Mitä tehdä 2½v:n kanssa joka ei puhu?

Puhe ei ole merkittävästi parantunut sit 1v jälkeen. Varsinkin konsonatteja jää sanoista mm. piiää=piirtää. Ymmärtää kaiken. On hyvin oma-aloitteinen ja reipas - pukee vaatteet, hakee juotavaa jääkaapista ym.
Onko muilla vastaavaa kokemusta?
Pitäisikö mennä puheterapeutille vai minne?
Mitä muuta voi tehdä kotona kuin lukea kirjoja?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
 
Kannattaa myös kokeilla niin päin, että lapsi nimeää itse asioita ja esineitä tutuista kirjoista ja jos edes yrittää, niin kannusta ja sano sana oikein. Voit myös pyytää lasta kertomaan mitä tekee, hakee jääkaapista jne. niin puhetta voi alkaa tulla enemmän. Ton ikäisellehän on luonnollista kertoa mitä tekee, muodossa "Kalle piirtää", "Kalle pukee" jne. jolloin lapsi käyttää myös omaa nimeään.

Yleensä puheessa on rajana 3v. eli jos ei siihen mennessä puhu ymmärrettäviä sanoja, niin sitten passitetaan puheterapeutille, mutta joillain paikkakunnilla voi päästä jo aikasemmin. Onko teillä ap tutkittu mistä puheen hidas kehitys johtuu? Mun pojalla todettiin kireä kielijänne 1,5 vuotiaana ja nyt kun lähestyy 2v: ikää alkaa sanoja pikkuhiljaa tulla, mutta arvaileun puolelle menee vieläkin paljon.
 
Kirjoista sen verran - ei se ole mikään pakollinen asia. Mutta sen sijaan paljon puhumista vaikkapa kodin tavaroista ja askareista. Ja siten niin, että lapselta ei kannata kysyä kysymyksiä, mihin voi vastata kyllä tai ei. Ja helppoja kysymyksiä ensin tietysti. Mä itse joskus treenaan omalla muksulla jotain vaikeita sanoja - tosin eihän nuo niitä aina toista vaikka kuinka yllyttäisi. Loruttelulla toki voi treenata jotain sanoja ja sitä myöten muutkin sanat alkavat soljua paremmin.

Mutta neuvolasta minäkin kysyisin vinkkejä ihan ensimmäisenä.
 
Meillä on samanikäinen poika, joka ei puhu, mutta ymmärtää vaikeammatkin käskyt yms lauseet. Tekee mitä pyydetään jne. Puhumaan ei suostu. Joskus saattaa sanoa muutamia sanoja. Suosikki on en minä ja en mene. Kaikki on sitten kä ilmeisesti mikä.

Otin yhteyttä puheterapeuttiin ja siellä ei vielä huolittu käynnille kuin vasta kesäkuun alussa. Ilmeisesti poika on näitä myöhään puhumaan oppivia. Mieskin on ruvennut puhumaan vasta kolmevuotiaana.
Nyt vaan odotellaan.
Voit ottaa yhteyttä ihan itse oman kunnan/kaupungin puheterapeuttiin. Ei meillä ainakaan tartte ottaa neuvolaan yhteyttä. Eikä ne neuvolassa välttämättä osaa antaa
oikeita neuvoja. Sieltä saimme ihan toisenlaisia neuvoja kuin puheterapeutti antoi.
Ei kun rohkeasti vain soittelemaan puheterapeutille.

=) :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sima:
Puhe ei ole merkittävästi parantunut sit 1v jälkeen. Varsinkin konsonatteja jää sanoista mm. piiää=piirtää. Ymmärtää kaiken. On hyvin oma-aloitteinen ja reipas - pukee vaatteet, hakee juotavaa jääkaapista ym.
Onko muilla vastaavaa kokemusta?
Pitäisikö mennä puheterapeutille vai minne?
Mitä muuta voi tehdä kotona kuin lukea kirjoja?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Hei!

Meilla kaksi ja puoli vuotta tulee tayteen perjantaina. Piitaa on tuttu juttu taallakin. Ahdistuin jossain vaiheessa, ajattelin ,ettei poika opi puhumaan kunnolla. Nyt kuitenkin paivittain tulee uusia sanoja, eli jonnekin ne menneiden kuukausien aikana ovat rekistoroityneet ja pikku hiljaa alkavat tulla ulos. Ala huoli.
 

Yhteistyössä