Monikkolasten synttäriongelmaa

  • Viestiketjun aloittaja Vähän harmaa
  • Ensimmäinen viesti
Vähän harmaa
Tyttäreni on kutsuttu kolmosten synttäreille. Nyt mietin, miten on tapana toimin noiden lahjojen kanssa. Ostetaanko jokaiselle oma lahja vai kaikille kolmelle yhteinen? Tyttäreni sanoo, että kaikki on ostamassa yhtä lahjaa. He leikkivät samoilla leluilla, joten periaatteessa jokaisen saama lahja on kaikkien kolmen leikeissä yhteisiä. Mutta jotenkin mietin sitä, että he ovat kuitenkin kolme eri lasta ja kolme lahjaa tuntuisi jollain lailla oikeammalta. Mutta mitä mieltä palstaraati on :)?
 
gfgbf
Minä veisin jokaiselle oman koska ovat yksilöitä. Jos päätyisin yhteiseen lahjaan niin ostaisin esim. jonkin lautapelin tms. Mielestäni yksi barbie tai yksi hyppynaru kolmelle on vähän ikävä...
 
-annukka
Meidän lapset ei koskaan ole käyneet monikkosunttäseillä, mutta sisarusten kyllä. Joskus ovat antaneet yhden isomman lahjan, mutta yleensä molemmille omat. Myös yleensä jos meiltä on kutsun saanut kaksi lasta, molemmat on vieneet omat pakettinsa.
 
halipupu harmaana
Mun poika on ollut kaksosten synttäreillä, mutta kutsu on ollut vain toisen lapsen synttäreille, joten on vienyt yhden lahjan eli kumpikin lapsi on kutsunut omat kaverinsa. Mun mielestä on ihan sama kummin tekee ja on kohtelista että sankarit sen valinnan hyväksyvät eivätkä ala toraamaan. Jos joku kolmosista on selkeästi lapsesi paras kaveri, niin lahja hänelle on ihan ok, tain jos leikkii kaikkien kanssa, niin sitten kaikille jotain pientä vaikka. Tai sitten yksi yhteinen lahja on myös ihan ok.
 
"elkku"
Riippuu lahajsta. Jos ostaa jonkun ponin tai barbin niin vähän ankelata tuntuu vain yksi antaa. Jos taas vaikka afrikan tähden tai kiblen niin ihan ymmärrettävästi osataa vain yhden lautapelin eikä kolmea.
 
Vähän harmaa
Nämä lapset on kaikki tytön kavereita, eivät samalla luokalla mutta samassa koulussa ja asuvat ihan naapurissa, joten leikkivät vapaa-ajalla yhdessä. Eivät kuitenkaan ole mitään maailman parhaita kavereita, nuo kolme kun usein lyöttäytyvät yhteen ja tyttöni jää siinä aika ulkopuoliseksi :( Eli välillä eivät tule ollenkaan toimeen ja välillä ovat kuin parhaat kaverukset. Ehkäpä mä kehitän jotkut pikkupaketit jokaiselle :)
 
"teetee"
Itse monikkolapsena tykkään siitä, että kaikki huomioidaan. Yhteinen peli/leffa tms. on ok, mutta yksin käytettävä lelu/kirja tms. on parempi hankkia kolmena kappaleena. Tärkeintä kuitenkin on huomioida lapset kolmena eri yksilönä, ei niputtaa samaan pakettiin.
 
yksilö
Kolme lahjaa! Itse olen kaksonen ja musta oli ihan törkeetä, jos joku antoi mulle ja siskolle yhden lahjan tai lähetti yhden kortin. Teki mieli lähettää takaisin puolikas kortti jossa lukee "kii". Se sama syntymäpäivä ei tee meistä samaa ihmistä.
 
"Vieras"
Me veimme kaksosille yhteiseksi lahjaksi lautapelin eikä kyllä käynyt mielessäkään että se olisi epäkohteliasta. Äiti harmitteli joku aika sitten kun leluja on niin valtavan paljon kun kaikkea pitää olla kaksi tai siitä yhdestä tulee kinaa. Ajattelin että peli voisi olla mukava ( pelaavat paljon ja mielellään päiväkodissa) ja sitä kun ei voi pelata yksin saan samalla huomioitua yhteisellä lahjalla myös äidin tavara-ahdistusta.
 
"Vieras"
Olen ihmetellyt jo pitkään tätä monikkosisarudten loukkaantumista yhteisistä tai samanlaisista lahjoista. Minulla oli kouluaikoina useammatkin kaksoset kavereina ja kaikki he valittivat jos joku sukulainen tai omat vanhemmat ostivat joko yhteisen tai samanlaiset joululahjat. Minulla on kaksi eri- ikäistä sisarusta ja kyllä me saimme paljonkin yhteisiä lahjoja, usein miten pelejä ja kirjoja, mutta myös leluja, esim. rattikelkan ja leikkikeittiön. Saimme myös monta kertaa samanlaisen lahjan, varsinkin askartelutarvikkeita tai esim. samanlaiset nuket. En ymmärrä mitä loukkaavaa noissa voisi olla.
 
yksilö
No kaksoslapsi on hyvin herkkä omasta identiteetistä. Tehdään "eroa" sisaruksesta, vaikka hän onkin kuin toinen puolisko itsestä. Myös muiden suhtautumista vahtaa tarkkaan ja lahjoista tehdään päätelmiä lahjan antajasta. Eiköhän yksönenkin pahastu jos vaikka teininä saa liian lapsellisen lahjan? Lapsi ei vielä osaa ajatella lahjan tärkeyttä ajatuksena! Nyt aikuisena toki ymmärrän, että mummi muisti miten tarkkoja olimme pieninä kaiken tasapuolisuudesta ja siksi lahjat olivat aina myöhemminkin samat. Viimeiset häneltä saadut lapaset ovat aarteeni. Mutta asiaan... kolmosille voisi ostaa vaikka kirjat, dvd:t, lahjakortit tms. mihin nyt ei uppoa hirveästi rahaa.
 
omat
Aatelepa itse, jos olisit syntymäpäivänä saanut synttärilahjan, ja se on myös sinun siskollesi/veljellesi. Ihan samanlailla monikot kokee, että heillä on siskoja tai veljiä. Eivät he pidä itseään kolmosina. Huoh...
 
Ei ymmärrä
Aatelepa itse, jos olisit syntymäpäivänä saanut synttärilahjan, ja se on myös sinun siskollesi/veljellesi. Ihan samanlailla monikot kokee, että heillä on siskoja tai veljiä. Eivät he pidä itseään kolmosina. Huoh...
Minä olen kyllä monta kertaa saanutkin kun kaksi vuotta nuoremmalla siskolla on syntymäpäivä kaksi päivää minua ennen. Mitä järkeä olisi ostaa esim. kaksi lautapeliä tai kaksi legopakettia, kun yhdessähän niillä leikitään kumminkin. Mieluummin yksi ja vaikka sitten hieman hinnakkaampi.
 
"Vieras"
Mulla ei käytännön kokemusta ole, mutta itse ostaisin varmaan jokaiselle omat. Tyyliin jotkut edulliset dvd.t samaa sarjaa, eri jaksot -> kaikki hyötyisivät :)
Tai, riippuu toki lasten iästä, niin jotain näitä "tee itse koruja"-yms. juttuja, niin että kaikille vähän erilaisia, mutta niitä voisi sitten yhdistää.

Jos olisi ihan pienistä kyse, ostaisin esim. jotkut pehmolelut/maskotit, kaikille omansa mutta samantyyliset.
 
"vieras"
Minusta kaikkein selkeintä olisi että jokainen lapsi kutsuisi omat vieraansa, jotka toisivat lahjan tälle joka heidät on kutsunut. Kaikki saisivat saman verran lahjoja ja vieraiden ei tarvitsisi miettiä monta lahjaa ostaa.
 
"tuplaäippä"
TOTTAKAI, jos on saanut kolmelta lapselta kutsun niin annnetaan myös kolme lahjaa!!! Miksi monikoille pitäisi antaa yhteinen lahja? Monikot ovat YKSILÖITÄ vaikka ovatkin samaan aikaan sisaruksensa kanssa olleet äidin masussa...
 
"vieras"
[QUOTE="tuplaäippä";28325608]TOTTAKAI, jos on saanut kolmelta lapselta kutsun niin annnetaan myös kolme lahjaa!!! Miksi monikoille pitäisi antaa yhteinen lahja? Monikot ovat YKSILÖITÄ vaikka ovatkin samaan aikaan sisaruksensa kanssa olleet äidin masussa...[/QUOTE]

Yhteinen lahja ei kelpaa mutta yhteiset synttärit kuitenkin kelpaavat. Tuossa se ongelma juuri onkin. Pidetään juhlat yhdessä että selvitään yhdellä vaivalla. Tarjoilut ja ohjelma samanlaista kuin yhdenkin juhlissa. Vierailta kuitenkin vaaditaan kahta tai kolmea lahjaa.

Vieraan kannalta juhla on siis samanlainen kuin yksösenkin juhlat on mutta häneltä vaaditaan kaksin- tai jopa kolminkertaista panostusta (lahjojen ostaminen) juhliin.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28325700]Yhteinen lahja ei kelpaa mutta yhteiset synttärit kuitenkin kelpaavat. Tuossa se ongelma juuri onkin. Pidetään juhlat yhdessä että selvitään yhdellä vaivalla. Tarjoilut ja ohjelma samanlaista kuin yhdenkin juhlissa. Vierailta kuitenkin vaaditaan kahta tai kolmea lahjaa.

Vieraan kannalta juhla on siis samanlainen kuin yksösenkin juhlat on mutta häneltä vaaditaan kaksin- tai jopa kolminkertaista panostusta (lahjojen ostaminen) juhliin.[/QUOTE]

Samaa tässä mietiskelen. Miksi vieraiden pitää nähdä kauheasti vaivaa juhlien eteen ja kasvattaa monikkosisaruksia, mutta vanhempien ei ilmeisesti tarvi tehdä muuta kuin valittaa ja loukkaantua.
 
"vieras"
[QUOTE="tuplaäippä";28325608]TOTTAKAI, jos on saanut kolmelta lapselta kutsun niin annnetaan myös kolme lahjaa!!! Miksi monikoille pitäisi antaa yhteinen lahja? Monikot ovat YKSILÖITÄ vaikka ovatkin samaan aikaan sisaruksensa kanssa olleet äidin masussa...[/QUOTE]

Jos saman perheen kolmen sisaruksen synttäreille kutsutaan kerralla, niin saattaisin ostaa hyvinkin yhteisen isomman lahjan (tyyliin peli tms), vaikka eivät kolmosia olisikaan. Tai sitten jokaiselle oman lahjan, vaihtelee ihan tilanteen mukaan. Se kolmosuus ei ole mikään avainsana tässä.
 
Kurjenkello harmaana
[QUOTE="vieras";28325700]Yhteinen lahja ei kelpaa mutta yhteiset synttärit kuitenkin kelpaavat. Tuossa se ongelma juuri onkin. Pidetään juhlat yhdessä että selvitään yhdellä vaivalla. Tarjoilut ja ohjelma samanlaista kuin yhdenkin juhlissa. Vierailta kuitenkin vaaditaan kahta tai kolmea lahjaa.

Vieraan kannalta juhla on siis samanlainen kuin yksösenkin juhlat on mutta häneltä vaaditaan kaksin- tai jopa kolminkertaista panostusta (lahjojen ostaminen) juhliin.[/QUOTE]

No varmasti sinä pitäisit kolmet synttärit erikseen!

Mulla kaksospojat, ja ihan yhdet synttärit pidetään. Molemmille toivon omia lahjoja, tai sitten yhteiseksi esim joku peli tai kirja. Yhteinen legopaketti....hups, sotahan siitä tulis poikien kesken!

No, kun meille tulee kutsu yksöslapsen synttäreille, niin molemmat kyllä vievät oman lahjan, eli yksönen saa yhdeltä perheeltä kaksi lahjaa. Samalla tavalla toivon, että lapseni koetaan yksilöinä, helppohan se on monikot niputtaa yhteen, kun kerran samaa perhettä ovat, vaan ei kovin reilua. Lahjan ei todellakaan tarvitse olla kallis.
 

Yhteistyössä