Munuaisaltaan tulehdus ja munuaistulehdus,onko melkein sama? Onko jollain ollut ?

  • Viestiketjun aloittaja kipuilija
  • Ensimmäinen viesti
kipuilija
Haluaisin tietoa näistä.Jouduitteko sairaalaan antibiootti tiputukseen? Kauanko olitte siellä? ja mikä oli tulehdusarvonne mentäessä sinne ja kun pääsitte pois? kiitos jos joku viittii vastata :)
 
vieras
Mun käsittääkseni nuo on kaksi eri asiaa. Mulla oli munuaisaltaan tulehdus n. vuosi sitten, ja sairaalaan jouduin tiputukseen tulehdusarvojen ollessa 350. Maanantai-iltana menin ja keskiviikkona päivällä pääsin kotiin, rajana oli muistaakseni se että tulehdusarvojen täytyy olla alle sata niin pääsee kotiin..
 
j
Minulla useita munuaistulehduksia.Itselläni virtsatietulehdus nousee usein munuaisiin.Kipu on kyllä sellainen että sen tuskan kanssa ei kotona pysty olemaan,se ajaa lääkäriin varmasti.Tulehdusarvot nousevat huimasti ja iv-antibiootti on ainoa auttava hoito.Itse käyn omassa terveyskeskuksessa ottamassa tipan kerran tai kahdesti vuorokaudessa,yleensä viikon ajan.
 
vieras
Munuaisaltaantulehdus n. 20 v. sitten, ainoana oireena selkäkipu. Sain antibiootit kotiin ja heti ensimmäisenä kuuripäivänä nousi lämpö. Soitin päivystykseen ja lämpöä seurattiin, jos ei olisi mennyt vuorokauden kuluessa pois olisin joutunut tippaan sairaalaan.
 
.
kaksi eri asiaa. Molemmista tulee i.v. tiputus ja molemmat voivat johtua virtsatietulehduksesta.
itsellä ollut 8 kertaa munuaisallastulehdus(pyelonefriitti) ja joka kerta on tarvittu iv antibiootti... Alkaa oikea munuainen toki jo olla heikossa kunnossa eli molemmat tulehdukset vaurioittavat munuaisi tavallaan..
 
virveli
mulla oli -05 munuiasaltaantulehdus, oireena korkea kuume (40astetta pari päivää). sairaalaan jouduin ja tippa laitettiin. tulehdusarvot oli 260. eikä ne edes alkuun tienny mikä mulla on. ku oli vaan kuumetta, ei mitään normaali virtsatietulehdusoireita. sairaalassa olin torstaista maanantaihin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja virveli:
mulla oli -05 munuiasaltaantulehdus, oireena korkea kuume (40astetta pari päivää). sairaalaan jouduin ja tippa laitettiin. tulehdusarvot oli 260. eikä ne edes alkuun tienny mikä mulla on. ku oli vaan kuumetta, ei mitään normaali virtsatietulehdusoireita. sairaalassa olin torstaista maanantaihin.
Ite sairastin kans tuon virtsatietulehduksen joka nousi munuaisiin. En kyllä edes tiedä kumpi mulla oli.
Mutta siis oireet oli nuo. Korkea kuume mikä ei laskenut. Tulehdus arvot koholla. Meillä oli 1 kk ikäinen vauva. Lääkäri ois päästäny muuten kotiin mutta syke oli pilvissä. Yhden yön nukuin tk:n osastolla. Sen jälkeen pääsin kotiin ja kävin 3 krt vuorokaudessa tiputuksessa. Kun vauvaa ei voinut viedä sinne tk:n osastolle. Viikon kesti tuo tiputus.
 
-
Oireettomasta virtsatulehduksesta muodostui munuaisaltaan tulehdus. Kuumetta vajaa viikko 40 astetta jolloin hakeuduin lääkäriin. Selkäkivut jotka eivät talttuneet tavallisilla Buranoilla. Tulehdusarvot reilussa kahdeassasadassa ja antibiootti tiputuksessa kolme päivää sairaalassa jonka jälkeen vielä nappeja suun kautta ja tarkkailua 2 vuorokautta osastolla.
 
Kokenut
Sairastuin kolme vuotta sitten jatkuvien virtsatietulehduksien jälkeen munuaisaltaan tulehdukseen. Selkäkipu ja korkea kuume >38-41 vaivasi neljän tunnin välein. Kuumeen nopea nouseminen oli ihan kauheaa. Tärisin jatkuvasti ja makasin peittovuoren alla. Tässä vaiheessa en tiennyt taudin olleen munuaisaltaan tulehdus vaan uskoin soitettuani terveyskeskukseen kyseessä olevan influenssa, kausi kun oli päällä. Oli aika uskomatonta että mitään testejä ei tehty vaikka pyysin. Määrättiin vain nukkumista ja särkylääkettä ja sanottiin että menee ohi 4ssä päivässä. . Sinnittelin ja uskoin tosiaan näin. Kuumeiltuani 6 päivää sängyssä ja juotuani 16 litraa vettä ja purkillisen särkylääkkeitä kuume laski ja aloin kuntoua pikku hiljaa. Tosin oli erittäin heikko kuntoinen, nälkäinen ja 5 kiloa kevyempi. Viikko meni suht terveenä, kunnes kuume alkoi uudestaan. Tajusin ettei influenssa uusi. Raahauduin terveysasemalle 41,5 asteen kuumeessa, sekavana. Sain lopulta lähetteen sairaalaan, jonne piti mennä bussilla! sairaalassa otettiin testejä, tulehdusarvot yli 200. sairaalassa oli tayttä, joten ehdotettiin kotisairaanhoitoa. Suostuin kun muutakaan ei ollut tarjolla. Viikon sairastin kotona. Antibioottia käytiin iskemässä suoneen kaksi kertaa päivässä. Lopulta tauti helpotti ja talttui.

Ottakaa virtsatietulehdukset vakavasti ja hoitakaa ne kunnolla loppuun!
 
Dulli
Mulla alko tavallisella flunssalla, sain keuhkoputkentulehdukseen antibiotit. Samalla sitten oli ollut piilevänä virtsatieinfektio oireettomana ja se noussut munuaisiin. Kamalat tois puoleiset selkäkivut, menkat alkoivat ja ajattelin että ne ovat niitä vaivoja. Menkat loppu ja kipu jatkuu... Kuumetta oli viikon ajan 37 vähän reilu, palelin paljon. Sitten keskiviikko iltana ollaan kavereiden kanssa normaalisti ajelemassa ja alan palelemaan ja sydän huutaa tuhatta ja sataa... Siinä vaiheessa päivystykseen... Sinne päästyäni kuume 39.9 ja pika crp näyttää 160. Jouduin sisälle iv tiputukseen ja tulehdusarvot otettiin uusiksi ja ne oli 381,7 ja sielä sairaalassa sitten tiputuksessa ke-su, jonka jälkeen kotiin. Nyt on kotisairaala käynyt sunnuntaista lähtien 3krt/pv laittamassa antibiottia iv:nä... Tulehdusarvoja seurataan joka toinen päivä tänään oli vielä 103. Kotiin pääsin sairaalasta kun tulehdusarvot oli yhdessä yössä tippunut 356:ta 131:een. Edelleen on selkäkipu, johon hoitona 3krt/vrk panadol 1g ja yöllä tarvittaessa 600mg burana.

Ikävä tauti, vetää tosi huonoon kuntoon! Tässäkin oli vain harmillista se, etten edes tiennyt sairastavani virtsatieinfektiota, koska se oli täysin muuten oireeton paitsi tuo selkävaiva.
 
ew
Kyselen myös täältä, kun epäilen, että itselläni on virtsatietulehdus levinnyt munuaisiin. Niin missä kohtaa selkää teillä on esiintynyt kipua? Itselläni on oikealla puolella selkää, aika korkealla, lähellä lapaluita.
 
vierailija90
Itsellä yhden vessakäynnin verran oli vähän kirvelyä..viikon päästä nousi kuume ja heräsinkin yöllä sitten oksentamaan ja kuume oli noussut 40..vuorokausi meni oksennellessa ja kuume ei laskenut..päin vastoin nousi..
Kävin lääkärissä, ottivat verikokeet ja virtsanäytteen, lääkäri soitti seuraavana aamuna että veriarvot koholla mutta virtsatienäytteen tuloksia ei ollut tullut.
Laittoivat röntgeniin jos olisi keuhkoista löytynyt jotain jonka jälkeen takaisin lääkäriin ja ottivat uudestaan tulehdus arvot..sittenhän ne paukkuivat reilusti yli 200..sairaala reissu siitä tuli..
sairaalassa kukaan ei saanu kanyyliä yhteenkään suoneen puhkomatta niitä.. ainut joka sen sai paikoilleen oli anestia lääkäri joka joutui laittaa sen pari kertaa koko sairaala olon aikana..
tiputuksessa olin 4 ekaa päivää kun ei nestettä kehossa ollut..antibiootitkin tuli suonen sisäisesti..
mietittiin kotihoitoa monen monta kertaa mutta sitten verikokeissa löytyi maksa arvojen olevan koholla huomattavasti..
jäätiin sitten sairaalaan..
.loppujen lopuksi olin viikon sairaalassa juuri joulun alla...oli kokemus sekin..viettää joulu sairaalassa..
syytä tulehdukseen ei löydetty mutta munuaisaltaan tulehdusta epäiltiin.
2viikkoa sairaslomaa jatkoksi ja viikon antibioottikuuri..
 
leila taipale
Pari viikkoa sitten palelin ja hikoilin, palelin ja hikoilin. Halusin vessaan, mutta jalat menivät alta (sairastan MS-tautia). Aloin sekoilla, muistan kaiken hyvin. Minulla oli jano, mutta en kyennyt liikkumaan kuin käsien avulla raahautumalla. Pissat tulivat alle. Hoin vain "kaivo" ja "lammikko". Ne olivat ainoita veteen liittyviä sanoja, jotka muistin. Mieheni ei saanut minua nostettua ylös, olin vetelä. Lopulta hän antoi tyynyjä ja peittoja. Nukuin lattialla.
Aamulla mitattiin kuume 38,8 ja mies lähti viemään tk-päivystykseen. Sieltä sairaalan päivystykseen ja osastolle. Munuaisaltaiden tulehdus. Lisäksi vyöruusu. Siirrettiin keskussairaalaan. Kolmen antibiootti-tiputuksen piti riittää, mutta lopulta sain niitä 11. Kotona vielä 10 tbl/ kuuri. Minulle jätettiin kestokatetri, en tiedä kauanko sitä joudun pitämään. Syynä siihen MS-tauti ja leikattu virtsarakon syöpä. Keskussairaalasta paikalliseen sairaalaan takaisin...Keskussairaalassa otettiin aivojen TT-kuvaus, lumbaalipunktio MS-taudin vuoksi kai ja epäilynä sekoiluni vuoksi bakteerin päässeen aivoihin. Sairaala-keikat kestivät 8 vrk. Kotiin pääsin vasta kun CRP oli 64. 260:stä laski arvo hyvin hitaasti. Olen ollut viikon kotona, selkä särkee edelleen oik.puolelta ja nukun, nukun...
 
"Tytteli"
1 ja 2 Päivä oli virtsaamisen loppuvaiheessa polttelua ja kirvelemistä. Kokoajan piti pissalla ravata.
3 Päivänä tuli järkyttävä selkäkipu ja mahaankin alkoi koskea.
4 Päivän aamulla 39 astetta kuumetta. Silloin siis viimeistään MENE LÄÄKÄRIIN!
Silloin tulehdusarvo oli siis 49. Tiputukseen siis ja suonensisäinen antibioottikuuri.
6 Päivä tulehdusarvot oli 197. Hoitajat sanoivat siis antibiootin toimivan viiveellä.
8 Päivä, eli 5 päivä sairaalassa, tulehdusarvot 108.
 
"Mä vain"
Lähdin hakemaan lääkekuuria "pissatulehdukseen", oireet juuri siihen, sitä ei sitten ollutkaan. Lisukkeena oikealla puolella kova kipu ylävatsassa! Tulikin 8 vrk sairaalareissu. Ei pissatulehdusta! Virtsakivet ja niiden seurauksena munuaisallastulehdus. "Putki" oli tukossa kivien vuoksi niin kauan (3 vrk), että munuaisalataaseen kerti nestettä ja se tulehdutti altaan. 8 vrk antibioottia suoraan suoneen, tulehdusarvo laski 140 ja alkoi taas nousta, eli uutta lääkettä suun kautta suonensisäisen lisäksi ja sitten alkoi laskea! Kuukauden päivät piti vielä kontrolloida "serppiä".
 
"piupau"
Kävin kuukausi sitten klamydia testissä,se oli negatiivinen mutta 2+ oli eli tulehdusta oli silloin. .
Siihen ei reagoitu mitenkään. Pari viikkoa sitten alkoi selkä kivut vasemmalla puolellla . Ja kuumetta nosti 39.
Lääkäriin menin ja tulehusarvot 150oli silloin ja monen monta verikoetta otettiin.
Päivystyksestä suoraan osastollle. Ma-pe vietin osastollla.
Suoraan suoneen 3 krt pvä antibioottia ja kipulääkkeitä
Lähtiessäni 64 oli tulehusarvot.
Viikon antibiootti kuuuri vielä päälle ja sairaslomaa.
Oireeton pissatulehus joka levis munuaisaltaaseen. :"/
Mut onneksnnyt kunnos :)
 
"Sanna"
Olin 16 kun alko pissaoireet heikko olo ja oksetutti. Menin 3 pvän jälkeen lääkäriin ja tulehdusarvot 400... Lääkäri hyppäsi tuolilta! Jouduin sairaalaan tippaan ja minua siirreltii sairaalasta sairaalaan hirveä selkä ja mahakipu. Ultraäänessä selvisi munuaisaltaassa olevan märkää. Sain pissapussin selkään joka lähti 3 krt irti ja jouduin sairaalaan laittamaan sen . Ensimmäisellä leikkausajalla olin kipeä se siirtyi ja sitten minut leikattiin. Nyt ilmennyt samoja oireita...
 
Sairastanut
Munuaisaltaan tulehdus alkoi lähes oireettomasta virtsatieinfektiosta. Parin viikon ajan oli ollut pissatessa vähän painetta, pissaa oli tullut kerralla melko vähän, mutta normaalia useammin. Nämä oireet hukkuivat muun sairastamiseni joukkoon, kunnes kuume nousi yöllä 39 ja olo alkoi olla aika kehno.
Sairaalaan mentyäni crp oli noussut 234 (po. 1-3). Se nousi edelleen aina 439 asti. Iv-antibiootit aloitettiin heti, mutta parin ensimmäisen päivän ajan crp jatkoi nousua. Se kuulema kuuluu asiaan, eikä ole mitenkään hälyttävää. Tiputusta jatkettiin 8 vrk. Päästyäni kotiin kuntoni heikkeni kovasti, enkä mm. pystynyt syömään lainkaan viiteen päivään. Rankka dieetti.
Nyt on kaiken kaikkiaan kulunut 4 viikkoa koko homman alkamisesta ja eilen olin ensimmäisen kerran koko päivän jalkeilla.
Kurja tauti, joka pitkälle päästyään voi viedä todella useita viikkoja ennen kuin kunto palautuu. Poikkeamat pissaamisessa kannatta todella huomioida ja hakeutua labraan testiin, jos on pientäkään epäilyä, ettei kaikki ole ok.
 
"OTUS"
Sairastuin pari vuotta sitten siten,että aamulla kun heräsin,olin väsynyt totaalisesti
Iltapäivällä nousi kuume(jota ei normaalisti koskaan)lähes 40 asteeseen,otin Panadolia ja joka neljän tunnin päästä alkoi palelu,otin taas Panadolia ja nukuin. Viikon puolivälissä aloin palelemaan horkassa,ei mitkään peitot meinannu auttaa,Panadolia tuplaten,aloin vaipumaan jonkinmoiseen koomaa.Annoin periksi. Perjantaina kuudentena päivänä,naapuri soitti ovikelloa ja rymisti postilaatikkoa, konttasin ja avasin oven,siellä oli naapuri ja ambulanssimiehet.Minut vietiin kiireellä Malmille,tulehdusarvot lähes 400, diagnoosi munuaisaltaantulehdus ja verenmyrkytys
saan olla ikuisesti kiitollinen naapurilleni.Olin viikon lähes tajuton yhteensä 2viikko sairaalassa.Sairastan parhaillaan munuaistulehdusta,mutta tiesin oireet,hakeuduin ajoissa lääkäriin,SILTI PELOTTAA
 
hengissä
moikka ! eli olen nyt 17 mutta viimevappuna 16 ! elikkäs olin ekana 40 asteen kuumeessa 5päivään kun äitini soitettua terveyskeskuksessa he sanoivat että minulla on vain vakava virustartunta .. no viiden päivän jälkeen en pystynyt enään liikkua enkä hengittämään kunnolla niin äitini lähti viemään minua porvoonsairaalaan! heti pistettiin tippaan tutkittuaan ja makasin eristyshuoneessa ja vielä sain väärät antibiootit..sielläkin oksentelin ja päivän päästä minua vietiin jo ambulanssilla meilahteen kun sanoivat "päiväkin myöhässä ilman oikeaa hoitoa hän olisi menehtynyt" siinä pieni shokki iski ja meikussa heti teholle ja lisähappea! selvisi että verenmyrkytys oli levinnyt koko kroppaani ja nestettä kertynyt keuhkoihinijonka takia happipuutos.. olin 2päivää teholla jonka jälkeen siirrettiin ebolahuoneeseen puoleksitoista viikoksi ja siellä sain mm nesteenpoistolääkkeitä ja antibiootit ! lääkärit eivät uskoneet silmiään kun munuaiseni ei vaurioituneet ollenkaan ja tulehdusarvot lähtivät tippumaan ! kuntoutuskin alkoi heti :)
 
"Vierailija"
Mulla kivut alkoi selästä vasemmalta puolelta, sen jälkeen nousi kuume. Tulehdusarvot ei koskaan mennyt kuin vähän yli sadan, joten en joutunut sairaalaan tiputukseen. 3 päivän ajan sain tosin antibioottia lihaksen sisäisesti sillä ruoka tai edes juoma ei pysynyt sisällä, sen jälkeen otin jo suun kautta antibiootteja. Kurja tauti, mutta mua se ei vienyt vuodeosastolle asti :) ei sinne siis kaikki joudu!!
 
e221
mulla on ollut kaks kertaa munuaistulehdus,tai altaan en nyt tiiä kumpi, ekalla kerralla se johtu oireettomasta pissatulehduksesta joka nousi munuaisiin,keuhkoihin ja vereen, kuumetta oli kotona 39 ja oksensin, paikallinen tk epäili umpisuolta sieltä ambulanssilla kaupungin sairaalaan siellä empossa epäiltiin kohdun ulkopuolista raskautta ja sitten ultrassa selvis munuaistulehdus, tulehdusarvot oli 390 hoitajat ja lääkärit kauhuissaan. yön olin osastolla,sieltä teholle 5 vuorokaudeks,happiviikset yms, kotia pääsin reilu viikon sairaalassa olon jälkeen ja kävin iv tipassa oiskohan ollu 4pvä. viime kerta alko kylkikivulla,oksentamisella ja liki 40 asteen kuumeella. ja taas epäiltiin kohdun ulkopuolista raskautta,tulehdusarvot oli 250 osastolle ja tippaan 3 pvä ja sitten kotia mutta 3pvä iv tippa ja suun kautta 14 pvän antibiootti. tällä kertaa johti e-koli bakteerista,mistä lie saanut sitä ei kerrottu. sanoivat että jos vielä kerran tulee näin nuorelle (23v) niin saan estolääkityksen. ihmetyttää miten ei oo mtn jälkitutkimuksia, onko muilla ollut?
 
"Huolestunut"
Juu tosiaan kuumetta ei oo ollut kuin 2 päivää,eilen oli paljon korkeempi ja olo kehnompi kuin tänään. Eilen alko myös nää "virtsatientulehdus" oireet ja se on ollu mulla monta kertaa aiemminkin joten tunnistan kun sattuu kohalle joten soitin tänään terveyskeskukseen ja sain ajan hoitajalle. Olivat mukavia mutta en oikeen saanu selvää mistään tai mikä helvetti mua vaivaa:D hain antibioottikuurin apteekista ja luin myöhemmin pakkauksesta;"munuaisaltaan hoitoon". Jaaha kevyt mindfuck, mutta toivon että puree ja kovaa ja menee ohi tää tauti! Tulehdusarvot oli ilmeisesti ihan alarajalla onneksi.
 

Yhteistyössä