Mitä vastasyntynyt tarvitsee? -lista

Alkuperäinen kirjoittaja mam84:
Hoitoalusta/hoitopöytä ei muuten välttämättä ole tarpeellinen. Esikoisen kanssa käytin ehkä 4 kertaa, ja tälle tokalle en hankkinut sitten enää uutta kun siitä ekasta pöydästä pääsi eroon.
Itse taas ehdottomasti halusin myös toiselle lapselle hoitopöydän, se säästää selkää ja siinä on sopivasti aina kaikki tarvittava vauvan hoitoon lähellä, helpottaa kummasti vauva hoitoa, pukemista, vaipanvaihtoa yms...
 
Meillä tarpeelliset jotka on:

Sänky JA äitiyspakkaus (pakkausta voi viedä huoneesta toiseen ja käyttää aluksi pinniksessä sisällä, vauvat tykkää pienestä tilasta, pinnis aluksi avara)

Lakanasettejä muutamat ja pinniksen reunasuoja

hoitopöytä (+suojaksi "muovilakanoita", sellasia mitä on äippäpakkauksessa yksi)

turvakaukalo

yhdistelmävaunut (+verkko, sadesuoja, hoitolaukku ja makuupussi)

amme

vaatteita (vuodenajan mukaan), muutamat 50 cm (ehkä 7), muutamat 56 cm asut (hiukan enemmän) ja sit reippaasti 60cm vaatteita ja isompia on jo valmiina. vastasyntyneen tumput ja myssy!

sideharsorättejä paljon, äippäpakkauksen rätit ei riitä!

vauvapyyhkeitä, pari kylpypyyhettä, peppupyyhkeitä muutama

vaippoja, new born kokoa tarpeeksi, niitä voi mennä jopa 8 päivässä vastasyntyneellä!!! kannattaa olla myös seuraavaa kokoa valmiina.

Vauvojen kosteuspyyhkeitä, käteviä aina välillä ettei tarvi aina pestä tai jos vettä ei ole saatavilla.

Vanulappuja ja topsipuikkoja (navan putsaukseen)

keittosuolaa nenää varten

talkkia

vauvojen perusvoidetta ja sinkkivoidetta

vauvaöljyä ja pesunestettä

kynsisakset ja hiusharja

Äidille ja imetykseen:
(viime kokemuksesta ainakin minulle välttämättömät)

siteitä
imetysliivejä
liivinsuojia
rintakumit
maidonkerääjät
pumppu (ei tullut kierrettä, auttoi maidon riittävyydessä )
bepanthen (saa käyttää imettäessä )
tuttipulloja ja pullotutteja, tutteja (kannattaa olla, vaikkei välttämättä automaattisesti heti ala käyttää )
pari purkkia korviketta (ei koskaan tiedä jos vauva esim. kieltäytyy imemästä ja itee nälkää/maitoa ei tule jne..)

Yhtään imetyspaitaa en ole koskaan tarvinnut esim, mutta jokainen tavallaan...

Yleensä aika vähällä pärjää, sen tietää sitten toisen kanssa, noi on sellasia jotka haluan että minulla on, vaikka kaikki ei olisi täysin välttämättömiä, mutta ainakin sitten helpottavat montaa asiaa, joten koen ne hyviksi, vaikka loppujenlopuksi tiedän, että vauvan kanssa pärjää vaikka ei olisi sänkyä, ammetta, hoitopöytää jne, mutta nämä helpottavat paljon arkea.
 
Lisäisin listaan vielä, että äidille luumuja ja helposti sulavaa ruokaa! Heti synnytyksen jälkeen ei oo mitään herkkua käydä vessassa, joten...

Nuo rela-tipat laittoivat oman vauvan mahan entistä enemmän sekaisin... sen sijaan ilman suolatippoja ja "räkäimuria" ei oltais pärjätty.

Sitten pyllyn talkiksi käy ihan tavis perunajauhot. Löytynee joka kodista?

Imetyksestä vielä, niin ite en lähtis ostaa valmiiksi tuttipulloja ja korvikkeita. Sairaalassa jo kyllä ehtii nähdä, alkaako imetys sujumaan vai tarvitaanko lisämaitoa ja kyllä se mies ehtii sit käydä ostaa ne kaupasta. Samoin rintakumit, maidonkerääjät, rintapumput tms. kun ei kaikilla mene nännit rikki/ei pysty imettämään vaikka haluais.

Siteistä mulla ei riittänyt edes yösiteet, mutta dailylla on sellaisia JÄTTIsiteitä (violetti pakkaus) mitkä oli ihan must.
 
Hoitopöytä oli kyllä tosi pitkään meillä käytössä esikolla, ja sinne laatikkoon mahtu kaikki vaatteetki pitkäksi aikaa, ja bepanthen rasva on ihan äly hyvä keksintö. Ja kosteus pyyhkeet/pesulaput oli kanssa tosi kovassa käytössä, kun ihan vauvana poika kakkas koko ajan, aina ku kurkkas vaippaan, niin siellä oli ainakin pienet tuhnut ja eihän sitä nyt viiti olla koko ajan veden kanssa lotraamassa!

iso kokosta vauvaa povattiin (paino 4060g syntyessään 51cm) joten ne 50 cm vaatteet ei kauaa menny, ja kasvuvauhti oli kova, niin isompia vaatteita oli myös hyvä olla. onneksi saatiin tosi paljon käyttettyjä vaatteita, sieltä oli hyvä sitten valita!!

kyllä se tutteli purkki siellä kaapissa kovasti rauhotti mieltä, kun muutamilta kavereilta oli kuullut huonosti onnistuneesta imetyksestä. nyt tämän toisen kanssa varmaan osaa kattoa jo sairaalassa itekin että onnistuuko se imetys vai ei.

ja sitterin meinaan lainata kaverilta. esikolta sitä ei ollut, mutta olisin tarvinnut/halunnut.

siinä oli muutamia mietteitä iteltä.

tokihan on paljon muutakin mitä tarvisin, mutta tässä muutama päälimmäinen!!
 
Nää on varmaan kaikki jo kerrottu, mutta oman listani laitan tähän:

Äitiyspakkauksen tavarat +

- vaunut
- tuvakaukalo
- pinnasänky
- hoitopöytä (selkä tulee kipeeks jos sängynpäällä tai lattialla vaihtelee)
- hoitopöytään päällinen
- pieniä pyyhkeitä (pepun pesuun ja hoitopöydän päällisen päälle kun sotkeentuu monet kerrat)
- kylpy pyyhe (kaksi riittää alkuun)
- muovitettu frotee (pinnasänkyyn ja vaunuihin patjan suojaksi)
- lakanoita ja pussilakanoita muutamat kappaleet
- FLEECE-HUOPIA (käteviä ottaa mukaan ja tosi lämpimiä vauvalle)

- vaippoja (ekat pariviikkoa pärjättiin new borneilla ja sen jälkeen vähän isompia)
- kosteuspyyhkeitä (pepun putsaukseen)
- vanulappuja (kasvojen pesuun ja muuhunkin tarpeelliseen)
- pumpulipuikkoja (navan putsaukseen)

- septidin (navan putsaukseen)
- perusvoide (meillä riitti hyvin, ei tarvittu sinkkivoiteita ainakaan vielä)
- hoitoöljy (pesuveteen)
- käsidesinfiointi aine
- talkki

- kuumemittari (ekan parin viikon aikana mittailin lämpöjä vauvalta että sain tietää normaali lämmön)
- niistäjä (toiset joutuu käyttää alusta saakka)
- keittosuolatipat

- bepanthen (itse ostin kalliin Lansinohin joka jäi tyystin käyttämättä, eli edullisemmalla versiollakin oltais ekat päivät pärjätty)
- imetysliivit
- liivinsuojia
- terveys siteitä (PALJON ja alkuun yösiteitä)
- RINTAPUMPPU

- pari tuttia
- tuttipulloja (4kpl meillä, alkuun 1kpl, mut heti seuraavana päivänä ostettiin lisää)
- korvikkeita (jos ei imetys jostain syystä onnistu)

- 56cm vaatteita (ei kauheesti, meillä siirryttiin 4viikonjälkeen 62siin)
- kevyttoppapuku (jos ei kovat pakkaset, ni talvivauva on huomattavasti helpompi pukea kevyt toppikseen esim. kokoa 62 kun kunnon toppapukuun kokoa 62, lisää vaan tarpeeks vaatetusta alle ja fleece-huopa päälle, makuupussiin ja vaunujen toppapussiin.
Ä-pakkauksen toppikset on hurjan isot vasta syntyneelle)

- auton turvakaukaloon toppapussi (itse ei ostettu, mutta harkinnassa vieläkin, olis meinaan kovilla pakkasilla tosi kätevä kun noita pieniä on niin vaikea pukea ja änkeä isoihin toppapukuihin)

- harsoja
- pieniä "myssyjä", äitiyspakkauksen puuvillamyssyt liian isoja vastasyntyneelle.
- villa sukat (talvivauvalle ehdottomat)

tässä nyt joitakin joilla pärjää alun, kaikkia purkkeja ja purnukoita on mielestäni turha ostaa.
 
Vaipoista sen verran, että niitä nyt saa ihan mistä vaan. Ei kannata ostaa ennakkoon, koska meille ainakin oli ylläri se, että ne pienimmät newborn-vaipat oli Toivolle pieniä jo laitoksella :whistle: Kyllä niillä äitiyspakkauksen näytepaketeilla pärjää parikin päivää ja ostaa sitten sellaisia, jotka tuntuu parhaalta.

Niin ja mulla meni jälkivuotoon paketillinen yösiteitä päivässä alkuun ja joutui mies niitä hakemaan lisää useempaan otteeseen, joten niitä kyllä kannattaa varata etukäteen ja PALJON. Ne paksut 'vaipat' on parhaita, ei mitään invisible-siteitä, ne voi tarttua mahdollisiin tikkeihin ja on muutenkin liian kovia.

Niin ja itselle hyviä kirjoja, lehtiä, DVDitä, jne... Vauva saattaa alkuviikkoina ja -kuukausina harrastaa yli tuntisiakin imetyssessioita, jolloin ei siis voi tehdä muuta kun olla paikallaan. Sillon on kiva olla jotain tekemistä, vaikka alkuun aika meneekin uutta ihmistä ihastellessa...

Harsoista: Mä olen myös kokenut noi äp-harsot kovin koviksi esim. vauvan naaman pyyhkimiseen. Onneksi Anttilasta saa Anno-merkkisiä harsoja, jota on edullisia ja ah, niin ihanan pehmeitä...
 
Niin ja Rela-tipoista vielä sen verran, että itse ostaisin Lactophilus-jauhetta. Rela-tipat on vissiin öljypohjaisia eli joillain vauvoilla ärsyttää vaan massua. Lisäksi mulla ainakin meni alkuun parikin putelia niitä h***etin kalliita tippoja roskiin kun unohdin ne huoneenlämpöön. Toi jauhe säilyy huoneenlämmössä, helppo ottaa mukaankin ja ohjeessa lukee ihan, että myös vauvoille. Liuotetaan pieneen määrään nestettä, vaikka siis lusikalliseen keitettyä ja jäähdytettyä vettä tai korviketta/tissimaitoa.
 
Hei, minä en ehtinyt ja jaksanut lukea koko ketjua, mutta heti ekalta sivulta pisti silmään yksi kommentti, jossa suositeltiin tutin laittoa jo laitoksella. Että myöhemmin ei enää kelpaa vaan menee peukku.

Mulla ei ole itsellä vielä lapsia, eka vasta tulossa, mutta parilta kaverin kanssa asiasta keskustellut paljonkin. Toisen lapsi syö tuttia, toiselle se ei koskaan ole kelvannut (ei edes laitoksella ja syö peukkua). Itse olen tullut siihen tulokseen, kuten molemmat näistä äideistäkin, että tuo peukku on taas helpompi kuin tutti. Tuttia pitää (kuulemma) nousta useampaan kertaan yössä nousta laittamaan takaisin vauvan suuhun (vauva kun nukahtaa, tutti putoaa pois ja herää taas siihen, kun se putoaa), kun taas peukun vauva saa itsekin takaisin suuhun.

Voi olla, että pidemmän päälle peukusta on vaikempi päästä eroon, mutta kyllä sekin onnistuu ja toisaalta alussa tuo peukku voi näin äidin kannalta olla ehkä sittenkin helpompi vaihtoehto kuin tutti.. :whistle:

Mutta tämmöisen näkökulman ajattelin esittää. Asioista voi tietty olla montaa eri mieltä. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja piipero86:
en tiedä oliko täällä kukaan tästä asiasta maininnu ku en kaikkia jaksanu lukea, mutta minkä ihmeen takia pitäis erikseen ostaa tuttipullojen sterilointi-laite??? minä tein ensimmäisen aikana niin että keitin pullot/tutit ihan vaan kattilassa kiehuvassa vedessä, mun mielestä laite on vaan puhdasta rahastusta.
Mun kaverilla taas on tuommoinen mikroon laitettava tuttipullojen sterilointilaite (semmoinen muovijuttu) ja vannoo sen nimeen. :D Hänen mielestään taas se on niin paljon helpompi pistää tavarat sinne ja mikroon muutamaksi kymmeneksi sekunniksi ja ottaa pois ja se on siinä kuin alkaa keittämään niitä pari pulloa kerrallaan.

Eli asioista voi olla eri mieltä. :D

p.s. Ja tietty jos ajattelee energiataloudellisesti, kyllähän tuo mikrokäyttöinen sterilointi on paljon energiapihimpää kuin tuttipullojen keitto. ...muistaakseni kaverini sanoi, että tuo vekotin maksoi jonkun 20 e, joten sähkönsäästöllä hinnasta saa ainakin jonkun verran aika helposti kyllä pois. ...sinänsä siis jos tuon kokee itseään helpottavaksi laitteeksi, ei siitä tarvitse rahan hukan vuoksi kokea huonoa omaatuntoa. ;)
 
Hienoa että tällainenkin lista on tehty. Paljon oli sellaista minkä jo tiesi mutta rintakumit ja maidonkerääjä oli uusi juttu.

Mikä on rintakumi? Maidonkerääjä tuli kyllä selväksi. Onko ne sama asia?

Ja sitä en ymmärrä miksi ruokaa pitää tehdä pakastimeen????
Jonkun kirjoituksessa luki että leivällä ei jaksa montaa päivää.
Eikö sitä varten ole olemassa se mies? Mies voi tehdä ruoan, tai olla lapsen kanssa jos äiti haluaa välttämättä tehdä ruoan itse. Ja kun mies palaa töihin, niin luulisi että päivän aikana olisi joku hetki jossa ruoan tehdä, vauva kuitenkin nukkuu osan päivästä.
Itse en ainakaan ala pakastimeen ruokaa väsäämään.
 
En jaksanut lukea koko pitkää ketjua, kunhan luin ekan ja viimeisen sivun. Mulle mieleen tuli pari asiaa, mitä en näillä sivuilla ainakaan huomannut: pinnasängyssä petauspatja on hyödyllinen, jos ei halua käyttää muovifroteeta. Jälkimmäinen saattaa nimittäin hiostaa, ja mielestäni patja kaipaa hieman lisäpehmustettakin, minkä saa petarista. Ja vauvahan saattaa kastella sänkynsä vähän väliä (vaippa vuotaa), jolloin petari on helppo heittää pesukoneeseen, kuivuukin yllättävän nopeasti.

Ja toinen tarvike: kannellinen puhdas säilytysastia steriloiduille pulloille, tuteille, rintakumeille jne. Kannattaa hankkia TILAVA, esim. suuri ruoka-aineslaatikko, (Curver, Orthex tmv.).
 
Meillä oli Gefilus-kapseleita, saa ihan apteekista. Lactophilus ja Rela jätettiin kokonaan väliin.

Rintakumi on imetyksen apuväline. Joskus (usein ainakin meillä) vauva ei saa oikeaa imuotetta rinnasta ja turhautuu siinä kummatkin PLUS nännit tulee haavoille. Rintakumi jeesaa. Suosittelen. Laitetaan nännin päälle, ja vauva imee sitten siitä, eli se kumi tulee vauvan suun ja nännin väliin.

Pakkaseen on hyvä laittaa ruokaa, oikeasti ET jaksa JOKA päivä keittää yhtä perunaa ja porkkanaa vauvallesi, ellet tahdo käyttää valmispurkkeja. Jääpalamuottiin vaan soseutetut vihannekset (korvikkeella löysytetyt) ja sitten kun jäätyneet niin minigrip pusseihin ja nimet päälle. On kovin kätevää. Meidän vauva ei oikein ole koskaan nukkunut, joten vapaa-aikaa ei juurikaan ole.

Vanna/amme on ekat kuukaudet kovin turha, ainakin meillä. Kerran kyllästyin kököttämään lattialla, pitämään kiinni vauvasta ettei liu'u vaikka olikin liukuesteet selän alla ja päätin ottaa neidin syliin ja suihkuun. Niin me peseydyttiin neljän kuukauden ajan. Turvallisempaa vauvallekin olla sylissä ja nauttii ihokosketuksesta. Meillä oli hauskat suihkuhetket.

Ostin Saksasta tuttipullojen sterilisoijan, ja ei kauheasti tullut käytettyä. Sähköinen vempele, seinään vaan, pullot tötsään (mahtuu 8 pulloa, tuttia ja korkkia + rintakumit ja tutit), vähän vettä pohjalle ja 12min kuluttua valmiit. Eli sinäänsä aika turha, mutta eipä tarvinnut keittää pulloja ekojen kuukausien aikana.

Ei kyllä uskoisi, yllättävin ja tarpeellisin "härpäke" on ollut vaipparoskis. Tommee Tippeen mikä tuli Emmaljungien mukana Lastentarvikkeesta. Todella kätevä ja käytännöllinen. Suolainen hinta normaalisti, n. 50e ilman tarjousta + vaihdettavat vaippakasetit n. 13e kpl, mitkä kestää n. 2kk. Meillä ollut aivan ehdoton.

Erilaisia tutteja on myös hyvä olla, siis ihan 0kk ->, silikonisia ja luonnonkumisia. Ei kaikki vauvat tykkää tuteista, mutta mielestäni tutti on helpotus vanhemmille ja vauvan yöunille jos sellaisen suostuu huolimaan.

Kapaloliina oli meillä tarpeen kaksi kuukautta. Neiti viuhtoi ja riehui ja kapaloon rauhottui.

Paaaaljon pukluliinoja.

Jos on kovin seurankipeä lapsi, niinkuin meillä oli niin kannattaa harkita kantoliinaa/rintareppua. Mä olin ihan hätää kärsimässä kun mies lähti töihin ja vauva tahtoi koko ajan olla mun kanssa. Ja kun ei tyttö edes nukkunut niin oli todella hankalaa tehdä yhtään mitään. Olisi varmaan liinassa tai repussa kulkenut hyvin mukana niin olisi voinut siivota yms.

Mielestäni vauva kannattaa opettaa myös tuttipulloon, ihan pienestä pitäen joskus kokeilla pulloilua, on sitten helpompaa jos joutuu/pääsee joskus jonnekin ilman vauvaa. Kannattaa myös pitää mielessä että kaikki pullotutit ei kelpaa kaikille, niitä kun on leveitä ja kapeita, silokonia ja lateksia, maito- ja vellitutteja. Meidän tyttö ei ollenkaan halunnut maito/vesitutista juoda, vain vellitutista josta tuli ihan älytöntä tahtia läpi. Mutta se sopi hänelle.

Kannattaa ostaa ihan pieniä vaippapaketteja tai haalia näytteitä, Pampers on meille ainoa oikea ratkaisu, ensin NewBornit sinne asti kun niitä on ja sitten ActiveFit kun aletaan pyörimään. Liberot oli jotenkin "pulleammille" vauvoille, haaraosa tosi leveä ja istui huonosti tytölle, Muumit päästi heti pissat kainaloon ja vuosivat muutenkin. Bambo-merkkiset olivat suht ok, kovin tulivat koviksi heti kun pissaa vaipassa. Mielestäni tärkeää että vaippa istuu, on pehmeä vaikka olisi märkä ja joustaa liikkuessa. Kyllä se oma merkki löytyy.

Talkki ja sinkkivoide on tärkeitä. Saa ihottumat pois.

Desinfiointiaine, ennen kun navantynkä jää jäljelle, ja jälkeenkin putsaus säännöllisesti vaipanvaihdon yhteydessä vanupuikoilla.

Ihorasvoja, kannattaa niitäkin hankkia vain näyte-eriä ensin, neuvolassa sanoivat että vauvan iho tottuu nopeasti yhteen rasvaan eli niitäkin täytyy joskus vaihdella. Meillä on käytössä vaihtelevasti Johnsonin baby oil ja Aqualan. Joskus myös Natusanin baby oil. Iho kuivuu herkästi kuivilla ilmoilla.

Ei nyt muuta tule mieleen.
 
Tosta Bepanthenista vielä sen verran, että en usko siitä olevan vauvalle minkään maailman haittaa. Viime viikolla juttelin ihotautilääkärin kanssa Iho- ja allergiasairaalassa, kun atooppisen ihon takia nännit on verellä lähes jatkuvasti muutenkin, niin pelottaa, kuinka imetys sujuu parin kk päästä. Lääkäri sanoi, että Bepanthenia voi käyttää jatkossakin. Jos ei yksinään auta, heti imetyksen jälkeen ihan ohuesti Hydrocortisonia, niin ehtii imeytyä rittävästi ennen seuraavaa imetystä. Vauvan elimistöön joutuva määrä kortisonia on silloin "niin marginaalisen pieni", ettei haittaa.
Luojan kiitos valohoito on sallittua myös raskauden ja imetyksen aikana, se vaan maksaa niin tuhottoman paljon, että pidän sen ihan viimeisenä varavaihtoehtona. Ja rintakumit aion ostaa jo ennen synnytystä, niin ei ukon tarvitse heti lähteä hakemaan, kun ei täällä maalla apteekki ole kovin pitkään auki ja ennaltaehkäiseminen on helpompaa, kuin veristen nännien hoitaminen. Ei todellakaan tunnu hyvältä, kun rintsikat liimautuu haavanesteellä tisseihin kiinni.
 
maatuska mahallaan
Hemuli 80 kirjoitti : Sitten pyllyn talkiksi käy ihan tavis perunajauhot. Löytynee joka kodista?

Näin minäkin tein, mutta meidän kakkonen osoittautuikin peruna-allergikoksi, joten perunajauhot vaan pahensi asiaa! :|
 
Kiitoksia kaikille erinomaisesta listasta! Suurimman osan tavaroista olisin hoksannutkin ostaa, mutta mukana oli sellaistakin mitä ei ollut tullut ajatelleeksi. Näin ensikertalaisena on nyt helpompi lähteä tekemään hankintoja ja on luottavaisempi mieli tuoda sitten nyytti kotiin, kun tietää, että tarpeellinen on valmiina.

Yksi asia tuli tosin mieleeni: pitäisikö vastasyntyneelle hankkia jonkinlainen tyyny? Liikkeissähän on myynissä sellaisia ihan lituskoja vauvatyynyjä, mutta onko se tarpeellinen heti ja jos ei, niin missä vaiheessa on? Joku taisi kirjoittaakin, että käytti taiteltua harsoa päänalusena alkuun ja se kuulosti hyvältä idealta.

Peitteistä vielä: Fleece-kankaasta saa keveitä ja lämpöisiä peittoja helposti. Kangashan ei rispaannu, joten jos ei ole ompelukonetta tai ompelutaitoja/-intoa, niin reunoja ei tarvitse mitenkään kääntää. Sen kun vaan leikkaa kankaasta sopivan kokoiset palat ja peitto on valmis ;) Kangaskaan ei maksa paljon; itse ostin jämäpala-laarista palan, josta tulee ainakin 2 peittoa ja se maksoi n. 10 ?.
 

Yhteistyössä