Miten ton teinin saa lopettamaan tupakanpolton ?

  • Viestiketjun aloittaja hermoraunio
  • Ensimmäinen viesti
ei mua ainakaan olisi mikään saanut lopettamaan. Tiesin varsin hyvin kaikki riskit ja näin ties mitä kuvia mustista keuhkoista yms, ei mitään vaikutusta. Rahalla ei väliä, jos ei omia saanut niin jämiä kavereilta. Uhkailut ja kiristykset, ei takuulla mitään vaikutusta. Ei myöskään lahjonnalla, ei mitkään tavarat yms. oisi vetäny vertoja sille porukkaan kuulumisen tunteelle.

Mutta toki voit yrittää, ei kaikki samanlaisia ole. Mutta ei kannata tehdä siitä kamalaa taistoa, se vaan pahentaa asioita. Mutta tee ihmeessä jotain sille pizzerialle! Eihän tuollanen voi jatkua. Ota yhteyttä johonkin muualle jos ei poliisi mitään tee (mä en tiedä mihin...)
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Muutenkin nuo ulkonäköasiat ovat niitä mihin kannattaa vedota, joku keuhkosyöpä on teinille ihan liian kaukainen juttu. Sen sijaan ihon huononeminen, hampaiden kellastuminen, löyhkäävä hengitys ja vaatteet, limaklönttinen tupakkayskä ja tyttöjen kohdalla mahdolliset lapsentekovaikeudet ovat niitä jotka saattavat pistää miettimään.
Tästäkin on puhuttu. Opettaja sanoi keväällä tytölle että kannattaisi lopettaa tuo tupakonpoltto kun se vaikuttaa pituuskasvuunkin. Johon tyttö vastasi että hyvä vaan kun olen jo 175 pitkä enkä halua enää pidemmäksi kasvaakaan :/ Täytyy varmaan viedä tyttö kosmetologille jospa asia menisi vieraan ihmisen sanomana paremmin perille :)
 
Kifa
Asiasta kannattaa myös puhua opettajan kanssa. Jos kyse kerran on laajemmasta ongelmasta joka koskee koko tytön kaveripiiriä niin koulullakin olisi varmaan intressejä tehostaa asennekasvatustaan. Nykyäänhän on näitä savuton luokka -kampanjoja sun muita, koulu voi pyytää terveydenhuoltoalan opiskelijoita kehittelemään jonkun valistustempauksen (nuoret usein kuuntelevat paremmin niitä muutamaa vuotta vanhempia kuin opettajiaan jotka ovat jo "kalkkiksia") jne.
 
Kifa
Asiasta kannattaa myös puhua opettajan kanssa. Jos kyse kerran on laajemmasta ongelmasta joka koskee koko tytön kaveripiiriä niin koulullakin olisi varmaan intressejä tehostaa asennekasvatustaan. Nykyäänhän on näitä savuton luokka -kampanjoja sun muita, koulu voi pyytää terveydenhuoltoalan opiskelijoita kehittelemään jonkun valistustempauksen (nuoret usein kuuntelevat paremmin niitä muutamaa vuotta vanhempia kuin opettajiaan jotka ovat jo "kalkkiksia") jne.
 
Jos lapsi on jo sen verran kypsä, että tienaa omat rahansa, niin silloin ei kyllä ole mitään perustetta kieltää tupakointia ja yrittää laitta arestiin tms. Silloin voi vain valistaa ja toivoa, että se loppuu aikanaan. Monella loppuukin; muistan yläasteelta miten luokasta yli puolet polttivat ainakin satunnaisesti, nykyään samoista porukoista ehkä 15% polttavat. On tärkeämpiäkin asioita kuin se, että polttaako teini silloin tällöin pari tupakkaa. Vaatii vanhemmalta vaa hyvää itsetuntoa ja luottamusta omiin kasvatustaitoihin tämmösessä tilanteessa. Lapsen vieroittaminen tupakasta ei ole ihan minkätahansa arvoista; ei kannata pilata suhdetta lapseensa pelkän tupakan takia.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Asiasta kannattaa myös puhua opettajan kanssa. Jos kyse kerran on laajemmasta ongelmasta joka koskee koko tytön kaveripiiriä niin koulullakin olisi varmaan intressejä tehostaa asennekasvatustaan. Nykyäänhän on näitä savuton luokka -kampanjoja sun muita, koulu voi pyytää terveydenhuoltoalan opiskelijoita kehittelemään jonkun valistustempauksen (nuoret usein kuuntelevat paremmin niitä muutamaa vuotta vanhempia kuin opettajiaan jotka ovat jo "kalkkiksia") jne.
Opettajan kanssa on käyty keskusteluja asiasta. Koulussa on myös tupakoimattomuuskampanja joka vuosi mutta eipä ainakaan viime keväänä omaa tyttöni kiinnostanut liittyä joukkoon.
 
ap.
Prkle - nyt menee hermot. Tyttö on parhaillaan jälki-istunnossa (luvaton poistuminen koulun alueelta). Kaverinsa olivat tupakalla, tyttö itse väitti ettei polttanut mutta varmasti poltti, on niin monta kertaa valehdellut asiasta päin naamaa.

Mitäs antaisitte "rangaistukseksi" asiasta ? Viimeksi eilen asiasta "keskusteltiin" ja tytön käytös oli NIIN huonoa ja kielenkäyttö jotain hirveetä että huh huh ! Tytöllä on hirvittävä murrosikä, en tajua mistä tuo hirviökäytös oikein kumpuaa. Kun ollaan kotona / lomareissussa oman perheen kanssa niin menee yleensä ihan ok mutta annas olla kun on vähän enemmän kaveriporukkansa kanssa niin käytös muuttuu aivan uskomattomaksi, siis kotonakin. Mä olen jo valmis liimaamaan postimerin tytön persuksiin ja lähettämään Timbuktuun. Anteeksi purkaus mutta ottaa niin paljon kupoliin :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti27:
älä anna rahaa ja koita sillä saada lopettaan et jos säästää rahansa niin voitte men esim ulkomaille!
Tätä minäkin ehkä yrittäisin. Eli jos ei pakottaminen auta, yritä vähän positiivisempia keinoja. Kyselet miten paljon hän polttaa. Sitten teette sopimuksen, että jos hän lopettaa, pistätte tupakkaan muutoin menevän rahasumman aina säästöön ja lähdette sitten niillä rahoilla vaikka etelään (jos häntä kiinnostaa matkustelu) tai ratsastusleirille tms. ja suostut maksamaan vaikka puolet matkasta, jottei tule liian pitkä odotus... Lapsesi olisi ehkä helpompi perustella kavereillekin siten lopettamistaan? Mutta muista sitten pistää myös ehto, että jos jatkaa tupakanpolttoa / aloittaa uudestaan, hän joutuu maksamaan sinulle rahat takaisin tms...

Minä kustansin aikoinaan miehelleni tupakastavieroittamislääkkeet. Ehtona oli, että jos hän ryhtyy uudestaan polttamaan, hän maksaa lääkkeiden hinnan minulle takaisin (noin 150 e). Siihen loppui! Ollut polttamatta nyt kuusi vuotta. =)

 
Naapurin teinityttö lopetti kaverinsa kanssa tupakanpolton kun sanoin niille yksi päivä, että tajuaako ne miten idiooteilta ne näyttää kun ne polttaa :D
Olin varmaan maailman paras naapuri vanhempien mielestä silloin, eivätkä muuten polta tytöt edelleenkään muutama vuosi myöhemmin :)
 
vieras
Ei tuolle välttämättä voi tehdä mitään, mutta ei tilannetta pidä hyväksyäkään. :-/

Minä jäin aikoinaan teininä kiinni tupakanpoltosta. Äitini ilmoitti, että ei rahoita polttamista. Sen jälkeen oli pitkä kausi, jolloin sain kyllä rahaa käytettäväksi, mutta jouduin myös näyttämään kuitin jok'ikisestä ostoksestani. Käytäntö oli mielestäni hyvä - en joutunut kärsimään liikaa (tai ajattelemaan varastelua), mutta mahdolliset tupakat menivät todellakin omasta pussistani.

Jos teinin käytös on muutenkin huonoa (mainitsemasi uhka, kielenkäyttö jne.), ottaisin sanktiot peliin. Jos meillä teini äityy liian huonotapaiseksi, tältä lähtee läppäri, ja sen saa takaisin vasta sitten kun teini osaa pyytää anteeksi ja keskustella tapahtuneesta.

Ja lohdutukseksi vielä, että vaikka minäkin olin mitä kammottavin teini, minusta tuli tupakoimaton melkein selväjärkinen aikuinen. Yritä vain kestää ne hirviövuodet päivä kerrallaan. Kyllä se joskus menee ohi (tai ainakin teini muuttaa pois kotoa). :)
 
14v pojan äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Prkle - nyt menee hermot. Tyttö on parhaillaan jälki-istunnossa (luvaton poistuminen koulun alueelta). Kaverinsa olivat tupakalla, tyttö itse väitti ettei polttanut mutta varmasti poltti, on niin monta kertaa valehdellut asiasta päin naamaa.

Mitäs antaisitte "rangaistukseksi" asiasta ? Viimeksi eilen asiasta "keskusteltiin" ja tytön käytös oli NIIN huonoa ja kielenkäyttö jotain hirveetä että huh huh ! Tytöllä on hirvittävä murrosikä, en tajua mistä tuo hirviökäytös oikein kumpuaa. Kun ollaan kotona / lomareissussa oman perheen kanssa niin menee yleensä ihan ok mutta annas olla kun on vähän enemmän kaveriporukkansa kanssa niin käytös muuttuu aivan uskomattomaksi, siis kotonakin. Mä olen jo valmis liimaamaan postimerin tytön persuksiin ja lähettämään Timbuktuun. Anteeksi purkaus mutta ottaa niin paljon kupoliin :(
Halaus sinne, tuo kuullosti niin tutulta...
 

Yhteistyössä