Mitä jos lapsi ei saa tavata isovanhempiaan? Laki isovanhempien tapaamisille?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
ei ikinä! muutto ruottiin jos tuomonen hullutus laki tulee! en anna laten tavata täysin ventovieraita ihmisiä. kun ei tunne ei osaa ees kaivata.. pelottaa jo valmiiksi ku esikoine osaa hieman jo lukea ja miehen vanhemmat lähettlevät kortteja jossa lähettäjänännä on xxxx-mummi ja xxxxx-vaari
 
...
Entäs kun isovanhempi näkee omasta mielestään lapsenlapsia liian vähän. Lapsilla on omat kiireet,harrastukset,koulu jne ja mummoa tavataan pari kertaa kuukaudessa.Lapset eivät koskaan kysele mummon perään ja vanhemmat lapset eivät enää halua lähteä mummolaan vaan menevät mielummin kavereillensa tai jäävät kotiin.
Mummo haluaisi nähdä lapsenlapsia pari-kolme kertaa viikossa ja käydä "hoitamassa" heitä.
Mitä tehdä kun odotukset eivät kohtaa? Me ollaan yritetty elää omaa elämäämme niin,että isovanhemmat kuuluu siihen, mutta jatkuva syyllistäminen tapaamisten harvuudesta alkaa ottaa päähän.
Niin ja mummon mielestä miniä on ilkeä ja tunteeton ihminen kun ei anna tavata lapsia...
 
"Neith"
Alkuperäinen kirjoittaja höpöhöpö;19600517:
eiköhän siihen ole yleensä hyvä syy miksi suhteet katkaistaan. avioerotilnateetkin voi olla mutkikkaita ja ymmärrän jos joku ei halua esim petturi-puolison vanhempiakaan kuvioihin.
no ei kyllä voi ymmärtää sitä että riistää lapselta isovanhemmat puolison pettämisen takia...

ymmärrettävää on jos isovanhemmalla on alkoholi,huume tai henkisiä ongelmia jotka vaikuttaisivat suoraan lapsen turvallisuuteen tai hyvinvointiin
 
H.R
minä haluaisin tavata oman lapsenlapseni, mutta nyt se on mahdotonta kun vanhemmat aikoo erota ja miniänäiti puhuu potaskaa lapsenlapselle joka on 5v. miniän äiti ei anna edes isän tavata omaa lastaan, nyt tähän juttuun tulee sosiaalityöntekijä mukaan mikä on oikein. isovanhempien ei tulisi puuttua lapsiensa riitoihin missä kärsii sitten lapsenlapset. Miun lapsenlapsi sanoi miulle kesällä kun nähtiin et äiti tappaa itsensä niin oli oma äiti sanonut pikkuiselle ja nyt hän on miniänäitin luona....
 
"vieras"
kellää muulla oo, eikä kuulu olla mitään oikeuksia lapseen kun vain vanhemmilla. isovanhemmilla ei ole velvollisuuksia eikä näin oikeuksiakaan. kyllä se ihan vanhampien päätettävisä pitää olla ketä lapset tapaa ja ketä ei.
 
Blue
Jos vanhemmilla on jonkinlaisia ongelmia niin lasten tapaaminen järjestetään valvotusti yms. Sama tulisi varmasti myös isovanhempien tapaamisiin mukaan. Eli ei pelkoa siitä että lapset joutuisivat esim. alkkisten käsiin vaikka laki tulisikin. Asioilla on aina kaksi puolta. Kovin moni on haukkumassa esim. anoppiaan mielenterveyspotilaaksi, mutta onko ko ihmisellä diagnoosia siihen vai johtuuko sanominen siitä että joskus on ollut riitaa sen ihmisen kanssa. Anopilta voisi tulla aivan toisenlainen kanta asiaan.

Aikuisten riitojen/välinpitämättömyyden tms. takia ei lapset saa menettää isovanhempiaan!! Siksi kannatan lakia täydellä sydämellä. Kyllä lapsia siinä suojeltaisiin oikeasti huonoilta isovanhemmilta siinä missä nyt suojellaan myös huonoilta vanhemmilta.
 
kaalimaan vartija ejk
Jos vanhemmilla on jonkinlaisia ongelmia niin lasten tapaaminen järjestetään valvotusti yms. Sama tulisi varmasti myös isovanhempien tapaamisiin mukaan. Eli ei pelkoa siitä että lapset joutuisivat esim. alkkisten käsiin vaikka laki tulisikin. Asioilla on aina kaksi puolta. Kovin moni on haukkumassa esim. anoppiaan mielenterveyspotilaaksi, mutta onko ko ihmisellä diagnoosia siihen vai johtuuko sanominen siitä että joskus on ollut riitaa sen ihmisen kanssa. Anopilta voisi tulla aivan toisenlainen kanta asiaan.

Aikuisten riitojen/välinpitämättömyyden tms. takia ei lapset saa menettää isovanhempiaan!! Siksi kannatan lakia täydellä sydämellä. Kyllä lapsia siinä suojeltaisiin oikeasti huonoilta isovanhemmilta siinä missä nyt suojellaan myös huonoilta vanhemmilta.
Ei kaikilla ole diagnoosia. Eikä kaikki mielenterveysongelmatg tule edes ilmi tapaamisella. Miten voidaan taata ettei lapsi mene esim viikonlopuksi narsistisen mummon hoiviin?
En voi missään nimessä tukea tuollaista lakia. Uskon että yleisimmin se että isovanhemmat eivät näe lastaan johtuu ihan oikeasta syystä, pieni prosentti sitten siitä, että vanhemmat haluavat kontrolloida vain omaa itsekkyyttään lasten ja isovanhempien tapaamisia.
Vanhemmilla on vastuu lapsesta. Siihen vastuudeen kuuluu oikeudet. Isovanhemmilla on vain oikeuksia, ei vastuuta. Jos tällaiseen järjestelmään ja tapaamisoikeuteen mentäisiin niin siihen pitäisi liittyä myös velvollisuuksia. Kuinka moni isovanhempi haluaa oikeasti kantaa vastuuta lastenlapsista. Oman aika laajan tuttavapiirin perusteella, suurin osa haluaa vain niitä oikeuksia. Vastuuta ei olla valmiita kantamaan. Kun ne omat lapset on jo kasvatettu....
 
Mummux3
[QUOTE="ellu";23192702]en jaksa ymmärtää tätä paskaa[/QUOTE]

Millainen tilanne teillä on? Paskaa todellakin täälläkin, mutta minkäs ihmisten katkeruudelle voi. Ikävää vaan kun viattomien lassten kautta kostetaan. :(
 
"ellu"
olen ollut ja sydämmestäni ollut mummu lapset ovat tykänneet meillä olla ja viihtyneet mutta miniä pani välit poikki, syy minä olen juoppo vaikka hän ei ole koskaan mimua päissään nähnyt .Poliisista soittettiin että ei saa olla missään yhteydessä heihin.
 
"jjjj"
Missä on lapsen oikeudet? Nythän jotkin isovbanhemmat hakee vaan kostoa ilmiselvästi näille lapsenlapsen vanhemmille, saimmepas sen tapaamisoikeuden. Kyllä isovanhemman kannattaa katsoa peiliin missä vika jos ei lapsenlastaan saa tavata, ja toki ikinähän ei tietenkään ole isovanhemmissa vikaa ;) ainahan se vika oli miniässä tai vävyssä ;)
joka hänen oman mussukkalapsen vei ja teki hänestä vanhemman. Tätä ehdotusta lukiessa tulee mieleen että isovahemmille oikeus mutta kuka kuuntelee lasta jos lapsi ei halua tai kerkeä harrastustenb vuoksi, onko nyt lopetettava lapsen harrasteet jotta voi olla mummoa pitämässä kädestä kiinne kun mummo on muuten muka yksinäinen.
 
"ellu"
meitä poikani ja miniani ovat pitäneet kiristys kappaleena lapsiaan.He ovat velkaantunnuttaneet itsensä yli ymmärräksyksen ja aina on kiristys jos ei tule rahaa niin niin paljon että saa tavata nähdä lapsia. Vanhin pojan tytär kärsii todella lilanteesta,meillä oli todella lämmimit välit
 
"Kenguru"
Näkeehän sen nyt jo näistä kommenteistakin, että tuollaiset pakotteet eivät ole toimivia ratkaisuja.
Mielestäni vanhemmilla pitää pysyä oikeus päättää omasta lapsestaan. Tilanteitakin on niin monenlaisia, ja kolikolla on aina kaksi puolta.
 
"Niin"
"Pahimmissa tapauksissa lapset ovat hakeneet isovanhemmille lähestymiskiellon estääkseen lapsenlapsen tapaamisen."
Tilannehan on se, että lähestymiskieltoja ei haeta ihan yhtä helposti kun Ärrältä prepaid-liittymiä. Jos joku on lähestymiskiellon isovanhemmalle hakenut ja saanut, on tämä isovanhempi tehnyt jotakin joka antaa aihetta olettaa, että hänen lähestymisensä johtaisi johonkin lain kieltämään asiaan. Eli siinä voi ihan peiliin katsoa jos ei voi lastenlastaan nähdä siksi että oikeus on määrännyt lähestymiskieltoon.

Mun äitini näkee mun lapsia mun kuolleen ruumiin yli, toivottavasti ei sillonkaan. Ja jos joku perkeleen Isovanhempien yhdistys koittais asiaan vaikuttaa, soittaisin poliisit. (Ja ne myös tulis, koska henkilö tiedetään väkivaltaseksi)
 
"vieras"
Itse olin lapsena paljon isovanhemmillani hoidossa, tehtiin matkoja jne. Harmittaa todella paljon, että omilla lapsillani ei ole tätä mahdollisuutta. Välit vanhempiini ovat ihan hyvät ja nähdään usein, mutta itsekseen lapsiani ei heille koskaan voi antaa. Syy on se perinteinen: alkoholi.

Vanhemmillani on kulissit pystyssä, eli ovat kaappijuoppoja. Ovat todennäköisesti myös sitä mieltä, että olen tiukkapipo ja vainoharhainen koska "eivät varmasti ole koskaan olleet päissään lapsenlapsen seurassa". Eli luulevat, että jos juovat salaa ja omasta mielestään "vähän", niin kaikki on kunnossa.

Koska kulissit ovat pystyssä, niin varmasti viranomaisten mielestä heille kuuluisi vaikka minkälaiset oikeudet lapsenlapsiin, jos sellainen laki tulisi.
 
näio
Sitten rikon lakia. Minun lapseni ei ole tästä lähtien missään tekemisessä ilkeän narsistisen ex-anoppini kanssa. Minua haukkuu huoraksi ja syyttää poikansa itsemurhasta. Ja toisekseen olen huomannu, että tällä kova hinku kurittaa lapsenlastaan ruumiillisesti, kun tämä tekee hänen mielestään jotain "kamalaa", kuten kaataa mehua lattialle. Päähän koppaukset ja tukkapöllyt eivät ole isovanhemman oikeus!
 
"mummo"
Oliko välit omiin isovanhempiisi kunnossa ? Etkö itse ole valmis tapaamaan omia lapsenlapsiasi sitten joskus? Toisen asemaan asettuminen on joillekin ihmisille vaikeaa. Sitä kutsutaan kyvyttömyydeksi kokea empatiaa.Isovanhemmat ovat lapsen oikeus. Sitä tapaamishalua olisi kysyttävä lapselta itseltään, ilman vanhempien tekemää manipulointia ja mustamaalaamista.Jos et kunnioita lapsen isovanhempia,ole kuitenkin reilu lapsiasi kohtaan.Rakastavia ihmisiä ei ole lapsella koskaan liikaa.
 
[QUOTE="mummo";27414731]Oliko välit omiin isovanhempiisi kunnossa ? Etkö itse ole valmis tapaamaan omia lapsenlapsiasi sitten joskus? Toisen asemaan asettuminen on joillekin ihmisille vaikeaa. Sitä kutsutaan kyvyttömyydeksi kokea empatiaa.Isovanhemmat ovat lapsen oikeus. Sitä tapaamishalua olisi kysyttävä lapselta itseltään, ilman vanhempien tekemää manipulointia ja mustamaalaamista.Jos et kunnioita lapsen isovanhempia,ole kuitenkin reilu lapsiasi kohtaan.Rakastavia ihmisiä ei ole lapsella koskaan liikaa.[/QUOTE]

Isovanhemmallakin on velvollisuuksia käyttäytyä kohteliaasti ja kunnioittavasti. Tuskin kukaan mukavaa isovanhempaa kieltää?

Itseäni ärsyttää tuollaiset marttyyripuheet, "Hyvää hyvyyttäni kaikkeni olen aina tehnyt ja tässä kiitos.. Minä olen aina ollut täydellinen, mutta tuo hirviö vain minua kiusaa.."

Minun lapsillani ei ole velvollisuutta sietää minua tai mitään bullshittiä minulta, mielummin haluaisin olla pidetty kuin siedetty ja haluan käyttäytyä sen mukaisesti. Jos minusta tulee ärsyttävä vanha nainen, niin toivon lasteni sen minulle sanovan, jotta voisin tehdä asialle jotain.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Mieheni veli kuoli pari vuotta sitten. Leski ei anna lasten tavata mummua, ei setäänsä (tai muutenkaan meidän perhettä) Mitään alkoholi ongelmaa tms. ei ole kummassakaan paikassa. Me ollaan normi perhe ja samoin mummu (eli anoppini).
 
Aivan typerää että laki isovanhemmille :(
Äitini juo,
no ei silloin kun minä menen heille lapsien kanssa
mutta siitäkin saan kuulla kun vaadin äidin/mummon olla sillähetkellä raitis
ja korkkaamatta pulloa, jolloin saan saarnaa kuulla äitiltäni
että hänellä on kyllä oikeus tehdä mitä itse haluaa ja pumpulissako meinaan lapseni kasvattaa :(
Joulu,
se vasta helvettiä on :(
Äiti soittaa minulle ja itkee kuinka on yksin ja kuinka hänestä ei välitetä ja kuinka meillä kuitenkin toinen mummo on joulua viettämässä, ja kuinka ollaan kamalia kun toista mummoa hyysätään ym.
Annan äitilleni/mummo luvan tulla meille mutta meillä sitten vietetään raitis joulu ja viinaa ei ole jolloin äitini taas suuttuu ja tuhahtaa
"missä pumpulissa sinä lapset kasvatat kyllä lasten täytyy saada nähdä elämää niin tekin olette olleet mukana ties missä ja ikinä kukaan ei ole sanonut mitään vaikka meilläkin oli vieraita ja sammuimme kesälläkin pitkin pihoja _tähän kunnon naurua vielä päälle_
Täysin typeräksi on tämä maailma mennyt kun ei enään viinaakaan saa juoda jos lapsia on,on ne ennenkin hoidettu kännissä"
:O
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27414890]Mieheni veli kuoli pari vuotta sitten. Leski ei anna lasten tavata mummua, ei setäänsä (tai muutenkaan meidän perhettä) Mitään alkoholi ongelmaa tms. ei ole kummassakaan paikassa. Me ollaan normi perhe ja samoin mummu (eli anoppini).[/QUOTE]

Oletko ihan varma, että sinä tiedät kaiken anoppisi ja tuon toisen miniän väleistä?
 
vierailija
Jos vanhemmilla on jonkinlaisia ongelmia niin lasten tapaaminen järjestetään valvotusti yms. Sama tulisi varmasti myös isovanhempien tapaamisiin mukaan. Eli ei pelkoa siitä että lapset joutuisivat esim. alkkisten käsiin vaikka laki tulisikin. Asioilla on aina kaksi puolta. Kovin moni on haukkumassa esim. anoppiaan mielenterveyspotilaaksi, mutta onko ko ihmisellä diagnoosia siihen vai johtuuko sanominen siitä että joskus on ollut riitaa sen ihmisen kanssa. Anopilta voisi tulla aivan toisenlainen kanta asiaan.

Aikuisten riitojen/välinpitämättömyyden tms. takia ei lapset saa menettää isovanhempiaan!! Siksi kannatan lakia täydellä sydämellä. Kyllä lapsia siinä suojeltaisiin oikeasti huonoilta isovanhemmilta siinä missä nyt suojellaan myös huonoilta vanhemmilta.
Oli miten oli sairaita ihmisiä on, mutta väittäisin, että valtaosa isovanhemmista on terveepiä kuin monet nuoret äidit ja isät. Jo elämänkokemus joka heillä on antaa enemmän perspektiiviä elämään.
 
vierailija
Jos vanhemmilla on jonkinlaisia ongelmia niin lasten tapaaminen järjestetään valvotusti yms. Sama tulisi varmasti myös isovanhempien tapaamisiin mukaan. Eli ei pelkoa siitä että lapset joutuisivat esim. alkkisten käsiin vaikka laki tulisikin. Asioilla on aina kaksi puolta. Kovin moni on haukkumassa esim. anoppiaan mielenterveyspotilaaksi, mutta onko ko ihmisellä diagnoosia siihen vai johtuuko sanominen siitä että joskus on ollut riitaa sen ihmisen kanssa. Anopilta voisi tulla aivan toisenlainen kanta asiaan.

Aikuisten riitojen/välinpitämättömyyden tms. takia ei lapset saa menettää isovanhempiaan!! Siksi kannatan lakia täydellä sydämellä. Kyllä lapsia siinä suojeltaisiin oikeasti huonoilta isovanhemmilta siinä missä nyt suojellaan myös huonoilta vanhemmilta.
Ehdottomasti kannatan. Lapsia käytetään liian paljon aikuisten riitojen välikappaleina kiusanteon vuoksi. Sosiaalitoimi voisi terävämmin puuttua nyky yhteiskunnassa lastensuojeluun. Lastensuojelu pyytää lastensuojelua pyytäviä kirjaamaan kuvaus lastensuojelu tarpeesta paperille. Ei vaan ole osoitetta eikä henkilöä kenelle sen sitten lähettäisi? Niin toimitaan ainakin kuopiossa.
 

Yhteistyössä