Miten saa lapsen puhumaan kirjakieltä?

  • Viestiketjun aloittaja Ois hienoo
  • Ensimmäinen viesti
Ois hienoo
En halua ett lapsestani tulee mikää määkijä (mää, sää jne), joten haluisin ett hän oppis puhumaan kirjakieltä. Isänsä puhuu hirveetä murretta ja itelläki on iha kamala tyyli puhua. Onko ihan mahoton urakka eessä? Koulussa ja kaveritki varmaan määkii :/

Oon aina ihaillut ihmisiä, jotka puhuu kirjakieltä, ku se antaa semmosen sivistyneen vaikutelman.
 
Näin
Puhut itse mahdollisimman korrektisti ja eristät kavereista. Kotiopetus.
Sorry, ei taida onnistua sitten mitenkään. Ymmärrän kyllä hyvin sinua. Onneksi oma lapsi puhuu suht hyvää kieltä eikä täälläpäin ole murretta.
 
"huh"
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29381253:
Puhut itse mahdollisimman korrektisti ja eristät kavereista. Kotiopetus.
Sorry, ei taida onnistua sitten mitenkään. Ymmärrän kyllä hyvin sinua. Onneksi oma lapsi puhuu suht hyvää kieltä eikä täälläpäin ole murretta.
Missä te asutte jos siellä ei ole murretta?
 
"aapee"
Mua kauhistuttaa ett jos laps alkaa puhuun raumalaisittain ku isänsä mongertaa sitä, niin ett mua iha ällöttää. Mut taidatte olla oikees, ett aika mahotonta on saada puhuun kirjakieltä täs ympäristös :(
 
jyjjsar
[QUOTE="aapee";29381311]Mua kauhistuttaa ett jos laps alkaa puhuun raumalaisittain ku isänsä mongertaa sitä, niin ett mua iha ällöttää. Mut taidatte olla oikees, ett aika mahotonta on saada puhuun kirjakieltä täs ympäristös :([/QUOTE]

mua, ett, laps, puhuun, ett, mut, oikees, ett, mahotonta, puhuun, täs, ympäristös
 
[QUOTE="aapee";29381330]Kaunistaha tuo ois.. yhes tuttavaperhees (opettajapariskunta) lapset puhuu nii nätisti kirjakieltä.[/QUOTE]

ennemmin vaikka porilaisittain. mutta eipähän tuo mun ongelma ole. =)
 
ehdotus
[QUOTE="aapee";29381311]Mua kauhistuttaa ett jos laps alkaa puhuun raumalaisittain ku isänsä mongertaa sitä, niin ett mua iha ällöttää. Mut taidatte olla oikees, ett aika mahotonta on saada puhuun kirjakieltä täs ympäristös :([/QUOTE]

Mitä jos huolehtisit ensin tuosta omasta kielenkäytöstäsi?
 
"Hmm"
[QUOTE="aapee";29381311]Mua kauhistuttaa ett jos laps alkaa puhuun raumalaisittain ku isänsä mongertaa sitä, niin ett mua iha ällöttää. Mut taidatte olla oikees, ett aika mahotonta on saada puhuun kirjakieltä täs ympäristös :([/QUOTE]

Kyllähän lapsi oppii. Puhuu kuten vanhempansakin.

Sinun täytyy saada miehesi opettelemaan kirjakielellä puhuminen, niin lapsi seuraa perässä.
Aikuisen miehen opetus ei suju hetkessä, mutta onnistuu.
Sovitte miehen kanssa, että mietitte mitä sanotte kun puhutte ja toinen aina huomauttaa jos toinen lipeää kirjakielestä
 
Ei missään
Kirjakieltä ei puhuta. Sitä voi vain kirjoittaa. Tarkoittamasi asia on yleiskieli tai yleispuhekieli. Jos lapselle luetaan yöeiskielellä kirjoitettuja kirjoja tai puhutaan enimmäkseen yleispuhekieltä, hänkin voi omaksua sen.
 

Yhteistyössä