Montako kuukautissuojaa sinulta kuluu kuukautisten aikana?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
:D:D. Kuppi huuhdellaan ja voi pestä saippualla, kun tyhjentää. Keitetään sitten, kun kuukautiset on loppu.
Yök. Kiva tunkea jatkuvasti likainen kuppi rööriinsä. Jos mä kuppeilisin, niin hommaisin vähintään kaksi, jotta voisin aina laittaa puhtaan tilalle, pestä vanhan ja keittää kotona, siis jos on jossain mestoilla. Nyt eletään kuitenkin aika sivistyneessä yhteiskunnassa, eikä olla kuin elukat konsanaan jotka kuseksii sinne tänne.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22449698:
Yök. Kiva tunkea jatkuvasti likainen kuppi rööriinsä. Jos mä kuppeilisin, niin hommaisin vähintään kaksi, jotta voisin aina laittaa puhtaan tilalle, pestä vanhan ja keittää kotona, siis jos on jossain mestoilla. Nyt eletään kuitenkin aika sivistyneessä yhteiskunnassa, eikä olla kuin elukat konsanaan jotka kuseksii sinne tänne.
Siis ei kiasus, oletko sä ihan tosissaan??? Kyselepä tuttaviltasi käyttääkö he kuppia. Sit voit kysyä kuinka moni heistä keittää kupin joka päivä. Ja sit voit kysyä minkälaista ylimäärästä matskua niillä kasvaa värkissä. Veikkaan et saat hyvin samantapasia vastauksia mitä täässä nyt.
 
"vieras"
Mä vaihdan valveilla ollessa 2 tunnin välein ja yöllä menee 2 sidettä. Sitten kun vuotaa sen 5-6 päivää niin mitäs siitä tulee... hmmm... eli vuorokaudessa menis 10 kpl, eikö? menis sitte 50-60 kpl kuukautisten aikana. (Toki vikana vuotopäivänä ei mene ihan noin paljoa, mutta joudun käyttämään välillä sekä tamponia, että sidettä jos tiedän, että en pääse vessaan parin tunnin päästä niin se tuo muutaman suojan lisää, joten saa tuo vika päivä mennä näillä samoilla lukemilla). Tämä on sitten 600 - 720 kpl vuodessa.. Aika monta! :-O
 
Mullakin on pitkä aika edellisistä kuukautisista, mutta yritän muistella.

Eli aina ollut todella runsaat kuukautiset noin 5 päivää ja sitten pari päivää hillitympää vuotoa. Runsaiden päivien aikana vaihdoin tamppoonia 2-3 tunnin välein ja yöllä käytin kahta tai kolmea yösidettä. Eli vuorokaudessa 3 yösidettä + 7 tamppoonia. Lisäksi niukempina päivinä yössä yksi yöside ja päivisin vaihdoin tamppoonia noin 4 tunnin välein.
-> kuukautisten aikana 17 yösidettä ja 39 tamppoonia. Eli noin kaksi pakettia siteita ja kaksi pakettia tamppooneita 12 kertaa vuodessa on noin 150 euroa.
 
[QUOTE="vieras";22449723]Siis ei kiasus, oletko sä ihan tosissaan??? Kyselepä tuttaviltasi käyttääkö he kuppia. Sit voit kysyä kuinka moni heistä keittää kupin joka päivä. Ja sit voit kysyä minkälaista ylimäärästä matskua niillä kasvaa värkissä. Veikkaan et saat hyvin samantapasia vastauksia mitä täässä nyt.[/QUOTE]

Mun tuttavat ei ole mitään biologian asiantuntijoita, joten ei kyllä maksa vaivaa. Mutta kelaa nyt, et sä varmaan laittaisi käytettyä tamponiakaan enää takaisin (jos nyt leikittäisiin että se olisi vielä käyttökelpoinen sen jälkeen..) kun se on ollut hapen kanssa tekemisissä?!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22449698:
Yök. Kiva tunkea jatkuvasti likainen kuppi rööriinsä. Jos mä kuppeilisin, niin hommaisin vähintään kaksi, jotta voisin aina laittaa puhtaan tilalle, pestä vanhan ja keittää kotona, siis jos on jossain mestoilla. Nyt eletään kuitenkin aika sivistyneessä yhteiskunnassa, eikä olla kuin elukat konsanaan jotka kuseksii sinne tänne.
Hirvittävän likainen, kun vedellä ja saippualla pesee...
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
"Niiskuneiti"
Joskus laskin että 230 euroa menee vuodessa, noin 4 tunnin välein vaihdan suojaa. Kuukuppi kyllä kiinnostaa, olen siitä ystäviltä kuullut hyvää. En ole koskaan kuullut että kenelläkään olisi kahta kuppia hygieniasyistä eikä se minullekaan tulisi mieleen, vaikka puhtauden ystävä olenkin. Eihän silikoni toimi bakteereiden kasvualustana toisin kuin tamponit, sitä käytetään lääketieteessäkin. Pitäisi vaan ottaa itseään niskasta ja kokeilla. Ihmetyttää vaan että miten sen saa tungettua sinne.
 
[QUOTE="vieras";22449784]Hirvittävän likainen, kun vedellä ja saippualla pesee...[/QUOTE]

Mitäs sitten pesette vikana päivänäkään, kun muka niin taitavasti saatte pestyä jollain hailakalla vedellä ja saippualla? lol.
 
Webinfo
Voi voi. Nämä nykyiset "rätit" on tehty kääpiökansalle. Kolme kolmenkymmenen kappaleen pakettii menee, ku pitää laitella useampi rätti päällekäin ettei läpi valu. Siteet ovat "kuuden pisaran " rättejä mut läpi tulee jos yhen laittaa.
 
"Niiskuneiti"
Björn: Ainakin toksisen sokkioireyhtymän riski on kuukupissa nolla koska bakteerit ei lisäänny siinä, kun taas tamponeita käyttämällä sen riski on olemassa. Enempää en tiedä kun en tosiaan itse (vielä) käytä.
 
***
Täytyy ihan kysellä uteliaisuuttani, että täällä kun jotkut mainitsi tarvitsevansa kaksi sidettä vuorokaudessa, toinen päivällä, toinen yöllä, niin eikö se haise jo aika pahalle jos on kymmenettä tuntia ne veret siinä?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22449757:
Mun tuttavat ei ole mitään biologian asiantuntijoita, joten ei kyllä maksa vaivaa. Mutta kelaa nyt, et sä varmaan laittaisi käytettyä tamponiakaan enää takaisin (jos nyt leikittäisiin että se olisi vielä käyttökelpoinen sen jälkeen..) kun se on ollut hapen kanssa tekemisissä?!
Mut enhän mä sitä kippoakaan verineen sinne takasin laita. En tunne yhtään kuppeilijaa jolla olis ollu tulehduksia tai muutakaan ton takia.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22449807:
Mitäs sitten pesette vikana päivänäkään, kun muka niin taitavasti saatte pestyä jollain hailakalla vedellä ja saippualla? lol.
Sä varmaan hinkkaat itseäs desifiointiaineella, kun ethän sä alapäätäs hailakalla vedellä ja saippualla puhtaaksi saa...
 
"vieras"
Mulla ei ole ollut yhtään hiivasienitulehdusta kupin ostamisen jälkeen :) Tehokas ja hyvä suoja. Voin allekirjoittaa kaikki nämä:

Kuukautiset eivät enää kahlitse ja rajoita elämääsi. Sanoja "mukavuus" ja "kuukautiset" voi vihdoin käyttää samassa lauseessa.
Kupin käyttäjänä nukut yösi kunnolla, etkä vain torku epämukavasti. Lisäksi alastomana nukkuminen on mahdollista mihin aikaan kuusta tahansa.
Ns. mummoalkkareiden käyttö kuukautisten aikana on historiaa, kun et joudu pelkäämään alushousujen sotkeutumista tai huolehtimaan siteen paikallaan pysymisestä. Kuppi ei aseta rajoitteita muillekaan vaatevalinnoillesi.
Yleisissä saunoissa ja suihkutiloissa ollessasi jalkovälistäsi ei roiku paljastavia lankoja tai valu verivanaa reidelle. Lauteetkin pysyvät puhtaina.
Yksi kuppi riittää, sillä se ei lopu kesken, ja voit heittää hyvästit "rankkojen päivien" ja "niukkojen päivien" suojille. Et myöskään joudu enää kantamaan vaihdokkeja mukanasi.
Kylpyhuoneesi pieni roskakori ei täyty ennätysvauhtia eikä ala haista.
Kuppi ei liimaannu hiostavasti persvakoon, kutita, aiheuta ihoärsytystä tai tunnu muutenkaan kurjalta. Kuppi ei myöskään kuivata limakalvoja ja on tamponia hygieenisempi vaihtoehto, joten TSS-riski on olematon.
Suuren vetoisuuden ansiosta et joudu ravaamaan vessassa tunnin välein suojaa vaihtamassa.
Et joudu enää huomioimaan kuukautisia budjetissasi.
Kupin käyttäjänä teet palveluksen ympäristölle – myös sosiaaliselle ympäristöllesi, sillä kuukuppi vähentää menkoista johtuvaa ketutusta.
 
oug
Mä lasken 4 eurolla kulutuksen, koska mulla menee n. paketti tamponeja/kuukautiset ja satunnaisesti vielä pikkuhousunsuojia.

eli 4e/kkx12=48e. Pyöristetään nyt vielä tonne 50e.

Aika paljon saisin käyttää suojia enemmän, että saisin tuon 200e menemään.
 
[QUOTE="Niiskuneiti";22449836]Björn: Ainakin toksisen sokkioireyhtymän riski on kuukupissa nolla koska bakteerit ei lisäänny siinä, kun taas tamponeita käyttämällä sen riski on olemassa. Enempää en tiedä kun en tosiaan itse (vielä) käytä.[/QUOTE]

Kyllähän silikonissakin saa ajan kanssa bakteereja lisääntymään, jos se on veri on veden ja hapen kanssa tekemisissä. Uskon että TSS-riski on olemassa, mutta varmaan se on pienempi, jos silikoni ei aiheuta yhtä helposti haavaumia, joka puolestaan aiheuttaisi infektioriskiä...
 
"vieras"
Kuukautiskupin olemassaoloaikana (eli 1930-luvulta lähtien) ei ole rekisteröity ainuttakaan TSS-tapausta (Toxic Shock Syndrome) kupinkäyttäjien keskuudessa. TSS on yleensä tamponien käyttöön liitetty oireyhtymä, mutta se on harvinainen jopa tamponinkäyttäjienkin keskuudessa. Oireyhtymän harvinaisuudesta johtuen ei voidakaan täysin automaattisesti olettaa, että TSS-oireettomuus tarkoittaisi sitä, ettei TSS-riskiä olisi, sillä kupinkäyttäjiä on paljon vähemmän kuin tamponinkäyttäjiä.

On kuitenkin perusteltua olettaa, että TSS-riski on kuukautiskuppia käytettäessä vieläkin pienempi kuin tamponeja käytettäessä. Nykytietämyksen mukaan TSS aiheutuu Staphylococcus aureus -bakteerin toksiineista. Etenkin hyvin imukykyisten tamponien käyttö voi aiheuttaa haavaumia emättimen seinämiin, jolloin infektioriski kasvaa. Myöskin tamponin sijainnilla (eli yleensä kohdunsuun lähettyvillä) voi olla tekemistä asian kanssa. Lisäksi tamponit antavat hyvän kasvualustan bakteereille, etenkin jos vaihtoväli on pitkä. Koska tamponi kuivattaa emätintä, se vaikuttaa myös emättimen omaan puhdistusjärjestelmään, jonka tarkoitus on huuhtoa kuolleita soluja ja bakteereja pois emättimestä.

Kuukautiskuppi ei hierrä eikä kuivata limakalvoja, joten se ei myöskään aiheuta haavaumia eikä häiritse emättimen luontaista puhdistumista. Kuppi ei ime itseensä mitään, se pelkästään kerää kuukautisvuodon (eikä hidasta normaalia vuotonopeutta) ja pitää sen omissa oloissaan kupin pohjalla. Haitalliset bakteeritkaan eivät silikonisen tai luonnonkumisen kupin pinnalla pysty kasvamaan, kun kuppi puhdistetaan säännöllisesti eli vähintään 12 tunnin välein. Niinpä kuppi on tamponiin verrattuna paljon turvallisempi vaihtoehto, mikäli on TSS:n riskistä huolissaan.
 
[QUOTE="vieras";22449857]Sä varmaan hinkkaat itseäs desifiointiaineella, kun ethän sä alapäätäs hailakalla vedellä ja saippualla puhtaaksi saa...[/QUOTE]

Kyllä mä esimerkiksi käsiä desinfioin, samoin haavojen alueita tai sellaisia joista olen puristamassa finniä... Mutta anaerobisiin tiloihin en kyllä pääse käsiksi, tuskin sinäkään...
 

Yhteistyössä