Miten matkustatte julkisissa kulkuvälineissä vauvan tai taaperon ja rattaiden kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja Rattailija
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mulle kävi kerran näin että olin rattailla bussissa ja 1v alkoi tiseee, tekee sitä usein kun menee bussiin ja haluaa kärrystä pois. En ottanut. Annoin kitistä, monesti otan mukaan kirjan tai jonkun lelun että kiinnostus pysyy niissä ja kiukuttelu loppuu.

Sen ainoan kerran kun otin lapsen pois rattaista kun eräs nainen tarjosi paikkaansa minulle kun oli jäämässä pois. Menin siihen paikalla ja lapsi kiukutteli edelleen koska olisi halunut seisoa sylissäni ja en antanut.
Märkien vaununrenkaiden ansiosta kärryt suistuivat mutkassa päin keskiovea aikamoisella voimalla , oli jarrut päällä.
Ikinä en sen jälkeen ole lasta vaunuista pois ottanut.
 
Rattaissa hän on aina istunut. Mikäli on alkanut itkemään, olen tosiaan yrittänyt kiinnittää hänen huomionsa muihin asioihin ja ihan siinä rattaissa ollessa rauhoitellut. Yleensä tämä tapa on toiminut ja aika säyseästi lapsi bussissa on matkustanut.

Kerran joku mieshenkilö tiuskaisi lapseni itkiessä, että "etkö saa sitä kakarasi turpaa tukittua." Vastasin hänelle vaan, että on kovin epäkohteliasta puhutella ventovieraita noin ja että on todella huolestuttavaa, jos aikuisella ihmisellä on noinkin huonot käytöstavat. Ei sanout sen jälkeen mitään. Muutoin ihmiset ovat aika kivasti suhtautuneet parkuvaan lapseen julkisissa paikoissa.
 
  • Tykkää
Reactions: SporttisMama
"titta"
Jos lapsi huutaa olen ottanut syliini tai viereeni penkille istumaan.
Joskus lapsi voi huutaa vaikka mitä tekisi, mutta kyllä minusta lapsen ehdoin tahdoin huudattaminen bussissa on toisten kiusaamista.

Rattaat eivät ole mietenkään sen turvallisemmat kolarissa kuin penkki. Varsinkin, jos bussissa seisoo ihmisiä niin äkkijärrutuksen tullen nämä helposti kaatuvat juuri siihen vaunujen/rattaiden päälle. Penkki suojaa tälläiseltä paremmin. Jos kova rysäys tulee niin eivät rattaat paikallaan pysy vaikka kuinka yrittäisi pitää.

En henkilökohtaisesti haluaisi matkustaa ap:n kaltaisten vanhempien kanssa samassa bussissa lapsiensa kiljuntaa kuunnellen.
 
Mullei oo enää kärryikästä mut tilanteesta riippuen otin syliin tai pidin rattaissa. Meille bussi tulee melkein tunnin ja on silkkaa kidutusta kaikille jos vaunussa rääkyy kokoaika pikkunen, kun taas vaikka tuola hesan bussissa matka on lyhyempi kestoltaan.
 
"kirsi"
Täällä pk-seudulla todellakin somput ja muut ulkomaalaiset roudaa 6-vuotiaita rattaissa. Nitinä ja natina vaan kuuluu. Ja usein rattaat on sellaset sateenvarjorattaat. Jalat roikkuu maassa ja kengät on puhki kuluneet sen takia, että jalat roikkuu maassa.

Meillä 1v7kk kulkee rattaissa bussissa, mutta 3v5kk menee istumaan penkille.
Ei tulis mieleenkään lähteä rattailla pelkän 3veen kanssa.

On oikeesti ISO lapsi. Ja pienen vauvanvaunut (joissa on koppa). Tulee tarkastaja ja kysyy missä vauva. "tassa minun lapsi, mina saada matkustaa ilmainen" Ja tosiaan lapsi on sellanen 6vuotias. Kyllähän nyt sellanen koppaan vielä mahtuu...
 
oma kokemus
Turussa vuosi sitten olin bussissa, kun se ajoi edellisen perään. Kolaus oli sen verran voimakas että itse kaaduin käytävälle, istuin vaunupaikan vieressä penkillä, samoin muita ihmisiä kaatui. Tuulilasi meni säpäleiksi. Vaunuissa mulla oli pieni vauva, valjaissa kiinni, eikä hänelle sattunut mitään. Säikähti totta kai ja itki sen takia, mutta ei muita vaurioita, minä selvisin mustelmilla.

Ei tulisi mieleenkään ottaa lasta syliin bussissa, ei kai kukaan ota henkilöautossakaan vaikka kuinka lapsi itkee?
 
Turussa vuosi sitten olin bussissa, kun se ajoi edellisen perään. Kolaus oli sen verran voimakas että itse kaaduin käytävälle, istuin vaunupaikan vieressä penkillä, samoin muita ihmisiä kaatui. Tuulilasi meni säpäleiksi. Vaunuissa mulla oli pieni vauva, valjaissa kiinni, eikä hänelle sattunut mitään. Säikähti totta kai ja itki sen takia, mutta ei muita vaurioita, minä selvisin mustelmilla.

Ei tulisi mieleenkään ottaa lasta syliin bussissa, ei kai kukaan ota henkilöautossakaan vaikka kuinka lapsi itkee?
Hlöautossa useinmiten sai pysäytettyä ja katottua tartteeko muksu syliä vai mitä. En häntä ottanu syliin omassa autossa. Mut jostain tunnin bussi matkalta ei niin vaan hypätä ulos ja ooteta ties kui kauan seuraavaa bussia.
 
Turussa vuosi sitten olin bussissa, kun se ajoi edellisen perään. Kolaus oli sen verran voimakas että itse kaaduin käytävälle, istuin vaunupaikan vieressä penkillä, samoin muita ihmisiä kaatui. Tuulilasi meni säpäleiksi. Vaunuissa mulla oli pieni vauva, valjaissa kiinni, eikä hänelle sattunut mitään. Säikähti totta kai ja itki sen takia, mutta ei muita vaurioita, minä selvisin mustelmilla.

Ei tulisi mieleenkään ottaa lasta syliin bussissa, ei kai kukaan ota henkilöautossakaan vaikka kuinka lapsi itkee?
Henkilöautossa vauva on turvakaukalossa/turvaistuimessa. Bussissa...no, ei siellä edes ole turvavöitä (ei ainakaan Turun kaupunkiliikenteen busseissa), ja vaunutkin lentävät tarvittaessa näppärästi (nähty on, kuten myös se että vaunujen päälle lentää ihmisiä).
 
oma kokemus
Ja jos vauva olisi ollut mulla sylissä kun se kolari sattui, oltais molemmat pudottu käytävälle, minä kaatunut holtittomasti vauvan päälle ja tyhjät vaunut mahdollisesti vielä meidän molempien päälle. Ehdottomasti oli turvallisempi paikka se vaunu ja valjaat vauvalle kuin mun syli.

Ei haittaa huutavaa lasta mulkoilevat ämmät mua enää yhtään tuon jälkeen. Jalat tärisi aika pitkään kun lähdettiin siitä bussista ulos kolaripaikalla.
 
"vieras"
Minusta on todella törkeää kiristää koko bussin matkustajien hermoja huudattamalla lasta turhan takia. Olisin ottanut syliin tai muulla konstilla hiljentänyt, kasvattaa voi muutenkin kuin huudattamalla. Oma lapseni on saanut tulla rattaista pois ja istumaan vaunutilan viereiselle penkille useinkin, kun bussissa ei ole täyttä eikä hän näin ollen vie keneltäkään paikkaa. Missään en ole sellaisia ohjeita nähnyt, että ratasikäisen on istuttava koko matkaa rattaissa ja todellakaan ne rattaat ei ole sen turvallisempi paikka kolaritilanteessa, kuin se bussin penkkikään, itse asiassa päinvastoin, kun ne rattaat lähtevät niin herkästi liikkeelle lukituista renkaista huolimatta.
 
Autobus
Ei vauvaa kuulu ottaa syliin bussissa, se on turvatontakin. Sitä paitsi mitä isommaksi vauva kasvaa, hän oppii että kitisemällä pääsee syliin. Kai tämän nyt jokainen äiti tajuaa?

Kuljen bussilla 2-4 kertaa päivässä vauvan ja taaperon tai pelkän vauvan kanssa, tuplarattailla siis liikutaan. Musta on tullut aika konkari. Mummoilta en ota yhtäkään neuvoa vastaan, ja ilmoitan sen myös heti kun mua aletaan neuvomaan.

Suomalaiset vanhat miehet on bussikuskeina pahimpia. Yleensä AINA lähtevät liikkeelle ennen kuin pääsen kunnolla sisään raskaide4n tuplien kanssa eli en saa jarrua pohjaan kun bussi on jo kurvannut eteen päin. Pari tällaista miestä on vakireitilläni. Kun tällaista tapahtui poikkeuksetta joka kerta, menin ilmoittamaan (kun olin pois jäämässä), että älä enää ikinä lähe pysäkiltä niin etten ole saanut rattaita paikoilleen ja jarrua pohjaan. Ei tehnyt enää.

Mutta siis ihan uskomatonta kakkaa sitä saa kuulla välillä.
 
Autobus
Ei vauvaa kuulu ottaa syliin bussissa, se on turvatontakin. Sitä paitsi mitä isommaksi vauva kasvaa, hän oppii että kitisemällä pääsee syliin. Kai tämän nyt jokainen äiti tajuaa?

Kuljen bussilla 2-4 kertaa päivässä vauvan ja taaperon tai pelkän vauvan kanssa, tuplarattailla siis liikutaan. Musta on tullut aika konkari. Mummoilta en ota yhtäkään neuvoa vastaan, ja ilmoitan sen myös heti kun mua aletaan neuvomaan.

Suomalaiset vanhat miehet on bussikuskeina pahimpia. Yleensä AINA lähtevät liikkeelle ennen kuin pääsen kunnolla sisään raskaide4n tuplien kanssa eli en saa jarrua pohjaan kun bussi on jo kurvannut eteen päin. Pari tällaista miestä on vakireitilläni. Kun tällaista tapahtui poikkeuksetta joka kerta, menin ilmoittamaan (kun olin pois jäämässä), että älä enää ikinä lähe pysäkiltä niin etten ole saanut rattaita paikoilleen ja jarrua pohjaan. Ei tehnyt enää.

Mutta siis ihan uskomatonta kakkaa sitä saa kuulla välillä.
Pakko jatkaa vielä. Mä siis käytän bussia mielelläni, enkä halua autolla ajaa. Mutta mä en ole mikään kakkosluokan kansalainen siksi, että laki määrää että täällä on bussimatkat ilmaisia rattaiden kanssa. Olen erorahoillani varmasti maksanut enemmän kuin suurin osa bussiseuralaisistani.

Se vielä, etten anna humalaisten seistä lähellä rattaitani. Kerran näin, miten täydessä jurrissa ollut tyyppi heilui siinä keskellä ja lopuksi kurvissa rämähti parivuotiaan lapsen päälle. Sekin oli kyllä ihan ennustettavissa. Mä olen mielummin epäkohtelias ja ärsyttävä jonkun mielestä, kuin hyväksyn mitään mikä edesauttaa vaaratilanteita.
 
Jos bussi on suht tyhjä olen saattanut ottaa kitisevän ja kiukkuavan taaperon syliin istumaan. Jos bussi on ollut täynnä, on saanut kitistä kärryissään. Tosin olen aika estoitta harrastanut lahjontaa ja yleensä mukana kulkikin joku rusina paketti tms jolla ipanan sai hiljennettyä jos alkoi näyttää että kohta seuraa huutoa ja paljon.
Vauvan olen ottanut vaunusta pois lähinnä ruokailemaan jos on ollut tilanne että sapuskat on pitänyt antaa bussissa (esim talvipakkasella olen mielumin imettänyt bussissa kun 10-20 asteen pakkasessa ulkona). Joskus olen saattanut ottaa hillittömästi kiljuvan vauvankin syliin ja mennyt istumaan jos bussissa on ollut tilaa.
 
"Jenis"
Kyllä mä olen ottanut syliin, jos on mennyt huudoksi. Millä perusteella jotkut matkarattaat tai sattikset on muka turvallisemmat, kuin penkissä äidin/isän sylissä istuminen? Hlöautoon on turha verrata, kaupunkibusseissa ei ole turvavöitä kuin kuskille eikä turvaistuimia/kaukaloita kellekään.
 
"annika"
[QUOTE="Jenis";24717764]Kyllä mä olen ottanut syliin, jos on mennyt huudoksi. Millä perusteella jotkut matkarattaat tai sattikset on muka turvallisemmat, kuin penkissä äidin/isän sylissä istuminen? Hlöautoon on turha verrata, kaupunkibusseissa ei ole turvavöitä kuin kuskille eikä turvaistuimia/kaukaloita kellekään.[/QUOTE]

no sillä perusteella että lapsi lentää sylistäsi jo parkkipaikkanopeuksilla jos tulee äkkipysähdys. rattaissa se lapsi pysyy paikallaan sentään äkkijarrutuksissa tai hidasnopeuksisissa kolareissa. totta kyllä että sattarit on aika huonot varmasti tässä suhteessa.
anyways, jos lapsen ottaa syliin niin kannattaapi mennä istumaan selkä menosuuntaan paikoille.
 
oma kokemus
Mitkä on sattikset? Sateenvarjorattaat? Eivät varmaan pysykään pystyssä, meillä on kulkupelinä myös kaupungissa raskaammat yhdistelmät joissa painopiste matalalla. Siinä kolarissa jossa me oltiin, ei muuten yhdistelmät liikahtaneet varmaan kymmentäkään senttiä. Ne oli jarru päällä vaunupaikan oikeassa reunassa, sellaista metallista "kaidetta" vasten. Varmaan on vähän nytkähtänyt vauva siellä valjaissaan, sen verran mitä nyt Emmaljungan jousitukset periksi antaa. Mitkää höttömatkikset tai ne sattikset ei olekaan turvalliset.
 
"kahden äiti"
Jaa-a. Kaksi lasta ratasiän yli pääkaupunkiseudulla kasvattaneena... ei ole koskaan tullut vastaan sellaista tilannetta, jossa olisin nähnyt paremmaksi nostaa lapsen rattaista pois. Bussit ajavat sellaista kyytiä, että parempi vaan rattaissa jo istuvien istua niissä koko matkan ajan. Kuljettu vaunuilla, rattailla, tuplilla, rattailla+kävelevä lapsi ja lopuksi kahden kävelevän lapsen kanssa ilman rattaita. Kyllä hirvittää ihan riittävästi näiden 3- ja 4-vuotiaidenkin kanssa könytä penkiltä pois bussista ulos niissä vauhdeissa...
 
"Jenis"
[QUOTE="annika";24717833]no sillä perusteella että lapsi lentää sylistäsi jo parkkipaikkanopeuksilla jos tulee äkkipysähdys. rattaissa se lapsi pysyy paikallaan sentään äkkijarrutuksissa tai hidasnopeuksisissa kolareissa. totta kyllä että sattarit on aika huonot varmasti tässä suhteessa.
anyways, jos lapsen ottaa syliin niin kannattaapi mennä istumaan selkä menosuuntaan paikoille.[/QUOTE]

Lapsi voi pysyä rattaissa, mutta ne rattaat ei pysy paikallaan ja mahd. ympärillä seisovat ihmiset pötkähtelevät rattaiden päälle... eli ei se nyt ihan yksiselitteistä ole.
 
Tuli vielä semmoinenkin perustelu mieleen asialle; ainakin pk-seudulla julkisissa pääsee ilmaiseksi vaunujen ja rattaiden kanssa liikkujat. Se on mielestäni pummilla liikkumista jos menee keskiovesta ilmaiseksi mutta istuu sitten lapsi sylissään jossain ihan muualla kuin vaunupaikalla. Koska silloinhan voisi ihan hyvin mennä etuovesta lapsi sylissä ja maksaa! Vaunupaikalla matkustavat ne jotka istuvat siinä oikeasti. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin jäädä vauvan kanssa ilman bussikyytiä kun bussin vaunupaikalla on kahdet tyhjät vaunut kyydissä kun äidit ja lapset istuvat ihan muualla!
 
  • Tykkää
Reactions: moekoe
hsl
Hsl:n sivuilla asiasta sanotaan näin: "Henkilö, joka kuljettaa 0-6-vuotiasta lasta lastenvaunuissa, rattaissa tai pyörätuolissa, saa matkustaa HSL-alueen joukkoliikennevälineissä ilman lippua eräin poikkeuksin. Lapsen ei tarvitse olla vaunuissa. Vaunujen ja rattaiden kanssa liikkuvan on huolehdittava siitä, etteivät ne pääse matkan aikana liikkumaan tai kaatumaan. "

Eli pääkaupunkiseudulla sääntöjen mukaan lapsen ei tarvitse olla rattaissa, jotta on oikeutettu ilmaiseksi matkustamiseen. Esimerkiksi Tampereella tilanne on toinen: siellä ilmaiseksi saa matkustaa silloin, kun lapsi matkustaa vaunuissa tai rattaissa myös bussissa ollessaan, muutoin lippu tulisi käydä ostamassa.

Yksin seisomaan jätetyt rattaathan ovat turvallisuusriski myös muille matkustajille! Ei tarvita isoakaan tömpsyä tai kaarretta, kun tukematta jääneet vaunut voivat kaatua tai jarrut pettää ja vaunut lähtevät liukumaan, jolloin esimerkiksi ovella bussista pois nousemista odottava matkustaja voi saada viisitoistakiloiset yhdistelmät aika kipakasti päällensä.
 
"..."
Se on lapselle paljon pienempi tälli, jos kolari- tai äkkijarrutustilanteessa vaunut kaatuvat tai lähtevät liikkeelle, ja siitä sitten lapsi putoaa kyydistä, kuin se, että lentää äidin sylistä penkillä istuessa.
 
Mä otan mun 1,4v syliin istumaan niinä harvoina kertoina kun saa hermarit, mutta koitan ihan viimeseen asti saada viihtymään rattaissa. En vaan kestä jos poika huutaa täysiä bussissa ja luovutan... :D
Mä en myöskään kehtaa huudattaa vartavasten kun tosiaan on muitakin, mutta en kyllä tyrmää sinunkaan syytäsi pitää lasta rattaissa...mä nyt toimin näin...
 
Tuli vielä semmoinenkin perustelu mieleen asialle; ainakin pk-seudulla julkisissa pääsee ilmaiseksi vaunujen ja rattaiden kanssa liikkujat. Se on mielestäni pummilla liikkumista jos menee keskiovesta ilmaiseksi mutta istuu sitten lapsi sylissään jossain ihan muualla kuin vaunupaikalla. Koska silloinhan voisi ihan hyvin mennä etuovesta lapsi sylissä ja maksaa! Vaunupaikalla matkustavat ne jotka istuvat siinä oikeasti. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin jäädä vauvan kanssa ilman bussikyytiä kun bussin vaunupaikalla on kahdet tyhjät vaunut kyydissä kun äidit ja lapset istuvat ihan muualla!
No ihan sama mulle.... :D Kaikenlisäksi mulla on kausikortti koko ajan voimassa joten vielä enemmän evvk tässä asiassa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Madicken04

Yhteistyössä