Monikko-odottajat v. 2015-2016

Moikka!:)

Joo samaa Yammi mäkin jo ehdin harmitella, että enkö nyt pääsekään sitten mihinkään muskareihin, vauvauinteihin yms. Mutta sitten mietin ihan samaa kuin sinäkin, että joskohan joku vetäjistä voisi leikittää ja laulattaa toista tytöistä. Joinain kertoina saattaa myös joko mun isä tai toisen tytön tuleva kummi päästä mukaan, mutta en voi kuitenkaan sen varaan laskea. Siinä babyjumpassa ohjaajilla on omat vauvat, niin silloin jo tosiaan joudun "vaivaamaan" isääni toisen tytön hoidolla.
Täällä päin myös lähestulkoon kaikki toiminta on päiväsaikaan, joten miestä ei sitten pysty noissa hyödyntämään.

Uskomattomia noi toimitusajat kyllä vaunuissa Tuplabogey, jos noissa Mountain buggyissakin jopa 3kk. Ei taideta tänä päivänä pitää enää minkäänlaisia varastoja, vaan tilaillaan sitä mukaa, kun kysellään. Mutta onneksi Yammi ne turvakaukalot nyt tosiaan on, niin saadaan sitten vauvat sentään kotiin vaunuja odotellessa.:ROFLMAO:

Meilläkin on tuota paikallisen monikkoperheyhdistyksen perhevalmennusta tarjolla. Yhden kerran oltiiin jo keväällä, mutta toinen kerta olisi vasta 6.10. eli jää nähtäväksi mikä tilanne mahtaa silloin olla. Sekä mun äiti että sisko veikkaavat vauvojen syntyvän 5.10.;)
Käydään kyllä silti myös nuo muutkin valmennukset, kun ovat teemoiltaan ihan erilaisia. Tänään on itseasiassa illalla sellainen messutyyppinen valmennus, jossa saa kierrellä eri asiantuntijoiden pisteillä. Siellä on kuulemma kaikenlaista infoa imetyksestä, synnytyksestä, vauvanhoidosta yms. Keskiviikkona on sitten vielä se isäksi ja äidiksi kasvamisen luento ja siinä ne sitten olisivatkin.:) Äideille oli kyllä syyskuun lopulla vielä joku oma juttu, jonne toki meen sitten yksin, jos vaan vielä pääsen liikkeelle.:confused:

Liikkeet erotan Tuplabogey useimmiten siitä, että tiedän vauvojen olevan eri puolilla. Ultrassa A-vauva on ollut aina vasemmalla puolella alempana ja B-vauva oikealla ylempänä. Toki kun siellä pyörivät tiuhaan tahtiin, niin aina ei voi olla varma kenen jalka tuntuu missäkin.:LOL: Mutta mitä isommiksi tulevat, niin sitä paremmin tunnen kyllä jo nyt vatsan päältä tunnustelemalla vauvojen vartalotkin.

Väsymys on ollut mieletön viime päivinä, vaikka uni onkin taas maittanut. Olin jo varma, että taas on hemoglobiini laskussa lisäraudasta huolimatta, mutta neuvolassa tänään HB "huimat" 130, joten ei ollut siitä johtuvaa. Eli nyt se loppuajan väsymys on tainnut sitten virallisesti alkaa. Neuvolan th sanoikin, että ei tuo ihme, kun tässähän ollaan jo niin kuin yhtä odottavat ois yliajalla.:sleep:
Noh, onneksi kotona alkaa olla remontit, kaappien siivoukset ja vauvojen tavarat nyt hyvällä mallilla, niin saa touhuta omassa tahdissa ja keskittyä tarvittaessa vain lepäämään tän loppuajan. Vauvojen vaatteet olis enää pesemättä. Odotan vaan kuumeisesti, että mun tilaama kuivaava pesukone saapuu vihdoinkin nyt torstaina, niin saan sitten innolla pestä pikkunuttuja uudella hienolla ja ihan puhtaalla koneella. Pienet on kotiäidin ilot.:X3::ROFLMAO:

Sykkeistä vaan sen verran, kun mäkin oon kuullut tuon vanhan kansan uskomuksen, että meidän vauvoilla ne on olleet (rv16) 150/145, (rv23) 138/140, (rv28) 135/145 ja tänään (viikko31) 145/150. Ja tyttöjä siis pitäisi olla. Ihan alussahan (vko8-9) ne oli niitä hurjia jopa 178 sykkeitä, mutta se kai kuuluu asiaan silloin alussa.:)

Tämän päivän neuvolassa "selvisi" (kyllä se aika selvää on muutenkin:ROFLMAO::D) myös, että vatsan mitta oli hurja (verrattuna yksösraskauden käyriin), mutta painonnousu oli luojan kiitos vähän hidastunut.(y)Mullahan nousi tuo paino keskimäärin 900g viikossa suurinpiirtein tuossa vko 16-28 välillä.:eek: Olin siitä välillä aika kauhuissani, mutta lopulta sitten vain luovutin ja ajattelin, että nousee minkä nousee, pakko hyväksyä. Mutta nyt siis viime kerrasta noussut maltillisemmin "vain" 400g/vko. Olisin kyllä enemmän kuin tyytyväinen jos alkais nyt pysyvästi hidastua, vaikka vauvoille tuleekin tässä kohden nopeasti lisää painoa. Jaksais ehkä mammakin lyllertää sitten loppuun asti.:p

No niin, nyt onkin alettava toimia, sillä valmennus alkaa vajaan tunnin päästä! Mutta palataan taas!:love:

Ilona & tytöt 30+5
 
Ilona, vuosi meni ensin luomusti yrittäessä ja sitten toinen vuosi ja pari kuukautta päälle hoidoissa. Tuntuu kyllä, että yhtä odottamista tämä koko touhu. Ensin odotin että tulin raskaaksi ja nyt sitten odotan koko ajan milloin minkäkin viikon päättymistä ja ultraa tai neuvolaa tai mitä milloinkin.
Tällä hetkellä kaikkein kuumimmin odotan kutsua Naikkarille nt-ultraan. Perjantaina viikkoja 12+0 ja vieläkään ei ole tullut kutsua:( alan jo huolestua, ovatko unohtaneet mut vallan. Kai pitäis vaan jaksaa olla kärsivällinen ja odottaa, mutta hermo menee. Soitan sinne kyllä perjantaina ja kysyn. Millä viikolla teille on tullut kutsu? Vai asutteko kaupungissa missä voi itse soittaa ja varata ajan? Se olis kyllä kivempi kun tämä odottaminen.

Mulla on ollu tässä viime päivinä ihan uusia oireita, mm. närästys, huimaus ja tämän päivän kruunasi järkyttävät sydämen tykytykset. Kaikessa rauhassa meikkasin aamulla kunnes huomasin, että sydän hakkaa ihan hulluna. Onko kenelläkään muulla ollut tällästä? kaiketi ihan normaalia tämäkin…
 
Tuplabogey minustakin tuntuu, että saa kaksosraskaudesta heti erilaisen innon lähteä perhevalmennukseen. Jännä homma Ilona, että teillä on noi valmennuskerrat noin pitkin väliajoin ripoteltu. Meillä ajoittuu tuo Monikkoperheet ry:n järjestämä valmennus aika hyvin marraskuulle siten, että joka viikolle oli yksi tapaaminen. Eli päästään kyllä osallistumaan, jos kaikki menee siihen saakka mukavasti, mutta toisaalta tulee aika myöhään, kun varmaan siellä paljon tulee sellaista tietoa, mitä olisi mielellään kuullut jo aiemmin kuin vasta rv 30 paikkeilla. Ja toisaalta noista Ilonan puheista päätellen olo voi olla jo tuohon mennessä aika tukala :D

Liikkeistä alan olla jo aika varma, että tunnen ne. Olen jopa päivällä töissä kesken puhumisen säpsähdellyt siihen, että mahassa ikään kuin poksahtelee kuplia, tuntuu elohiiriä tms. pieniä tuuppasuja. Voihan noi olla jotain ilmavaivoja, mutta en kyllä siihen itse usko, että ilmaa olisivat :p Innolla odotan, että voisi tuntea jo vartaloa ja raajoja, mutta toisaalta ehtii niitä tuntemuksia varmasti olla ihan kiusaksi saakka myöhemminkin :LOL:

Hurjaa ollut Ilona tuo sinun painonnousu rv 16 alkaen. Sillä viikollahan tässä ollaan, joten saa nähdä miten alkaa puntarin lukemat kasvaa! :)

Bessonnitsa soita ihmeessä sinne sairaalaan, jos ei aikaa ole tuohon mennessä ilmoitettu. Mulla oli just rv 12 se ultra, mutta onhan niitä ihmisillä myöhemminkin. Meillä tuli kutsu aika pian ekan neuvolakäynnin jälkeen (rv 8) kotiin postissa, ehkä rv 10 pintaan (?). Ja verikokeisiin piti mennä jo ennen sitä ultraa, jos halusi niskaturvotusmittaukset. Eli meillä ei tarvinnut soitella itse vaan neuvolasta tuli täällä hyvin ohjeet ja tiedottivat sairaalaa, että kutsuvat. Voihan se olla, että teilläpäin nyt on ollut vaan ruuhkaa, mutta pitäähän sunkin tietää hyvissä ajoin milloin pitää mennä sinne.

Ja varmaan on bessonnitsa noi oireet ihan raskaudesta johtuvaa, mulla tuli noilla viikoilla myös selvää heikkenemistä ihan yleiskunnossa enkä jaksanut jumpassa enää hyppiä tai tehdä muuta sykettä nostattavaa, samoin portaiden nousu oli välillä tuskaa, kun hengästyi heti. Noihin liittyi myös huimausta. Joudun myös puhumaan töissä paljon, ja mietin mitähän väki ajattelee, kun olin jo istualtani puhuessa joskus ihan hengästynyt :oops: kyllähän sydän joutuu eri tavalla pumppaamaan, kun kolmen verenkierto riippuu siitä :) Tuotahan voit varmuudeksi kysyä ultrassa sitten, multa ainakin kyselivät heti ekana oireista ja antoivat ohjeita.
 
Viimeksi muokattu:
Bessonitsa, soita ihmeessä sairaalaan ja kysy missä kutsu viipyy. Meillä tosin oli se systeemi, että itse varailtiin ajat ultraan ja verikokeeseen, mutta hyvät ohjeet sai neuvolasta (ja meille tämä kaksosraskaus siis selvisikin vasta tuolla ultrassa). Mulla tehtiin se ultra menkkojen mukaan laskettuna 12+3 ja sitten ultrassa nuo viikot sitten muutuivatkin niin, että se oli 11+6. Mulla ei sitä verikoetta sitten hyödynnettykään millään tavalla, koska siellä nt-ultrassa sanoivat, että kun on kaksosraskaus niin ne tulokset ovat useimmiten tosi paljon virheellisiä. Siis ymmärsin, että saattaa antaa suuremman todennäköisyyden, että olisi jotain kromosomipoikkeavuutta tai muuta. Eli meillä mitattiin vaan niskaturvotus. Olen myös jostain lukenut (en nyt voi sanoa kuinka varmaa tieto on), että jonkun tietyn viikon jälkeen tuota niskaturvotusta ei voida enää mitata luotettavasti...

Liikkeitä LUULEN minäkin nyt jo tunnistaneeni! :ROFLMAO: Iltaisin kun meen makuulle niin pientä elohiirimäistä on tuntunut kummallakin puolella vatsaa. Ei samaan aikaan, mutta siitä ajattelin, että ei ehkä ole ilmavaivoja tai muuta, koska ovat tuntuneet niin eri puolilta vatsaa :)

Mulla on ens viikolla neuvola, saas nähdä mitä puntari sillon sit näyttää. Väkisinkin on kyllä nyt ollut pakko jo tulla painoa lisää, koska tää vatsa kasvaa ihan silmissä (tai siltä must ainakin tuntuu :p).

Oireista olen ymmärtänyt, että nuo sydämentykytyksetkin olis ihan normaaleja. Mullakin muutaman kerran tullut yöllä ja hiukan oon säikähtänytkin, mutta ne on menneet parissa sekunnissa ohi. Närästystä on ollut mullakin, mutta ilmeisesti aika lievää. Mua ei siis koskaan ennen ole närästänyt niin en oikein tiedä miltä se tuntuu, mutta kun neuvolaan kuvailin tuntemuksia niin sielllä sanottiin, että kuulostaa lievältä närästykseltä.
 
Heippa. Saako ilmoittautua mukaan? Meillä on laskettu aika maaliskuun lopussa ja nyt siis rv 10+2. Alkuraskausultrassa selvisi, että matkassa onkin kaksi yhden sijaan ja alkujärkytyksen jälkeen olen yrittänyt etsiä kaikkea mahdollista tietoa kaksosista. Ensi viikolla on nt-ultra rv 11+1 eli melko aikaisin (?).

Mulla on maha jo sen näköinen, että ihmiset varmasti epäilee minun olevan raskaana. Mielestäni samanmoinen kuin esikosta oli rv 17+. Mutta olen jotenkin kovasti nauttinut tästä jo näkyvästä mahasta, kun tämä tulee olemaan viimeinen raskaus ja saattaa päättyä ennen aikojaan, niin kivahan se on mahaa jo silitellä.

Mä olen jo kovasti kerennyt synnytystäkin pohtimaan ja haluaisin sektion. Olen synnyttänyt yhden alakautta ja yhden sektiolla ja nyt kahden synnytyksessä pelottaa B-vauvan vointi synnytyksessä, hätäsektioon joutuminen sekä vanhan sektioarven repeäminen. Alatiesynnytys mulla onnistui tosi hienosti, ainoastaan ponnistusvaihe kesti melko pitkään.

Mountain Buggy Dueteista täytyy sanoa, kun ne on meidänkin vaihtoehtolistalla, että jos ostaa ratasosan ja vaunukopat eri paikasta, niin kannattaa varmistaa, että ne sopivat keskenään yhteen. Luin joltain saksalaiselta vaunuja kaupittelevalta sivulta, että vuoden 2015 rattaisiin käy vain saman vuoden vaunukopat. Korjatkaa, jos olen väärässä.
 
Tervetuloa mukaan 1820, ilman muuta sopii liittyä joukkoon (y) olet vissiin eka täällä, jolla on aiempia synnytyksiä takana! On siis varmasti yhtäläinen ylläri tuo kaksosraskaus, tuli se minkälaiseen tilanteeseen tahansa. Oliko teillä ollut toiveena saada vielä enemmän kuin yksi lapsi lisää vai tuliko nyt yksi ekstrakyytiläinen? :LOL: Oletko huomannut erilaisia raskausoireita verrattuna aiempiin? Onko teille tulossa identtiset vai epäidenttiset vai tiedätkö vielä?

Mäkin olen vähän pyöritellyt mielessä jo tuota synnytystä, mutta kieltänyt itseäni miettimästä liikaa. Siinä mielessä on kiva että on ensikertalainen, niin ei osaa edes pelätä mitään sen kummemmin ;) Olen kyllä miettinyt tuoda esiin synnytyssairaalassa arvioitaessa, että ilman muuta se lapsille turvallisin vaihtoehto eikä tarvitse miettiä kohdun sektioarpia tms. sillä voi olla, että meillä on näiden kahden jälkeen jo lapsiluku täynnä. Mulla ei myöskään ole mitään erityistä hinkua mihinkään luomu alatiesynnytyksiin:rolleyes:

Vaunuissa minä alan päätyä niihin Emmaljungan viikinkeihin, mutta aion vielä tutkailla nuo Bumbleridet ainakin. Tiedoksi, että Emmaljungalla on tänä vuonna tullut viikinki tuplat, joiden leveys on vaan se noin 74 senttiä eli kai aika sama kuin Bumblerideissä. Ajattelin, että meille ne Mountainit voi olla jo turhaan niin kapeat, kun ovista kyllä meillä menee nuo hieman leveämmätkin. En tiedä sitten, onko tuolla leveydellä käytännössä merkitystä vaunujen tilavuuden kannalta eli sen kannalta, miten pitkään lapset sinne mahtuu. Haluaisin kuitenkin yrittää hankkia sellaiset rattaat, joihin mahtuu lapset sen aikaa kun rattaita ylipäänsä tarvii.

Painosta vielä pakko sanoa,että tää heittelee nyt ihan mahdottomasti. Välillä on puntarissa lisää se 3 kg mutta välillä näyttää sama puntari lisäykseksi vaan 1,5 kiloa entiseen...no onhan se selvää, että paino vaihtelee ihan vuorokauden ajan mukaan, mutta ihmettelen vaan mistä ne vauvat on saaneet kaiken energian jos maha on tän kokoinen ja paino vaan ei nouse :confused: Pitäsköhän alkaa tankkaamaan :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Yammi :) Yhtä iltatähteä me lähdettiin vielä havittelemaan, mutta lapsiluvun piti olla sitten siinä. Mies sanoi alunperin lapsiluvuksi kaksi ja minä neljä, joten päädyttiin kompromissiin eli kolmeen :whistle: Mistäpä sitä olisi voinut aavistaa, että elämä näin yllättää? Onhan se toisaalta kiva, että nyt on pienimmillä seuraa toisistaan, mutta auton vaihto tuottaa suuria hankaluuksia. Kunnon tila-autoja ei vain ole olemassa, ellei sitten vaihda johonkin tilataksi-malliseen.

Minulla on raskaudet olleet kovin helppoja, tässä kaksosraskaudessa on muutaman kerran ollut sellainen olo, ettei pysty syömään jotakin ruokaa, että saattaisi jopa tulla huono olo. Mutta muuten aika oireeton, niin kuin aiemmatkin. Meillä on di-di raskaus eli kaikki omaa, mut jostain käsitin ett näistäkin 30% on identtisiä eli me ei sitten saada selville identtisyyttä kuin vasta vauvojen synnyttyä. Tai jos ovat eri sukupuolta. Vähän toivoisin, että olisivat eri sukupuolta, niin olisi vieraampienkin helpompi kohdella heitä yksilöinä. Toisaalta jos olisivat samaa sukupuolta, voisivat leikit osua paremmin yhteen. Etunsa siis molemmissa.

Mulla on paino noussut jo nyt kolme kiloa, mä yritän tarkkailla syömisiäni, mut tuntuu ett on koko ajan hirveä nälkä. Mä muuten mietin kanssa noista Mountain kärryistä, ett meneekö siihen vielä kaksi-vuotiaskin lapsi, kun näyttää niin kovin pieniltä?
 
1820 sinähän sait kätevästi tahtosi läpi sitten tuon lapsiluvun suhteen :giggle: Mutta totta varmasti tuo autoasia. Mä olen myös miettinyt, että kolme lasta olisi sellainen kiva lukumäärä, joka mahtuu vielä auton takapenkille. Saa vaan nähdä, tuleeko vielä innostusta toivoa lisää lapsia, jos nämä kaksi saadaan syliin saakka. Siinä kun on tuo riski (tai mahdollisuus) toisiin kaksosiin :D

Mietin muuten myös tuota identtisyysasiaa, sillä luin nyt minäkin jostain, että saattavat ollakin identtiset, vaikka omat istukat jne. Kaikille olen jo puhunut, että epäidenttiset meille olis tulossa :LOL:Ultrassa nimittäin oli kätilö sitä mieltä, että erilliset istukat tarkoittaa erimunaisia vauvoja, ja näin sanotaan yleisimmin aika monissa kirjoituksissakin....(n) Tuo mahdollisuus 30% identtisiin kaksosiin istukoista huolimatta on kyllä aika iso, että luulis siitä enemmän puhuttavan! Pitänee kysyä tästä sitten rakenneultrassa lääkäriltä! Tuplabogey, olitko sinä kuullut tällaisesta identtisyysmahdolisuudesta?

Bessonnitsa, joko se ultra-aika selvisi?
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

1820 tervetuloa mukaan :)!

Yammi, otin itseäni viime viikolla niskasta kiinni ja soitin sitten Naikkarille, eikä siellä mitään lähetettä ollut :( En tiedä mihin on sitten jäänyt vai onko neuvolantädillä jäänyt se lähettämättä, mutta sanoivat että hyvä kun soitin ja järkkäsivät sitten ajan mulle tälle viikolle. Keskiviikkona oltiin siis ultrassa ja siellä oli mussukoilla kaikki oikein hyvin!! :) Olivat kasvaneet kuten pitääkin ja ei ollut niskaturvotusta nimeksikään. Aivan mahtava fiilis ollut kyllä ton ultran jälkeen ja kun saatiin niin hyviä kuviakin. Kattelen niitä ihan onnessani joka päivä :LOL:

Kerroin myös pomolle töissä tällä viikolla, helpotti huomattavasti senkin puolesta! Muutamalle työkaverille olen töissä kertonut ja ehkä vielä parille tyypille sanon, mutta muut sitten voi huomata vatsan koosta. Sen verran on kyllä muutosta tapahtunutkin, että tuskin enää kauaa pysyy piilossa ;)

Painosta, itselle on nyt tullut 2,5-3 kg…en tiedä että onko se paljon kun viikkoja nyt 13+0 mutta kai se tässä sitten jossain vaiheessa tasaantuu ja hidastuu, toivottavasti :ROFLMAO:
 
Hieno homma bessonnitsa! Onneksi soitit (y) Kyllähän se on selvää, että niitä lähetteitä voi välillä eksyä matkalle. Ja ihanaa, että ei riskiluvut paukkuneet! Saitko muuten kuvia, missä näkyy molemmat vauvat? Meillä olivat sellaisissa asennoissa, että vaan päät saatiin samaan kuvaan näkymään. Mutta ehkä rakenneultrassa sitten :love:

Minulla tuli myös noille viikoille mennessä se pari kiloa, itse asiassa nopeastikin. Varmaan ihan turvottikin.

Täällä menossa 18+2. Nyt on alkanut paino nousemaan ja maha siinä määrin näkymään, että naapurin setä tuli rappukäytävässä tokaisemaan jotain perheenlisäyksestä :D Hetken ehdin taas miettiä, et keneltä toi on voinut sen kuulla?? ...ja sit välähti, että toi vyötärön seutu varmaan jo ilmoittaa asiasta ihan itsekseen :whistle: Huomaa myös olon muuttuneen jo tukalammaksi ja luulen, että mulla saattaa jo tuntua harjoitussupistuksia, jos yhtään rehkii. Täytyy alkaa rauhoitella tahtia!

Ilona, muistatko, milloin sulla olisi alkanut supisteluja tuntua ja osaatko kuvailla, miltä ne tuntui? Onko muilla vielä tuntunut tällaisia kramppituntemuksia vatsassa, voisiko nämä olla jotain muuta kuin harjoitussupisteluja? Välillä on mulla tehnyt ihan kipeääkin, joten aion kyllä kysellä tästä sitten viimeistään ultrassa parin viikon päästä.
 
Hei! täällä on yksi, joka on eilen saannut tietää odottavansa kahta lasta. Eilen oli siis np-ultra ja viikkoja on 11+4. Olin miehelle vihjaillut et useampi siellä masussa taitaa olla, mutta ylläri se silti oli kun kaksi päätä näin ultrassa :D Maha on kuitenkin kasvannut niin paljon että viikolla yhdeksän tuli ekat utelut ja onnittelut. Hieman siis ennakkomerkkejä on ollut.

Meillä on ennastaan tyttö, 06/2014. Ja suuresti jännittää miten taaperon ja kahden vastasyntyneen kanssa arki sujuu.

Noita teidän viestäjä lukiessa tuntuu etten tiedä oikein mitään kaksosuudesta, kun kaikki nuo identtisyys ja erimunasuudet menee ohi. Mutta ehkä oon vielä niin shokissa ja tieto tulee sitten myöhemmin :> sen verran kuitenkin kätilön puheesta sain aivoihin että molemmat on omissa pusseissaan ja molemmilla omat istukat. Erimunaiset siis?

Onko teillä tietoa onko fb:ssä vastaavaa ryhmää? sitä kun käyttää enemmän muutenkin.
 
Moi kaikille,

täälläkin ilmoittautuu mukaan yksi kaksosten odottaja :)

Tässä vähän taustaa itsestäni:
Olen asunut Itävallassa nyt 1v ja 8kk. Muutimme tänne Suomesta tammikuussa 2014 ex-mieheni kanssa hänen töiden perässään. Viime helmikuun puolessavälissä jätin suomalaisen mieheni. Olin ollut onneton siinä suhteessa jo pitkän aikaa.

Olin aikaisemmin täysin varma etten halua saada lapsia..kunnes kaikki muuttui ;)

Pari viikkoa eron jälkeen tapasin Itävaltalaisen Martinin, rakastuttiin ensitapaamisella ja siitä lähtien ei olla juurikaan oltu erossa. Muutin hänen luokseen viikko tapaamisemme jälkeen. Molemmilla oli tunne että olemme löytäneet sen puuttuvan puoliskon, että me ollaan trakoitettu toisillemme ja että meidän piti löytää toisemme. Nyt ollaan siis oltu yhdessä kohta 7kk ja nyt olen jo 19+3 raskaana ;) LA on 7.2.

Kaikki on tapahtunut tosi nopeasti mutta kaikki tuntuu silti tosi luontevalta. Lapsien hankkimisesta alettiin puhua jo tosi alussa, kun meille kävi vahinko n. 2 vkoa tapaamisemme jälkeen... kysyin tällöin mieheltä, haluaisiko hän että teen asialle jotain, ts. että ottaisin jälkiehkäisypillerin. Hän ei halunnut tätä, joten annoimme asian olla ja tapahtua mitä on tapahtuakseen. Sillä kertaa ei vielä tärpännyt, mutta aika nopeasti tämän jälkeen jätimme ehkäisyn pois kokonaan. pe 5.6 tein positiivisen raskaustestin ja ma 8.6 sain asiaan vahvistuksen lääkärissä. Sillä kertaa ultrassa näkyi vain pieni nuppineulanpään kokoinen nyppylä ja yllätys olikin suuri, kun seuraavan kerran 18.6 ultrassa näkyikin kaksi palleroa ;)

Molemmat olimme kuitenkin alkuihmettelyn jälkeen tosi iloisia asiasta!

Mulla pahoinvointi kesti yhteensä kolmisen viikkoa, nyt sitä ei ole enää ollut aikoihin. Väsymys kyllä vaivaa tällä hetkellä todella paljon ja olen huomannut, etten pysty kävelemään yhtä reippaasti kuin ennen tai alkaa tuntua alavatsassa lievänä kipuna.

En tiedä kuinka helposti Suomessa pääsee ennenaikaiselle äitiyslomalle mutta yllätyin kuinka aikaisen se on täällä mahdollista. Tosin luulen että kaksosraskauden ollessa kyseessä se annetaan helpommin riskien vuoksi. Mun lääkäri kirjoitti mut mammalomalle jo 18 RV lähtien, mulla oli selkä- ja hartiakipuja töissä jo jonkin verran ja mun työ oli toimistossa istumista 8-9h päivässä ja se alkoi tuntua aika pahalta. Joten nyt saan rauhassa kasvatella massua kotona ja vedellä päikkäreitä kun siltä tuntuu :)

Olen kovasti odotellut että tuntisin vauvojen liikkeitä, mutta mitään selkeätä en ole vielä tuntenut. Ensi viikolla mennään taas ultraan ja pääsemme näkemään lapsukaiset <3
 
Aissu ja Zwillinge tervetuloa mukaan! Kivaa kun meitä on täällä jo monta :)

Yammi, me saatiin kyllä tosi onnistuneita kuvia. Varsinkin niissä missä ovat erikseen niin tosi hyvät ja se kimppakuvakin on ihan onnistunut, toinen on siinä ihan vauvan näköinen ja toinen..noh, vähän ufompi ulkomuoto:LOL: Muutenkin kävi kätilön suhteen hyvä tuuri, hän oli itsekin kaksonen ja sanoi että on aina innoissaan kun pääsee kaksosia tutkailemaan. Ehkä se sitten jaksoi noihin kuviinkin jotenkin panostaa tai ainakin tuli sellanen tunne(y)

Aissu, mä oon kanssa miettinyt että onkohan mitään fb-ryhmää 2015-2016 monikko-odottajille, mutta en ole vielä löytänyt. Jos joku tietää moisesta niin vinkatkaa! Monikkomeininkiä niminen ryhmä on olemassa ja siihen ajattelin liittyä. Samoin liityin juuri Monikkoperheet ry:n jäseneksi. Oon aatellut että kaikki tieto ja tuki mitä vaan suinkaan saan kerättyä jostain ni on tervetullutta. Varsinkin kun ei ole lapsia ennestään niin kaikki on uutta ja ihmeellistä.

Zwillinge, tosi kiva kun pääsit jo noin aikaisin sairaslomalle. Varsinkin tietysti kun oli vaivojakin, mutta muutenkin, että voi tosiaan lepäillä ja näin. Suomessa ymmärtääkseni viikolla 28 viimeistään laitellaan saikulle.
 
Moi! Liittyisin kans mukaan.

Varhaisultrassa suurena yllätyksenä näkyi kaksi möykkyä sykkeineen. Ei sitä oikein meinannu tajuta siinä vaiheessa, mutta pikkuhiljaa ajatukseen on alkanu tottua :) Viime viikolla kävin np-ultrassa ja nyt asia tuntuu entistä todellisemmalta, kaverit kun oli jo ihan vauvan näkösiä ja liikkuivat kovasti :love: Niskaturvotusta ei ollut juuri nimeksikään, eivätkä ruvenneet edes laskemaan todennäköisyyksiä kun ikääkin mulla on vasta 25 niin oli kuulema itsestään selvää että seula ei hälytä. Muutenkin kaikki oli hyvin, kavereilla on omat pussit ja istukat ja kaikki.

Hieman kyllä mietityttää, että kuinhan sitä sitten vauvojen kanssa pärjää. Varsinkin kun kyseessä on ensimmäinen ... ja toinen lapsi :D No aika näyttä sitten. Töistä varmaan myös joutuu jäämään tavallista aiemmin pois. Ultratäti sanoi että vk 28 laittavat yleensä saikulle, mutta saa nähdä pystyykö sitä niinkään pitkään olemaan, kun työ sisältää paljon nostelua ja seisomista.

Tähän asti oon koittanu olla ostamatta vielä mitään, jos käy kalpaten. Np-ultran jälkeen uskaltauduin kuitenkin ostamaan jo molemmille omat pörröhaalarit :p Maaliskuun lopulla on siis laskettu aika. Ja kun on vielä todennäköstä, että syntyvät aiemmin niin oonpahan varautunu jo pukemaan kaverit lämpimästi :barefoot::love:


Mymmeli_myy & salamatkustajat vk 12+5
 
Tervetuloa Aissu, Mymmeli_myy ja Zwillinge! Tännehän alkaa muodostua jo hyvänkokoinen porukka. Kyllähän tästä vaikka Facebook-ryhmäkin saadaan, jos vaan joku haluaa sellaisen perustaa! Itsekin juuri selailin Face-kirppareita ja samalla tuli silmäiltyä monikkoryhmiäkin, mutta ei osunut silmiin ainakaan mitään odottajille suunnattua.

Aissu tuosta erimunaisuudesta olikin juuri puhetta, että eri istukat ja pussukat ei välttämättä tarkoittaisi erimunaisuutta. Meillä on myös omat istukat ja kaikki, silloin alkuraskauden ultrassa sanoi kätilö erimunaisiksi. Luin jostakin kuitenkin tuosta, että identtisilläkin voi olla eri istukat. Noh, meillä rakenneultra ens viikolla ja sitten sitä tietää enemmän, vois samalla kysyä lääkäriltä tuostakin asiasta etenkin jos ovat samaa sukupuolta. :)

Tuplabogey joko teillä on pian rakenneultra?

Zwillinge käsittääkseni saa Suomessa aika helpolla kaksosraskaudessa sairaslomaa, jos vaan pyytää. Mulle sanottiin, että saa kyllä olla loppuukin saakka töissä jos menee kaikki hyvin eli ei määrätä ketään vielä vko 28 automaattisesti, jos ei ole tarvis ja halua. Eli vaihtelee kai kunnittain.

Täällä minä menen nyt myös viikolla 19+ ja täytyy sanoa, että en usko voivani olla töissä ainakaan marraskuuta pidemmälle tätä tahtia, silloin tulee se 28 viikkoa täyteen. Maha on kasvanut jo todella paljon ja väsymys on alkanut taas, samoin tuntuu jo kävely viimeistään kotimatkalla raskaalta. Ja vatsaa kiristelee, jos tahtia on liikaa.Mulla on stressaava työ, vaikka onkin istumahommaa, joten stressi voi toki vaikuttaa tähän. Nyt vähän rankempi viikko ja saa nähdä helpottaako ens viikolla. En kyllä kovin aikaisin haluakaan jäädä saikulle, tulisin hulluksi vaan lomaillessa kuukausitolkulla :geek:

Joko teillä Zwillinge oli tämän viikon ultra ja oliko teillä omat istukat molemmilla? Selvisikö sukupuolet?

Mymmeli_myy, tuliko seuraava ultra-aika vasta rakenneultran aikaan vai onko aiemmin?

Minä vähän ihmettelin, että ei ole sen enempää seurantaa vielä tässä alkavaiheessa. Tähän mennessä kaksi neuvolaa ja alkuraskauden ultra. Mutta toivotaan, että pienet on vieläkin kunnossa ens viikolla rakenneultrassa ja siitä sitä seurantaa varmaan tiivistetään loppua kohti :)
 
Moi!

Täällä olisi uusi kaksosten odottaja mukaan ryhmään. Eilen kävin neuvolassa ultrassa selvittelemässä kuinka pitkällä raskaus on (tai montako masussa on) kun maha on "hieman" isompi kun aiemmissa raskauksissa. Mulla oli vahva aavistus että ainakin kaksi olisi tulossa... Ja kaksihan siellä oli.

Mulla on kolme muksua 7v, 5,5v ja 4v. Keväällä tultiin siihen tulokseen että yksi olisi vielä kiva saada (mulla tosin haaveena 2 lisää...) Laskettu aika menee toukokuun alkuun. Aiemmissa raskauksissa mun maha on ollu tosi pieni enkä oo tarvinnut suunnilleen ikinä äitiysvaatteita. Nyt epäilykset tosiaan heräsi kun musta alkoi näkyä jo viikolla 4+ että olen raskaana. Muutenkin tää alku on ollu ihan erilainen ja helpompi kun aiemmat. Mulle ei siis tullut mitenkään yllätyksenä kaksosraskaus. Mies tosin nikottelee vielä hetken kun ei ollut ottanut mun höpinöitä todesta.

Terkuin Ansku rv 8+1
 
En tiedä olisiko tämä tarpeellista, mutta haluan nyt silti ilmoittaa (ja jakaa kokemukseni), etten enää jatkossa tule osallistumaan monikko-odottajien keskusteluihin. Tässä nyt kävi se, mitä varmaan kaikki odottavat äidit pelkäävät eli sain täysin ilman mitään ennakkovaroitusta keskenmenon viikolla 17+2 :cry: Emme ehtineet käydä rakenneultrassakaan, mutta "synnytettyäni" vauvat selvisi, että kaksi poikaa siellä oli, jotka nyt ovat enkeleinä jossain. Ainakaan vielä ei löydetty mitään syystä joko minusta tai vauvoista, mikä tämän keskenmenon olisi voinut aiheuttaa. Minulta puhkesi siis kummastakin pussista sikiökalvot ja kaikki lapsivedet tulivat ulos. Mulla oli ollut hiukan alavatsakipujaa ennen lapsiveden menoa, mutta ei mielestäni mitään poikkeavan kovaa, ei vuotoja tai muutakaan mikä olisi voinut varoittaa tulevasta. Vielä edellisenä iltana muistan sanoneeni miehelleni, että tunsin kuinka vauvat liikkuvat masussa:cry: Kun päästiin sairaalaan ja lääkäri ultralla tutki kohdun niin kummatkin vauvat olivat vielä siinäkin vaiheessa elossa, sydämet löivät, mutta A-vauva oli jo abortoitumassa eikä B-vauvallekaan annettu toivoa selviämisestä, koska pussissa ei enää ollut lainkaan lapsivettä.

Tästä huolimatta, toivon teille kaikille odottajille parempaa onnea odotukseen, erityisesti Yammille, jonka kanssa meillä olisi ollut sama laskettu aika.

Vaikka me emme poikia koskaan elävinä tähän maailmaan saaneetkaan, niin koen silti olevani kahden kaksospojan äiti.
 
Moikka,

korjataan nyt vähän termejä vaikkei sillä nyt niin suurta merkitystä olekaan. En ole siis saikulla vaan ennenaikaisella äitiyslomalla :) Vasta jäädessäni töistä kotiin tajusin kuinka kamalan väsynyt olen, tösiiä vaan yritin taistella väsymystä vastaan ja jaksaa jotenkin. Työ oli lisäksi aika stressaavaa, sen takia olikin tosi helpotus päästä pois jo näin aikaisessa vaiheessa. Yammi, mulla ei ole tuottanut mitään ongelmia olla kotona jo näin aikaisessa vaiheessa ;) Tosin luulen, että suurimmaksi osaksi syynä on se, että en ole ollut täällä missään unelmatyössäni, enkä viihtynyt siellä erityisen hyvin. Tilanne olisi varmasti eri, jos tekisin oman alani työtä, jota tein aikaisemmin Suomessa ja josta tykkäsin ihan älyttömästi.

Tiistaina käytiin tosiaan taas ultrassa, molemmilla on omat istukat. Tyypit on kuulemma tällä hetkellä hyvässä asennossa luonnollista synnytystä varten, mutta voihan tuo vielä muuttua. Mutta 1. sikiö on jo pää alaspäin, mikä on hyvä merkki. Toinen on kuulemma ylempänä ja poikittain.. musta se kuulosti hassulta mutta ei se ilmeisesti mitenkään epänormaalia ole. Edellisestä ultrasta tiedettiin jo, että ainakin yksi poika on tulossa ja nyt näyttäisi siltä, että saadaan tyttökin!!!

Onko teillä jo muuten paino noussut kuinka? Mä aloin vähän huolestua kun mulla on noussut vain noin puoli kiloa. Lääkäri ei ollut vielä asiasta huolissaan, mulla oli vähän ylimääräistä ennen raskautta, joten hän meinasi, että varmaan polttelen tässä nyt vararavintoa, haha. Sikiöt kasvaa kuitenkin lääkärin mukaan ihan normaalisti. Paino oli nyt RV 20+2 molemmilla yli 300g. Molemmat kasvaa suunnilleen samaa tahtia.

Mulle tuli uusi oire, joka on kestänyt nyt noin viikon verran..nimittäin sormien puutuminen nukkuessa. Tätä on nyt ollut joka aamu enemmän tai vähemmän siitä lähtien kun se alkoi. Välillä polttelee tosi kovasti. Se menee pikkuhiljaa ohi siinä heräämisen jälkeen mutta tuntuu tosi inhottavalta. Kysyin lääkäriltä tästä ja hän sanoi, että yleensä tuollaisia oireita tulee vasta myöhemmässä vaiheessa raskautta, mutta sanoi, että ei tuohon oikein mikään autakaan. Sen verran googlasin asiasta, että rannetuet saattaisi auttaa asiaa. Lisäsin tyynyjä pään alle parina viime yönä, jotta paino ei olisi niin paljon käsivarsien päällä nukkuessa ja musta tuntuu että siitä oli vähän apua. Onko muilla ollut vastaavaa vaivaa?

Eilen olimme sairaalassa sellaisessa infotilaisuudessa, jossa sai esittää kysymyksiä lääkäriltä ja kätilöltä ja lopuksi käytiin tutustumassa synnytyssaliin. Kotiin otettiin sellainen esite, jossa kerrottiin selkäydinpuudutuksesta ja sitä lukiessa tuli pieni pelko tulevaa synnytystä kohtaan. Tai aloin enemmän miettimään kipuja jne.. Aiotaan osallistua synnytysvalmennuskurssille, josta varmaan saa sitten enemmän tietoa kivunlievityksestä ja ehkä se auttaa asennoitumaan enemmän tulevaa synnytystä kohtaan. Tosin ko. valmennukset ovat pelkästään saksan kielellä, joten jää aika paljon mieheni vastuulle tulkata mulle mitä siellä puhuttiin, koska mun saksankielentaito ei ole vielä sillä tasolla, että ymmärtäisin kaikkea.

No, kaipa tästä kaikesta jotenkin selviää :unsure:
 
Tuplabogey: Ota osaa suureen suruunne :'(

Yammi: Joo seuraava ultra on tosiaan rakenneultra, joka on vasta marraskuussa. Tuntuu että siihen on iäisyys! Välissä ehtii olemaan yks neuvolakäynti. Ei näin alkuun tosiaan kovin tiuhaan tuota seurantaa ole. Mutta loppuajasta on varmaan siitäkin edestä :D

Hiukan pelottaa kyllä kun mullakin on välillä ollu alavatsakipuja, semmosta jomotusta. En oo kuitenkaan neuvolasta kyselly kun oon arvellu että kuuluu asiaan kun kohtu kasvaa. Mitään vuotoja kun ei kuitenkaan oo ollu. Jostain syystä usein aamulla kun herää niin kohtu tuntuu normaalia kovempana pattina mahassa. Pitänee kysellä ens viikon neuvolassa onko normaaleja tuntemuksia.

Nyt pyörähti käyntiin viikko 14+0. En tiedä kuvittelinko, mut eilen kun makasin kylelläni niin ihan kun joku ois tuupannu mahasta sisältä päin. Ei oo ennen ilmavaivat tai mitkään muutkaan tuntunu tuolta :D Mut onkohan vielä liian aikasta tuntee oikeesti mitään liikkeitä.....
 
Me käytiin tänään neuvolassa ja mun paino oli pudonnut kilon, hups. Kohdun kasvu oli kuitenkin täysin normaalia ja sykkeet hyvät molemmilla vauveleilla. Joten pitäs varmaa tarkempi syömisen suhteen. Mikään lämmin ruoka ei oo maistunut. Tosin turvotuskin on laskennu kelien viiletessä.

Kiitti Yammi selityksestä noista erimunasuus jutuista. Mäkin alan pikku hiljaa sisäistää tietoa ja pääsemään shokin yli.

Mymmeli_myy: mulla on kanssa jomotuksia alavatsassa ja hirveesti liitoskipuja. En oo ollu huolissani kun esikoisen kanssa oli kans tosi paljon "menkkakipuja" ja yli meni viikon :LOL:Oon vaan aatellu et nyt kohtu venyy nopeemmin, joten kipujakin on enemmän.

Liikkeitä olin tuntevani eilen. Kaks tosi terävää, vaikkakin pientä potkua. Hetken mietin et mikäs toi oli, mut kyl ne tuli niin alhaalta et ei voinnu olla kun potkuja:love::X3:

Huomenna on Leppävaarassa monikkoperheiden kirppis. Aattelin käydä kattoos mitä se tulevaisuus voi olla :)

Aissu ja vauvelit 13+5
 
Tuplabogey olen niin kovin surullinen teidän puolesta! :cry:

Piti tulla nyt vaan nämä pahoittelut ilmoittamaan heti, kun luin tänne tulleet viestit. Tulen sitten muiden osalta kommentoimaan myöhemmin, nyt on nukkumaan mentävä...
 
Heräiltyäni tulin nyt lukemaan muidenkin viestit tarkemmin...vielä edelleen voimia tuplabogey jatkoa varten teidän perheelle!❤

Zwillinge tuo saksankielinen valmennus kuulostaa kyllä aikamoiselta! Olen itsekin saksaa pitkään opiskellut, mutta ei tuo synnytyssanasto ehkä olisi hallussa :) toisaalta sinä olet varmaan jo termeihin törmännyt siellä ja hyvä että miehesi tulee mukaan, joten eiköhän kaikki mene hienosti! Tsemppiä (y)

Olen itse ihan pyörällä päästäni noiden synnytysasioiden kanssa enkä ajatellut suunnitella liikaa etukäteen..olen päättänyt luottaa ammattilaisiin ja eihän sitä tosiaan tiedä, mitä tässä vielä raskauden aikana sattuu ja tapahtuu niin, että se vaikuttaa omiin synnytyssuunnitelmiin. Parempi siis olla suunnittelematta liian tarkasti vielä :)

Mymmeli_myy väittäisin, että ei ole liian aikaista tuntea liikkeitä! Minulla alkoi tuntemukset jo silloin rv 12-13 myös ja samanlaiseksi tunnen liikkeet vieläkin. Ja juuri kyljellään maatessa mulla ekana tuntui liikkeet, nyt jo ihan muutenkin ollessa.

Aissu meillä oli myös sukulaiset etsimässä meille löytöjä sieltä monikkokirppikseltä oon ostellut itsekin kirpparilta jo aika paljon vaatteita. Siinä uskossa siis mennään, että mikään ei mene pieleen vaan kannattaa jo hankkia(y)

Nyt olen vertaillut rintapumppuja, oletteko ajatelleet hankkia jo etukäteen?

Onkohan Ilona vielä yhtenä kappaleena, kun ei ole mitään kuulunut?:D
 
Nyt on meilläkin rakenneultra takana, eikä valitettavasti usko riittänyt takaamaan sitä, että kaikki menisi hyvin. Monta vaihetta voi olla edessä ja raskaus meillä edelleen jatkuu, mutta kohdussa yksi terve ja yksi hyvin huonosti voiva sikiö. Sikiöstä olemme siirtyneet puhumaan, jos se vaikka helpottaisi asian käsittelyä ajatella niin, ettei siellä vielä valmiita vauvoja ole tässä vaiheessa ollut. Jatkotutkimukset edessä ja jos jaksan, käyn varmaan ilmoittelemassa vielä kuulumisia. Toivoa ei kuitenkaan toisen osalta siis annettu ja yhden lapsen syntymää vielä toivomme.

Tsemppiä kaikille muille odottajille, toivon, että teidän raskaudet etenee hienosti ja vaikeuksistakin selvitään kun on pakko!
 
Moi! Minäkin tulisin mukaan! Joulukuun alussa on la. ja nyt siis 31 raskausviikko.

Minulla on ennestään 1 lapsi jo. Yksösraskauteen verrattuna tämä raskaus on ollut aivan kamala. Kaikki oireet aikalailla tuplana ja nyt on painoa tullut n. 20kg ja sen kyllä tuntee. Alusta saakka on ollut liikunta ja jopa kävely pois pelistä kun mahaan on alkanut sattumaan.

Liikkeet aloin tuntemaan yllättävän myöhään johtuen varmaan siitä että toisen istukka on edessä, enkä kyllä erota kumpi liikkuu milloinkin.

A vauva on perätilassa ja pistänyt miettimään sektiota, millonhan se tehdään nykyään?
 

Yhteistyössä