MPR! Oletteko rokottaneet??

  • Viestiketjun aloittaja Epävarma
  • Ensimmäinen viesti
v
On rokotettu kaikki ja mitään ei ole tullut. Varsinaisesti en edes tiedä mitä siitä voisi tulla.. Luotan lääkäreihin jotka ovat päättäneet tämän nykyisen käytännön parhaaksi näillä näkymin.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en automaattisesti luota lääkäreihinkään. Lääkärit ne aikoinaan Talidomiakin antoivat.
Kyllä, hekin tekevät virheitä mutta enempi ammattitaitoa ja viisautta heillä on kuin meillä jotka emme ole opiskelleet alaa.
He ovat tehneet virheitä, mutta montako virhettä ja montako hyvää asiaa taas sen eteen? Valtaosa heidän päätöksistään on kuitenkin onnistuneita, joita sinäkin hyödyksi käytät.
 
ap
Ja toisaalta, Suomessa on varsin hyvä terveydenhuolto ja köyhäkin apua saa, joten jos iskee tauti johon ei kotikonstit auta, siihen saa apua. Eikä meistä kuolemattomia eikä edes 24/7 terveitä saa vaikka kuinka piikitettäis tai syötäis pillereitä!
 
miiru
Niin, ei mulla ole mitään suurempaa viisautta asioiden suhteen. Yritän parhaani mukaan harkita asioita. Kovin ehdotonta rokottamattomuutta pidän kuitenkin naivina, putkinäköisenä ja liioiteltuna. Laitan tähän nyt tämän yhden linkin:

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2003/2_2003/mpr-rokotus_on_turvallinen

Koodi mietti sitä autismin puhkeamista.. Autismiin liittyy asioita, joita ei täydellä varmuudella osata selittää. Toivottavasti jonain päivänä sitten. Osa autisteista toimii aikuisenakin "pikkulapsimaisesti", joten ymmärrän, jos ensimmäiseen pariin vuoteen lapsessa ei havaita mitään erikoista. En tiedä voiko lapsi olla ns terve syntyessään ja sairastua autismiin myöhemmin. Vai onko vain kyse siitä, milloin autistisia piirteitä aletaan huomaamaan.
Mitä taantumiseen tulee, niin on valitettavasti olemassa kehitykseen vaikuttavia sairauksia, jotka voivat puhjeta missä tahansa lapsuuden vaiheessa. Myös syndroomia, joiden seurauksena terve lapsi voi olla muutamassa vuodessa liikuntakyvytön tai sokea. Pyydän anteeksi, että kertoilen näin ikäviä juttuja.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en automaattisesti luota lääkäreihinkään. Lääkärit ne aikoinaan Talidomiakin antoivat.
Kyllä, hekin tekevät virheitä mutta enempi ammattitaitoa ja viisautta heillä on kuin meillä jotka emme ole opiskelleet alaa.
He ovat tehneet virheitä, mutta montako virhettä ja montako hyvää asiaa taas sen eteen? Valtaosa heidän päätöksistään on kuitenkin onnistuneita, joita sinäkin hyödyksi käytät.
Ei auta "hyvät asia" jos virhe sattuu. Virheellä voi olla karmeat seuraukset. Eikä kaikkea tarvi ottaa mitä tarjotaan.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja toisaalta, Suomessa on varsin hyvä terveydenhuolto ja köyhäkin apua saa, joten jos iskee tauti johon ei kotikonstit auta, siihen saa apua. Eikä meistä kuolemattomia eikä edes 24/7 terveitä saa vaikka kuinka piikitettäis tai syötäis pillereitä!
Mutta jos jätämme kaikki rokottamatta niin ei kyllä apua saa köyhä eikä rikas kun taudit alkavat jyllätä niin runsain määrin. Se on ennaltaehkäisyä että ottaa rokotukset ja vähentää terveydenhuollon paineita.
Ei meistä terveitä ja kuolemattomia ole tarkoitus saadakaan. Vaan terveempiä!
Mutta valinta tottakai on kaikessa sinun. Kannattaa silti miettiä asiaa monelta puolelta ennen kuin tekee itsekseen päätöksiä, varsinkin jos ne perustuu huhupuheisiin tai netistä luettuihin muutamiin huonoihin kokemuksiin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja miiru:
Niin, ei mulla ole mitään suurempaa viisautta asioiden suhteen. Yritän parhaani mukaan harkita asioita. Kovin ehdotonta rokottamattomuutta pidän kuitenkin naivina, putkinäköisenä ja liioiteltuna.

Minun tapauksessani kyse ei ole ehdottumuudesta,naiviudesta, putkinäköisyydestä tai liioittelusta. Kyse on omasta harkinnasta ja valinnanvapaudesta ja kyllä, lapsen parhaan ajattelemisesta.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en automaattisesti luota lääkäreihinkään. Lääkärit ne aikoinaan Talidomiakin antoivat.
Kyllä, hekin tekevät virheitä mutta enempi ammattitaitoa ja viisautta heillä on kuin meillä jotka emme ole opiskelleet alaa.
He ovat tehneet virheitä, mutta montako virhettä ja montako hyvää asiaa taas sen eteen? Valtaosa heidän päätöksistään on kuitenkin onnistuneita, joita sinäkin hyödyksi käytät.
Ei auta "hyvät asia" jos virhe sattuu. Virheellä voi olla karmeat seuraukset. Eikä kaikkea tarvi ottaa mitä tarjotaan.
Ei se sitä virhettä paranna tietenkään. Mutta ei aina kannata olla niin epäilevä lääketiedettä kohtaan. Turvaudut kuitenkin siihen itsekin, useimmiten.
Toisekseen, se sinun oma päätös voi olla yhtä lailla virhe, vielä suurempikin. Mutta tottahan siitä kannat itse seuraukset. Kuten minä siitä, että olen rokottanut ja näin ollen saanut terveemmät lapset, tai ainakaan mitään "virhettä" heillä ei tapahtunut.
 
ap
En mä ole mitenkään erityisen epäilevä lääketieteen suhteen. Itse en ole juurikaan käyttänyt lääkäripalveluja saati lääkkeitä ja lapsikin on säästynyt(neuvolakäynnit joo ja aikaisemmat rokotukset kyllä)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:
KTL ei todellakaan ole puolueeton. Olisin ilmoittanut sinne haittavaikutuksesta, kun MPR aiheutti meidän pojalle korvatulehduksen. Eivät suostuneet ottamaan vastaan vaan sanoivat, että siitä pitää ilmoittaa rokottajalle. Sitten kehtasi väittää, ettei tämä rokote voi aiheuttaa mitään korvatulehduksia. Lääkäri tosin sanoi, että kyllä vain aiheuttaa... Mutta ehkä KTL ei ole haittavaikutuksista kiinnostunut vaan ne jäävät vain lääkäreiden tietoon. Harmi sinänsä, mutta minkäs teet? :headwall:
Ktl ei ole puolueeton! Meillä sama homma, rokotteesta paha korvakierre ja neuvolassa myönsivät että rokote voi sen aiheuttaa. Ja toisella lapsella edelleen haittavaikutus rokotteesta, vaikka ikää jo 5v ja luvattiin haitan häipyvän 1v ikään mennessä. Eipä oo häipynyt ja lääkäri laittanut neuvolasta lähetteenkin oyssiin, että tutkivat haittaa, mutta sieltä tuli vain vastaus että ei tutkita, kun tapauksia niin paljon! Että tälläin käy sitten kun haitta tulee eikä sitä edes myönnetä että rokote sen aiheutti vaikka selvä fakta se on ja neuvolassakin myönsivät haitan johtuvan rokotteesta.

:(
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En mä ole mitenkään erityisen epäilevä lääketieteen suhteen. Itse en ole juurikaan käyttänyt lääkäripalveluja saati lääkkeitä ja lapsikin on säästynyt(neuvolakäynnit joo ja aikaisemmat rokotukset kyllä)
Et ehkä vielä mutta luuletko olevasi se edellä mainitsemasi kuolematon?! On vaivoja joita ei voi potea ilman lääkärin apua, ellet ole oikea fakiiri.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miiru:
Hei ap, kun kirjoitit, että ktl:llakin on monia intressejä rokotuttaa lapsia, niin kertoisitko mitä tarkoitat.
En ole ap, mutta yksi on varmaan tässäkin ketjussa mainittu kokonaistaloudellinen säästö vanhempien työpoissaolojen vähenemisenä yms. En sano, että se on sinällään paha, mutta varmasti tällaisiakin huomioidaan, sehän oli ihan virallinen peruste vesirokkorokotteessakin muistaakseni.
 
ap
Koodi sanoikin yhden syyn. Yksi syy on myös se että lääkefirmat tukevat rahallisesti Ktl:ää. Ja on tietenkin toivottavaa että ihmiset pysyvät rokotusmyönteisinä. Tällöin ei tietenkään kannata hirveästi kertoa ilmenneistä ongelmista.
 
Niinpä. Kun minä olen ollut sairaan lapsen kanssa korvalääkärissä niin sieltä on muistaakseni joka kerta kysytty että onko otettu rokotuksia lähiaikoina. Eli varmasti rokotteet ainakin korvatulehdusta aiheuttavat.
 
miiru
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Koodi sanoikin yhden syyn. Yksi syy on myös se että lääkefirmat tukevat rahallisesti Ktl:ää. Ja on tietenkin toivottavaa että ihmiset pysyvät rokotusmyönteisinä. Tällöin ei tietenkään kannata hirveästi kertoa ilmenneistä ongelmista.
Onko ktl:n saama rahoitus nähtävissä jostain? Voishan sitä mielenkiinnosta vilkaista.
Teidän mainitsemanne syyt kuulostavat ihan järkeviltä. Mutta ei ne saa mua tuomitsemaan ktl:ta täysin. On ihan järkevää, että ihmiset täytyy saada pysymään rokotusmyönteisinä. Jospa vaikka yksi tuhannesta rokotetusta saisi jonkun haittavaikutuksen ja siitä raportoitaisiin laajasti, niin seuraavat 10000 äitiä eivät rokotuttaisi lapsiaan ollenkaan. Pian meillä olisi uusia epidemioita.
 
Mum
En antanut MPR rokotetta esikoiselle enkä anna kuopuksellekaan, ainakaan vielä pitkään aikaan. Katson tilanteen uudestaan kun ovat paljon vanhempia ja vahvempia ottamaan rokotteen vastaan. Ja olen taysin samoilla linjoilla ap:n kanssa KTL:ään liittyvissä asioissa ja muutenkin. Valitettavasti raha tuolla "ylemmillä tahoilla" on mielenkiinnon kohde numero yksi, ei ihmisten terveys.
 
ap
Infoa rokotteista löytyy rokotusinfon sivulta. Ken englantia taitaa niin vielä enemmän. Mutta en ole Ktl-vastainen. Aloituksessani on nimenomaan kyse MPR (englanniksi MMR) rokotteesta. Nyt leikkipuistoon. Kiitos taas keskustelusta.
 

Yhteistyössä