Mitä vastasyntynyt tarvitsee? -lista

Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
Aika hyvin kaikkea pientä voidetta ja talkkia, on laukussa minkä saa sairaalasta.
Mutta kun kaikki ei saa/älyä ottaa sitä ja senkin sisältö vaihtelee...

Vaipparoskiksesta: Ainakin Sangenic-roskista kehutaan lastentarvikkeen sivuilla 'ympäristöystävälliseksi', luulis siis että se 'muovi' on jotain biohajoavaa?? Onko siinä kasetissa btw oikeesti vaan 20-30 kierrosta???? Nimim. kiinnostunut...

 
Rintapumpuista Avent on mun kokemuksen mukaan paras, kun voi yhdellä kädellä pumpata, lisäksi tosi hyviä oli Aventin monikäyttöiset kupit, joissa maitoa voi pakastaa ja sulattaa. http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/292/pl

Tuttipullojen steriloinnissa hyvä hankinta meille oli tuttipulloatulat, joilla voi kiehuvasta vedestä nostella ja sellainen kuivatusteline.
 
Niistä minigrip-pusseista sen verran, että mustekynällä voi kirjottaa suoraan siihen pussin kylkeen valkoselle pohjalle millimäärän ja päivämäärän, helppo sitten ottaa pakkasesta vanhinta ekaksi käyttöön. Minulle ohjeistettiin, että 1kk pakkasessa säilyy. Suosittelen myös pakastamaan ne vaikka pakasterasian päällä, että tulee mahdollisimman litteitä, sulaavat siten nopeammin.

Vaipoista myös sen verran, että kannattaa hankkia erimerkkejä vaikka näytepaketteina, koska kaikille vauvoille ei käy kaikki vaipat, sopivat löytää vain testaamalla.

Cuplatonista sen verran, että itse en sitä enää käytä, meillä tuli vain lisää ongelmia. Mallasuute on ollut joillekin hyvä, mutta haisee (ja minusta maistuukin) ihan hirveeltä.

Sellainen juttu äidille olis kans hyvä: HARTIAN LÄMMITTIMET/HIHAKKEET mikäli vauva syö usein yöllä ja alkaa tuntua veto tai niska/hartiaseutu tulee jäykäksi niin boleron tyyppinen (tiukempi) hihake on mahtava keksintö! Silloin voi surutta nukkua pelkät liivit ja alkkarit päällä, ei tarvitse yöpaitaa tms. nostella yöllä eestä pois, kun voi ottaa rinnan esille suoraan liiveistä.

Vauvalle voi kans hankkia suppojakin etukäteen, nekin säilyy kauan.

Meilläpäin vauvan tutit on otettava itse mukaan synnärille... keitettyinä tietysti!!!
 
Mie kans laitoin lypsetyn maidon minigrippeihih ja pakastimeen (paitsi sillon kun lypsin illaks). Äidinmaitohan ei pitkään säily pakkasessaka, niin laitoin sit pussiin aina päivämäärän maalarinteippiin. Oli näppärä sit aina sulattaa. Laitoin kuumaa vettä pieneen muovikulhoon ja sulatin maitopussin siinä. Lämpeni sit samalla sopivaks. (Muistanko oikein että äidinmaitoa ei suositella lämmitettäväks mikrossa?!?)
Rupes kiinnostamaan, kauan toi äidinmaito sit säilyy ylensäkään ja kauan pakkasessa? Kai tuon vois jostain ottaa selvää, mutta näin ensikertalaisena kaikki tuollainen tieto on täysin uutta! Eli miten sitä omaa maitoa säilötään, kauan sitä voi säilyttää, miten lämmittää jne...

: uusavuton ;)
 
Mä en osta rintapumppua tms etukäteen, kun sitä maidontuloa ei voi ennustaa. Tein itselleni tämmöisen listan ostettavia tarvikkeita, nämä siis äitiyspakkauksen lisäksi:

HOITOPÖYTÄ
PINNASÄNKY
TURVAKAUKALO
SUKKIA
- talvihaalari 56cm
- tumput
- villatakki
- nauhapaitoja, bodeja, puolipotkarit, potkarit, housuja/sukkahousuja
- kylpyamme
- hoitoöljy (natusan), puhdistuspyyhkeet, vanutyynyt- ja puikot, talkkia
- harsoliinoja
- pieniä vaippoja
- tuttipulloja, äidinmaidonkorvike, tutteja
- vaunut
- unipussi
- d-vitamiinitipat
- ensilelu
- sitteri
- imetysliivit
- liivinsuojus
- yösiteitä
- vaippoja
- päähine
- lakanoita ja pussilakanoita 2 kpl

Tosin tuostakin listasta osan hankin vasta synnytyksen jälkeen jos on tarvis. Mutta mitä oon jutellut vauvaperheiden kanssa niin useimmat sanoo, että yllättävän vähällä pärjää eikä läheskään kaikkea tarvitse :). korvike listassa sitä varten, jos imetyksessä tulee heti jotain ongelmaa
 
Alkuperäinen kirjoittaja manna-:
Mie kans laitoin lypsetyn maidon minigrippeihih ja pakastimeen (paitsi sillon kun lypsin illaks). Äidinmaitohan ei pitkään säily pakkasessaka, niin laitoin sit pussiin aina päivämäärän maalarinteippiin. Oli näppärä sit aina sulattaa. Laitoin kuumaa vettä pieneen muovikulhoon ja sulatin maitopussin siinä. Lämpeni sit samalla sopivaks. (Muistanko oikein että äidinmaitoa ei suositella lämmitettäväks mikrossa?!?)
Rupes kiinnostamaan, kauan toi äidinmaito sit säilyy ylensäkään ja kauan pakkasessa? Kai tuon vois jostain ottaa selvää, mutta näin ensikertalaisena kaikki tuollainen tieto on täysin uutta! Eli miten sitä omaa maitoa säilötään, kauan sitä voi säilyttää, miten lämmittää jne...

: uusavuton ;)
Kysyin näitä asioita kun olin synnärillä; äidinmaito säilyy pakastimessa 3 kk, Sulatetaan ja lämmitetään vesihauteessa ei mikrossa.

anjamarita ja Sara 1 kk+1pv
 
manna- Jääkaapissa äidinmaito säilyy max. vuorokauden, sitten heitettävä altaaseen, mikäli ei sitä käytä. Pakastimessa olen itse säilyttänyt max. 3kk ja mieluiten käytän sen 1kk sisällä. Mulla tuli alkuun niin törkeesti sitä maitoo, että jäi osa sit vanhentuneena käyttämättä, mutta kyllä se helpotti ukon arkee kummasti, kun sai syöttää äidinmaitoo korvikkeen sijasta, mahavaivoja ei tullut, kuten korvikkeesta tuli toisinaan. Pakastettu maito on AINA lämmitettävä vesihauteessa, kuten myös jääkaapissa säilytetty äidinmaito. Korvikkeenhan voi lämmittää mikrossa, mutta kannattaa muistaa, että mikrossa lämmitetyssä maidossa molekyylit jäävät "liikkumaan" joksikin aikaa vaikka lämmitys loppui ja se saattaa aiheuttaa vatsavaivoja.

Käsittääkseni jauhekorvikkeisiin pätee myös sääntö, että säilyy valmiina seoksena muutaman tunnin.. voisko joku kokenut kertoa siitä tarkemmin??!
 
Ai niin.. sit kun aloitettiin kiinteät eli pottu niin sekoitin siihenkin sitä omaa pakastettua maitoo.

Yhteen väliin luovutinkin maitoa, mutta se meni niin hankalaksi kuskausten kanssa, että ei pystytty enää järjestämään sitä, joten luovuin siitä.. harmitti sinänsä, koska maitoa oli ja tuli ja siitä luovuttamisesta sai ns. hyvän mielen ja hieman rahaakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Härkänainen:
Korvikkeenhan voi lämmittää mikrossa, mutta kannattaa muistaa, että mikrossa lämmitetyssä maidossa molekyylit jäävät "liikkumaan" joksikin aikaa vaikka lämmitys loppui ja se saattaa aiheuttaa vatsavaivoja.
Kuulostaa kovin kansanmystiikalta tuo molekyylien liikkuminen nimenomaan mikromaidossa. Molekyylithän liikkuu kaikessa lämmityksessä.

Ja, että niistä tulisi sen mikrolämmityksen takia vatsavaivoja? Mihin tämä perustuu?

 
juu tosiaan siinä vaipparoskiksessa on sellainen "erilainen" muovipussi pötkö johon vaipat sitten menevät tiiviisti eikä hajuja synny ja pysyvät siinä kivasti kun roskiin pistää. se siis EI kuormita luontoa enmpää jos kerran normaaleja vaippoja käyttää.
se kuormittaa enemmän jos laittaa vaipat tavalliseen roskikseen. tokkopa kukaan yksitellen kuskaa vaippoja sellaisenaan roskiin??

nuo pussirullat ovat toki hieman hintavia, mutta meillä ne riittivät kauan. ihan vauva-aikana yksi pussi riitti tosi kauan. nyt kun poika jo kohta puolitoistavuotias ja vaipat isompia, niin kestää vähemmän aikaa mutta silti ihan hyvin. se riippuu siitäkin että kuinka täyteen sen sitten laittaa. itse ruttaan ihan piukkaan ennen kuin vien sitten roskiin.

 
Jive Mä taidan lähteä tolla sun listalla liikkeelle :) Huomenna 4D ultra ja sitten kait tietää ostaako punaista vai sinistä.
Vaikka amatööri olenkin niin järki matkassa, ettei nyt etukäteen kannata kaikenmaailman tarviketta ostaa, ehtiihän niitä sitten tarpeiden mukaan vaavin synnyttyäkin...
Mutta mikä on unipussi??

esikoista odottva haavemamma ja nökerö 21+3
 
Hyvä lista! :flower:

Vaatteista: poikaa ootellessa pienin vaatekoko jota hankin oli 62cm ja hän syntyi 2.5kiloisena ja 47cm pitkänä joten hukkui noihin vaatteisiin.
Nyt on rv 35 menossa ja painoarvio oli reilu viikko sit 1850gr joten pieni taitaa tulla taas, jollei nyt ihan mieletöntä loppukiriä ota.
Oon viime kerrasta viisastunut ja hankkinut paljon 50-56cm vaatetta.
Jääköön mieluummin sitten vaikka heti pieneksi saati että vauva taas puetaan liian isoihin vaatteisiin.
Ja kirppikseltä oon löytänyt, ei oo tarvinnut uutena ostella, hyväkuntoisia vaatteita, toki jotain uutenakin löytyy.
 

Yhteistyössä