Miten saan lapsen syömään!?!?

  • Viestiketjun aloittaja Auttakaa
  • Ensimmäinen viesti
minä antaisin sileää ja kaupan ruokia ja valmispuuroa, jos muu ei mene.

Puuroa saa kyllä sileää niin, että jauhat ne hiutaleet kuivina hienoksi ja sitten teet puuron. (Mä tein aina mikrossa.) Sekoita puuroon jukurttia, niin se on hyvää vaikka ehtis jäähtyä!

Esikoisen kanssa kävi niin, että yhdessä kyläpaikassa emäntä lämmitti lapsen ruoan ja siihen jotenkin eksyi hyvähkö määrä voita. no sen jälkeen se purkkimössö ei enää kelvannutkaan...

Niin ja meillä on kumpikin syönyt 1-vuotiaana vielä 8kk mössöjä, kun tykkäsivät enemmän. Joskus lisäsin ripauksen suolaa.

Flikka on vieläkin nirso (melkein 4v) mutta houkuttelemalla ja lahjomalla tilanne paranee koko ajan. Pakottamalla ei tule kuin oksennus.
 
Nöttönen harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 13:04 Aloitin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 13:00 Leija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 12:56 Nöttönen harmaana kirjoitti:
Annat vaan sitä sileää kaupan sosetta jos se kerran maistuu. Sitten lisäksi kurkkua, banaania, kuivatettua ruisleipää, omenalohkoja jne, jotta niillä oppii ensin puremisen taidon.
Meilläkin on tuo kuivattu ruisleipä ollut suuri herkku. Sitä imeskellessä erittyy sylkeä tarpeeksi ja leipä tavallaan sulaa suussa sopivaan muotoon.
Sitäpä pitääkin nyt tehdä! Olen antanut nimittäin tuoretta.. Mutta kun en oikeastaan uskaltaisi antaa esim. omenaa kun pelkään, että tukehtuu. Yskii pienistäkin murusista.

Kiitos jälleen kaikista vinkeistä! En voi tajuta kuinka voivat olla syömättäkin monta kuukautta :eek:
Mä jouduin pyörtämään kaikki hyvät lupaukset siitä ettei lasta viihdytetä ruokapöydässä, kun neiti ei ollut kahteen viikkoon syönyt ruokaa ollenkaan. Ja eräänkin kerran toivotin neuvolan tätin meille syöttämään lasta, kun hän oli sitä mieltä että pakkohan sen on syödä kun nälkä tulee. Puuron tyttö kuitenkin söi aamuin illoin, niitä sileitä vauvan puuroja.

Nektariini on semmosta "mössöytyvää" kun on tarpeeksi kypsää, ei irtoa semmosia paloja kuin omenasta. Ja se kuivattu leipä. vesimelonikin on aika suussasulavaa kun ihan pieniä paloja antaa.
 
Muisti palaa pätkittäin: =)

Oikein sileää puuroa olen saanut kun olen kattilassa keittänyt.
1. tehosekoittimella hiutaleet hienoksi
2. hiutaleet kylmään veteen ja virta päälle
3. kun puuro on kypsä, lisää ruokalusikallinen vehnäjauhoja kylmään veteen sekoitettuna ja keitä puuro uudelleen kypsäksi

Idean sain joskus, kun tutkin kalliin valmispuuron valmistusaineita.
 
Meillä on alettu antamaan siinä kahdeksan kuun iässä soseruokien lisäksi sormisyötävää,marjoja,hedelmiä,leipää(ruis,tuoretta)ja vaikka vähän saattaa yskiä ei ole tukehtunut vielä kertaakaan kukaan :D ja melko nopeasti oppivat sitten pureskelemaan ja siirtelemään ruokaa suussa.Sitten kun sujuu annan vasta tavallista ruokaa.Kaipa se on helpompi opetella kun saa itse jytystää sitä leipää tms omaan tahtiin kuin että joku tuuppaa lusikallisen kokkareita suuhun.Ja sitten kun tavallista ruokaa alan antamaan niin annan myös lusikan omaan käteen niin oppii syömään itse ja viihtyy myös paremmin pöydässä.
 
Laitanpa tässä minäkin pari vinkkiä.En tiiä ehtikö joku jo laitta kun en jaksanu lukee kaikkia viestejä.
Meillä esiokoinen oli tosi sihtikurkku. Oksensi välittömästi jos vähänkin paakkuja tai jäykempää sosetta. Annoin syödä sileitä niin kauan kunnes vuoden iän jälkeen alko pikkuhiljaa syömään karkeampia. Kakkonen ei ollu ihan niin ranttu karkeille mutta alkuun esim. kaupan 8kk soseet vedettiin tehosekottimella hienoksi. Alle vuosikkaina kummallekkaan ei oo kelvannu mun tekemät pöpperöt. Kakkonenkin rupes sit yhtä-äkkiä vuoden täytettyään popsimaan kotiruokaa hyvällä ruokahalulla.
Puurovinkikisi suosittelen kokeilemaan nalle neljän viljan minuuttivelliä. Siitä saa sileän puuron ja on huomattavasti halvempaa kuin lasten puurojauheet.
Toivottavasti teillä pian syöminen helpottuu...tsemppiä! :hug:
 
Meilläkin typykkä oli reilun vuoden enenkun hyväksyi karkeamman ruuan,oli melkoinen sihtikurkku ennen sitä.Annappas maistella sormiruokaa itse se auttoi ainakin meillä parhaiten :)

Kärsivällisyyttä,tiedän tunteen,kyllä se siitä,älä hätäile.Pääasia on että ruoka maittaa :)
 
ootko antanut maissinaksuja, ne sulaa suussa ihan mössöksi mutta olis kuitenkin vähän pureeskeltavaa.
tee omista ruuista laimeampia ne kaupan ruuathan ei maistu juuri miltään. Laita omaan ruokaan esim riisihiutaleita, ne menee sauvasekottimella ihan sileäksi. samaten riisipuuron saa ihan sileäksi kun noista hiutaleista tekee ja muusaa lopuksi sauvasekottimella.
 
Syötä sellaista ruokaa kuin vauva syö. Ihan varmasti kouluikään mennessä on jo oppinut muuta syömään. :)

Älä välitä toisten kommenteista. Kysehän on sinun lapsestasi.
Jos lähdet sille linjalle että annat toisten sanella kasvatuspäätöksesi/ vaikuttaa niihin rankasti saat olla koko ajan vaihtamassa kasvatustapoja lapsesi kanssa.
 
Meidän kuopuksella sama juttu. Vuoden vanhanakin vielä ainoat valmisruuat, joita suostui syömään oli ne alkaen 5-6kk ruuat, annoin sitten niitä. Ei kelvanneet alkaen 8kk ruuat, vaikka olisi niitä survonut, poika oksensi heti jos niitä antoi. Myöskään hiutaleista tehtyjä puuroja poika ei oksentamatta pystynyt syömään. Söi vain vellejä tai kaupan valmiita tetrapuuroja, jotka ovat hyvin tasaisia koostumukseltaan(ja törkeästi ylihinnoiteltuja!). Hampaitakin pojalla oli tuolloin jo kuusi, hän ei vain pystynyt nielemään karkeampaa ruokaa. Joka viikko yritin antaa jotakin karkeampaa huonoin tuloksin, kunnes 1v 2kk:n iässä poika alkoi syömään ihan mitä vaan! Jotenkin se oksennusrefleksi vaan hävisi ajan kanssa.
 
ala tosiaan tarjoamaan samaa ruokaa kuin muutkin syö niin sormiruokana. esim perunaa, makkaraa,lihaa, kasviksia, lettuja. Anna vaikka ensin mössöruokaa ja sitten kun ite syötte niin sormiruokaa. viihtyy hyvin pöydässä ku on oma lautanen nokkansa edessä ja siinä sitten oppii syomään kaikkea. Ja kokeilet vain aina vähä kerrallaan kokkaraisempaa sapuskaa. Muistan itelläkin viime kesänä tyttö 11kk ja syönyt kyllä mun pöperöitä, mutta matkalle otettiin purkkiruokaa mukaan ja vain niistä kelpas 6kk:n pöperöt ja tutteli valmispuurot. Nyt en edes muista missä vaiheessa siirtynyt ihan meidän ruokiin. Niin muuten makaroonejakin kun tein meille niin otin siitä aina muutaman tytölle ja pilkoin niitä vielä ja hän söi niitä sormin ja tykkäsi. Nykyään makaroonilaatikko onkin hänen herkkuruokaa. Kokeile vaan sitkeästi. Mutta jos ei heti syö anna sitä mössöä vaan. Ja olen minäkin tehosekoittimella ekan kanssa 8 kk ruokia muusannut, että silleen.
 

Yhteistyössä