Naurettavat äidit kantelevat luokkaretkistä ?

  • Viestiketjun aloittaja oulu
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
Säälin sydämestäni niitä lapsia, joihin vanhemmat eivät panosta edes 10 euroa/kk. Useimmiten näiden perheiden vanhemmilla on sitten rahaa ostaa se ripsiväri, kalliimpaa shampoota kuin se halvin on, ostaa tupakkaa, alkoholia, pitää nopeampaa nettiä kuin se hitain, tilata hesari tai vastaava ja paljon, paljon muuta. Mutta kymppiä ei lapseen raaskita laittaa kuukaudessa :(
 
Keittiönoita
Yllättävää, miten moni teistä on sitä mieltä, että lasta saa rangaista siitä, millaiset vanhemmat lapsella on :( Mitä jos luokkaretkelle pääsisivät vain ne lapset, joiden vanhempien naama miellyttää opettajaa eikä oma naamasi kuuluuisi niihin? Olisiko silloin lapsesi kannalta oikein, että hän ei pääsisi luokkaretkelle? Ja olen kyllä samaa mieltä näistä vapaamatkustajista kuin suurin osa teistä muista, mutta eihän se lapsen vika ole, jos vanhemmat ovat vapaamatkustajia?
 
"sama"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;21992122:
Mun lapsillani ei ole ollut enää kouluiässä sitä harhakäsitystä, että rahaa voi hakea seinästä. Ovat tienneet, että meidän perheen rahat eivät todellakaan tule tyhjästä. Mitä tulee reipastumiseen, niin mulle on ainakin ollut sen rahankeruun kannalta järkevämpää tehdä tunti töitä kuin osallistua tunnin työpanoksella koulun myyjäisiin. Kyse ei ole ollut reippaudesta vaan taloudellisesta ajattelusta.
Sulla sit tosi fiksuja lapsia kun ymmärtävät tuon heti jo kouluiässä eli 6-7 vuotiaasta alkaen. Ihan en kyllä ukso moiseen,mut ilmeisesti näin. Osallistumalla myyjäisiin ei tarvitse olla töistä pois ja yleensä ne myyjäiset on siihen aikaan, että töissä ei tarviste enään olla jos on omat läksynsä hyvn aikoinaan lukenut :) Eihän siellä tarvitse olla paikan päällä. Ja ei minusta joka tapauksessa ole esimerkillistä käytöstä antaa sitä 10e joka kk vaikka lapsi ymmärtäisi mistä raha tulee. Valitettavan usein se vaan on niin, että "Hae pankista", vanhemmillakin lapsilla vielä. Lapsi ei varmasti tee itse sen rahan eteen kuitenkaan mitään ja jos tekee niin onko oikein,että esim. viikkoraha menee luokkaretkeen, ei.
 
lol
Kummasti toisessa ketjussa SAMAT ihmiset olivat sitä mieltä että on ihan OK ostaa SATOJEN EUROJEN luistimet ja sukset muutamaa kertaa varten kouluun (vaikka ei muuten ko. lajia harrastaisi)

Mutta luokkaretkeen ei voi rahaa muka laittaa. Kyllä suurin osa vanhemmista on OUTOJA, ei voi muuta sanoa
 
Keittiönoita
[QUOTE="sama";21993967]Sulla sit tosi fiksuja lapsia kun ymmärtävät tuon heti jo kouluiässä eli 6-7 vuotiaasta alkaen. Ihan en kyllä ukso moiseen,mut ilmeisesti näin. Osallistumalla myyjäisiin ei tarvitse olla töistä pois ja yleensä ne myyjäiset on siihen aikaan, että töissä ei tarviste enään olla jos on omat läksynsä hyvn aikoinaan lukenut :) Eihän siellä tarvitse olla paikan päällä. Ja ei minusta joka tapauksessa ole esimerkillistä käytöstä antaa sitä 10e joka kk vaikka lapsi ymmärtäisi mistä raha tulee. Valitettavan usein se vaan on niin, että "Hae pankista", vanhemmillakin lapsilla vielä. Lapsi ei varmasti tee itse sen rahan eteen kuitenkaan mitään ja jos tekee niin onko oikein,että esim. viikkoraha menee luokkaretkeen, ei.[/QUOTE]
Mulla ei ole mitenkään tavallista fiksummat lapset. Olen vain pienestä pitäen opettanut heille, että raha ei kasva puussa. Kaikkea ei voi saada ja sekin, minkä voi, joutuu yleensä odottamaan vähintäänkin mun palkkapäivääni. Ja ne tunnit, kun lapseni koulun jälkeen ovat olleet yksin kotona, mä olen ollut töissä tienaamassa sitä rahaa enkä suinkaan hoidattamassa kynsiäni.
 
"wieras"
[QUOTE="reetta";21993819]
Joillekin vaan ihan tuttu ja turvallinen koulu olisi paras. Jos ette sitä ymmärrä, niin olkaa sitten onnellisia loistokkaista lapsistanne. Meillä kaikilla ei ole yhtä hyvin. Eikä ole rahaakaan kuin roskaa.[/QUOTE]

Tähän vielä peesaisin sen, että leirikouluista on tullut joku vanhempien pätemisentarpeen välikappale. Täälläkin me vanhemmat vaahdotaan asiasta. Sitten leuhkitaan että "meidän maija menee norjaan" ja "meidän petterin luokka menee kreikkaan". "Ai eikö teillä mennä mihinkään?" Ketä kiinnostaa onko ne leirikoulut sitten oikeasti niin tarpeellisia niille lapsille?
 
"mä"
[QUOTE="sama";21993967]Sulla sit tosi fiksuja lapsia kun ymmärtävät tuon heti jo kouluiässä eli 6-7 vuotiaasta alkaen. Ihan en kyllä ukso moiseen,mut ilmeisesti näin. Osallistumalla myyjäisiin ei tarvitse olla töistä pois ja yleensä ne myyjäiset on siihen aikaan, että töissä ei tarviste enään olla jos on omat läksynsä hyvn aikoinaan lukenut :) Eihän siellä tarvitse olla paikan päällä. Ja ei minusta joka tapauksessa ole esimerkillistä käytöstä antaa sitä 10e joka kk vaikka lapsi ymmärtäisi mistä raha tulee. Valitettavan usein se vaan on niin, että "Hae pankista", vanhemmillakin lapsilla vielä. Lapsi ei varmasti tee itse sen rahan eteen kuitenkaan mitään ja jos tekee niin onko oikein,että esim. viikkoraha menee luokkaretkeen, ei.[/QUOTE]

Kyllä meilläkin 6 vuotias jo tietää, ettei raha kasva puussa. Itse tienaa rahansa leluihin keräämällä pulloja ja tekemällä suurempia kotitöitä (esim. pesee itsenäisesti pyykit ja laittaa ne kuivumaan = 50c). Kyllä se on vanhemmissa vika, jos tämän ikäiset vielä luulevat, että rahaa tulee ovista ja ikkunoista.
 
"vieras"
[QUOTE="julli";21992145]sama meillä, myytiin monen kertaan isoisän parhaita pikkuleipiä, pikku veljen parhaita toffeeta, jotain eko kasseja, tehtiin teatteri esityksia joihin kierrettiin ovelta ovelle myymässä lippuja...mitähän vielä? oli kiva leirikoulu.[/QUOTE]

Nykyään vanhemmat ei juuri uskalla lapsia päästää vieraiden ovikelloja soittamaan. Käytännössä nykyään tuo kauppaaminen on sitten sellaista, että vanhemmat kauppaavat niitä työpaikoillaan ja työkaverit sitten ostavat, kun se on tavallaan sosiaalinen pakko ostaa. Pahimmillaan niitä on joka toisella myytävänä. Samaten nuo jutut ovat yleensä jotain ylihintaista moskaa nuo karkit ja keksit. Meillä laitettiin mieluummin luokan tilille myyntivoittoa vastaava summa vapaaehtoisesti, kuin ruvettiin tuohon pakkomyyntiin (mihin ei kyllä ollut pakko osallistua).
Kun noiden koulun keräysten lisäksi tulee monilla vielä harrastejuttujen rahankeräykset (mm. jalkapallo, jääkiekko jne joukkueet joutuvat sitä tekemään), niin monelaista juttua sitä on. Esimerkiksi jotkin talkoo jutut voi olla hyväkin juttu vähävaraiselle, jolla aikaa riittää, mutta työkiireiden takia vähälle jäävästä vapaa-ajasta ei kyllä viitsi tuntikausia käyttää johonkin kaupan inventaarion tekoon, kun saman rahan saa puolen tunnin omasta työstä.
 
"sama"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;21994013:
Mulla ei ole mitenkään tavallista fiksummat lapset. Olen vain pienestä pitäen opettanut heille, että raha ei kasva puussa. Kaikkea ei voi saada ja sekin, minkä voi, joutuu yleensä odottamaan vähintäänkin mun palkkapäivääni. Ja ne tunnit, kun lapseni koulun jälkeen ovat olleet yksin kotona, mä olen ollut töissä tienaamassa sitä rahaa enkä suinkaan hoidattamassa kynsiäni.
Sinä ilmeiseti sellainen ihminen kuka ei voi mitenkään ymmärtää,että joillakin on todella tiukkaa ja se 10e voi olla lapsen ruuasta pois siellä kotoa.
Itse en tosiaankaan anna sitä rahaa juuri sen takia, että koulut ei saa kerätä rahaa luokkaretkeen. Ja kuinka monessa koulussa se raha jää siihen 10e/kk. Meillä ei esimerkiksi kerätä enään mitään rahaa koska lapset jo niin isoja,että ei luokkaretkillä enään käy. Mutta aikaisemmin pojan ollessa seitsemännellä luokalla rahaa piti tuoda 35e/kk koska olivat menossa ulkomaille ja se ei vielä riittänyt vaan piti antaa lopuksi kaikkien vielä 50e ja matkarahat. Näillä rahoilla vielä per...kustannettiin valvojien matkat. Meillä poika ei osallistunut tähän koska aina olen ollut sitä mieltä että näin ei koulussa saa toimia. Poika oli sen ajan vapaalla koulusta.
 
"Ellistiina"
[QUOTE="sama";21993967]Sulla sit tosi fiksuja lapsia kun ymmärtävät tuon heti jo kouluiässä eli 6-7 vuotiaasta alkaen. Ihan en kyllä ukso moiseen,mut ilmeisesti näin. Osallistumalla myyjäisiin ei tarvitse olla töistä pois ja yleensä ne myyjäiset on siihen aikaan, että töissä ei tarviste enään olla jos on omat läksynsä hyvn aikoinaan lukenut :) Eihän siellä tarvitse olla paikan päällä. Ja ei minusta joka tapauksessa ole esimerkillistä käytöstä antaa sitä 10e joka kk vaikka lapsi ymmärtäisi mistä raha tulee. Valitettavan usein se vaan on niin, että "Hae pankista", vanhemmillakin lapsilla vielä. Lapsi ei varmasti tee itse sen rahan eteen kuitenkaan mitään ja jos tekee niin onko oikein,että esim. viikkoraha menee luokkaretkeen, ei.[/QUOTE]

Tää oli jo ihan päivän paras! Jos lapsi vie kerran kuussa kympin luokkaretkirahastoon kahden vuoden ajan, niin siitähän seuraa ihan väistämättä käsitys, että raha kasvaa puissa! Maalaisjärjellä voisi kuvitella, että tuo nimenomaan opettaisi, että isoja asioita saa vain pitkäjänteisellä säästämisellä.

Ja jos rahan arvon opettaminen lapselle on tärkeää, miksi olisi erityisen väärin, että viikkoraha (tai osa siitä) menisi luokkaretkeen? Siinähän juuri opetellaan rahankäyttöä: lapselle tulee oma säännöllinen meno, ja siksi hän saa vanhemmiltaan "palkankorotuksen".
 
"poikia3"
Nykyajan vanhemmat ovat NIIN LAISKOJA että eivät halua osallistua mihinkään myyjäisiin. Ei mihinlkään !!!!

Ja tuskinpa sellaisia perheitä on, joissa olisi 4 lasta yhtäaikaa ylästeella !!!!! (lestat ei muutenkaan osallistu mihinkään) eli tuo 40 euron esimerkki on ihan hatusta vedetty. Ala-asteella kun ei todellakaan kerätä rahaa systemaattisesti luokkaretkeen kuten yläasteella.

Kukaan ei voi olla niin köyhä, että 10 eur on liian paljon !!! (jos on, niin voisi vaikkapa harkita töihin menoa tai tietokoneen myymistä ). naurettavia pellejä täällä taas
Täällä päin ainakin ala-asteella tehdään leirikouluja, joita varten kerätään rahaa satoja euroja per lapsi. Ja lapset tosiaankin osallistuvat itse rahankeruuseen. Me vanhemmatkin maksoimme itse 100 euroa per lapsi, mutta tämä oli täysin vapaaehtoista, ja siis tiedettiin, että jos joku ei maksa, niin kaikki kuitenkin lähtevät.

Ja juu, jos perheen kaikki tulot ovat vaikka alle tonni käteen kuussa, kymppikin on tuossa tilanteessa varmasti iso raha.

Sitä paitsi, se äiti on täysin oikeassa, koulu ei saa kerätä rahaa, koulun on oltava ilmainen. Rahankeräyksen voi hoitaa vanhempainyhdistys, mutta sekään ei saa olla pakollista!
 
Keittiönoita
[QUOTE="sama";21994112]Sinä ilmeiseti sellainen ihminen kuka ei voi mitenkään ymmärtää,että joillakin on todella tiukkaa ja se 10e voi olla lapsen ruuasta pois siellä kotoa.
Itse en tosiaankaan anna sitä rahaa juuri sen takia, että koulut ei saa kerätä rahaa luokkaretkeen. Ja kuinka monessa koulussa se raha jää siihen 10e/kk. Meillä ei esimerkiksi kerätä enään mitään rahaa koska lapset jo niin isoja,että ei luokkaretkillä enään käy. Mutta aikaisemmin pojan ollessa seitsemännellä luokalla rahaa piti tuoda 35e/kk koska olivat menossa ulkomaille ja se ei vielä riittänyt vaan piti antaa lopuksi kaikkien vielä 50e ja matkarahat. Näillä rahoilla vielä per...kustannettiin valvojien matkat. Meillä poika ei osallistunut tähän koska aina olen ollut sitä mieltä että näin ei koulussa saa toimia. Poika oli sen ajan vapaalla koulusta.[/QUOTE]
Erehdyt. Mä nimenomaan olen sellainen, joka ymmärtää, että joillekin jopa 1 euro voi olla tärkeä. Sillä saa sen maitolitran, minkä perhe tarvitsee. Ja mun mielestä - niinkuin olen tässä ketjussa useamman kerran jo kirjoittanut - koulun pitää kohdella lapsia tasa-arvoisesti eikä sen mukaan, millaiset vanhemmat lapsilla on. Mitä tulee siihen vapaamatkustajuuteen, niin sillä tarkoitan niitä ihmisiä, joilla kyllä olisi varaa se 10 euroa ja ehkä enemmänkin antaa, mutta eivät periaatesyistä halua antaa.
 
"vieras"
[QUOTE="sama";21994112]Sinä ilmeiseti sellainen ihminen kuka ei voi mitenkään ymmärtää,että joillakin on todella tiukkaa ja se 10e voi olla lapsen ruuasta pois siellä kotoa.
Itse en tosiaankaan anna sitä rahaa juuri sen takia, että koulut ei saa kerätä rahaa luokkaretkeen. Ja kuinka monessa koulussa se raha jää siihen 10e/kk. Meillä ei esimerkiksi kerätä enään mitään rahaa koska lapset jo niin isoja,että ei luokkaretkillä enään käy. Mutta aikaisemmin pojan ollessa seitsemännellä luokalla rahaa piti tuoda 35e/kk koska olivat menossa ulkomaille ja se ei vielä riittänyt vaan piti antaa lopuksi kaikkien vielä 50e ja matkarahat. Näillä rahoilla vielä per...kustannettiin valvojien matkat. Meillä poika ei osallistunut tähän koska aina olen ollut sitä mieltä että näin ei koulussa saa toimia. Poika oli sen ajan vapaalla koulusta.[/QUOTE]

No mun on nyt myönnettävä että mä kyllä olen semmonen ihminen joka ei ymmärrä miten 10e voi olla pois lapsen ruuasta kotona. Olen ollut opiskeleva äiti,olen ollut työtön äiti. Mutta koskaan ei oo niin tiukkaa ollu että lapseni joutuisi näkemään nälkää kymmenen euron tähden. Nekin ihmiset joilla on toisten lainat ym. kaatunut niskaan tai ovat muuten persettä myöten veloissa ovat loppujen lopuksi aika vähemmistöä. Ei vaan voi olla niin,että normaalisti elämällä ei taivu siihen kymmeneen euroon.
 
"Ope"
[QUOTE="sama";21994112]Sinä ilmeiseti sellainen ihminen kuka ei voi mitenkään ymmärtää,että joillakin on todella tiukkaa ja se 10e voi olla lapsen ruuasta pois siellä kotoa.
Itse en tosiaankaan anna sitä rahaa juuri sen takia, että koulut ei saa kerätä rahaa luokkaretkeen. Ja kuinka monessa koulussa se raha jää siihen 10e/kk. Meillä ei esimerkiksi kerätä enään mitään rahaa koska lapset jo niin isoja,että ei luokkaretkillä enään käy. Mutta aikaisemmin pojan ollessa seitsemännellä luokalla rahaa piti tuoda 35e/kk koska olivat menossa ulkomaille ja se ei vielä riittänyt vaan piti antaa lopuksi kaikkien vielä 50e ja matkarahat. Näillä rahoilla vielä per...kustannettiin valvojien matkat. Meillä poika ei osallistunut tähän koska aina olen ollut sitä mieltä että näin ei koulussa saa toimia. Poika oli sen ajan vapaalla koulusta.[/QUOTE]

Siis tätäkään en tajua, että jos kunta/kaupunki ei ole valmis maksamaan mitään - ei edes opettajien ja muiden valvojien matkoja - niin miksi tällaisia sitten järjestetään. Ja miten kauan löytyy opettajia, jotka on valmiit lähtemään 24/7 töihin ihan sillä normipalkalla. Meidän kunnassa on ajat sitten päätetty, ei opettajat ei lähde. Vanhemmat saa järjestää mutta menkööt loma-aikoina. Jos tämä kerran on näin hankalaa, niin eihän kukaan järki-ihminen tällaiseen lähde. Kyllä haitat on suuremmat kuin hyödyt, harmit suuremmat kuin ilo.

Listaan vielä haittoja: 1. rahankerääminen (miten, kuka, entä muuttajat, entä köyhät, entä periaatteessa kieltäytyjät) 2. kouluaikaa menee (konkreettinen haitta jo yläasteella) 3. valvojat (saadaanko, ovatko sopivia) 4. kun kunta ei maksa mitään, outoa toimintaa peruskoulussa... vastuukysymykset
 
"sama"
[QUOTE="Ellistiina";21994133]Tää oli jo ihan päivän paras! Jos lapsi vie kerran kuussa kympin luokkaretkirahastoon kahden vuoden ajan, niin siitähän seuraa ihan väistämättä käsitys, että raha kasvaa puissa! Maalaisjärjellä voisi kuvitella, että tuo nimenomaan opettaisi, että isoja asioita saa vain pitkäjänteisellä säästämisellä.

Ja jos rahan arvon opettaminen lapselle on tärkeää, miksi olisi erityisen väärin, että viikkoraha (tai osa siitä) menisi luokkaretkeen? Siinähän juuri opetellaan rahankäyttöä: lapselle tulee oma säännöllinen meno, ja siksi hän saa vanhemmiltaan "palkankorotuksen".[/QUOTE]

Lapsella ei ole valinnan vapautta mihin rahansa käyttää ja se on väärin. Miksi vanhemmat saa valita,että sinä laitat viikkorahasi luokkaretkeen? Jokainenhan meistä päättää omista rahoistaan niin miksi lapselle ei voi opettaa sitä,että niin hänkin saa tehdä. Kuinka moni lapsi laittaisi rahansa luokkaretkeen jos sillä voisi ostaa jotain kivaa itsellee mikä näkyy heti.
 
"sama"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;21994172:
Erehdyt. Mä nimenomaan olen sellainen, joka ymmärtää, että joillekin jopa 1 euro voi olla tärkeä. Sillä saa sen maitolitran, minkä perhe tarvitsee. Ja mun mielestä - niinkuin olen tässä ketjussa useamman kerran jo kirjoittanut - koulun pitää kohdella lapsia tasa-arvoisesti eikä sen mukaan, millaiset vanhemmat lapsilla on. Mitä tulee siihen vapaamatkustajuuteen, niin sillä tarkoitan niitä ihmisiä, joilla kyllä olisi varaa se 10 euroa ja ehkä enemmänkin antaa, mutta eivät periaatesyistä halua antaa.
En suosi tuota vapaamatkustajana olemistakaan vaan meillä ei ole lähtenyt lapset mukaan ollenkaan. Meillä tosin oli niin paljon fiksuja vanhempia jotka tiesivät että rahaa ei saa kerätä niin paljon jäi vanhempia pois. Joku vuosi pääsivät johonkin reissuun mikä sitten koulu maksoi ( etttä kyllä sitä rahaa on ) ja joku vuosi tyssäsi siihen kun maksajia ei tullut vanhemmista. Opettajat usein on niitä ketkä lapsille koko reissuista puhuu ja heidän pitäisi sitten päästä vapaamatkustajana mukaan.
jokainenhan tekee niin kuin haluaa ja meillä näin.
 
kka
Tässä on tullut useampaan kertaan esille,etttä esimerkiksi lestat ei maksa mitään luokkaretkistä. Miksi se on hyväksytttävää? Ihan samoin kun mustalaisten ei tarvistse maksaa tai sitten muun vähemmistön edustajien.
Heille maksetaan ja kerätään rahaa kyllä toistenkin vanhempien varoista. Opettajat ottaa mm. yhteyttä sosiaalitoimistoon ja kertoo tilanteen ja sossu sit maksaa näitä luokkaretkimaksuja. Ja jos sossu ei suostu ( joskus käynyt niinkin ) niin korotetaan muiden maksuja tai sit opettaja maksaa omasta pussista. Mikä tosiaankin on ihan älyttömän tyhmää.
Tiedän, että tätä tapahtuu muuallakin kun vain meidän koulussamme.
 
"Ellistiina"
[QUOTE="sama";21994199]Lapsella ei ole valinnan vapautta mihin rahansa käyttää ja se on väärin. Miksi vanhemmat saa valita,että sinä laitat viikkorahasi luokkaretkeen? Jokainenhan meistä päättää omista rahoistaan niin miksi lapselle ei voi opettaa sitä,että niin hänkin saa tehdä. Kuinka moni lapsi laittaisi rahansa luokkaretkeen jos sillä voisi ostaa jotain kivaa itsellee mikä näkyy heti.[/QUOTE]

Kyllä meillä ainakin yläkoulussa jokainen päätti itse, osallistuuko luokkaretkelle vai ei. Ja kaikilla meillä oli sen verran pitkäjänteinen ajattelumalli, että mukana pysyimme, vaikka jo alussa sovimme että hommasta saa koska vaan sanoutua irti ja nostaa oman osuutensa rahoista.

Ei kun anteeksi, yksi poika tyhjensi osuutensa luokkaretkitililtä rahantuskissaan, mutta maksoi sen myöhemmin takaisin että pääsi mukaan.
 
"Ellistiina"
[QUOTE="sama";21994245]En suosi tuota vapaamatkustajana olemistakaan vaan meillä ei ole lähtenyt lapset mukaan ollenkaan. Meillä tosin oli niin paljon fiksuja vanhempia jotka tiesivät että rahaa ei saa kerätä niin paljon jäi vanhempia pois. Joku vuosi pääsivät johonkin reissuun mikä sitten koulu maksoi ( etttä kyllä sitä rahaa on ) ja joku vuosi tyssäsi siihen kun maksajia ei tullut vanhemmista. Opettajat usein on niitä ketkä lapsille koko reissuista puhuu ja heidän pitäisi sitten päästä vapaamatkustajana mukaan.
jokainenhan tekee niin kuin haluaa ja meillä näin.[/QUOTE]

Saavat vanhemmatkin varmasti retkelle lähteä, jos niin kovasti vapaamatkustaminen kiinnostaa. Meidän aikanamme opettajat ainakin nimenomaan toivoivat, että valvojat löytyisivät vanhempien joukosta, mutta lopulta kaksi opettajaa suostui, kun koko matka oli kaatua valvojien puutteeseen...
 
"Ellistiina"
Tässä on tullut useampaan kertaan esille,etttä esimerkiksi lestat ei maksa mitään luokkaretkistä. Miksi se on hyväksytttävää? Ihan samoin kun mustalaisten ei tarvistse maksaa tai sitten muun vähemmistön edustajien.
Heille maksetaan ja kerätään rahaa kyllä toistenkin vanhempien varoista. Opettajat ottaa mm. yhteyttä sosiaalitoimistoon ja kertoo tilanteen ja sossu sit maksaa näitä luokkaretkimaksuja. Ja jos sossu ei suostu ( joskus käynyt niinkin ) niin korotetaan muiden maksuja tai sit opettaja maksaa omasta pussista. Mikä tosiaankin on ihan älyttömän tyhmää.
Tiedän, että tätä tapahtuu muuallakin kun vain meidän koulussamme.
Meillä kyllä lestat olivat niitä tomerimpia rahankerääjiä. Muita vähemmistöjä ei luokalla ollut.
 
Best Regards
Oltuani vuosia mukana tässä toiminnassa ja maksettuani käytännössä omani ja yhden muun lapsen retket (koska puolet on vapaamatkustajia) olen päättänyt lakata osallistumasta mihinkään koulun keräyksiin millään lailla. Panostan mieluummin muihin asioihin: harrastuksiin, kielikursseihin ym.
 
"Ope"
Oltuani vuosia mukana tässä toiminnassa ja maksettuani käytännössä omani ja yhden muun lapsen retket (koska puolet on vapaamatkustajia) olen päättänyt lakata osallistumasta mihinkään koulun keräyksiin millään lailla. Panostan mieluummin muihin asioihin: harrastuksiin, kielikursseihin ym.
Samaa mieltä. Lopettakaa hyvät vanhemmat. Älkää kiusatko itseänne ja muita. Jos haluatte niitä elämyksiä lapsillenne, niin miksi ette mene itse lasten kanssa???
 
"ope"
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;21988126:
Toisaalta, onko se nyt kuitenkaan koululta hyvä veto antaa lapsille sitä viestiä, että tämä on oikeasti laitonta mutta tehdään silti niin salaa?
Huom! Ei ole laitonta, jos kaikkien oppilaiden vanhemmat suostuvat kuukausirahan keräämiseen. Jos yhdenkin oppilaan vanhempi ei suostu (ei mainita kenellekään, kuka/ketkä eivät suostu), luokkaretkeä ei tehdä. Lain mukaanhan kaikkien on päästävä retkelle, vaikka eivät rahaa toisikaan, jos retki tehdään. Olemme koulullamme myös lyhentäneet retkien kestoja, koska kustannukset ovat nousseet pilviin.
 

Yhteistyössä