Miten voisin auttaa meidän teiniä. Ei ulkoile

  • Viestiketjun aloittaja Masentavaa
  • Ensimmäinen viesti
Masentavaa
Siellä sängyssä se poika makoilee. Ei ulkoile eikä halua mihinkään harrastuksen pariin. Odottelee vain klo 19 jolloin pääsee tietokoneelle. On siis pari kaveria mutta kuulemma ovat aina koneella. Vaikea kyllä uskoa, että kaverien vanhemmat antavat lasten olla koneella niinkuin aamusta iltaan.
 
vieraskin.
Hankalaa on. Meilläkin istutaan koneella ja niin on kaveritkin. Skypessä juttelevat, joten siellä ne kaveritkin. Yhdellä kaverilla ei minkäänlaisia nukkuma-aikoja eikä konerajoitusta. Kesällä oli yöt koneella ja päivällä nukkui.
 
No mulla ei oo kokemusta teineistä, mutta itse varmaan ehdottaisin että lähdetään yhdessä vaikka elokuviin, keilaamaan, talvella laskettelemaan tai ihan mitä vaan järkevää tekemistä. En tosin tiedä lähteekö yksikään teini äidin kanssa mut ainahan kannattaa yrittää. Elokuvissa ei oo pakko istua vierekkäin :).
 
Meillä teinityttö kännykkä kourassa koko aika, Facebookissa, instassa, what`upissa jne. Ollaan sovittu, että nyt kun koulut alkoi, niin klo 22 jälkeen ei enää roikuta netissä. Mene aika aikasin nukkumaankin, omasta halustaan, väsynyt on illalla. Voittehan sopia hiukka myöhemmänkin deadlinen? Ole kiinnostunut pojan asioista utelematta ja urkkimatta liikaa, tee hänen kanssaan jotain, jos mahdollista. Toisaalta olen iloinen, että tyttäreni roikkuu netissä mieluummin kuin ostareilla kännipäissään! Kuten monet muut hänen 14-15v luokkalaisistaan :(.
 
army
Armeijassa se siitä topakoituu. Näin meillä kävi, olen ollut liian lepsu tietokoneajoissa ja poika asui koneella. Nyt ei paljon lomilla koneeseen koske ja ulkoilu ja kuntoilu kiinnostaa paljon enemmän. Ei kyllä käy baareissakaan.

Jos teinisi on vasta 13-vuotias, niin armeijaan on tietty vielä aikaa.
 
vierass
Anna sen olla siellä koneella kunhan koulu sujuu, läksyt tehdään, tekee sovitut kotityöt ja menee ajoissa nukkumaan. Nykyään on erilaista kuin silloin kun me oltiin lapsia, silloin kavereita tavattiinkin vain irl, mutta nykyään suuri osa niistä sosiaalisista tapahtumista on netissä.
 
jääk.
Armeijassa se siitä topakoituu. Näin meillä kävi, olen ollut liian lepsu tietokoneajoissa ja poika asui koneella. Nyt ei paljon lomilla koneeseen koske ja ulkoilu ja kuntoilu kiinnostaa paljon enemmän. Ei kyllä käy baareissakaan.

Jos teinisi on vasta 13-vuotias, niin armeijaan on tietty vielä aikaa.
Armeijassa nuorista miehistä tehdään ahdistuneita pikkulapsia, kun paljon mitään vapautta ei ole (vessakäynnitkin tapahtuvat ohjatusti) eikä omaan ajatteluun kannusteta (lähtökohta on: ei arvomerkkejä = ei aivoja). Lisäksi koko ajan pyritään tuottamaan varusmiehille kovaa psyykkistä ja fyysistä painetta, kun yritetään simuloida sota-oloja.

Jos haluaa aikuistua, niin kannattaa mennä siviilipalvelukseen, koska siellä sentään (hyvällä tuurilla) saa osallistua työelämään jollain normaalilla työpaikalla.
 
Tuli mieleen että miks pääsee koneelle vasta klo 19? Eikö vois ennemmin olla joku tuntiraja koneella oloon ja vois mennä sinne aiemmin? Nyt sitten makaa apaattisena sängyssä ja kyttää minuutteja. Mutta kuten sanoin, mulla ei oo vielä teinejä, eli pitäis varmaan pitää sormet pois näppikseltä :).
 
Samjo
Meillä saa roikkua koneella niin paljon kuin lystää kunhan hoitaa koulunsa (eli herää aamulla reippaasti, tekee läksyt ja suoriutuu vähintäänkin kohtalaisesti aineista).

Ruokapöytään ei kännykkä tosin kuulu mutta muuten tuntuu olevan liimaantuneena käteen. Silti lähtee meidän kanssa joskus johonkin, eikä "hautaudu" omaan huoneeseenss ollenkaan.
 
huj
Herranen aika! Anna pojan olla netissä niin on edes jotain sosiaalista(kin) toimintaa.
Ei meillä enää teinien netti aikaa ole rajoitettu, siellä ne kaikki roikkuu aamusta iltaan.
 
aapp
Ollaan kyllä kokeiltu ilman aika rajoituksiakin mutta se sitten tahtoi aina karata käsistään, eli roikkui koneella koko päivän.
Tänään olin aivan yllätetty kun noin klo kolmeen aikaan soitti, että menee kaverien kanssa mäkkärille.
 
aapp
Ollaan kyllä kokeiltu ilman aika rajoituksiakin mutta se sitten tahtoi aina karata käsistään, eli roikkui koneella koko päivän.
Tänään olin aivan yllätetty kun noin klo kolmeen aikaan soitti, että menee kaverien kanssa mäkkärille.
 
sama meillä
15 vuotias tyttö kyseessä. Kun pyydän tyttöä esim. pyörälenkille niin ei voi ajaa pyörällä jos kaverit näkee tai kukaan muukaan, pyörällä ajo on kuulemma noloa ja köyhien hommaa. Hehehe, tyttö on oikeen kunnon pissispelle eikä tosiaan ole kotoa sellaiseksi oppinut, vaan kavereilta ja mediasta. Vanhempi tyttö on kasvissyöjähippi, ihan erilaisia ovat. Itse oon kai sitten jotain heidän väliltään :D
 
Kaiken olen yrittänyt
Nostellaan tätä vanhaa ketjua mutta ajankohtaista meille.
Kyseessä siis 9.luokkalainen poika, joka myöskin tykkää olla vaan kotona.
Meillä on koneajat silleen, että joka toinen tunti. Välitunnin viettää sitten sängyssä tai siinä tuolissa kännykkä kädessä. Kavereitakaan ei kauhiasti ole. Tai siis sama tilanne kuin aloittajan lapsellakin eli kaverit ovat siellä netissä pelaamassa.
Pienenä vielä pelasi korista mutta nilkkavaivojen takia piti välivuoden. Sen jälkeen pikkuhiljaa lopetti koko harrastuksen.
 
vierailija
Pyhä jysäys, että on normaalia roikkua koneella koko päivän. E helv.. kyllä ole. Millä aikaa edes vois, jos koulunsa hoitaa ja jotain harrastaa. Kyllä meillä menee läksyihin pari tuntia illasta ja harrastukseen toiset.
 
vierailija
Minä toteaisin, että netissä saa roikkua, jos on sairas tai pahasti liikuntaesteinen. Nuoren paikka ei kuitenkaan ole netissä vaan elämää opettelemassa erilaisissa harrastuksissa. Urheilu, musiikki, taiteet, jne. Jos mikään ei kiinnosta, niin sitten vakava puhuttelu asiasta, koska elämä on silloin menossa todella huonoon suuntaan, ja niitä harrastuksia pitää ruveta aktiivisesti etsimään, koska kotihiirenä vain ja ainoastaan syrjäytyy. Ja niin kauan kuin on alaikäinen ja asuu vanhempien luona, on otettava vastaan ohjeita vanhemmilta.
 

Yhteistyössä