Mitä koirarotua suosittelet meidän perheelle?

Olemme kolmilapsinen perhe. Vuoden päästä voisimme lisätä perheeseen koirakaverin. Nuorin lapsista olisi silloinkaksi ja vanhin viisi. Pidämme ulkoilusta ja metsäretkistä. Käyn pari kertaa viikossa juoksemassa. Sohvalla loikoilu perheen kesken on myös mukavaa.

Vuoden päästä olen joko kotona tai muutamana pvnä viikossa koululla. Aikaisempaa kokemusta koirista ei ole. Kissoja on ollut ja sukulaisen koira muutaman kerran yökylässä.

Mitä siis suosittelisit meille? :)
 
vierass
Mä en kyllä ottaisi kolmen alle kouluikäisen lapsen kanssa koiraa vielä riesaksi... Puet sitten ne kolme mukulaa käydäksesi vähintään 3 krt päivässä pissattamassa koiraa ulkona?
 
vieras...
Mä en kyllä ottaisi kolmen alle kouluikäisen lapsen kanssa koiraa vielä riesaksi... Puet sitten ne kolme mukulaa käydäksesi vähintään 3 krt päivässä pissattamassa koiraa ulkona?
Ja alussa vielä paaaaaljon useammin.

Juu, en ottais kolmen noin pienen lapsen lisäksi ENSIkoiraa. Meillä on pari koira ja kaksi alle kouluikäistä lasta, mutta ensinnäkin koirat oli jo ennen lapsia ja toiseksi, meillä on "aina" ollut koiria.
 
[QUOTE="veeras";29237481]Me hankittiin pitbulli, koska mies halusi. Pentuna nyt tottuu lapsiin niin ei tule myöhemmin ongelmia. Ei sillä rodulla hirveästi väliä.[/QUOTE]

Kävitte kai hakemassa Yhdysvalloista? Euroopassa ei pittejä kasvateta.
 
"vierailija"
Mä en kyllä ottaisi kolmen alle kouluikäisen lapsen kanssa koiraa vielä riesaksi... Puet sitten ne kolme mukulaa käydäksesi vähintään 3 krt päivässä pissattamassa koiraa ulkona?
Älkäähän nyt masentako, kyllä koiran ja lasten kanssa pärjää jos halua on. Meillä oli kaksi koiraa ennen lapsia ja kun vanhin lapsi oli n. 1,5 vuotta niin hankittiin kolmas. Pissatukset hoidettiin aitaamalla takapiha ja lenkille mennään joko koko perheen kanssa tai sitten minä tai mieheni lenkittää koirat yksin. Viikonloppuisin ja kun aikaa on, tehdään pitempiä metsälenkkejä. Hyvin ollaan keretty harrastamaankin koirien kanssa kaikkea rodulle ominaista kuten esim. metsästystä ja kyseessä on aktiivinen rotu. Lapset ovat kovasti mukana touhussa ja opettelee trimmaukset yms. mukana. Minusta on ihanaa kun lapset oppivat pienestä asti käsittelemään ja kunnioittamaan eläimiä.

Kannattaa rotuvalinnassa miettiä tosiaan koiran käyttötarkoitusta. Mitä sen kanssa olisi valmis harrastamaan. Kaikille roduille liikuntakaan ei riitä, tarvitaan muutakin aktivointia. Myös turkinhoito kannattaa miettiä, pitkä karva on kaunis mutta sen hoito voi yllättää. Onko valmis maksamaan trimmauksesta satoja euroja vuodessa vai onko halua opetella hommaa itse vai haluaako helpomman karvan. Millainen terveys ko. rodulla on jne. Rotujahan löytyy ja varmasti teillekkin oma, tsemppiä etsintään.
 
vieras :)
käyppä tsekkaamassa ehottomasti rotu Coton de tulear ! Meidän kokemuksesta kiltti , reipas ja iloinen. rakastaa rapsuttelua ja sylissä oloa mutta silti todella innokas lenkki kaveri ! Tottuu lapsiin :)
 
"vierailija"
käyppä tsekkaamassa ehottomasti rotu Coton de tulear ! Meidän kokemuksesta kiltti , reipas ja iloinen. rakastaa rapsuttelua ja sylissä oloa mutta silti todella innokas lenkki kaveri ! Tottuu lapsiin :)
Meidän cottoni ei tykkää rapsuttelusta, eikä varsinkaan sylissä olosta. Lähinnä on vain vaivaantunut ja haluaa lähteä pois. Toki kiltti, reipas ja iloinen on. Turkissa aika paljon hommaa eli pitää olla valmis harjaamaan ja pesemään usein, turkki kannattaa trimmata, muuten siinä on vielä isompi homma. Kurakelit tuovat eniten vaivaa.

Koira kuin koira on koulutettava ja kannattaa myös totuttaa pentuna erilaisiin koiriin, ihmisiin ja tilanteisiin. Olen nähnyt myös pari sekopäistä cottonia, joten sama homma rodusta riippumatta. Coton de tulear on hieno rotu, mutta on niitä muitakin.
 
vieras:)
Olet aivan oikeassa. Koira on koira . En todellakaan väitä että cottonit kaikki olisivat kilttejä ymsyms. Luonteet ovat erilaisia :) tämä oli nyt vain oma kokemukseni tästä rodusta. :)
 
vieras...
Kiitos vastauksista. Tsekkaan nuo kunhan ehdin.

Unohdim mainita, että asutaan omakotitalossa ja pihan saa aidattua.

Puen lapset muutenkin kolme kertaa päivässä,joten ei mitään uutta.
Ymmärräthän sitten, että alussa se 3 kertaa ei todellakaan riitä? Pennusta riippuen saatat joutua juoksemaan ulkona kolme kertaa TUNNISSA, vuorokauden ympäri. Sisäsiistiksi kouluttaminen voi viedä puolesta vuodesta vuoteenkin. Toki jotkut oppivat helpolla, mutta kannattaa varautua vaikeempaankin. Koira pitää myös kouluttaa ja kun kyseessä on ENSIMMÄINEN koiranne, olisi sille kouluttamisellekin varattava aikaa ja energiaa riittävästi. Ekan kanssa kun kaikki kuitenkin on sellaista harjoittelua. Siksi TODELLAKIN suosittelen odottamaan muutaman vuoden lisää, että lapsetkin ovat vähän isompia.
 
Piha kannattaa aidata, niin on helpompaa kun koira ei pääse kovin helposti karkuun. Ja pentuna helppo opettaa sisäsiistiksi, kun pitää vähän väliä viedä ulos niin voi käydä vaan takapihalla.

Kannattaa varmaan miettiä myös sitä, että onko tarkoitus että lapsetkin saavat joskus ulkoiluttaa koiraa? Silloin sen olisi syytä olla aika pieni, että pystyvät taluttamaan. Toisaalta kääpiökoirat ovat ainakin pentuna melko hauraita, eli voivat ehkä jäädä lasten jalkoihin?

Haittaako jos koirasta lähtee karvaa, kiinnostaako turkinhoito? Esimerkiksi joku villakoira tai terrieri voisi olla kiva tai sheltti. Riippuu ihan minkä kokoista ja näköistä koiraa haluatte.

Mitään vahtivaa/puolustavaa koiraa en suosittele ottamaan, koska ne vaativat sitten tarkempaa koulutusta ja aikuisen valvontaa aina - ei voi siis koululaiset tuoda kavereita välttämättä kotiin.
 
No, kyllä nyt tuntuu siltä, että koiranotto sopisi silloiseen elämäntilanteeseen hyvin. Lapset olisi silloin päivät hoidossa, jos ja kun minä opiskelen. Opiskelen suurimmaksi osaa etänä.

Minulla olisi siis aikaa pissattaa kotipihalla vaikka sen kolme kertaa tunnissa.

Mitenkäs sitten se alku. Jos täytyy monta kertaa tunnissa mennä ulos, niin ettekö te ole koskaan jättäneet koiraa yksin? Vai miten pitkään olette olleet pennun kanssa kotona?
 
"Helekkarin Heittomerkki"
Mitenkäs sitten se alku. Jos täytyy monta kertaa tunnissa mennä ulos, niin ettekö te ole koskaan jättäneet koiraa yksin? Vai miten pitkään olette olleet pennun kanssa kotona?
Minä olin viimeisimmän tulokkaan kanssa viikon kotona alussa. Sitten jäi työ-/koulupäivien ajaksi kotiin työvuoroista riippuen 2-6 tunniksi. Tuohon aikaan kerkisi yleensä tulla n. 4 pissalammikkoa lattialle.
 
[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";29239621]Minä olin viimeisimmän tulokkaan kanssa viikon kotona alussa. Sitten jäi työ-/koulupäivien ajaksi kotiin työvuoroista riippuen 2-6 tunniksi. Tuohon aikaan kerkisi yleensä tulla n. 4 pissalammikkoa lattialle.[/QUOTE]

Ja muistatko miten kauan sitä suunnilleen kesti? Että tiedän varautua :D
 

Yhteistyössä