Mitralaisuus, Jeesus-kandidaatit ym.kristinuskon kilpailijat antiikin aikoina

vierailija
muina päivinä porkkanoita ettei pääse kauheesti lihomaan. :cautious:
No, mistä sen porkkanan... Pakanoista kettinki kertoo kans, mutta kyllä mun mielestä me ei ikinä selvittäis näissä oloissa:

Olen käynyt tuolla lähellä kolme viikkoa eikä mikään ole ollut samaa sen jälkeen. Ihmisiä on todellisuudessa siellä laaksossa kuin muurahaispesässä, kuuma pätsi vuorten keskellä. Suosittelen Echollekin - siellä tosin kaikenlainen käännyttäminen on ehdottomasti kiellettyä. Jos ihmiset tulee autuaaksi uskollaan, en mene nimittelemään heitä pakanoiksi edes vahingossa. Kunnioitus sitä vastoin heitä kohataan kasvoi valtavasti. Me ollaan ihan pilalle paapottua kansaa heidän rinnalla. Toi on siis Silkkitien itäisestä päästä.
 
Arvostan sitä, että olet nähnyt vaivaa, mutta en tiedä hahmotatko, että suuri osa lukijoista näkee automaattisesti tuon logiikan toisin päin: ts. kristillinen jumala on vain yksi ihmisen luoma kolmiyhteinen jumalatyyppi, niitä on luotu ennenkin ja jälkeen kristinuskon syntymisen. Tässä ei ole kyse ilkeydestä vaan yksinkertaisesta logiikasta.
Juu, tiedostan tämän. Tai oikeastaan tää ketju lähtikin just siitä että nykyään kuulee monesta paikasta siitä, että kristinusko on kuin monista kulteista ja kansantarinoista koottu tilkkutäkki, ilman oikeaa jumalallisuutta. Kun taas itse näkisin että Jeesuksen voima peittoaa muut kultit.

Jos ajatellaan että joku uskonnoista pitäisi valita, niin pitäisikö meidän valita kultti/uskonto josta on vanhimmat arkeologiset löydöt eli jota muut ovat kopioineet mutta joka itse on kopioinut mahd.vähän? Eli sitten vaan uhraamaan lapsia jollekin ihme tyypille (tai kymmenille tyypeille joita monilla kansoilla oli) ja palvomaan aurinkoa vaikka jokainen nykyihminen tietää että se on vain tähti, kaasupallo avaruudessa?

Pitää muistaa että jos ekat ihmiset maistoi kiellettyä hedelmää, niin se homma eli synti levisi sitten heti kuin pullataikina. Kain jo tappoi Aabelin, ja mistä oli kyse? Eri uhraustavoista -> Kain väsäsi jo uutta oppia tai ajattelua alkuperäisen tilalle. Nooan lapsista Haam oli tottelematon jne.

Vai voiko olla, että keskeltä historiaa löytyy "suuria hokaisuja", paluuta alkuperäiseen? Esim.luterilainen usko puhdistus oli riuhtaisu irti paavin vallasta Raamatun suuntaan, ja vapaat suunnat on sittemmin onnistuneet raamatullisuudessa mielestäni parhaiten. Nuo molemmat oli paluuta alkuperäiseen.
Heprealaisten yhdistyminen Egyptissä ja 40 vuotta autiomaassa loivat pohjan yksijumalaiselle juutalaisuudelle, kaikista jumaluuksista jätettiin jäljelle vain yksi (ei kaikki monoteistiset uskonnot tosin ole Jumalasta).

Kielitiede on siitä tosin jännä, että sillä voi vähän kirjoittaa historiaakin kun seurataan miten eri ilmaisut on levinneet kansasta toiseen. Mutta esim.sana "Jumala" on yleisnimitys. Mihin me törmätään jumala-ja god-nimissä? Skandinaavien auringonjumalaan Godtiin, arabian kielessä Allahiin. Ei samanlaiset sanat kerro välttämättä mitään oppien yhteneväisyydestä.

Ja edelleen, vaikka mua ei kiinnosta sielunvihollinen sen kummemmin niin on tärkeää tiedostaa hänen iso osuus kaikessa, hänen luonteensa ym. Häntä ei saa aliarvioida.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
vierailija
No, mistä sen porkkanan... Pakanoista kettinki kertoo kans, mutta kyllä mun mielestä me ei ikinä selvittäis näissä oloissa:

Olen käynyt tuolla lähellä kolme viikkoa eikä mikään ole ollut samaa sen jälkeen. Ihmisiä on todellisuudessa siellä laaksossa kuin muurahaispesässä, kuuma pätsi vuorten keskellä. Suosittelen Echollekin - siellä tosin kaikenlainen käännyttäminen on ehdottomasti kiellettyä. Jos ihmiset tulee autuaaksi uskollaan, en mene nimittelemään heitä pakanoiksi edes vahingossa. Kunnioitus sitä vastoin heitä kohataan kasvoi valtavasti. Me ollaan ihan pilalle paapottua kansaa heidän rinnalla. Toi on siis Silkkitien itäisestä päästä
.

Katso (oma kuva tienpenkalta), miten ihminen voi ikinä ymmärtää meren, kun on ikänsä asunut vuorilla? Ja kun Silkkitietä pitkin kulki aavikolle, ei vesi tullutkaan enää vuorten jäätiköltä, vaan... Mutta aika olennainen asia unohtuu helposti, kun se ilma vuorilla ei riitä ihmisille ---sydän ei ole tottunut. Tuossa taisi olla korkeutta 2500 m mut ei tiekään jatkunut pidemmälle. Hyvin siellä hengitti, mutta esimerkiksi ruumiita vuorilta ei viedä minnekään joen rannalle, kuten laaksossa, vaan viedään ylemmäksi petolinnuille. On siitäkin tullut dokumentti, jota en ala enmpää avaamaan. Mutta miten ne asiat muuttuu ihmisten mielessä ja sanoissa, on tietenkin aina arvoitus. Muuttolinnuille Himalajan ylitys on rankka retki, mutta mahdollinen - luontodokkari sekin oli. Nuo viljapenkereet ovat ihmisen tekemiä kastelusysteemeitä ja on hirvittävä surku, jos tuo taito katoaa maailmasta nyt:cry:
 

Yhteistyössä