Moikka!

Olen lähihoitajaopiskelija Tampereen sosiaali-ja terveysalan opistosta, ja erikoistun lapsiin ja nuoriin.
Teen opinnäytetyötä lasten kasvatuksesta ja tässä olisi muutama kysymys siihen liittyen.

Kerro ensin oletko isä vai äiti. Minkä ikäinen olet? ja mistä päin suomea kirjoittelet? Minkä ikäinen lapsi/lapsia?

1. Mitä on mielestäsi kasvatus?
2. Millaisia rajoja asetat lapsellesi?
3. Miten erimielisyydet sovitaan lapsesi kanssa?
4. Jos lapsesi tekee jotakin luvatonta, miten toimit?
5. Onko lapsellasi harrastuksia, jos niin millaisia ja kuinka monta kertaa viikossa?
6. Jos olet ylpeä lapsestasi ja haluat palkita häntä, miten sen yleensä teet?
7. Mitä sinulle merkitsee yhteistyö päiväkodin ja kodin välillä?
8. Mitä on vanhempana oleminen? Miten sen koet? Haasteet?
9. Kuvaile itseäsi vanhempana
10. Millaisiin päätöksiin lapsesi saa osallistua/ottaa kantaa?
11. Millaisen "kasvatustyylin" omaat?
12. Tunnistatko itsessäsi "ylihuolehtivan vanhemman"?

Kiitoksia jo etukätee =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 14:47 hile1985 kirjoitti:
Olen lähihoitajaopiskelija Tampereen sosiaali-ja terveysalan opistosta, ja erikoistun lapsiin ja nuoriin.
Teen opinnäytetyötä lasten kasvatuksesta ja tässä olisi muutama kysymys siihen liittyen.

Kerro ensin oletko isä vai äiti. Minkä ikäinen olet? ja mistä päin suomea kirjoittelet? Minkä ikäinen lapsi/lapsia?olen äiti, 21v., Jyväskylästä ja minulla on 2v. poika

1. Mitä on mielestäsi kasvatus?rajojen asettamista ja toimintamallien antamista
2. Millaisia rajoja asetat lapsellesi?esim. ruoka syödään pöydässä, parkkipaikalla ei leikitä, aikuisten tavaroihin ei kosketa jne.
3. Miten erimielisyydet sovitaan lapsesi kanssa?jos ollaan eri mieltä niin yleensä mennään sitten äidin mielen mukaan :) ei 2v. osaa oikein vielä valita vaihtoehdoista
4. Jos lapsesi tekee jotakin luvatonta, miten toimit?otan napakasti käsistä kiinni, yritän saadan katsekontaktin ja kerron selkeästi miksi niin ei saa tehdä
5. Onko lapsellasi harrastuksia, jos niin millaisia ja kuinka monta kertaa viikossa?ei ole
6. Jos olet ylpeä lapsestasi ja haluat palkita häntä, miten sen yleensä teet?sylitellään, halitaan
7. Mitä sinulle merkitsee yhteistyö päiväkodin ja kodin välillä?sitä, että päivänpäätteeksi hoitajat kertovat päivän kulun, ja että vanhempien pienet toiveet otetaan huomioon hoidossa
8. Mitä on vanhempana oleminen? Miten sen koet? Haasteet?nimenomaan se että osaa antaa rajoja ja rakkautta tasapuolisesti. Se on vanhempana olemista ja iso haaste.
9. Kuvaile itseäsi vanhempana olen aika riuska otteissani, mutta onneksi pojallakin on omaa tahtoa, eikä ole mikään hiljainen hissukka. En ole pullantuoksuinen kotiäiti, enkä pidä lasta elämän tarkoituksena.
10. Millaisiin päätöksiin lapsesi saa osallistua/ottaa kantaa?kumpaan keinuun menee, leikkiikö traktorilla vai kuormurilla jne.
11. Millaisen "kasvatustyylin" omaat? kuten sanoin, riuskin ottein mennään. Meidän perheessä ei ole mammanpoikia vaikka sylitelläänkin sopivasti.
12. Tunnistatko itsessäsi "ylihuolehtivan vanhemman"?en todellakaan. ylihuolehtivaisuus on minusta kaukana. onneksi.

Kiitoksia jo etukätee =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 14:47 hile1985 kirjoitti:
Olen lähihoitajaopiskelija Tampereen sosiaali-ja terveysalan opistosta, ja erikoistun lapsiin ja nuoriin.
Teen opinnäytetyötä lasten kasvatuksesta ja tässä olisi muutama kysymys siihen liittyen.

Kerro ensin oletko isä vai äiti. Minkä ikäinen olet? ja mistä päin suomea kirjoittelet? Minkä ikäinen lapsi/lapsia?

1. Mitä on mielestäsi kasvatus?
2. Millaisia rajoja asetat lapsellesi?
3. Miten erimielisyydet sovitaan lapsesi kanssa?
4. Jos lapsesi tekee jotakin luvatonta, miten toimit?
5. Onko lapsellasi harrastuksia, jos niin millaisia ja kuinka monta kertaa viikossa?
6. Jos olet ylpeä lapsestasi ja haluat palkita häntä, miten sen yleensä teet?
7. Mitä sinulle merkitsee yhteistyö päiväkodin ja kodin välillä?
8. Mitä on vanhempana oleminen? Miten sen koet? Haasteet?
9. Kuvaile itseäsi vanhempana
10. Millaisiin päätöksiin lapsesi saa osallistua/ottaa kantaa?
11. Millaisen "kasvatustyylin" omaat?
12. Tunnistatko itsessäsi "ylihuolehtivan vanhemman"?


Olen 23 vuotias ja keski-suomesta. kahden pojan äiti,2v ja 9kk.
1.Rajojen laittamista,hyvien käytöstapojen opettamista
2.Toisia ei lyödä,käsistä ei väkisin revitä tavaroita,ruokapöydässä syödään,joka paikkaan ei kiipeillä,leluilla leikitään ei muilla tavaroilla
3.Yritän ainakin keskustella,joskus tuntuu kuin seinälle puhuisi,
4.Tiukka kielto, selitän miksi ei j
5.ei ole
6.Kehun isoon ääneen, otan syliin ja pari pusua
7.Merkitsee paljon,haluan tietää mitä poikani on päivän aikana tehnyt syönyt yms.
8.Kasvattaa lapsi hyvin,johdonmukaisesti,auttaa selviämään nyt ja tulevaisuudessa itsenäisestikkin, olla tukena ja turvana. Haaste on olla johdonmukainen.
9.Vaikea sanoa mitään kun lapset vielä noin pieniä tällä hetkellä vaan yritän antaa mahdollisimman hyvät opit että lapset pärjää
10.No ruokaa en pakota syömään,että päättää ite syökö vai ei.
11.En ole hirveän tiukka mutta en lepsukaan siltä väliltä
12.En ole ylihuolehtivainen, riittävän huolehtivainen olen
 
olen 32v perheenäiti pohjois-pohjanmaalta minulla on tyytö 2v ja poika 6v

1. Mitä on mielestäsi kasvatus?

ollaan esimerkkinä lapsille
2. Millaisia rajoja asetat lapsellesi?

esim. pihasta ei saa poistua(koskee pienempää) ,voit mennä tuohon leikkikentälle kavereiden kanssa mikä näkyy pihaan(koskee isompaa),Pyörätiellä ei leikitä,naapurin pihaan ei saa mennä ilman lupaa,nukkumaan mennään klo 21 jne

3. Miten erimielisyydet sovitaan lapsesi kanssa?

keskustellaan asiasta ja tehdään jokin kompromissi(koskee isompaa) pienemmän kanssa tehdään niinkuin äiti tai isä sanoo

4. Jos lapsesi tekee jotakin luvatonta, miten toimit?
joutuu kamariin aresti tuoliin miettimään asiaa vähäksi aikaan ja sitten keskustellaan miksi niin ei saa tehdä

5. Onko lapsellasi harrastuksia, jos niin millaisia ja kuinka monta kertaa viikossa?

ei ole vielä kummallakaan

6. Jos olet ylpeä lapsestasi ja haluat palkita häntä, miten sen yleensä teet?

isompaa kehun kovasti ja annan pisteitä,pienemmälle pitää taputtaa

7. Mitä sinulle merkitsee yhteistyö päiväkodin ja kodin välillä?

lapseni ovat kotihoidossa joten ei hajua

8. Mitä on vanhempana oleminen? Miten sen koet? Haasteet?

roolimallina olemista,haasteellisena työnä joka myös palkitsee.Ettei anna lapsille periksi ja kasvatus linja pitää

9. Kuvaile itseäsi vanhempana melko tiukka piponen äiti

10. Millaisiin päätöksiin lapsesi saa osallistua/ottaa kantaa?pienempi saa valita vaatteet aamulla kaapista päällensä ja isompi saa ottaa kantaa esim mitä syötäisiin ja kyläpaikkoihin

11. Millaisen "kasvatustyylin" omaat? tiukan

12. Tunnistatko itsessäsi "ylihuolehtivan vanhemman"?
kyllä joskus
 

Yhteistyössä