Munasolujen luovuttajat

Ajattelin, että voisi perustaa ketjun, johon munasoluja luovuttaneet voisivat kirjoittaa! Tänne saisi siis kertoa ajatuksiaan/tuntemuksiaan ne, jotka ovat jo luovuttaneet, aikovat luovuttaa tai ovat parhaillaan luovuttamassa! Ja toisaalta.. voisiko täällä myös jakaa ajatuksia vastaanottajien ja luovuttajien välillä?

Itse olen siis luovuttanut kolme kertaa, viimeksi maaliskuussa. Ensimmäisen kerran viime syksynä. Kaksi ekaa kertaa meni vähän penkin alle, munasoluja tuli tosi vähän, vaikkakin ekasta kerrasta sain kuulla vastaanottajan tulleen raskaaksi niistä vähäisistä munasoluista huolimatta! =) JEE! Toisella kerralla tuli tosi hirveä fiilis kun tulos oli yhtä huono ja ainakaan ei puhetta ollut, että olisi vastaanottajalla onni käynyt, että ilmeisesti siis ei.. Tuntui, että nyt ihan mun takia jollain menee taas yksi toive myttyyn. :| No, kolmannella kerralla munasoluja tuli hiukan enemmän, ja lääkäri kerto jälkitarkastuksessa että joka ainoa oli ollut priimalaatua ja hedelmöittynyt hyvin! Sitä en tiedä tuliko vastaanottaja raskaaksi, enkä oikeastaan teekään sillä tiedolla mitään..

Miksi sitten olen luovuttanut? Hmm. Varmaan alunperin juurikin siksi, että olen tietänyt/tuntenut monia tahattomasti lapsettomia ihmisiä ja nähnyt sen tuskan. Ja kun ensimmäinen luovutus oli takana, huomasin, että minulle siitä luovutuksesta koituva vaiva/haitta on todella minimaalinen niin miksipä ei! Ainoastaan lapsien hoidon järjestäminen punktiopäivänä on ollut vähän haasteellista, mutta on siitäkin selvitty..

Toivottavasti tää nyt ei katoa jonnekin palstan syövereihin vaan tulisi sellainen ketju missä oikeasti voitaisiin vaihtaa ajatuksia!
 
vauvamasu 3kk
Paljonko tuo koko juttu maksoi sinulle? 500e? Luin jostain että se on kallista ja aikaa vievää (3kk?) ja eikös olekin että vain yli 25v saavat luovuttaa? Liittyykö siihen myös "synnyttänyt" pakko? Eli tarkoitan että pitääkö "todistaa" olevansa hedelmällinen...

Minusta tuo on oikein hyvä tapa auttaa muita. Kukapa nyt ei ilahtuisi mahdollisuudesta saada oma lapsi, vaikkakin luovutetulla munasolulla. :)

En ole luovuttanut, voisin luovuttaa joskus jos on sopiva hetki. :D

Ja ei, en ole seko.

Ps: tulin vähän toisiin aatoksiin, katos kun jos vauva syntyis me muutettais kuitenkin kauas pois opiskelemaan, eikä silloin mun perhe näkis lapseni kasvua. En itsekään haluaisi viettää raskausaikaa ihan yksin, jossain kaukana. Minusta kahden vuoden opiskelu ja "odottelu" ei ole paha asia verrattuna siihen tuskaan jonka ero läheisistä aiheuttaisi. Itsekin vartuin kaukana sukulaisista, isovanhempien ja tätien näkeminen pari kertaa vuodessa otti koville. :whistle:
 
Nooh.. En ole varma siitä alarajasta, mutta yläikäraja luovuttajalla on 35-36v. Pakko ei ole olla synnyttänyt nainen, mutta suositeltavana sitä joskus pidetään. Klinikan kannalta tietysti siksikin, että naisen hedelmällisyys on varmempaa. Itse en olisi halunnut luovuttaa ennen omien lapsien saamista siksikään, että olisin pelännyt, jos en koskaan saakaan omia biologisia lapsia, niin olisi tuntunut oudolta ajatus että joku muu on saanut munasoluillani lapsen..

Ei siinä kovin pitkää aikaa mene, itsellä ainakin ehkä lähemmäs 3viikkoa.. Mulla ainakin ensin kierto sovitettiin vastaanottajan kanssa samaan aikatauluun pillereiden avulla, sitten kun sain klinikalta "määräyksen" lopettaa pillerit, oli muutamien päivien kuluttua eka ultra ja siitä se sitten alkoikin. Yksilöllisiähän ne on, mutta mulla on yleensä ollut jotain 11.-14. päivän kohdalla se punktio.. Ihan varmaksi en muista.. pitäis tarkistaa kalenterista. :ashamed:

Luovuttajallehan se ei tietenkään maksa mitään tuo luovuttaminen mutta siis jos kysyit että mitä korvauksia siitä saa, niin se 250? on se lain sallima kertakorvaus ja sen päälle tulee vielä ainakin matkakorvaukset.
 
Kyllä se laki koskee yksityisklinikoitakin.. Yksityisklinikat ne nyt lähinnä näitä hoitoja kait tekee. Matkakorvauksilla ja päivärahoilla saa tuota summaa nostettua toki mutta tarkoitus ei kuitenkaan ole, että tätä rahan takia tehtäisiin..
 
Todella iso kiitos kaikille munasolujen luovuttajille. Teette monille sen hartaimman toiveen mahdolliseksi.

Meillä on maanantaina 5. alkionsiirto lahjamunasoluilla. Vielä ei oo onnistanut, ehkä tällä kertaa. Ihan yhtä paljon sitä piinailee, oli alkio syntynyt omista tai lahjamunasoluista. Ja yhtä rakas lapsi ois, jos sellasen joskus sais.
 
Olen luovuttanut munasoluja kerran 5 vuotta sitten. Olin silloin 21-vuotias eikä omia lapsia vielä ollut. Moneksi vuodeksi "unohdin" koko asian, kunnes nyt oman lapsen synnyttyä olen taas alkanut ajatella, että jossakin saattaa olla minun munasolustani alkunsa saanut n. 4-vuotias pieni poika tai tyttö. Ajatus on hämmentävä ja toisaalta hiukan haikea. Haluaisin tietää onko vauva silloin saanut alkunsa ja syntynyt ja jos on, millaisessa perheessä hän elää. Ajattelen, että lapsi on minun jälkeläiseni geneettisesti, mutta äitinsä lapsi biologisesti, koska hänen äitinsä hänet on synnyttänyt ja imettänyt jne.

Tuntuu mukavalta, että on mahdollisesti voinut auttaa joitakin vanhempia lapsen saannissa, kun nyt oman lapsen myötä on todella tajunnut kuinka hieno asia lapsi on. Saattaa olla, että luovutan joskus vielä uudestaan, mutta yritämme nyt ehkä itse saada vielä toisen lapsen sitä ennen.

Toivon parhainta onnea kaikille, jotka haaveilevat omasta pikkuisesta kääröstä!
 
Anselmiina, ainakin nykyisin klinikoilla kerrotaan luovuttajalle, onko raskaus alkanut. Onhan se nyt kohtuullista tietää siltäkin varalta, että omalle ovelle ilmestyy joskun nuori ihminen kyselemään geeniensä perään. Tosin viisi vuotta sitten luovuttajia ei varmaan rekisteröity... Mutta ehkä voisit kysyä sinua hoitaneelta klinikalta nimenomaan sitä, alkoiko munasoluistasi raskaus. Ehkä heillä on vielä tieto tallella. Sen enempää tietoa perheestä et voi nykylainsäädännönkään mukaan saada.
 
Juu tiedän, etten voi saada tietoja perheestä enkä muita tietoja oikeastaan ehkä haluaisikaan saada kuin sen, onko raskaus silloin alkanut vai ei... Kyllä kai rekisteri luovuttajista on olemassa, vaikka tietoja ei koskaan kenellekään annettaisi. Luulisi, että sitä tarvisi pitää esim. vakavien perinnöllisten sairauksien varalta tms.
 
Minä oon luovuttanut neljästi, viides ja viimeinen kerta tulee olemaan elo-syyskuussa. Kolmesta ekasta kerrasta on alkanut raskaus, sen tiedän. Neljännen kerran tuloksia en ole vielä klinikalta kysynyt.

En juurikaan ajattele asiaa, en koe että hoidoista syntyvä lapsi olisi millään lailla minun, enkä ajattele että hänen vanhempansa olisivat kiitollisuudenvelassa tai mitään sellaista. Ei minulla ole tunnesidettä sukusoluihini, ja omat lapseni ovat omiani koska olen heidät kohdussani kasvattanut, itse tähän maailmaan synnyttänyt, rinnoistani ruokkinut, heidän vuokseen öisin herännyt, hoivannut heitä kun he ovat kipeinä, jne. Nuo ovat tehneet minusta äidin: geeniperimä ei merkitse oikeastaan mitään, sanoisin.

Munasolusaaliit ovat olleet huikeita, pienimmillään 26 solua on saatu, enimmillään kai yli 40. Hoidot ovat olleet aika helppoja, ei kipuja, pieniä tuntemuksia vaan etenkin ekalla kerralla (sen jälkeen ei niitäkään). Punktiot ovat olleet kivuttomia, ja olen mm. mennyt suoraan punktiosta jouluostoksille :D. Tämän helppouden vuoksi päätin luovuttaa vielä viidennenkin kerran: miksipä ei, kun ei ole mitään syytä sille miksi ei!

Mitä rahaan tulee, niin saahan tuosta palkkion. Mun kohdalla se on ollut suurimmillaan 600 euroa + lisäksi jotain pientä kivaa kuten Villeroy&Boch-vaaseja, arvokasta parfyymia, laadukkaita pyyhkeitä...kiitoskukkasena ikäänkuin. Suurin palkkio on kuitenkin se hyvä mieli, minkä siitä saa. Kuulostaa lällyltä, mutta niin se vaan on: kun kuulin ekaa kertaa, että luovuttamillani munasoluilla on saatu joku nainen raskaaksi, niin olo oli kuin olympiavoittajalla :D
 
minulla munasoluja tuli yli 30.....

ja niitä riitti kolmelle parille. Ja kaikki olivat lähteneet hedelmöitymään.
Olin tosi tyytyväinen..

Munasolujani jäi pareille vielä säästöönkin..jos haluavat myöhemmin sisaruksia.

Silloin itselläni oli jo 3 lasta (vielä tein neljännen ja viimeisen)

Hoito oli aika *helppo*..itse pistäminenkään ei tuntunut pahalta.
Sanottiin..että hoidosta tulee itselle ns, vaihdevuosioireet. *Ja kas en tuntenut mitään,.

Nyt tässä toivonkin..että vaihdevuosien lähestyessä..pääsisin ne helpolla ohitse;)

ken tietää...


Luovuttamisen aikaan..oli vielä laki...että minun tietojani ei saa antaa eteenpäin,.
siihen olin todella tyytyväinen.
 
Mäkin olen saanut sen Villeroy&Bochin vaasin! :D JA ne laadukkaat pyyhkeet.. :D Tavallaan oli musta kivaa, että hoidosta jäi joku "muisto", voi sitten sanoa, että tää on se kolmas luovutus josta sain tään vaasin!

Sama se mulle tuli, en oo varmaan oikeesti ollut edes omasta raskaudestani niin innoissaan kuin silloin ekasta, kun sain kuulla että vastaanottaja tuli raskaaksi! Meillä juhli koko suku ja mä melkein itkin ilosta. OK, se ehkä kuulostaa oudolta mutta..

Minullakin punktiot ovat olleet aika kivuttomia, suoraan vaan syömään jotain hyvää.. :D Ja viimeksi palkitsin itseni muumimukilla! :D

Mulla ei kyllä yhtä huikeita saaliita ole ollut.. :ashamed: Tiedä sitten mistä johtuu, mutta mielellään tuntuvat ottavan minua sinne, ja viimeksi lääkäri tuumasi, että olen hedelmällistä sorttia! Jälkitarkastuksessa mulla oli lääkärin mukaan kaksi munasolua irtoamassa.. Tuli ihan sellainen olo että damn, nyt ne menee hukkaan! :D

Seuraava kerta kesälomien jälkeen, elo-syyskuussa, soittoa odottelen..
 
Mä luovutin viimeksi loppuvuodesta 2004 ja kolme kertaa olen luovuttanut.
Viimeinen pari olisi halunnut vielä täyssisaruksen lapselleen mutta itse tulin tosi kipeeksi viimeisen jälkeen joten en enää uskaltanut.

Ja mä sain lahjaksi viimeisestä hoidosta kassin jossa oli viiniä,taidekirja ja belgialaista suklaata.Oli tosi kiva että pariskunta tavallaan kertoivat ittestään jotain.

Nyt meille tulossa ifv hoito ja jos kaikki menee hyvin ja raskaus alkaa niin meinattiin luovuttaa ylimääräiset munasolut eteenpäin.

Eli kaikista mun munasoluista on lapsi syntynyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja shenda81:
Nyt meille tulossa ifv hoito ja jos kaikki menee hyvin ja raskaus alkaa niin meinattiin luovuttaa ylimääräiset munasolut eteenpäin.
Hmm.. niin eiks ivf.ssä hedelmöitetä kaikki saadut munasolut, jos hedelmöittyy, kun niitä on kai vaikee säilöökään.. eli tarkotitko loppujen alkioiden lahjottamista?
 
Alkuperäinen kirjoittaja risupesä:
Alkuperäinen kirjoittaja shenda81:
Nyt meille tulossa ifv hoito ja jos kaikki menee hyvin ja raskaus alkaa niin meinattiin luovuttaa ylimääräiset munasolut eteenpäin.
Hmm.. niin eiks ivf.ssä hedelmöitetä kaikki saadut munasolut, jos hedelmöittyy, kun niitä on kai vaikee säilöökään.. eli tarkotitko loppujen alkioiden lahjottamista?
Joo luultavasti..en mie vielä tiedä mutta jotain sinnepäin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja shenda81:
Ja mä sain lahjaksi viimeisestä hoidosta kassin jossa oli viiniä,taidekirja ja belgialaista suklaata.Oli tosi kiva että pariskunta tavallaan kertoivat ittestään jotain.
Aika herttaista että he olivat erikseen sinua muistaneet! =)

Itse aina mietin sitä, että mitä tietoja vastaanottajat minusta saavat. Mutta klinikan hoitaja sanoi, että pituus ja silmienväri on ainoa mitä he kertovat hoidon aluksi, sitten jos raskaus alkaa, kerrotaan myös luovuttajan ikä ja se, onko hänellä omia lapsia. Mehän emme tiedä vastaanottajasta mitään (ei kai kukaan tiedä?) mutta joskus tuntuu, että olisi kiva jotain tietää, toisaalta taas on ihanaa ettei tiedä mitään.. parempi varmasti niin. :heart:
 
Mulla on kanssa muutaman kerran käynyt mielessä että voisi jonain päivänä ryhtyä munasolujen luovuttajaksi, siksi luin tän ketjun suurella mielenkiinnolla. Ollaan lapsettomuushoidoissa, vika on siittiöpuolella ja joudutaan ehkä turvautumaan luovutettuihin siittiöihin. Tavallaan tuntuisi oikealta vastapainoksi luovuttaa omia munasoluja jollekin niitä kipeästi tarvitsevalle. Piikit, punktiot ja muut kun on jo hoidoista tuttuja juttuja, tietää ainakin mitä olisi odotettavissa. Ja olen ihan samoilla linjoilla Åboriginaalin kanssa, että todellinen äitiys tai isyys ei ole geeneistä kiinni. Mutta toistaiseksi täytyy vielä keskittyä omaan napaan.. Tpivotan siis onnea matkaan kaikille!
 
Mulle soitettiin tänään taas Avalta ja kyselivät että olenko vielä valmis luovutukseen.. No, DAA! Tietysti olen! Kesälomien jälkeen sitten taas.. Hoitaja lupasi lähettää mulle pillereitä että saa kierrot taas kohdilleen.
 

Yhteistyössä