Miten maksatte uusperheissä ruokalaskun?

  • Viestiketjun aloittaja Köyhä
  • Ensimmäinen viesti
Peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2006 klo 13:56 Lumikki kirjoitti:
Noissa kotiintuloajoissa yms. lasten arkeen liittyvissä asioissahan olisi kovin tärkeää, että lasten molemissa kodeissa olisi samat rajat ja säännöt. Jos puhalletaan yhteen hiileen ja noudatetaan samoja "pelisääntöjä", ei pitäisi olla ongelmia asioista sopimisessa.
ajatus olisi hieno että molemmissa paikoissa olisi samanlaiset säännöt mutta joskus se on mahdotonta perheen elilaisuuden takia. Meillä esim 3 vuotias tyttö joka käy 8 nukkumaan ja herää aamulla puoli 8 ja 8 välillä. Etä lapsen kotona ei ketää muita kun äiti ja 9 v poika ja he yhdessä valvovat viikonloppuisin ja kesäisin myöhään (äiti työttömänä) ja nukkuvat puolille päivin.Äiti on vaatinut että meillä pitää toimia samoin mutta ei me tietenkään voida kun ollaan työssä käyviä ihmisiä ja tyttö herää jo ajoissa eikä päästäisi mihinkään leikkimään kun pitäisi valvoa että poika herää ensin ja sitten olisikin jo tytön päiväuni aika joten pistämme pojan 9 nukkumaan ja hyvin on nukahtanut. Jännä juttu että poika ei ole koskaan meille valittanut siitä ja todellakin nukahtaa nopesti mutta äidille se tuntuu olevan ogelma.Me käymme itsekin nukkumaan viimeistään 10 että jaksetaan herätä aamulla.Illalla meistä on kiva viettää ihan kaksin se tunti tai kaksi... voihan se olla sekin mikä exää sieppaa kun aina on narisemassa nukummaanmeno ajoista :D
 
Kun miehen lapset ovat meillä, en yleensä tarjoudu maksamaan ruokia ym. Vain sen verran usein kuin koen oman osuuteni (=mitä itse syön) olevan. Mielestäni minun ei tarvitse elättää toisten lapsia. Aluksi miehen oli vaikea ymmärtää tätä ja sälytti esim. mäkkärissä usein kaikkien ruuat minun maksettavakseni, tai kaikkien jädet jätskikiskalla, tai kirjat, lehdet ym mitä halusi ostaa lapsilleen. Sanoin muutaman kerran suoraan että osallistun muuten lasten elämään mutta elatusvelvollisuus on vahnemmilla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2006 klo 14:00 Rosa kirjoitti:
Kun miehen lapset ovat meillä, en yleensä tarjoudu maksamaan ruokia ym. Vain sen verran usein kuin koen oman osuuteni (=mitä itse syön) olevan.

Kuulostaa jotenkin koomiselta tuollainen tilanne, että lasket oman osuutesi laskusta. Maksatko esim. Mäkkärillä vain oman ateriasi ja mies ne muut vai maksatatko sujuvasti miehellä omasikin? Jotenkin vaikuttaa ihan teini-ikäisen touhulta...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2005 klo 12:40 Köyhä kirjoitti:
Olen työtön äitipuoli ja minua on ruennut nyt vähätuloisena kiukuttaan ruokalaskut ym.Mieheni lapset meillä koko kesän ja sen kyllä ruokalaskuistakin huomaa.Olemme maksaneet laskun normaalisti puoliksi, mutta nyt minusta se on epäoikeudenmukaista.Mikä minä olen toisten muksujen ruokia maksamaan?Maksakoon ne ketkä ovat tehneetkin!! :kieh:
Nostanpa tähän ensin tuon aloituksen kun näyttää taas menevän vähän hakoteille tuo keskustelu.

Traagista mutta totta peesaan täysin! Tällä hetkellä tämän työttömän kotiäidin rahat menee suoraan ruokakauppaan ja joihinkin perustarpeisiin joista en voisi luopua kuten puhelin ja auto. Joudun silti mieheltä joskus apuja pyytämään kun ei tahdo rahat riittää niin ei sitten. Minä huolehdin meillä ruokatalouden ja kasvavien (2) lasten vaatteet. Tällä hetkellä taas taloustilanne niin surkea että olen kirpparilla myynyt kohta kaiken vaatekaapista ja keittiön kaapeista puolet astioista, myös perityistä.

Meille on muuttamassa miehen murkkuikäinen lapsi ja ihan todenteolla pelottaa miten siitä selviän, rahapuoli sekä henkinen tasapaino mukaanlukien. Aikaisemmin käynyt meillä kesäisin ja harvoin muulloin joten tiedän miten murkkuikäinen osaa syödä loven lompakkoon.
Ilmeisesti moni täällä kirjoittanut on paremmissa tuloissa kun kommetit sen mukaisia. Ilolla maksaisin omat ja 'vieraat' jos vaan sitä rahaa olisi. Tällä hetkellä mietin sitä keinoa millä tulen selviämään ja raja on varmasti pakko vetää siihen että joku muu kuin minä maksan tämä tulevan lapsen ruokahuollon. Kun ihan todella tekee vaikeaa näiden kahden yhteisenkin kanssa.

Nimimerkki ' lottovoittoa odotellessa'
 
Talolainan lyhennyksiin, vakuutusmaksuihin autoista talosta, veneestä mökistä metsästä, vesimaksuihin, sähkölaskuihin, vielä nyt elatusmaksuihin, sekä autojen huoltoihin, tv-lupaan, talon remppahommiin ja muihin kuluihin (tällä hetkellä hajonneeseen jääkaappiin), puhelimeen, dieseliin.... Ja mitä antaa minulle lahjarahoina vaatteisiin...
 
Pienituloinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2006 klo 20:06 Kotiäiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2005 klo 12:40 Köyhä kirjoitti:
Olen työtön äitipuoli ja minua on ruennut nyt vähätuloisena kiukuttaan ruokalaskut ym.Mieheni lapset meillä koko kesän ja sen kyllä ruokalaskuistakin huomaa.Olemme maksaneet laskun normaalisti puoliksi, mutta nyt minusta se on epäoikeudenmukaista.Mikä minä olen toisten muksujen ruokia maksamaan?Maksakoon ne ketkä ovat tehneetkin!! :kieh:
Nostanpa tähän ensin tuon aloituksen kun näyttää taas menevän vähän hakoteille tuo keskustelu.

Traagista mutta totta peesaan täysin! Tällä hetkellä tämän työttömän kotiäidin rahat menee suoraan ruokakauppaan ja joihinkin perustarpeisiin joista en voisi luopua kuten puhelin ja auto. Joudun silti mieheltä joskus apuja pyytämään kun ei tahdo rahat riittää niin ei sitten. Minä huolehdin meillä ruokatalouden ja kasvavien (2) lasten vaatteet. Tällä hetkellä taas taloustilanne niin surkea että olen kirpparilla myynyt kohta kaiken vaatekaapista ja keittiön kaapeista puolet astioista, myös perityistä.

Meille on muuttamassa miehen murkkuikäinen lapsi ja ihan todenteolla pelottaa miten siitä selviän, rahapuoli sekä henkinen tasapaino mukaanlukien. Aikaisemmin käynyt meillä kesäisin ja harvoin muulloin joten tiedän miten murkkuikäinen osaa syödä loven lompakkoon.
Ilmeisesti moni täällä kirjoittanut on paremmissa tuloissa kun kommetit sen mukaisia. Ilolla maksaisin omat ja 'vieraat' jos vaan sitä rahaa olisi. Tällä hetkellä mietin sitä keinoa millä tulen selviämään ja raja on varmasti pakko vetää siihen että joku muu kuin minä maksan tämä tulevan lapsen ruokahuollon. Kun ihan todella tekee vaikeaa näiden kahden yhteisenkin kanssa.

Nimimerkki ' lottovoittoa odotellessa'
Hyvä että edes joku ymmärtää miltä tuntuu olla vähävarainen!Minustakin vaikuttaa että suurimmalla osalla kommentoijista on parempi taloudellinen tilanne tai sitten heidän miehet maksavat suosiolla kaikki menot.
Meillä eri rahat ja laskut maksamme myöskin puoliksi.Minäkin olen ollut välillä työttömänä,kotihoidontuella ja nyt vaikka töissä olenkin niin palkkani on kehno.Koen oikeasti epäoikeudenmukaiseksi sen että minä joudun elättämään muiden lapsia.Kyseessä EI ole todellakaan mitään inhoa miehen lapsia kohtaan vaan pelkästään RAHA!Tämän ymmärtää varmaan vain toinen yhtä epämiellyttävässä tilanteessa elävä..
:'(
 
Olemme kai sitten ainoa tapaus jossa puolison lapsetkin asuvat yhdessä meidän kanssa...ei nimittäin kun yhdessä asutaan,voi mitenkään laskea tarkkaan kuinka paljon kukin syö ja minkä suuruinen on kenenkin osuus ruokalaskusta,pakko se on maksaa puoliksi. Kyllähän silloin alussa mies yritti väittää ettei hänen kuulu maksaa yhtä paljon kuin minun,kun hänen mielestään he söivät vähemmän,mutta noi puheet on loppuneet jo ajat sitten.Mutta sen allekirjoitan että pojat,yli 10v, syövät ihan tolkuttomasti,siis ihan yleensäkin,ei vain meidän perheessä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2006 klo 21:08 Kotiäiti kirjoitti:
Talolainan lyhennyksiin, vakuutusmaksuihin autoista talosta, veneestä mökistä metsästä, vesimaksuihin, sähkölaskuihin, vielä nyt elatusmaksuihin, sekä autojen huoltoihin, tv-lupaan, talon remppahommiin ja muihin kuluihin (tällä hetkellä hajonneeseen jääkaappiin), puhelimeen, dieseliin.... Ja mitä antaa minulle lahjarahoina vaatteisiin...
Jos miehesi lapsi muuttaa teille, jää elatusmaksu pois, ja etävanhempi maksaa isälle elaria (tai valtio minimin)? eikös se raha ole OSITTAIN (tiedän ettei riitä kattamaan kaikkea kulua) juuri tarkoitettu tämän ko. lapsen ruoka ym. kuluihin? En elä uusperheessä vaan olen useamman lapsen yh, mutta tuntuu jotenkin kurjalta ajatella että lapsieni ollessa etävanhemmalla siellä uusi avokki valittaisi lasten ruoka tmv. kuluista,varsinkin kun on osasyyllinen ettei lapsilla ole kahta lähivanhempaa. Riittää kun isä valittaa liian suurista elatusmaksuista, ei jää kuulema omiin harrastuksiin varaa ;) Mullahan niitä tietenkin on paljon ja muutenkin "mällään" "suurilla" elatusmaksuilla joita saan ja jotka tietenkin käytän itseeni enkä lapsiin..Mutta nyt eksyn aivan aiheesta, joten se siitä... :x
 
Meidän uusperheen (minun edellisestä liitosta 4 lasta ja yhteinen vauva) ruokaostokset on pääasiallisesti minun hoidossani. Kultu maksaa ostoksia aina silloin tällöin :heart: :heart: Näin sen kuuluu mun mielestä mennäkkin! :D
 
eräs
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2006 klo 19:35 Rilla kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2006 klo 14:00 Rosa kirjoitti:
Kun miehen lapset ovat meillä, en yleensä tarjoudu maksamaan ruokia ym. Vain sen verran usein kuin koen oman osuuteni (=mitä itse syön) olevan.

Kuulostaa jotenkin koomiselta tuollainen tilanne, että lasket oman osuutesi laskusta. Maksatko esim. Mäkkärillä vain oman ateriasi ja mies ne muut vai maksatatko sujuvasti miehellä omasikin? Jotenkin vaikuttaa ihan teini-ikäisen touhulta...
Ei kai se mikään automaatio ole, että jos joku maksaa vain omansa, että tämä maksattaa omansa muilla?! Tämä ajatuksesi se vasta koominen on.

Teini-ikäisen touhua on se, että joku nostaa itsensä niin paljon kaikkien muiden yläpuolelle, että katsoo voivansa jakaa muille mielipiteitä siitä kenen tapa toimia on oikea/väärä/naurettava/järkevä.

Eiköhän jokainen perhe ja jokainen työssäkäyvä ihminen hoida raha-asiansa ihan niinkuin parhaaksi näkee, turha täällä on kenenkään halveksia toisten tapoja tehdä asioita.
 

Yhteistyössä