Mitä kaikkea te äidit kotona teette jos ei ole aikaa kuntoilla??

"vieras"
[QUOTE="moikka";26750733]muksujen kanssa kävely nyt ei oikein kuntoa kohota saati sitten kaloreita kuluta.[/QUOTE]
Kokeilepas joskus työntää kaksosia rattaissa lumisohjossa ja vetää kolmatta lasta pulkassa. Siinä kuluu taatusti kaloreita ja luulisi kunnonkin kohoavan.
 
Luulen että esikoisen, varsinkin vauvaikäisen, kanssa kaksin ollessa on helppo löytää niitä tilaisuuksia kuntoiluun. Jos siis ei ole kysymys poikkeuksellisen vaativasta vauvasta.

Sitä taaperoa/ leikki-ikäistä ja useampaakin on vaikeampi motivoida antamaan äidille "omaa aikaa". Tietty joskus onnistuu houkutella lapsi mukaan kuntoiluun tai löytyy jostain lspsenvahti. Monet sitten kuntoilevat iltaisin tai muuten puolison ollessa kotona.

Itse en koe ongelmana niinkään aikaa sillä päivistä saa kyllä nipistertyä aikaa johonkin (vaikka nettiin, lukemiseen, käsitöihin jne). Mutta että tuon ajan saisi hyödynnettyä johonkin mielekkäämmältä tuntuvaan kuntoiluun, se on jo haastavampaa. Silloin kun olen päivät kotona kuopuksen, 1,5v kanssa on tuo huomattavasti helpompaa kuin noiden isompien ollessa paikalla. Kun kuopus oli puolivuotias sitähän ei muuta ollutkaan kuin aikaa ja sen pystyi käyttämään varsin vapaasti.
 
Mä olen ylipainoinen, edelleen. Mutta en kiloistani valita. Ennen kilot eivät mua edes haitanneet, monen monta vuotta olin todella iso eikä liikunta leppoista kävelyä lukuunottamatta edes kiinnostanut.

Kotiäitinä laihdutin vuodessa 25kg ja vaikka mies oli paljon töissä, sain nipistettyä jostain ajan käydä kävelyillä tai vesijuoksemassa. Harrastin myös Zumbaa kotona. Meillä ei ole autoa joten lapsetkin ovat tottuneet pienestä pitäen liikkumaan paljon pyörällä tai kävellen.

Nyt oon alkanut käydä juoksemassa (pari kertaa viikossa, joko lyhyempi lenkki lasten pyöräillessä vieressä tai pidempi lenkki miehen ollessa kotona) sekä kuntosalilla. Salikortista haaveilin kotiäitivuosina ja nyt oon päättänyt sen verran satsata itseeni ja hyvinvointiini.
Lenkit ja kuntosalikäynnit yksin on mulle sitä omaa aikaani. Tosin meidän vieressä on lapsiparkillinen kuntosali, joten se tulee jatkossa helpottamaan entisestään kun sinne jäsenyyteni siirrän. Lapsetkin odottavat innoissaan pääsyä sinne. Useimmilla ei tuota mahdollisuutta löydy.
 
[QUOTE="vieras";26750787]Kokeilepas joskus työntää kaksosia rattaissa lumisohjossa ja vetää kolmatta lasta pulkassa. Siinä kuluu taatusti kaloreita ja luulisi kunnonkin kohoavan.[/QUOTE]

+ tietysti kauppakassit :) No, kaksosia mulla ei ole mutta riittänee, että on yksi vaunuissamakoilija ja kun pohjoisessa ollaan, lunta on talvella ja keväällä ihan kiitettävästi :D Siihen parit kauppakassit ja 4-vuotias pulkassa.. Jep!
 
Eikä mun nyt ollut tarkoitus väheksyä ap:n työnmäärää kotona tms , mut sitä aikaa on ihan oikesti yhden kanssa ihan eri tavalla kun kahden tai useamman lapsen kanssa...

Joo, kyllä mulla on aikaa palstailla jokunen minuutti vähän joka välissä, mut samalla usein tulee tehtyä jotain muutakin toisella kädellä.. :)
 
mua
Eikä mun nyt ollut tarkoitus väheksyä ap:n työnmäärää kotona tms , mut sitä aikaa on ihan oikesti yhden kanssa ihan eri tavalla kun kahden tai useamman lapsen kanssa...

Joo, kyllä mulla on aikaa palstailla jokunen minuutti vähän joka välissä, mut samalla usein tulee tehtyä jotain muutakin toisella kädellä.. :)
se on totta. Ja lapset kasvaa ja tilanteet muuttuu. Muistan miten oli aina siistiä, kun esikoinen oli vauva ja kölli leikkimatollaan kun siivosin. Nyt tuo nuorin 1,5v purkaa toisessa huoneessa sitä mukaa kun siivoan toisessa:)
 
[QUOTE="vieras";26750787]Kokeilepas joskus työntää kaksosia rattaissa lumisohjossa ja vetää kolmatta lasta pulkassa. Siinä kuluu taatusti kaloreita ja luulisi kunnonkin kohoavan.[/QUOTE]

Minun on ainakin noissa tilanteissa vaikea saada kunnon asentoja enkä huvikseni viitsi tunnin lenkkejä tuollaisilla kokoonpanoilla tehdä. Mielummin kunnon lenkkivarusteissa ilman lapsia.

Kyllähän sitä usein hiki tuli esim kun työnsi tuplissa 5v ja 6v lapsia ja veti pulkassa 1v:ta. Tai työnsi pyörätuolissa 6v:ta, kantoi kantorepussa vajaa vuosikasta ja talutti käsipuolessa 5v:ta. Mitään kuntoilullista hyötyä noista ei koskaan ole ollut, päinvastoin. Silloin kun normaaliliikkumiset ovat olleet noin haastavia olen ollut normaalia vähemmän motivoitunut lähtemään minnekään lenkille vapaa-ajallani.
 
Siis itselläni rataslenkkeily on onnistunut parhaiten silloin kun kyydissä on ollut yksi (hyväuninen) vauva. Tuolloin on kunnon rattaiden kanssa pystynyt tekemään ihan hölkkälenkkejäkin.

Silloin kun kyydissä on useampi isompi lapsi jotka haluavat tehdä muutakin kuin istua siinä paikallaan ei tuo kuntoilu ole enää toiminut. Silloin vaan mennään sillä porukalla se suunniteltu matka pisteestä a pisteeseen b yrittäen tehdä siitä kaikille mahdollisimman miellyttävä reissu.
 
"alma"
[QUOTE="vieras";26750787]Kokeilepas joskus työntää kaksosia rattaissa lumisohjossa ja vetää kolmatta lasta pulkassa. Siinä kuluu taatusti kaloreita ja luulisi kunnonkin kohoavan.[/QUOTE]

Ihan tuosta ei (onneksi) ole kokemusta, mutta kyllähän ne vaunulenkit sohjossa yhdenkin lapsen kanssa kuntoa kohottavia on. Niissä vaan on se vika, että ainakin omalla kohdallani tuosta on se liikunnan ilo kaukana. Itselleni esim. kuntosalilla käyminen on kiva juttu eikä mikään tuskainen painonhallintasessio.
 
valinta
Osasta viestejä paistui läpi sellainen ajatus että "ei mulla ole tuntia aikaa laittaa johonkin kuntoiluun". Voi olla hämmästyttävää että jopa 5-8 minuutin päivittäinen kuntoilu riittää aika pitkälle. Sen verran uskon että useimmilta kotiäideiltä löytyy halutessaan aikaa. Sinä aikana voi tehdä ns. cross fit -tyyppistä treeniä. Vatsalihaksia, punnerruksia, kahvakuulatreeniä, askelkyykkyjä yms.
 
"rrr"
Ei kai ihme, jos asuu kerrostaloasunnossa (tai rivitalossa) ja muksuja on yksi. Varmasti joutaa. Ei kerrostalokolmio ylläpito ihmeitä vaadi. Jää aikaa laiskottelulle ja jää aikaa liikkumiselle.
 
NNoh
JOs mulle näiden 3 alle kouluikäisen hoidosta ja kotitöistä jää ylimääräistä vapaata niin mä oon ainakin niin puhki että en mä sitä ainokaista vapaatuntiani jaksa kuntoiluun käyttää vaan menen maata/päiväunille että jaksaa taas.
 
Jäerjestelykysymys, toki auttaa hyvin paljon että on mies joka kattoo lasten perään kun äitee kuntoilee.

niin mäkin luulin ettei mulla ole aikaa, mutta kappas kun se kuntokeskus voittikin sen kotisohvan niin aikaa löytyikin.
4-6 kertaa viikossa käyn jumpassa ja mies on silloin lasten kanssa.

Lapsia on 4, kohta 8v, 6,5v kohta 4v ja 2,5v...
 
"heh"
Siis ihan mielenkiinnosta kyselen. Kun mulla on tuttavapiirissä kotiäitejä jotka ei koskaan harrasta liikuntaa, koska on aina kiire..en viitsi ystäviltäni kysyä koska en halua että ne loukkaantuu..mutta mikä niin kiire siä kotona on että ei ehdi?? Ja nää ystävät on ylipainoisia. Eikä se niiden ylipainosuus mua haittais, mutta kun aina myös valitetaan siitä että kun on nää läskit, mutta kun on kotona niin kiire..Jos ei valittais, ei haittais..mutta kun aina vaan sitä valitusta. Mun mielestä ei vaan saa valittaa läskeistä, jos ei mitään niiden poistamiseks tee :kieh:

Siis itselläni tilanne että mies pois koko päivän, aamulla lähtee töihin ja illalla tulee kotiin ja sillon lähinnä syö ja menee nukkuun. Eli mulle siis jää kaikki kotityöt. Päivittäin siivoon, pesen pyykkiä, tiskaan ja kerran viikossa siivoon kunnolla eli siis tamppaan matot pesen lattiat jne..ja kauppareissut teen myös aina yksin..sit on myös toi 6kk pikku nyytti kotosalla ja kyllä senkin kanssa touhua riittää..kuitenkin kaiken tän keskellä mulla on aikaa kuntoilla yhestä kahteen tuntiin/päivä. Mun mielestä tää kiire on vaan tekosyy monelle. Mutta kun niin monesti oikein vängätään ja suututaan ettei oikeesti löydy aikaa niin mimmonen tilanne sitten on ettei ehdi. Olis kiva ymmärtää :D Siis yhdellä kaverillani oli koliikki lapsi..sen kyllä ymmärrän et sillon ei paljoo oo itelle aikaa..mutta jos ihan "tavallinen" lapsi on ja perusarki niin miks ei kerkee.. Itselläni 2 siskoa ja oma äitinikin kolmen lapsen äitinä piti kunnostaan huolta..Miks ei voi vaan sanoa suoraan että on niin laiska ja ruoka maittaa enemmän ku pitäis :D
jos tuo 6 kk on ainoa lapsi, niin eipä sulla silloin ole mitään sotkua siivottavana tai tekemistä kotona.

siis kiirehän tulee jos on useampi lapsi tai lapset isompia, vauva-ikäisen kanssa ei tule sotkua, ei askarrella, paskarrella, ei tarvitse viedä lasta puistoihin, muskareihin, harrastuksiin, ei syö valtavia määriä (ei jatkuvasti jääkaappi tyhjä...)
 
Minua kiinnostaisi tietää mitä kuntoilua/ liikuntaa Vauvamasu88 harrastaa päivittäin ?? Siis lapsen kanssa ?? Joo myönnän olen laiska, ja siksi en valitakaan yleensä painostani, ja kyllä esim suklaa maistuu tosi hyvälle väsyneenä.. Tosin en nyt sanoisi mitenkään voimakkaast olevani ylipainoinen, vaikka parikiloa vielä haluaisinkin pudottaa, pituutta on se 152 ja painoa n. 50kg.
Ja tosiaan lapsia 2 kohta 3v ja 10kk ikäinen. Ihan siis mielenkiinnosta kysyn ??

Itselleni ainoat liikunnat tulee oikeastaan kauppa/ neuvola/ tk yms reissuista kun lähimpään kauppaan on matkaa reilu 2km ja siis kävellen menen lasten istuessa rattaissa. Muuten aikaa kuntoilulle olisi vain se hetki kun lapset nukkuu yhtäaikaa ( päiväunia, illalla en enää jaksa ja mielummin vietän aikaa miehen kanssa kuin tekemällä vatsalihasliikkeitä lattialla ) ja joo kyllä mielummin keitän itselleni kupin kahvia ja istun hetken rauhassa kun alan kuntoilemaan..
Yhdessä vaiheessa kylläkin tein vatsa-slkä yms lihasliikkeitä juuri lasten nukkuessa, mutta nyt on taas into lopahtanut ja mielummin käytän tuon uniajan itsekin lepäämiseen.
Heips...ostin raskauden alkuaikoina kuntopyörän..sillä polkenut ja nyt muutama päivä sitte ostin crosstrainerin..niillä pääosin..omistan myös jumppapallon ja miehellä semmoset hyvät käsipainot :) niillä sit teen kun lapsi nukkuu päiväunia. Joskus ei nuku niin päivällä niin sit kuntoilen kun lapsi mennyt yöunille :) ja asutaan kerrostalossa niin joskus meen lapsi sykyssä käveleen portaita ylös alas..kerroksia 8 joten aika tehokasta ku monta kertaa menee :D joskus jos on tiedossa kiireinen päivä niin herään herätyskelloon 6lta ja sit on pari tuntia aikaa kuntoilla ennen ku vaavi herää :) ja sit ihan sitä kärryttelyä vauvan kaa..joskus kävelen joskus juoksen.. :) jos vauvalla on semmonen päivä et haluaa huomioo ja sylissä olla paljon niin sit teen vauvajumppaa..vauva on hyvä paino, ja tosiaan noita rappusia kävellään :p
 
"vieras"
Ihmettelin vielä joku aika sitten samaa kuin ap mutta sitten sain kolmannen lapsen. Kahden ekan kanssa riitti aika ihan hyppien keikkuen. Esikoinen oli neljä vuotta ainokaisena niin tokihan yhden lapsen kanssa seisoo vaikka päällään jos niikseen haluaa. Toinen syntyi ja oli laitokselta asti helppo kuin mikä,nukkui normaalin päivärytmin mukaan,viihtyi pitkiä aikoja lattialla,sitterissä,vaunuissa... ja nyt sit tämä kolmas :heart:

Herralla ikää neljä kuukautta ja tähän mennessä en vielä ole löytänyt päivästä sellaista hetkeä että olisi "omaa aikaa" edes puolta tuntia putkeen. Nukkuu pätkissä,syö usein,viihtyy ainoastaan sylissä ja nukkuu mielellään kiinni mun kyljessä. Joskus aiemmin ajattelin että just joo,liioittelun makua,mutta ehkä karma teki tepposet ja antoi mun kokea että tämmöisiäkin lapsia oikeasti on :)

Mainittakoon että en ole ylipainoinen ja meillä paljon pelastaa mies jonka työpaikka on kotimme vieressä,viikonloput vapaita ja työaika 7-16. Joten iltaisin mulla on aikaa juosta ja jumpata niin paljon kuin sielu sietää. Päivällä_ei_kerkee.
 
Ja hei..ei mulla ollut tarkotus tuomita ketään tai olla ilkeä..tottakai jokainen käyttää ylijäävän ajan mihin vaan..jotkut kuntoilee jotkut tekee mielummin muuta..utelin vaan että eikö muka muutamaa minuuttia aikaa löydy :O ei itelläkään oo aina aikaa tuntia putkeen liikkua, joskus pienissä erissä, vauvan mukaan kuitenki mennään :) mutta siis en vaan ymmärrä niitä jotka valittaa niistä läskeistä ja samaan aikaan mättää suklaata naamaan ja ku on niin kiire ettei ehdi liikkua :D sitähän mä vaan et ei sais valittaa jos ei mitään tee..ja ohan se kotitöidenkin tekeminen kuluttavaa et käy joskus liikunnasta ja sillon onkin kyse sitä mitä naamariinsa mättää!! jos ei oo aikaa liikkua niin sit kannattas tehä täysremontti ruokavalioon eikä valittaa...;) mutta jos omat kilot ei haittaa ja on tyytyväinen itteensä niin eihän siinä mitään sitten..mut se ainainen valitus vaan käy hermoon..
 
"nainen"
Jäerjestelykysymys, toki auttaa hyvin paljon että on mies joka kattoo lasten perään kun äitee kuntoilee.

niin mäkin luulin ettei mulla ole aikaa, mutta kappas kun se kuntokeskus voittikin sen kotisohvan niin aikaa löytyikin.
4-6 kertaa viikossa käyn jumpassa ja mies on silloin lasten kanssa.

Lapsia on 4, kohta 8v, 6,5v kohta 4v ja 2,5v...
Jos äiti käy kuntoilemassa (salilla) 6 kertaa viikossa, niin silloin voi kai todeta, ettei sun mies taas sit harrasta mitään tai te ette vietä aikaa yhdessä perheenä pahemmin?
 
Ja hei..ei mulla ollut tarkotus tuomita ketään tai olla ilkeä..tottakai jokainen käyttää ylijäävän ajan mihin vaan..jotkut kuntoilee jotkut tekee mielummin muuta..utelin vaan että eikö muka muutamaa minuuttia aikaa löydy :O ei itelläkään oo aina aikaa tuntia putkeen liikkua, joskus pienissä erissä, vauvan mukaan kuitenki mennään :) mutta siis en vaan ymmärrä niitä jotka valittaa niistä läskeistä ja samaan aikaan mättää suklaata naamaan ja ku on niin kiire ettei ehdi liikkua :D sitähän mä vaan et ei sais valittaa jos ei mitään tee..ja ohan se kotitöidenkin tekeminen kuluttavaa et käy joskus liikunnasta ja sillon onkin kyse sitä mitä naamariinsa mättää!! jos ei oo aikaa liikkua niin sit kannattas tehä täysremontti ruokavalioon eikä valittaa...;) mutta jos omat kilot ei haittaa ja on tyytyväinen itteensä niin eihän siinä mitään sitten..mut se ainainen valitus vaan käy hermoon..
Tuo ruokavalio on ihan totta. Siis monesti kuulee jonkun kotiäidin valittavan ylipainoaan ihmetellen kun ei edes kerkiä syömään päivällä. Ruoka sitten korvataan pullalla, sipseillä, suklaalla, makeilla juomilla ym. :D

Motivaatiolla varmasti on isoin merkitys. Kieltämättä yhden vauvaikäisen kanssa tuo kuntoilu on paljon helpompaa kuin vaikka kolmen alle kouluikäisen joista osa ei enää nuku päikkäreitä ja vaativat myös aikaa omille touhuilleen, eivät viihdy rattaissa ym.

Tosin, jos on puoliso joka tekee suht normaalia työaikaa on mahdollista sopia äidille omaa kuntoiluaikaa. Voi olla että lapset eivät ole -ainakaan kaikki- hirveän aamuvirkkuja jolloin voi järkätä itselleen kuntoilutuokioon aikaa jo ennen lasten heräämistä jne.

Mutta näistä nyt ylipainoisista kavereistasi; olivatko he kovin urheilullisia ennen lapsia?
 

Yhteistyössä