Mitä vastasyntynyt tarvitsee? -lista

Peittoja, kankaita ja HARSOJA! Noista harsoista toitotan ku ovat niin pirun käteviä kaikessa sotkussa! Meillä käytössä 15 ja on sopiva määrä kun ei koko ajan pese pyykkiä.

Siteinä mulla riitti normaaliside ja jo alle viikossa pikkuhousunsuoja..
 
Meirami ja PinotNoir: kiitos! :hug: Esikoinen tulossa (la 10.12.) ja kaikki on uutta. Tiedä oikein, mitä kaikkea kannattaisi hankkia ja minkä kokoisina. Vaikka useita kertoja ollaankin vauvaosastoilla pyöritty. :snotty:
 
Uusimman äitiyspakkauksen puku onkin kokoa 70-80 ja vaikutti kyllä isolta. Mikäli oikein katsoin hihan ja lahkeen suissa olevien käänteiden kangasta ei kovin paljoa ollut eli ei sitä siististi saa monta kertaa käännettyä, toivottavasti joku tajus mitä tarkoitin. Pikku toppapuvun osto on edessä.

Tuli muuten mieleen, että tosi tarpeellisiksi osottautui ammeen jalat, jotka saimme lainaan. Oli helppo vauvaa kylvettää sopivalla korkeudella.

Ja noita harsoja todella tarvii. Meilläkin poika oli kova pulauttelija aina 8kk ikään asti ja harsoja kului. Äp.n harsot olivat liina paksuja siihen tarkoitukseen. Äidiltä sain ison määrän ohuita pemeitä harsoja ja muutaman pienen harson teetin samalla, kun ompelutin aluslakanoita. Niin, täytyy tunnustaa, ettei minulla ole ompelijan lahjoja :ashamed:
 
Tohon ekaan listaan lisäisin, ruokaa pakkaseen äitiä ja isiä varten! Mä tein valmiita ruokia pakkaseen ja tosi tarpeeseen tuli, viimeistään siinä vaiheessa kun isä lähti töihin ja vauva vaati (lue: huusi) äidin rintaa ja syliä koko ajan. Leivälle kun ei jaksa montaa päivää. Näitä voi pyytää myös vauvaa katsomaan tulevilta.
 
Voihan vitsit miten hyvä tämä palsta on!!! :D Peukut sille joka laittoi tämän pinon liikkeelle!! :hug: Vaikka itselläni raskaus on vasta aluillaan, mutta ensimmäinen vasta tulossa ja tiedänpäs nyt että mitä kannattaa hankkia ja mitkä ovat niitä "ei tarvitse heti hankkia" =)

KIITOS!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja RvaKoo:
Mitä se on ja mistä sitä saa? En ole koskaan kuullutkaan.

täällä tietoa

http://www.mammaksi.fi/product_info.php?products_id=103

niin ja sitä sai jorvista osastolta jokunen vuosi sitten pieneen lääkekupilliseen jonkin verran kotiin lähtiessä mukaan, sai sitten kotona kokeilla oliko hyvää, mun mielestä Bebanthen ajoi saman asian.
 
Petriina:

Mulla ihan uusin pakkaus. Kuvan puvusta löytää Kelan sivuilta ja se on siellä olevan tekstin mukaan kokoa 68, mutta pakkauksen mukana tulleen tarvikeluettelon mukaan kokoa 70-80. Kyseessä siis beige puku, jossa edessä pupun kuva.

Ei noita pukuja toki eri kokoja pakkauksissa ole, petriina on katsonut väärin ja näkeehän sen jo silmällä, ettei puku kokoa 62 vastaa.

Tässä lainaus Kelan sivuilta:
"Ulkohaalari, 68 cm, ulkopäähine, lämpörukkaset ja - töppöset,
päällinen 100% polyesteri, vuori 50% puuvilla / 50% polyesteri.
Likaa ja vettä hylkivä."

Tässäpä vielä linkki=)

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100502155308EH?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annastiina69:
Alkuperäinen kirjoittaja RvaKoo:
Mitä se on ja mistä sitä saa? En ole koskaan kuullutkaan.

täällä tietoa

http://www.mammaksi.fi/product_info.php?products_id=103

niin ja sitä sai jorvista osastolta jokunen vuosi sitten pieneen lääkekupilliseen jonkin verran kotiin lähtiessä mukaan, sai sitten kotona kokeilla oliko hyvää, mun mielestä Bebanthen ajoi saman asian.
Lampaanvilla rasvaa saa apteekista. Tuo Bebanthenia ei kuulemma enää suositella, kun se täytyykin pestä pois ennen imetystä.
 
Yks mikä mulle tuli vielä mieleen - en ainakaan huomannu et olis ollu vielä missään.
Niin äidille juomista, jos ei ole innokas veden juoja. Erilaisia mehuja tai muuta mitä tulisi juotua - edistää maidon eritystäkin. Itse olen huono juomaan vettä ja tuoremehuja kului litra tolkulla. Ja niistä sai energiaakin, kun ei tehnyt mieli syödä. (vaikka ei saisi jättää syömättä)
Harsot oli myös meillä ihan ehdottomia, pehmeä pyyhkiä niin peppua kuin pulautuksiakin ja kuivuu nopeasti, jos ei ole kuivausrumpua.
 
Tuo on kyllä totta mitä Jaajepoo kertoo. Meillä taas poika oli syntyessään n. 3500g ja 50cm ja kasvoi tasaisesti keskikäyrillä. Eli meillä on vaateet menneet koko ajan tuon taulukon mukaan eli 62 senttisiä käyettiin vasta 3-4kk iästä, 68 puolivuotiaana, 74-80 1v ja nyt 2,5v n. 92. Meillä poika painoi 7kk iässä reilut 8kg.

Oma ja miehen syntymäpaino antaa kyllä osviittaa vauvan kokoon. Meillä se on ns. keskiarvo, mies painoi reilusti yliaikaisena 4kg ja itse tasan laskettuna-aikana syntyneenä vähän alle 3kg.
 
Tuo on kyllä totta mitä Jaajepoo kertoo. Meillä taas poika oli syntyessään n. 3500g ja 50cm ja kasvoi tasaisesti keskikäyrillä. Eli meillä on vaateet menneet koko ajan tuon taulukon mukaan eli 62 senttisiä käyettiin vasta 3-4kk iästä, 68 puolivuotiaana, 74-80 1v ja nyt 2,5v n. 92. Meillä poika painoi 7kk iässä reilut 8kg.

Oma ja miehen syntymäpaino antaa kyllä osviittaa vauvan kokoon. Meillä se on ns. keskiarvo, mies painoi reilusti yliaikaisena 4kg ja itse tasan laskettuna-aikana syntyneenä vähän alle 3kg.
 
Mun kakkonen oli syntyessään 54cm (esikoinen 52cm) eikä sille mahtuneet 50/56cm bodyt, potkuhousut meni 56cm (hyvin vähän aikaa tosin). Sen verran kun nyt vaatteita etukäteen ostan niin 62cm aloitan. Mä olin muuten syntyessäni 52cm ja 3800g, mies 50cm ja 3500g.

Nyt tyttö käyttää 1v11kk:na 98cm vaatteita eli meillä ei ole pitänyt paikkansa tuo em. lista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Lampaanvilla rasvaa saa apteekista. Tuo Bebanthenia ei kuulemma enää suositella, kun se täytyykin pestä pois ennen imetystä.
En olekaan kuullut, että Bepanthenea ei saisi enää käyttää/pitäisi pestä pois; neuvolassa vai sairaalassako kyseisen ohjeen sait? Mä en tykkää tosta lampaanvillarasvasta lainkaan
:(
 
Ihan kaikissa lastenvaateliikeistä pitäisi löytyä myös pieniä kokoja eli 50 ja 56 ja joissakin jopa ihan pieniä keskosvaatteita esim. kokoa 48. Itse en tosin nyt Helsingissä shopaillut, mutta olisiko siellä kysyntä suurempaa kuin mitä on tarjonta eli koot loppuu kesken.

Kerran lomamatkalla etsimme miehelle farkkutakkia, ajateltiin, että kyllä nyt Hesasta sellaisia merkkiliikeistä löytyy ja valinnan varaakin on;) Kuinkas olikaan, joka paikassa koot olivat loppuneet. Lopulta mies löysi merkkitakin omasta kylästämme ;)

Itse ostin viime viikolla ekat vaatteet tulevalla pikkukakkoselle. Ihanat Pippin potkupuvut ja bodyt, toinen setti kokoa 50, toinen 56, toinen väriltään oranssi ja toinen beessi, jossa kuvioina mm. hivenen oranssia. Sopivat sekä tytölle että pojalle =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jimena:
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Lampaanvilla rasvaa saa apteekista. Tuo Bebanthenia ei kuulemma enää suositella, kun se täytyykin pestä pois ennen imetystä.
En olekaan kuullut, että Bepanthenea ei saisi enää käyttää/pitäisi pestä pois; neuvolassa vai sairaalassako kyseisen ohjeen sait? Mä en tykkää tosta lampaanvillarasvasta lainkaan
:(
En ole itse ohjetta saanut mistään vaan joku kertoi tällä palstalla, että hän oli saanut sellaista ohjeistusta neuvolassa. Tiedä sitten onko asialla millaista todellisuusperää.
 

Yhteistyössä