Nartun sterilointi

Sanotaan, että narttukoiran voi steriloida ekan juoksun jälkeen tai kun on kasvanut täysikasvuiseksi. Ei ole mitään haittaa, päinvastoin monelta murheelta säästyy. Haavan paraneminen tietysti kestää jonkin aikaa, pari viikkoa.
 
Tuttu leikkautti tyttökoiransa, kun se oli jotain 4 tai 5 vuoden vanha. Sillä koiralla luonne muuttui jotenkin apaattisemmaksi ja rauhallisemmaksi. Eläinlääkäri oli sanonut, että koira kannattaisi leikauttaa mahdollisimman nuorena, jolloin luonne ei tavallaan niin paljon muutu. Mutta totta kai tuokin on yksilöllistä.
 
Meillä 3,5 vuotias narttu menossa muutaman viikon päästä steriloitavaksi. Viime juoksuista on 2kk, päädyimme sterilointiin sillä yhdet pennut jo maailmaan saattanut ja näin vältytään esim. märkäkohdulta yms.ja meillä myös uros
 
Meillä narttu 7v steriloitiin joulukuun alussa ja koira parani ihan muutamassa päivässä. Mutta hälle tuli kyllä selviä urosmaisia piirteitä, mutta toivon että ne ovat lähinnä positiivisia harrastukseen lisää potkua tuovia.
 
Mä olen kuullut että pitkäkarvaisen koiran turkki voi hamppuuntua ja tulla hankalaksi hoitaa steriloinnin seurauksena. Joissakin tapauksissa myös koiran vahtimisvietti voi (kuulemma) voimistua. Näiden kahden syyn takia olen itse lykännyt koiran sterilisaatiota vaikka oli tarkoitus tehdä se jo aikaisemmin... Nyt ollaan kuitenkin päätetty että toimenpide tehdään joskus huhtikuulla (oli just juoksu). Toivottavasti meillä ei toteudu kumpikaan noista "kauhukuvista". :)
 
Meita on kehoitettu steriloimaan nyt puolivuotias narttukoiramme ENNEN ensimmaistakaan juoksua. Tasta taitaa olla siis useita mielipiteita... Muutamalla rodulla ( esim. saksanpaimenkoira ) on riskina inkontinenssi steriloinnin seurauksena. Siihen auttaa laakehoito.
 
Mä haluaisin kuulla perusteita, miten joillain roduilla leikkaus vaikutta eritavalla, kuin toisilla? :)

Noita leikkaus suosituksia taitaa olla useampaa koulukuntaa, niitä jotka suosittelevat ennen juoksua leikkauttamista ja jotkut vasta useamman juoksun jälkeen. Olen kuullut perusteeksi yhdeltä ell:tä, että eläin kypsyy henkisesti kiimoissaan

Meillä on naaraat aina leikattu, vaikka maatiaislla onkin olleet vaatimattomat kiimat... Leikkaukset on masanut sen satasen tai yli, lääkkeet päälle. (molemmat söivät antibiootit) :LOL: (tieteellisesti todistettu, ettei ole totuuden perää...)
 
Mamman oma rinsessa, omien sakemannin ja rotikan kielletyn rakkauden tuotos, steriloitiin 3kk ensimmäisestä juoksusta yli seitsemän vuotta sitten.
Jokusen kerran on vuosien varrella käynyt niin, että herään kylki märkänä, kun rinsessalta tihkuu pissat alle, mutta koska sitä tapahtuu noin 2-3 kertaa/vuosi maksimissaan, niin meillä ei ole lääkkeitä vaivaan edes haettu.

Enkä ole kyllä koskaan kuullut virtsankarkailun olevan kytköksissä rotuun...

Jenkkilässähän on aivan normaalia steriloida jo 3kk vanhat pennutkin, joten en usko sen olevan haitallista sukukypsyyden kynnyksellä olevalle nartulle. Urokset ovat sitten ihan eri asia, kun hormooneilla on suurempi vaikutus niin käytökseen kuin rakenteeseenkin...

Meidän lekuri suosittelee nykyisin ennen juoksua tehtyä sterilisaatiota ja kissojenkin kastraatiota puolen vuoden iässä. Aikaisemmin kastroidut kuulemma jopa kasvavat tutkimusten mukaan isommiksi, mistä sitten johtuu....

Ennen ensimmäistä juoksua tehty sterilisaatio nollaa riskin nisäkasvaimiin käytännössä totaalisesti, toisen juoksun jälkeen tehtynä riski on 1-2 prosentin luokkaa ja toisen juoksun jälkeen tehtynä riskit ovatkin sitten jo jokseenkin samat kuin sterilisoimattomalla, mutta kuitenkin kohtutulehdukset sunmuut pois suljettuja.

Sterilisaatio harvemmin aiheuttaa turkkiin muutoksia, koska narttu on silloin periaatteessa pysyvästi juoksujen välisessä tilassa, eli mitään suurta muutosta ei ole. Poikkeuksia tietenkin on. Olen itsekkin tavannut hurmaavan lamppuharjaa elävästi muistuttavan Jessica-labbiksen... ;)

Uroksilla taasen testosteroiinin tuotanto laskee kivesten menettämisen myötä niin rajusti, että sillä taasen usein on selkeä muutos turkin laatuun pehmentäen/runsastuttaen.

Oma rotisko kastroitiin noin viisi vuotiaana "väärän merkkisen" jalostusnartun muutettua meille. Kokenut uros kun murtautui oven läpi 20min aikana, mutta onneksi oli herrasmies ja lämmitteli tytteliä tärppipäivistä huolimatta ;)
Nyt viiden vuoden päästä turkki on jonkun verran pehmeämpi, muttei onneksi merkittävästi, mutta pohjavilla on muuttunut mustasta ruskeaksi ja harmaaksi... Myös merkkien yksittäiset "karanneet", eli ruskeat mustalla, karvat lisääntyivät tolkuttomasti... :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja JuneGrace:
Ennen ensimmäistä juoksua tehty sterilisaatio nollaa riskin nisäkasvaimiin käytännössä totaalisesti, toisen juoksun jälkeen tehtynä riski on 1-2 prosentin luokkaa ja toisen juoksun jälkeen tehtynä riskit ovatkin sitten jo jokseenkin samat kuin sterilisoimattomalla, mutta kuitenkin kohtutulehdukset sunmuut pois suljettuja.
Näin minullekin eläinlääkäri sanoi. Olen myös kuullut tuon että koira ei kypsyisi henkisesti jos sterilisaatio tehdään ennen ensimmäistä juoksua mutta siitä ollaan tosiaan kahta mieltä.

 
Ei sillä juoksulla itsessään ole mitään "kypsentävää" vaikutusta...
Ihmisillä on tapana inhimillistää koiria liikaa, jollainen perä saattaa hyvinkin olla tuolla ajatuksella että sterilisaatio "liian aikaisin" johtaisi kehitysvaiheen puuttumiseen, "kun kyllähän se nyt ihmisellekkin on iso juttu, ensimmäiset kuukautiset..."
Jollei liääntymään pääse, niin parempi olla totaalisesti ilman, nih! ;) ;)

Niinkuin mainitsin, meitin rinsessa steriloitiin ekan juoksun jälkeen, melkein puolitoista vuotiaana, jolloin pitäisi olla jo AikuinenKoira, mutta niin se vaan rinsessa on edelleen melkein yhdeksän vuotiaana kuin alle vuoden ikäinen nulikka, elämäniloa ja riemua pienistä asioista tulvillaan :heart: :D
Ei siis se juoksu millään lailla ainakaan meidän rinsessaa aikuistuttanut.. ;)
 

Yhteistyössä