mitä mieltä lapsen kahvin juomisesta?

Itse olen ollut vahvasti kahviriippuvainen jo ennen alakouluikää. Minun ensimmäinen kahvikuppini oli korvamuki!!! joten tosi pienestä pitäen on tullut kahvia juotua.

Nyt olen parin vuoden tauon jälkeen varovaisesti aloitellut kahvinjuontia taas, kun olen 2 vuotta juonut makeutettua teetä. Kahviin en tarvitse makeutusaineita, niin ajattelin nyt testata, josko se sitten kävisi näin laihistellessa. :whistle:
Ja silloin pari vuotta sitten minun oli pakko lopettaa kahvinjuonti, kun minun pää ei kestänyt sitä enää.

Muoks. Jäi jaastamiseksi omasta kahvitottumuksestani... :ashamed:
Meillä ei varsinaisesti kannusteta kahvia juomaan, mutta joskus ollaan annettu, kun lapset ovat itse sitä pyytäneet. Lapseni juovat suunnilleen kerran vuodessa pienen kupillisen kahvia.

Energiajuomia tuo 9-vee on kinunnut, mutta olen sanonut niistäkin, etteivät ne ole oikein kenellekään sopivia juomia. Ikätoverinsa harrastaa näitä energiajuomia, mutta pohdin vaan, mitä sellainenkin tuolle pojalle tekisi, ei varmastikaan hyvää. Ehdoton nou nou, energiajuomille!
 
Viimeksi muokattu:
Kahvin, mustan teen ja kokiksen juontia en lapsilla ymmärrä. Lapsi ei tarvitse kofeiinia.

Mutta yleisesti teen juonnista: Meillä Saksassa annetaan jo hyvinkin pienille lapsille teetä janojuomaksi, mutta ei mustaa teetä juuri sen kofeiinipitoisuuden vuoksi. Mutta hedelmäteet, erilaiset yrttiteet, tai vaikkapa ihan fenkolitee ovat hyviä janojuomia sokeroimattomina. Itse annoin lapsukaiselle pieniä määriä vettä ja teetä, kun alkoi syömään kiinteitä ihan kunnolla. Meillä tosin jano- ja ruokajuomaksi vakiintui sitten vesi ja välillä reilusti hiilihapollisella kivennäisvedellä laimennettu sokeroimaton omenatäysmehu.

Eli teessä on kofeiinia, jos se sisältää mustaa teetä. Muut teet ovat kofeiinittomia ja niitä voi antaa lapselle.
 
Olen antanut maistaa, mutta eivätpä nuo kahvista tykkää. Itse join teetä alle 10 -vuotiaana ihan säännöllisesti. Paljon sokeria piti olla. Sitten 12 -vuotiaana aloitin kahvin juonnin. Silloinkin piti sokeri olla. Sokeri jäi pois sitten joskus 15-vuotiaana. Maitokahvia menee aika lailla ja lapset kyselee lähes päivittäin, että onko se hyvää. Minusta tietysti on hyvää.

Ei kai kahvi mitenkään pannassa ole. Jotain terveysvaikutuksiakin välillä julkaistaan. Jos nyt välttämättä haluaisivat alkaa juoda, niin tuskin kieltäisin.
 
En minäkään ymmärrä, enkä colajuomien tarjoamista ihan pienille. Mun lapsuuden lempihuvia alakoulun alimmilla luokilla oli pitää äidille ja isälle "teekutsuja". Keitin teetä valmiiks isän kanssa ja katoin hienot teekupit pöytään ja sitten haettiin äiti iltavuorosta ja juotiin teetä yhdessä. Niistä on tosi kivat muistot, mutta en tiedä koenko kumminkaan tarpeelliseksi juottaa omille lapsilleni sitä teetäkään. Aika hurjalta tuntuis tarjoilla vaikka 8 vuotiaalle kello 21.30 mustaa teetä ja sitten nukkumaan :D
 
Omat lapset voisivat varmasti maistaa kahvia jos niin haluavat, enkä kohtausta saisi vaikka esim. isovanhempi sitä joskus tarjoaisi (ja lapsi sitä juoda), kuppi kaupalla päivässä enkä ehkä jokapäiväkään antaisi juoda. Yleisesti lasten kahvin juomisesta en ole mitään mieltä.
 
lucifer
meillä 2v joi joka aamu kesäloman aikana "kahvit" minun seuranani. luki toisella puolella pöytää aku ankkaa kun itse luin sanomalehteä... mutta nyt kun hoito alkoi tapa on jäänyt. hänen kahvinsa oli siis puolimukia maitoa ja tippa kahvia. oikeastaan on ihan ikävä noita aamuhetkiä.

vanhempi joi myös pienempänä kahvia mutta nyt ei ole juonut ainakaan pariin vuoteen.
 
"Ano"
Ei kofeiinia munkaan mielestä lapselle. Ihan sopii pitää tiukkapipona, mut musta on aivan järjetöntä antaa kahvia lapselle (tai energiajuomia ym.).

Tuttu juottaa lapselleen 1,5v (vuoden ikäisestä lähtien) joka aamu lusikallisen kahvia. Eihän se paljoa ole, mut musta aivan naurettavaa. Ja miks? No ku se lapsi haluu!
Voi morjens, ne lapset haluu aika paljoa muutakin. En mä antais tupakkaa tai alkoholiakaan vaan koska se lapsi haluu.
 
"vieras"
Olen juonut kahvia ihan pienestä pitäen, mutta lasten kahvihan on sellaista, että siinä on vain tilkka kahvia ja suurin osa maitoa. Sellainen kahvi ei minusta ole mitenkään paheksuttavaa, sillä kofeiinin määrä jää hyvin pieneksi. Omista lapsista yksi juo kahvia, mutta hän aloitti kahvin juonnin joskus vasta 15-vuotiaana. Hänelläkin kahvi oli alkuun sellaista mietoa: puolet kahvia ja puolet maitoa.
 
"niin"
Kummaa ajattelua joiltakin. Karkkia kyllä saa syödä, mutta ei kahvia O.O Sokerikin aiheuttaa ihan samanlaista riippuvuutta kuin kahvikin. Ja joku sanoi, että heillä ei syödä useasti karkkia, no ei kai sitä kahviakaan joka päivä tarvitse lapselle antaa. Sen verran vielä, että ennemmin minä annan lapselle kahvia kuin karkkia.
 
[QUOTE="niin";26928310]Kummaa ajattelua joiltakin. Karkkia kyllä saa syödä, mutta ei kahvia O.O Sokerikin aiheuttaa ihan samanlaista riippuvuutta kuin kahvikin. Ja joku sanoi, että heillä ei syödä useasti karkkia, no ei kai sitä kahviakaan joka päivä tarvitse lapselle antaa. Sen verran vielä, että ennemmin minä annan lapselle kahvia kuin karkkia.[/QUOTE]

No näin mulle kerrottiin,että lapset saa joka aamu kahvia. Mikä mä olen ketään arvostelemaan. Mutta musta on. kovin outoa et esim 2v juo äidin kanssa aamukahvin.
 
..
En antaisi omilleni, mutta toisaalta oon varmaan vähän jäävi tässä asiassa kun meillä ei kahvia juo aikuisetkaan.:D En oo vaan jotenkin oppinut juomaan, kykenen juomaan jos joku tarjoaa mut en mä siitä tykkää ja tulee huono olo. Muistan dipanneeni korppua papan kahvikuppiin kyllä pienenä mut en mä sitä tainnut koskaan juoda.
 
ihan ok
Minusta on ihan ok antaa kahvia, on sitä ennenkin juotu eikä siitä yleensä mitään haittaa oo. Jos lapsi muuttuu superylivireäksi, niin kait sitä tajuaa sitten lopettaa sen kahvin antamisen. Kaikkiin ihmisiin kofeiini ei vaikuta samalla tavalla. Ja teetä nyt saa ainakin juoda, eihän edes mustalla teellä ole mitään piristävää vaikutusta minusta, tuskin siinä on kofeiinia nimeksikään. Nykyään ollaan niin ylihysteerisiä kaiken kanssa.
 
"vieras"
Meillä on nyt 14v alkanut silloin tällöin juomaan kahvia. N. kerran, kaks kuukaudessa juo.

5vuotias sai maistaa, kun kaverin samanikäinen lapsi juo sitä usein, mutta onneks meidän 5v ei siitä tykännyt ja se jäi siihen yhteen kertaan. (Tiesin jo etukäteen, että se ei ole meidän 5 veen mieleen joten sillä annoin maistaa. ;) )
Täysin tarpeetonta mielestäni alle yläkoululaisille. Ei se tarpeellista ole yläkoululaisillekkaan, mutta silloni se on jo sallittavampaa.
Itse olen aloittanut kahvin juonnin joskus 16-17 vuotiaana. Olen aina juonut n. 1-3kuppia päivässä. Tosin raskausajat olen ollut ilman kahvia.
 
kinuski harmaana
On kuulemma tutkittu (en voi varmaksi todistaa koska en ole itsekkään faktaa edes mistään etsinyt, omakohtaista kokemusta tosin on), että vilkkailla lapsilla kofeiini vaikuttaa päinvastaisesti, eli rauhoittaa. Kun esikoiseni oli 2. luokalla, opettaja (ihan pätevä ja koulutettu erityisopettaja) kysyi meiltä vanhemmilta luvan, saako lapselle antaa kahvia. He siis luokassa keittivät kahvit n. tunti ruokailun jälkeen, ja lapset jaksoivat paremmin keskittyä loppupäivän. No, lapseni ei ole tuosta riippuvaiseksi tullut, ei edes nykyään (12.v) juo kahvia juuri koskaan.
Sitäpaitsi kahvin "piristävä" vaikutus kestää oikeasti vain n. 20 minuuttia, eli ne jotka väittää menettävänsä yöunet kahvin takia, kärsivät vain ns. lume-vaikutuksesta.
 

Yhteistyössä