Miten pitkät on yöunet -siis kauanko vauva voi pärjätä ilman ruokaa? (6,5kk)

Vauva on ollut aina siinä mielessä hyvä nukkuja, että ensimmäisen kahden kuukauden jälkeen nukkunut yönsä aina n. aamukuuteen saakka (jolloin tissiä ja taas unille). Nyt viime aikoina, ennen kuin 6kk kohdalla aloitettiin kiinteät, vauva alkoi herätä jo aiemmin aamulla, aamuyöstä. Toivoin, että kun kiinteät aloitetaan, vauva nukkuisi myös pitemmät yöunet -varsinkin kun ruoka maistuu ja sitä menee jo ihan mukavia määriä.

Mutta ei, vauva heräilee yhä viimeistään kuuden aikanaan, monesti jopa aiemmin (nukkumaan mennään klo21-22). Joskus olen yrittänyt tutilla tyynnytellä vielä nukkumaan, mutta ei auta. On annettava tissiä, jonka jälken vauva taas menee nukkumaan ja herää kahdeksan-yhdeksän aikaan. Sitten on aamupuuron aika.

Toivoisin, että vauva heräisi ensimmäisen kerran vasta esim. kahdeksan aikoihin ja silloin aloitettaisiin aamu kerralla kunnolla -ei enää tisuttelun jälkeen nukkumaan, vaan heti ylös ja puuroa ja maitoa.

Mutta onko toiveeni yhtään realistinen? Voiko tämän ikäinen vauva (siis 6,5kk) vielä edes nukkua esim. 10h (tai enemmänkin) kerralla, ilman ruokaa? Ja voisinko alkaa totuttaa häntä uudellaiseen rytmiin? Vai pitäisikö vieläkin mennä vauvantahtisesti?
 
Meillä mennään kuopuksen kanssa vieläkin vauvantahtisesti vaikka on jo vuoden. Saattaa nukkua koko yön joinakin kausina ja toisinaan herää aamuyöllä ja kun on aamulla aikainen herätys itsellä niin helpommalla pääsee takas nukkumaan jos antaa vähän maitoa :ashamed:

Muoks. Ja esikko meillä alkoi nukkumaan täysiä öitä jo vajaan puolen vuoden ikäisenä ettei ollut vaillakaan maitoa öisin.
 
Monet alkaa heräileen öisin kun kasvaa ja oppii uutta. Mulla 8.5kk tyty on kuukausia herännyt tisulle n.15-20 kertaa/joka yö. :D notta. Mä juhlisin sun tyylillä :whistle: . Meillä likka pitää tisua tuttina ja tuttia ei huoli.
 
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Monet alkaa heräileen öisin kun kasvaa ja oppii uutta. Mulla 8.5kk tyty on kuukausia herännyt tisulle n.15-20 kertaa/joka yö. :D notta. Mä juhlisin sun tyylillä :whistle: . Meillä likka pitää tisua tuttina ja tuttia ei huoli.
näin meilläkin ja tyttö nyt 10,5kk,ja hullummaks vaan menee vaikka seisoisin päälläni :kieh: kaikenmaailman taasutukset jne on kokeiltu |O
 
Niiskunen
Meillä 8,5 kk poika herää ainakin kerran syömään yöllä. Neuvolantäti sanoi että olis muka jo opittu tapa tuo yösyöminen. Minä en ainakaan siihen usko. Pojalla kuitenkin maha mouruaa siihen malliin et on nälkä. Olen yrittänyt monta kertaa rauhoitella sitä syliin ja silitelly sitä mut huuto jatkuu siihen asti et saa maitoa.
Sinuna olisin ihan tyytyväinen tuohon et herää vasta aamuyöstä kun meillä herätään 1-3 välillä syömään. Nyt on menny yli viikko silleen et saa useaan kertaan antaa tuttia suuhun syömisen lisäksi. Ehkä ne yöheräilyt jossain vaiheessa loppuu.
 
äippä
Meillä ikää 7 kk ja 11 tuntia nukkuu 1-2 tankkauksella. En ole vielä ajatellut lopettaa yömaitoja. Toiset kyllä sanovat, että kiinteiden myötä voisi yömaidot lopettaa, mutta en viitsi huudattaa pientä.
 
vieras
Meillä tyttö alko nukkumaan 4kk iässä n.8tuntia putkeen,eli nukkumaan mentiin noin 23 ja ylös noustiin klo7 ja jäätiin ylös,välissä ei ruokaa tarjottu eikä sitä pyytänytkään,joskus puolen vuoden tienoilla rytmi käänty niin että meni 20-21 välillä nukkumaan ja nukkui 7-8 asti,saatto joskus satunnaisesti herätä tutin perään.mun mielestä meidän tyttö aina nukkunut omituisen lyhyitä unia pienenä,saatto kyllä sitten päikkäreillä posottaa parhaillaan 4tuntia putkeen.Ennen yhtä ikä vuotta sitten alko ne heräilyt ja "kauhukohtaukset" ,laitoin kehityksen ja opittujen asioiden syyksi,vilkastutti unia niin että meillä heräiltiin joka yö tunnin parin välein,ne loppu kun tyttö siirrettiin pinnasängystä tavan lastensänkyyn ja luovuttiin tuttipullosta ja tutista myös,ekan kuukauden tais juosta kun oli niin uusi juttu.
Mä olen myös sitä mieltä että yli puoli vuotiaalla yösyömiset opittu tapa mitä ei enään ravinnollisesti tarvi,mutta jokainen tietää oman lapsensa tarpeet enkä näe pahana jos äiti jaksaa heräillä ja syöttää lasta yöllä vaikka se ei sitä tarvitsisikaan,kyllä ne kaikki oppii nukkumaan yönsä läpeen joskus.Nyt meidän 2,6 veellä tosi ihan rytmi,illalla nukkumaan 18.30 ja ylös neljän jälkeen...no viikolla kiva kun ei tarvi herätellä tarhaan,mut viikonloppusin....ja ei auta vaikka valvottas illasta,aiheuttaa vaan väsymystä ja huutoa.
 
Kannattaa mennä lapsen tahtisesti vielä, eihän se ole paha ollenkaan, että kerran aamusta syö. Lapset on erilaisia, meillä aiemmat heräsi monta kertaa yössä, kuopus (kohta 5kk) alkaa nukkumaan 21-22 aikaan ja nukkuu aamuun asti jolloin syö tissiä ja saattaa jatkaa vielä unia. Toisinaan annan puolen yön aikaan tissiä kun itse olen menossa nukkumaan (nukkuu levottomasti silloin) heti uni rauhoittuu.
 

Yhteistyössä