Miten ton teinin saa lopettamaan tupakanpolton ?

  • Viestiketjun aloittaja hermoraunio
  • Ensimmäinen viesti
hermoraunio
Kaiken uhallakin laitan tänne viestin vaikka tuntuu että tänne saa kirjotella vain alle kouluikäisten jutuista :/

Tyttö 14 v. siis polttaa kuten myös lähes kaikki kaverinsa (tiedän että näin todella on). Ei auta uhkailu, kiristys tai lahjonta. Prkle - menee hermot ton neidin kanssa. Esim. mökillä olessamme ei polttanut yhtään eikä myöskään kotona mutta heti kun menee kylille niin jo on rööki huulessa. Kukaan muu meidän perheestä ei polta. Käyvät itse ostamassa tupakat paikallisesta pitseriasta joka myy alaikäisille. Ja kyllä - olen käryttänyt tämän pitserian mutta poliisi ei voi asialle mitään. Pitseria on oikein kuuluisa että välittää alaikäisille tupakkaa ja alkoholia ja tätä on tapahtunut jo vuosikaudet ja homma senkun jatkuu vaan :( Poliisi käy vaan aika ajoin jututtamassa omistajaa paikan päällä mutta muuta kuulemma eivät voi tehdä, kun ei ole todisteita. Mutta siis miten saisi teinin sauhuttelun loppumaan ?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hermoraunio:
Kaiken uhallakin laitan tänne viestin vaikka tuntuu että tänne saa kirjotella vain alle kouluikäisten jutuista :/

Tyttö 14 v. siis polttaa kuten myös lähes kaikki kaverinsa (tiedän että näin todella on). Ei auta uhkailu, kiristys tai lahjonta. Prkle - menee hermot ton neidin kanssa. Esim. mökillä olessamme ei polttanut yhtään eikä myöskään kotona mutta heti kun menee kylille niin jo on rööki huulessa. Kukaan muu meidän perheestä ei polta. Käyvät itse ostamassa tupakat paikallisesta pitseriasta joka myy alaikäisille. Ja kyllä - olen käryttänyt tämän pitserian mutta poliisi ei voi asialle mitään. Pitseria on oikein kuuluisa että välittää alaikäisille tupakkaa ja alkoholia ja tätä on tapahtunut jo vuosikaudet ja homma senkun jatkuu vaan :( Poliisi käy vaan aika ajoin jututtamassa omistajaa paikan päällä mutta muuta kuulemma eivät voi tehdä, kun ei ole todisteita. Mutta siis miten saisi teinin sauhuttelun loppumaan ?
jos kessunpolttelua on jatkunut 6kk-1vuoden, et voi enää pysäyttää sitä vaan ihminen on yleensä nikotiininhimoinen loppuikänsä.

muussa tapauksessa en voi kuin ihmetellä miten päästät tytön vielä viettämään vapaa-aikaa ulos, vaikka tiedät tasan tarkkaan mitä silloin tapahtuu. oma vikasi. tyttö himaan ja koulussakäynti sallittua.
 
sama juttu
Samassa tilanteessa minäkin..mein likka täyttää kohta puolin 15 ja tupakka on maistunut sille jo jonkun aikaa..

Kaikki koti kostit ollaan kokeiltu mut polttaminen jatkuu edelleen. Ja turha kenenkää on tulla sanomaan että pidä se mukula kotona..

Mä oon vaan niin pirun väsynyt tappelemman tuosta aiheesta jatkuvasti kun mikään ei mee jakeluun..muita ongelmia ei oo vielä ainakaan meillä ollut paitsi tuo tupakka.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hermoraunio:
Kaiken uhallakin laitan tänne viestin vaikka tuntuu että tänne saa kirjotella vain alle kouluikäisten jutuista :/

Tyttö 14 v. siis polttaa kuten myös lähes kaikki kaverinsa (tiedän että näin todella on). Ei auta uhkailu, kiristys tai lahjonta. Prkle - menee hermot ton neidin kanssa. Esim. mökillä olessamme ei polttanut yhtään eikä myöskään kotona mutta heti kun menee kylille niin jo on rööki huulessa. Kukaan muu meidän perheestä ei polta. Käyvät itse ostamassa tupakat paikallisesta pitseriasta joka myy alaikäisille. Ja kyllä - olen käryttänyt tämän pitserian mutta poliisi ei voi asialle mitään. Pitseria on oikein kuuluisa että välittää alaikäisille tupakkaa ja alkoholia ja tätä on tapahtunut jo vuosikaudet ja homma senkun jatkuu vaan :( Poliisi käy vaan aika ajoin jututtamassa omistajaa paikan päällä mutta muuta kuulemma eivät voi tehdä, kun ei ole todisteita. Mutta siis miten saisi teinin sauhuttelun loppumaan ?
jos kessunpolttelua on jatkunut 6kk-1vuoden, et voi enää pysäyttää sitä vaan ihminen on yleensä nikotiininhimoinen loppuikänsä.

muussa tapauksessa en voi kuin ihmetellä miten päästät tytön vielä viettämään vapaa-aikaa ulos, vaikka tiedät tasan tarkkaan mitä silloin tapahtuu. oma vikasi. tyttö himaan ja koulussakäynti sallittua.
Nikotiinin himosta tuskin kyse, kun pystyy mökillä oleen tupakoimatta. Kaveripiiristä jos kaikki polttaa niin on sellainen paine polttaa. Ehkä tyttö ei tunne kovaa himoa tupakkaan kuitenkaan. Asialle ei välttämättä voi mitään, mutta kuitenkin ole tiukkana.
 
sama juttu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hermoraunio:
Kaiken uhallakin laitan tänne viestin vaikka tuntuu että tänne saa kirjotella vain alle kouluikäisten jutuista :/

Tyttö 14 v. siis polttaa kuten myös lähes kaikki kaverinsa (tiedän että näin todella on). Ei auta uhkailu, kiristys tai lahjonta. Prkle - menee hermot ton neidin kanssa. Esim. mökillä olessamme ei polttanut yhtään eikä myöskään kotona mutta heti kun menee kylille niin jo on rööki huulessa. Kukaan muu meidän perheestä ei polta. Käyvät itse ostamassa tupakat paikallisesta pitseriasta joka myy alaikäisille. Ja kyllä - olen käryttänyt tämän pitserian mutta poliisi ei voi asialle mitään. Pitseria on oikein kuuluisa että välittää alaikäisille tupakkaa ja alkoholia ja tätä on tapahtunut jo vuosikaudet ja homma senkun jatkuu vaan :( Poliisi käy vaan aika ajoin jututtamassa omistajaa paikan päällä mutta muuta kuulemma eivät voi tehdä, kun ei ole todisteita. Mutta siis miten saisi teinin sauhuttelun loppumaan ?
jos kessunpolttelua on jatkunut 6kk-1vuoden, et voi enää pysäyttää sitä vaan ihminen on yleensä nikotiininhimoinen loppuikänsä.

muussa tapauksessa en voi kuin ihmetellä miten päästät tytön vielä viettämään vapaa-aikaa ulos, vaikka tiedät tasan tarkkaan mitä silloin tapahtuu. oma vikasi. tyttö himaan ja koulussakäynti sallittua.
Ei kuule auta kotona pitäminen...sitä tupakkaa pystyy polttamaan esim:koulumatkoilla ym..ja kaikilla kun ei ole edes mahdollista juosta teinin perässä 24/7.
 
jj
http://www.youtube.com/watch?v=u_8BerrJg0M näytä tuo pätkä sille. tuossa näytetään kun nainen kuolee hitaasti keuhkosyöpään. poikansa itkee vierellä. ei varmaan teiniä kiinnosta jos joku nyt kuolee syöpään mut aika häijyn näköönen tuo mitä pidemmälle videota katsoo ja KUUNTELEE
 
xxxx
Lisäys; nämä on näitä ikäviä tosiasioita, vanhempana he sitten ehkä ymmärtää ja lopettaa tai sitten ei, voi myös olla hankalaa. Mutta harvemmin tuolle ns. mitään voi.
 
Kifa
Jos tyttö kotona ja mökillä voi olla pitkiäkin aikoja polttamatta niin tuskin on mitään fyysistä riippuvuutta kehittänyt, todennäköisesti kyse on vain sosiaalisesta paineesta.
 
sama juttu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sama juttu:
Ja turha kenenkää on tulla sanomaan että pidä se mukula kotona..
Juuri se on kai ainoa mahdollisuus ainakin loma-aikana. Hassua että täällä teilataan se.
en mä sitä teilaa, vaan se ei auta..kokemuksesta tämän vaan sanon..en halua alkaa tästä aiheesta kyllä riitelemään
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja sama juttu:
Samassa tilanteessa minäkin..mein likka täyttää kohta puolin 15 ja tupakka on maistunut sille jo jonkun aikaa..

Kaikki koti kostit ollaan kokeiltu mut polttaminen jatkuu edelleen. Ja turha kenenkää on tulla sanomaan että pidä se mukula kotona..

Mä oon vaan niin pirun väsynyt tappelemman tuosta aiheesta jatkuvasti kun mikään ei mee jakeluun..muita ongelmia ei oo vielä ainakaan meillä ollut paitsi tuo tupakka.
Jep, kaveripiiri vetää kyllä mukanaan. Vaikkei tytöllä olisi euroakaan niin AINA joku tarjoaa. Ei tuota teiniä kotiinkaan voi "sitoa", siitä ne vaikeudet ja uhma vasta alkaisivat. Meillä on jo nytkin tiukahkot kotiintuloajat jne.
 
Sen verran omasta kokemuksesta voin sanoa, ettei siihen välttämättä auta oikein mikään. Ei varsinkaan kiristäminen ja kotiarestit. Ehkä vois jutella lapsen kanssa, että miksi polttaa ja mitä siitä oikeesti voi seurata. Ja sen voi myös sanoa kuinka paljon rahaa siihen menee. Sekin saattaa herättää lapsen, kun ei saakkaan enää niitä kivoja vaatteita jne juttuja. Eli alkaa antamaan tietyn verran kuussa rahaa ja sanoo, että enempää ei tule eikä vanhemmat esim osta vaatteita. Sitten on lapsen opittava käyttämään sitä rahaa samalla ja mietittävä mikä on se tärkein juttu.
 
sama juttu
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja sama juttu:
Samassa tilanteessa minäkin..mein likka täyttää kohta puolin 15 ja tupakka on maistunut sille jo jonkun aikaa..

Kaikki koti kostit ollaan kokeiltu mut polttaminen jatkuu edelleen. Ja turha kenenkää on tulla sanomaan että pidä se mukula kotona..

Mä oon vaan niin pirun väsynyt tappelemman tuosta aiheesta jatkuvasti kun mikään ei mee jakeluun..muita ongelmia ei oo vielä ainakaan meillä ollut paitsi tuo tupakka.
Jep, kaveripiiri vetää kyllä mukanaan. Vaikkei tytöllä olisi euroakaan niin AINA joku tarjoaa. Ei tuota teiniä kotiinkaan voi "sitoa", siitä ne vaikeudet ja uhma vasta alkaisivat. Meillä on jo nytkin tiukahkot kotiintuloajat jne.
Niimpä, meillä on viikkorahat olleet jäissä jo kuukausia mut jostain sitä tupakkaa vaan aina tuntuu löytyvän..Samaa mieltä sun kanssa ei niitä voi loputtomiin kotona pitää. Mä vaan toivon että tuo tyttö tulisi itse järkiin ja lopettais koko homman.
 
sama juttu
Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:
Sen verran omasta kokemuksesta voin sanoa, ettei siihen välttämättä auta oikein mikään. Ei varsinkaan kiristäminen ja kotiarestit. Ehkä vois jutella lapsen kanssa, että miksi polttaa ja mitä siitä oikeesti voi seurata. Ja sen voi myös sanoa kuinka paljon rahaa siihen menee. Sekin saattaa herättää lapsen, kun ei saakkaan enää niitä kivoja vaatteita jne juttuja. Eli alkaa antamaan tietyn verran kuussa rahaa ja sanoo, että enempää ei tule eikä vanhemmat esim osta vaatteita. Sitten on lapsen opittava käyttämään sitä rahaa samalla ja mietittävä mikä on se tärkein juttu.
Tää voiskin toimia..ehkä!! Pistetään mietintään :)
 
Kifa
Kannattaa ottaa asia puheeksi myös kaverien vanhempien kanssa. He saattavat painia ihan saman ongelman kanssa.

Edelleen kuitenkin totean että raha on se merkittävin tekijä tässä. Tupakka on kuitenkin teinin kukkarolle kallista ja hakupuuhakin riskialtista eli kavereille jaettavaksi ei niitä röökejä monellakaan riitä varsinkaan jos takaisinmaksusta ei ole tietoa. Eli käteiset rahat pois, mahdolliset tarpeelliset ostokset tehdään yhdessä. Kannattaa myös luvata jokin houkutteleva palkinto savuttomuudesta ettei tällainen rajoittaminen tunnu rangaistukselta.
 
äiti27
ilmoita Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskukseen niin loppuu röökin myynti!tulee sakkoja pizzerian omistajille ja pahimmas tapauksessa linnaa!ja kokemuksesta tiedän et äitin aikoinaan saarnas mulle röökin poltosta ja minä tyttö vaaan villiinnyin kahta kauheemmin röökiä kiskomaan!älä anna rahaa ja koita sillä saada lopettaan et jos säästää rahansa niin voitte men esim ulkomaille!tsemii:))
 
Kifa
Voitte myös yhdessä laskea mitä tupakkaan kuluu rahaa viikossa, kuukaudessa ja vuodessa yhteensä ja miettiä mitä kivaa esim. sillä vuoden röökeihin uppoavalla rahalla saisi.
 

Yhteistyössä