Miten toimisin neuvolassa?

Tämä on ihan älytön kysymys, mutta miten kun teidän vauvoille annetaan rokotuksia ja ne jos rupeaa itkemään, niin koppaatteko haliinne ja hyysäätte ja lohdutatte. Kotona minä olen vähän ylilohduttavainenkin ja kovasti aina "lässytän" kullanmurulleni ja voi taivas miten kirpaisi kun vauva alkoi huutamaan. En ole koskaan kuullut meidän nallen suusta mitään niin surkeaa. Tuntui että itsekin kohta purskahdan itkuun, niin pahalle se tuntui. Puristin vauvaa sylissäni ja suukottelin päätä ja ilmeeni oli takuulla selkeästi tulkittava, mutta en vain silti kyennyt enempää lohduttamaan. Jotenkin neuvolatädin pistävä tuijotus ahdisti minua niin paljon, etten kyennytkään halimaan ja taputtelemaan vauvaani, enkä varsinkaan juttelemaan sille. Neuvolatäti kyllä tietää minut, että olen aika hiljainen ja on se itsekin melkoinen tuppisuu, että vain tarpeelliset asiat hoidetaan, ei rupatella. Raskauden aikana minulla oli tosi kiva nainen, jonka kanssa jaariteltiin ummet ja lammet. Sen kanssa saattoi olla oma itsensä, mutta tämä uusi on tosi sellanen..jörö? :) Se ei yleensäkään selvästi pidä vauvan hyysäämisestä ja itelle tuli sellanen olo sen katseen alla, että et kyllä varmaan ala lärpättämään siinä kun toinenkin piikki vielä annetaan. Kyllä se vauva pärjää. Ja kotona rupesin miettimään että entä jos se katsokin mua että no johan kun et lastasi osaa lohduttaa. En tiedä muista, mutta mulle on tosi vaikeaa vieraiden ihmisten seurassa höpötellä vauvalleni, naurattaa sitä, kutitella ja leikittää. Vierastan muutenkin vieraita ihmisiä...höh...kumma juttu..
 
Tee vaan niinkuin olet tottunut kotona tekemään - ja mihin vauvasi on tottunut! Sehän vauvaa eniten lohduttaa. Jos terkalla on jotain huomautettavaa, kyllä hän sen ääneen sanoo, älä suotta jää miettimään mitä ajatteli. Neuvolatilanteessa vauvasi on pääosassa ja sinä vauvan tärkeimpänä ihmisenä tiedät mitä tehdä. Terkka hoitaa työnsä ja te hoidatte itsenne hyvälle mielelle.

Tsemppiä, ihmisarkuus ei ole arkuuksista helpoimpia :hug:.
 
Niin, ihan ärsyttää kun näin tyhmä juttu jäi vaivaamaan. Kai se nyt ymmärtää että kaikki ovat erilaisia, mutta en vaan tuntenut itseäni oikein omakseni siinä tilanteessa. Mietin vaan sitten, että jos kaikki muut äidit ovatkin kopanneet vauvan olalle ja hys hys hys, laa laa laa, aijai kullanmussukkaa! Ja minä vaan puristan vauvaa kuin pelkäisin kadottavani sen, ja tiettyhän vauva siis itki jonkun aikaa eikä heti lopettanut siihen "lohdutukseen", niin ihan kuin se täti ois hakenut sitä, että heijaa sitä nyt että se lakkaa huutamasta. Mutta niin, sittenhän se kuitenkin pisti vielä toiseen reiteen toisen rokotteen. Sen jälkeen annoinkin jo tissiä. Tosi outo kokemus...ei ole tullut eteen vastaavaa, neuvolassakin kun tulee käytyä vain kerran kuussa. Tunsi itsensä vaan niin tyhmäksi, kun ei ujoudeltaan kyennyt toimimaan niinkuin yleensä toimin.
 

Yhteistyössä