, ja se on hyvin valitettavaa.
 

Yhteistyössä