Miten testamentti-jutut uusperheissä?

Tai siis ilmeisesti meidänkin täytyis tehdä jonkinlainen testamentti sillä olemme mieheni kanssa juuri aloittamassa talon rakentamista ja miehellä on kaksi lasta exänsä kanssa.
Rakennamme talon sukuni maille ja suuri osa talon rahoituksesta tulee sukuni kautta ja en oikeasti halua että jos mieheni kuolee minä joutuisin talostani luopumaan lasten perinnön takia..Tosin en tiedä joutuisinkokaan sillä olemme naimisissa.Mutta en myöskään haluaisi että jos minä (siis molemmat)kuolen pääsisi miehen exä lasten välityksellä meidän suvun varoihin kiinni.Ja sen exän tuntien niin ei kerkies ruumis kylmetä kun jo rahaa olis vailla...:(
Miten nää hommat menee?Alan olla jo aika pyörryksissä...ois vissiin viisainta käydä asianajajan juttusilla vai?
 
meillä on keskinäinen testamentti.. miehellä edellisestä suhteesta lapsia. nyt yhteisä 2.. meillä on niin että edellisenliiton lapset saavat sen vaaditun lakiosan ei muuta.. laittakaa talo sinun nimiin, niin eivät pääse siihen käsiksi... kyllä meillä ainakin on tarkoitus näin tehdä....
meillä pankinlakimies teki nää paperit..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 14:59 Päivikki kirjoitti:
Tai siis ilmeisesti meidänkin täytyis tehdä jonkinlainen testamentti sillä olemme mieheni kanssa juuri aloittamassa talon rakentamista ja miehellä on kaksi lasta exänsä kanssa.
Rakennamme talon sukuni maille ja suuri osa talon rahoituksesta tulee sukuni kautta ja en oikeasti halua että jos mieheni kuolee minä joutuisin talostani luopumaan lasten perinnön takia..Tosin en tiedä joutuisinkokaan sillä olemme naimisissa.Mutta en myöskään haluaisi että jos minä (siis molemmat)kuolen pääsisi miehen exä lasten välityksellä meidän suvun varoihin kiinni.Ja sen exän tuntien niin ei kerkies ruumis kylmetä kun jo rahaa olis vailla...:(
Miten nää hommat menee?Alan olla jo aika pyörryksissä...ois vissiin viisainta käydä asianajajan juttusilla vai?
Just joo eli edellisen liiton lapset ei tälle ns "ÄITIPUOLELLE" Mitään merkkaa! Ja sit tuol yh palstalla valitetaan ku tarvii elareitkin mies maksaa!!! Tuli selväks juu et eihän etä lapsille mitään tarvi ku isä eroo sit vallan koko perheestä sekä ex vaimosta ku lapsistaan ja sit tehdään yhteisii ja ne pidetään niin perkuleen parempana et muut jää unholaan!!!! :headwall: :headwall: :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 22:15 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 14:59 Päivikki kirjoitti:
Tai siis ilmeisesti meidänkin täytyis tehdä jonkinlainen testamentti sillä olemme mieheni kanssa juuri aloittamassa talon rakentamista ja miehellä on kaksi lasta exänsä kanssa.
Rakennamme talon sukuni maille ja suuri osa talon rahoituksesta tulee sukuni kautta ja en oikeasti halua että jos mieheni kuolee minä joutuisin talostani luopumaan lasten perinnön takia..Tosin en tiedä joutuisinkokaan sillä olemme naimisissa.Mutta en myöskään haluaisi että jos minä (siis molemmat)kuolen pääsisi miehen exä lasten välityksellä meidän suvun varoihin kiinni.Ja sen exän tuntien niin ei kerkies ruumis kylmetä kun jo rahaa olis vailla...:(
Miten nää hommat menee?Alan olla jo aika pyörryksissä...ois vissiin viisainta käydä asianajajan juttusilla vai?
Just joo eli edellisen liiton lapset ei tälle ns "ÄITIPUOLELLE" Mitään merkkaa! Ja sit tuol yh palstalla valitetaan ku tarvii elareitkin mies maksaa!!! Tuli selväks juu et eihän etä lapsille mitään tarvi ku isä eroo sit vallan koko perheestä sekä ex vaimosta ku lapsistaan ja sit tehdään yhteisii ja ne pidetään niin perkuleen parempana et muut jää unholaan!!!! :headwall: :headwall: :headwall:
Eikö ap:lla nyt ollut huoli siitä että ex löisi lastensa kautta rahoiksi eikä siitä etteikö miehen lapset merkkaisi mitään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2007 klo 11:13 riikka83 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 22:15 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 14:59 Päivikki kirjoitti:
Tai siis ilmeisesti meidänkin täytyis tehdä jonkinlainen testamentti sillä olemme mieheni kanssa juuri aloittamassa talon rakentamista ja miehellä on kaksi lasta exänsä kanssa.
Rakennamme talon sukuni maille ja suuri osa talon rahoituksesta tulee sukuni kautta ja en oikeasti halua että jos mieheni kuolee minä joutuisin talostani luopumaan lasten perinnön takia..Tosin en tiedä joutuisinkokaan sillä olemme naimisissa.Mutta en myöskään haluaisi että jos minä (siis molemmat)kuolen pääsisi miehen exä lasten välityksellä meidän suvun varoihin kiinni.Ja sen exän tuntien niin ei kerkies ruumis kylmetä kun jo rahaa olis vailla...:(
Miten nää hommat menee?Alan olla jo aika pyörryksissä...ois vissiin viisainta käydä asianajajan juttusilla vai?
Just joo eli edellisen liiton lapset ei tälle ns "ÄITIPUOLELLE" Mitään merkkaa! Ja sit tuol yh palstalla valitetaan ku tarvii elareitkin mies maksaa!!! Tuli selväks juu et eihän etä lapsille mitään tarvi ku isä eroo sit vallan koko perheestä sekä ex vaimosta ku lapsistaan ja sit tehdään yhteisii ja ne pidetään niin perkuleen parempana et muut jää unholaan!!!! :headwall: :headwall: :headwall:
Eikö ap:lla nyt ollut huoli siitä että ex löisi lastensa kautta rahoiksi eikä siitä etteikö miehen lapset merkkaisi mitään.
Samaa asiaa tarkoittava asia kuitenkin :headwall: :headwall: :headwall: Eli sille äitipuolella on hätä et ei vaan hei kukkarosta :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 22:15 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 14:59 Päivikki kirjoitti:
Tai siis ilmeisesti meidänkin täytyis tehdä jonkinlainen testamentti sillä olemme mieheni kanssa juuri aloittamassa talon rakentamista ja miehellä on kaksi lasta exänsä kanssa.
Rakennamme talon sukuni maille ja suuri osa talon rahoituksesta tulee sukuni kautta ja en oikeasti halua että jos mieheni kuolee minä joutuisin talostani luopumaan lasten perinnön takia..Tosin en tiedä joutuisinkokaan sillä olemme naimisissa.Mutta en myöskään haluaisi että jos minä (siis molemmat)kuolen pääsisi miehen exä lasten välityksellä meidän suvun varoihin kiinni.Ja sen exän tuntien niin ei kerkies ruumis kylmetä kun jo rahaa olis vailla...:(
Miten nää hommat menee?Alan olla jo aika pyörryksissä...ois vissiin viisainta käydä asianajajan juttusilla vai?
Just joo eli edellisen liiton lapset ei tälle ns "ÄITIPUOLELLE" Mitään merkkaa! Ja sit tuol yh palstalla valitetaan ku tarvii elareitkin mies maksaa!!! Tuli selväks juu et eihän etä lapsille mitään tarvi ku isä eroo sit vallan koko perheestä sekä ex vaimosta ku lapsistaan ja sit tehdään yhteisii ja ne pidetään niin perkuleen parempana et muut jää unholaan!!!! :headwall: :headwall: :headwall:
Just tälläsia vastauksia mä vähä pelkäsinkin saavani..mutta lueppa ihan rauhallisesti tekstini uudelleen ja ajatuksella!
Missään vaiheessa en kertonut etteikö lapset mulle mitään merkitse, mutta eikös se olisi väärin että miehen lapset perisivät isänsä ja äitinsä lisäksi myös minut ja minun suvun perinnön??Tai siis oikeastihan se olisi väärin, mutta kaltaistesi ihmisten mielestä varmaan ihan oikeudenmukaista?! :kieh:
Eihän ne meidän yhteisetkään lapset peri muuta kuin omat vanhemmat..ja kerran kyseessä on minun perintöni niin kyllä se ihan minun omille mukulolleni kuuluu.
Ja minulle ei taas vastaavasti kuulu mitä miehen lapset vaikka omilta sukulaisiltaan perivät.(jos perivät?)
 
perinnostä
Ap varmaan asian tietääkin, mutta muutamalle tietämättömälle: se lasten äiti, eli exä, ei pysty perimään lastensa isää eli exäänsä eikä siten lyömään rahoiksi.
Eli:
erotaan.
toinen biologinen vanhempi kuolee
Jäljelle jäävä vanhempi ei peri tätä lastensa biolog. vanhempaa eli exäänsä, vaan lapset perii lakiosansa mukaisesti.
Jos siinä mukana on uusia lapsia uudemmista litoista, hekin perivät tasan samalla oikeudella ja jos on aviopuoliso, hänkin lakiosansa mukaan jne.. mutta siis se exä ei voi pistää rahoiksi.
Alaikäisten lasten huoltajana lapsen jäljelle jäävä vanhempi toki on vastuussa perukirjoituksista yms. alaikäisten lasten edustajana, mutta perintö on lasten ja jos se on tarpeeksi iso, huoltaja on velvolllinen joka vuosi selittämään .. äh, virallista tahoa en taaskaan muista että mikä nimi.. että miten on rahat sijoittanut ja missä ne varat, rahat ja omaisuus on.
Ja kun lapsi täyttää 18 v on hänellä oikeus omaisuuteensa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 22:15 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 14:59 Päivikki kirjoitti:
Tai siis ilmeisesti meidänkin täytyis tehdä jonkinlainen testamentti sillä olemme mieheni kanssa juuri aloittamassa talon rakentamista ja miehellä on kaksi lasta exänsä kanssa.
Rakennamme talon sukuni maille ja suuri osa talon rahoituksesta tulee sukuni kautta ja en oikeasti halua että jos mieheni kuolee minä joutuisin talostani luopumaan lasten perinnön takia..Tosin en tiedä joutuisinkokaan sillä olemme naimisissa.Mutta en myöskään haluaisi että jos minä (siis molemmat)kuolen pääsisi miehen exä lasten välityksellä meidän suvun varoihin kiinni.Ja sen exän tuntien niin ei kerkies ruumis kylmetä kun jo rahaa olis vailla...:(
Miten nää hommat menee?Alan olla jo aika pyörryksissä...ois vissiin viisainta käydä asianajajan juttusilla vai?
Just joo eli edellisen liiton lapset ei tälle ns "ÄITIPUOLELLE" Mitään merkkaa! Ja sit tuol yh palstalla valitetaan ku tarvii elareitkin mies maksaa!!! Tuli selväks juu et eihän etä lapsille mitään tarvi ku isä eroo sit vallan koko perheestä sekä ex vaimosta ku lapsistaan ja sit tehdään yhteisii ja ne pidetään niin perkuleen parempana et muut jää unholaan!!!! :headwall: :headwall: :headwall:
:headwall: miksi minun pitäisi antaa omaisuuteni exän lapsille.. en oikein ymmärrä?????? eiköhän minulla ole ihan oikeus tehdä perinnölleni ihan mitä haluan!! oletko kenties katkera vai kiristääkö pipo vain muuten.. jos ei sinulla ole järkevää asiaa mene muualle...!! jokainen tekee rahallaan ihan mitä haluaa!!!! ja minä todella haluan että MINUN perintöni menee minun lapsilleni.. ja jos mies haluaa että että edellise liiton lapset saavat sen lakisääteisenosan niin se mielestäni ihan oikein!!
sillä kyllä nämä meidän kanssa asuvat lapset tekevät yhdessä meidän kanssa tätä heille jäävää perintiö niin silloin se myös kuuluu heille!! kuten jo aikaisemmin sanoin.. menkää lakimiehen juttusille.. meillä ainakin auttoi tosi paljon ja saatiin paperit kuntoon :) :)
 
Maistraatti on se taho johon joutuu vuosittain kertomaan mihin on lasten varoja käyttänyt.
Neuvona antaisin että tehkää kiireen vilkkaa testamentti, myös isä jos ei halua exänsä hoitavan lastensa perintöä mahdollisen kuoleman jälkeen. Testamenttiin kun voi määrätä erikseen varainhoitajan lapsilleen. Ja jos on omaisuutta jonka käytöstä haluaa itse päättää, niin kannattaa laittaa paperille. Esim haluaa säilyttää sukutalon lapsilleen niin, että lapset itse aikuistuttuaan päättävät mitä tekevät sillä. Muussa tapauksessa voi exä myydä talon ja laittaa varat lasten tilille. Tosin omaisuuden myyntiin tarvitaan maistraatin lupa, mutta ilmeisesti sen antaa hyvinkin kun vaan myynnin perustelee ( kokemusta on).
Itsellä testamentin teko työn alla, johon tulee lapsille holhooja ( kysytty on) ja varainhoitaja. Lisäksi maininta että tulevilla mahdollisilla aviopuolisoilla ei avio-oikeutta minulta tulevaan perintöön... :) koskaan kun ei tiedä mitä elämä tuo tullessaan...
 
Mä ainakin ymmärrän hyvin että ap haluaa varmistaa omalta suvultaan tulevan perinnön niin että se menee hänen lapsilleen. Ota ap vaikka siihen lakimieheen yhteyttä niin osaa neuvoa tarkalleen miten asia hoituu. Ja jätä ihan omaan arvoonsa noi katkerat kommentit joita eräät taas niin kärkkäästi tänne kirjoittaa. Heillä ei varmaan ole sitä perintöä mitä jakaa joten kateellisina haukkuvat täällä niitä joilla on.
 
Perijöitä perheessä
Hei, aloittaja! Näillä palstoilla, joilla rekisteröintipakkoa ei ole, on valitettavasti aina myös häiriköitä. Sanoisin, että ei kannattaisi antaa hyvän keskustelun hajota niihin, eli jättäkää huomiotta! Ja vinkiksi: yksi hyvä uusperheellisten palsta löytyy nimellä Uusionni. Sinne on rekisteröitymispakko, mutta ei häiriksiä.

Asiasi on tärkeä! Menkää ihmeessä miehesi kanssa asianajajan puheille ja kysykää neuvoa. Tuntematta tarkemmin yksityiskohtia (rahoitussuhteita) on vaikea sanoa, mikä teidän kohdalla on parasta. Mutta selvää on, että sinun kannattaa suojata sukusi perintö testamentilla ihan varmuuden vuoksi. Sinä olet siis jo perinyt? Jos et ole, niin kyllä näinä päivinä myös fiksut vanhemmat suojaavat perillisensä omalla testamentilla, jolla "ylimääräiset", myös ent. puolisot, rajataan pois!

Meillä on tehty sekä avioehto, että keskinäinen testamentti. Miehellä on liki aikuinen lapsi edell. liitosta, joka on miehen ainoa perijä. Toistaiseksi meillä ei ole yhteisiä lapsia, mutta toiveissa on. Meillä on molempien nimissä oleva ja molempien yhtä suurella rahoitusosuudella rahoittama ok-talo. Lain mukaanhan leski voi jäädä yhteiseen kotiin asumaan loppuelämäkseen ilman, että perijät tulevat "häätämään" pois. Mies teki kuitenkin myös testamentin, jolla määräsi osuutensa talosta minulle, jos lähtee täältä ennen minua. Halusi näin turvata minut, koska hänen exänsä on myös rahanahnetta sorttia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2007 klo 14:08 perinnostä kirjoitti:
Ap varmaan asian tietääkin, mutta muutamalle tietämättömälle: se lasten äiti, eli exä, ei pysty perimään lastensa isää eli exäänsä eikä siten lyömään rahoiksi.
Entä jos autokolarissa menehtyvät isä ja lapset? Lapset menehtyvät esim sairaalassa ja ovat sitä ennen "perineet" isänsä. Eikö äiti peri lapsensa?

Niin tai näin, paperit kannattaa teettää asiantuntijalla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2007 klo 14:08 perinnostä kirjoitti:
Ap varmaan asian tietääkin, mutta muutamalle tietämättömälle: se lasten äiti, eli exä, ei pysty perimään lastensa isää eli exäänsä eikä siten lyömään rahoiksi.
Entä jos autokolarissa menehtyvät isä ja lapset? Lapset menehtyvät esim sairaalassa ja ovat sitä ennen "perineet" isänsä. Eikö äiti peri lapsensa?

Niin tai näin, paperit kannattaa teettää asiantuntijalla.
 
ööh
Siis käsittääksen sillä missä järjestyksessä nää henkilöt kuolis, ei oo mitään väliä (esim vaikka lasten isä olisi kuollut aikapäiviä sitten ja heidän isovanhempansa kuolevat, saavat lapset kuolleen isänsä perintöosan).
Paras tapa turvata se talo on tosiaan laittaa kaikki sun nimiin. Jos on molempien nimissä, niin puolet talosta jaetaan kaikkien lasten kesken, mutta sua ei voida häätää, koska se on teidän yhteinen asunto. Eli jos käy niin, että mies kuolee, niin sä avio-oikeuden mukaisen osan. Testamenttikin kannattaa varmuuden vuoksi vielä tehdä.

Joku kirjoitti, että miehen kuollessa edellisen liiton lapset saavat lakiosan, mutta siis tää lakiosahan jaetaan kaikkien kuolleen lasten kesken, eli uuden liiton lapsetkin siitä perinnöstä osan saa.

Ja jos sun miehes kuolis ja ed. liiton lapset peris isänsä, niin heidän äidillään ei oo oikeutta käyttää niitä rahoja.
 
sivusta seurannut
miten testamentilla tai "väärin" laaditulla saadaan koko suku sekaisin ja välit poikki. Läheltä olen saanut seurata tapausta jossa sanotaan vaikka Matti ja Maija olivat kumpikin toista kertaa naimisissa (leskiä) ja Matilla on 2 lasta, tyttö ja poika ja Maijalla 3 poikaa aikasemmasta liitosta. Yhteistä omaisuutta ei ollut kuin asunto-osake, eikä myöskään sen kummempia erillisiä omaisuuksia. No Matti kuoli ensin ja testamentin mukaan, jonka kumpikin siis Matti ja Maija, olivat allekirjoittaneet omaisuus jaettiin seuraavasti: ensinnäkin leskellä oli hallintaoikeus kaikkeen omaisuuteen kuolemaansa saakka minkä jälkeen sitten omaisuus piti jakaa seuraavasti; Maijan yhdelle pojalle 15% rahana, toisen kuolleen pojan perillisille 10% rahana, Matin pojalle osuus rantamökistä (joka sekin loppujen lopuksi oli siirtynyt jo aikasemmin tehtyjen tilakauppojen yhteydessä Matin pojan omistukseen tai ainakin mökin tontti) ja loput omaisuudesta Maijan kolmannelle pojalle. Eli Matin tytär jätettiin täysin ilman osuutta. No hän sitten vaati lakiosuutta itselleen niin sitäkös sitten koko Maijan puoleinen suku Maija mukaanlukien suuttui tavattomasti että mitä hän on oikein vaatimassa. Eli tarinan opetus on se että kannattaa kyllä testamenttia tehdessä huomioida se lakiosuus ettei sitten tule yllätyksenä, niin kuin em. tapauksessa sitten kävi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2007 klo 14:57 Perijöitä perheessä kirjoitti:
Hei, aloittaja! Näillä palstoilla, joilla rekisteröintipakkoa ei ole, on valitettavasti aina myös häiriköitä. Sanoisin, että ei kannattaisi antaa hyvän keskustelun hajota niihin, eli jättäkää huomiotta! Ja vinkiksi: yksi hyvä uusperheellisten palsta löytyy nimellä Uusionni. Sinne on rekisteröitymispakko, mutta ei häiriksiä.

Asiasi on tärkeä! Menkää ihmeessä miehesi kanssa asianajajan puheille ja kysykää neuvoa. Tuntematta tarkemmin yksityiskohtia (rahoitussuhteita) on vaikea sanoa, mikä teidän kohdalla on parasta. Mutta selvää on, että sinun kannattaa suojata sukusi perintö testamentilla ihan varmuuden vuoksi. Sinä olet siis jo perinyt? Jos et ole, niin kyllä näinä päivinä myös fiksut vanhemmat suojaavat perillisensä omalla testamentilla, jolla "ylimääräiset", myös ent. puolisot, rajataan pois!

Meillä on tehty sekä avioehto, että keskinäinen testamentti. Miehellä on liki aikuinen lapsi edell. liitosta, joka on miehen ainoa perijä. Toistaiseksi meillä ei ole yhteisiä lapsia, mutta toiveissa on. Meillä on molempien nimissä oleva ja molempien yhtä suurella rahoitusosuudella rahoittama ok-talo. Lain mukaanhan leski voi jäädä yhteiseen kotiin asumaan loppuelämäkseen ilman, että perijät tulevat "häätämään" pois. Mies teki kuitenkin myös testamentin, jolla määräsi osuutensa talosta minulle, jos lähtee täältä ennen minua. Halusi näin turvata minut, koska hänen exänsä on myös rahanahnetta sorttia.
Eli tää tarkoittanee lähinnä sitä että se lapsi sitten aikuisenakaan saa perintöä isältään! Siis vain isän osuutta ei tämän uuden vaimon!
 
Perijöitä perheessä
Ei tarkoita. Mieheni lapsi ei peri mitään ok-talosta, jonka minä ja mieheni olemme ostaneet. Mieheni ei halunnut ottaa sitä riskiä, että minä joudun k.useen, jos hänelle sattuu jotain ja lapsi alkaa exän yllyttämänä vaatia osuuksiaan talosta. Mieheni on varakas, ja lapsi perii muutenkin summan, joka on moninkertainen verrattuna talomme hintaan. Näin, ellei meille tule perillisiä. Näitä asioita ei pidä ajatella tunteella, vaan järjellä. Kannatan testamenttia!
 
Mietiskelijä
Nämä luettuani laitankin vauhtia vähän meidänkin lakiasioihin.
Meidän uusioperheessä on 2 lasta molemmilla, ei yhteisiä.
Tästä oli puhetta ennen naimisiinmenoa mutta asia jäi. KUmmallakaan ei kylläkään ole suuria omaisuuksia mutta yhteinen asunto löytyy josta minä olen rahoittanut enemmän. Minun vanhempani ovat tehneet puolestaan testamentin jossa minun puolisoni ei saa mitään vaan minä kaiken (ainoana lapsena), se oli heiltä kaukoviisasta.
 
Vierahin
Ottakaa nyt huomioon todella se lakiosuus.

Jos vaimo kuolee ensin ja silloin mies saa sitä oman lakiosuutensa. Niin myöhemmin miehen KAIKKI lapset niin yhteiset kuin edellisestäkin liitosta olevat lapsen saavat lakiosuutensa isänsä perinnöstä.

Toisaalta jos itsellä on kolme metriä multaa pään päällä, tuskin enää miettii sitä kuka perii ja paljonko, ja kenen ne rahat on.

Ikävä kyllä niitä rahoja ei sinne hautaan saa mukanaan kuitenkaan :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.04.2007 klo 13:18 Vierahin kirjoitti:
Ottakaa nyt huomioon todella se lakiosuus.

Jos vaimo kuolee ensin ja silloin mies saa sitä oman lakiosuutensa. Niin myöhemmin miehen KAIKKI lapset niin yhteiset kuin edellisestäkin liitosta olevat lapsen saavat lakiosuutensa isänsä perinnöstä.

Toisaalta jos itsellä on kolme metriä multaa pään päällä, tuskin enää miettii sitä kuka perii ja paljonko, ja kenen ne rahat on.

Ikävä kyllä niitä rahoja ei sinne hautaan saa mukanaan kuitenkaan :)
Rahoja ei mukaan saa, mutta ainakin minä haluan turvata oman/omien lapsien tulevaisuuden omalla perinnölläni ja anteeksi vaan tämä ei pätkääkään kuulu miehen edellisen liiton lapsille.
Joku taisikin mainita et eihän ne yhteisetkään lapset peri kuin omat vanhempansa, miksi exän kanssa tehtyjen pitäsi siis periä uuden puolisonkin (ei siis sukulaisen) perintöä?!! :headwall:
 
Vierahin
Jos todella haluat välttää ettei missään tilanteessa nykyisen miehesi edellisestä liitosta olevat lapset eivät tule samaan sinulta alkuisin olevia rahoja/omaisuutta.

-Älä mene naimisiin miehen kanssa kenellä on jo lapsia.

Koska, jos kuolet aiemmin kuin miehesi. Miehesi perii ensin oman lakiosuutensa ja kun hän kuolee hänen KAIKKI lapsensa perivät lakiosuutensa hänen omaisuudestaan. Johon mitä luultavimmin silloin kuuluu myös sinun sukusi omaisuutta, jos olet kuollut aikaisemmin.

 
Leski ei peri kuollutta puolisoaan, vaan saa oman puoliskonsa yhteisestä omaisuudesta. Jos ei halua omaisuuden menevän tasan, kannattaa tehdä avioehto, jolloin toisella ei ole oikeutta ehdossa mainittuun omaisuuteen ja se menee omille perillisille lopulta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2007 klo 14:08 perinnostä kirjoitti:
Ap varmaan asian tietääkin, mutta muutamalle tietämättömälle: se lasten äiti, eli exä, ei pysty perimään lastensa isää eli exäänsä eikä siten lyömään rahoiksi.
Eli:
erotaan.
toinen biologinen vanhempi kuolee
Jäljelle jäävä vanhempi ei peri tätä lastensa biolog. vanhempaa eli exäänsä, vaan lapset perii lakiosansa mukaisesti.
Jos siinä mukana on uusia lapsia uudemmista litoista, hekin perivät tasan samalla oikeudella ja jos on aviopuoliso, hänkin lakiosansa mukaan jne.. mutta siis se exä ei voi pistää rahoiksi.
Alaikäisten lasten huoltajana lapsen jäljelle jäävä vanhempi toki on vastuussa perukirjoituksista yms. alaikäisten lasten edustajana, mutta perintö on lasten ja jos se on tarpeeksi iso, huoltaja on velvolllinen joka vuosi selittämään .. äh, virallista tahoa en taaskaan muista että mikä nimi.. että miten on rahat sijoittanut ja missä ne varat, rahat ja omaisuus on.
Ja kun lapsi täyttää 18 v on hänellä oikeus omaisuuteensa.
Tähän liittyen juuri tämän päivän Turun sanomissa on juttu kuinka äiti kavalsi pojaltansa 38 000 eur. Poika oli perinyt edesmenneeltä isältään 80 000 eur alaikäisenä, äiti oli pojan omaisuuden edunvalvoja ja oli käyttänyt tästä perinnöstä omiin menoihinsa 38 000 eur. Ei osannut perustella mihin rahat olivat menneet... Saman tyyppisen jutun luin juuri viime viikolla Hesarista. Nämä ovat tapauksia jotka ovat jääneet kiinni!! Kuinka paljon on niitä jotka eivät jää koskaan kiinni moisesta??? :eek:
Kyllä siis se vaara on aina että edunvalvoja käyttää oikeuttaan väärin. Ja näiden raha-ahneiden exien kanssa se vaara on suuri!
 

Yhteistyössä