Neocate aloitettu...

Kyllä sulta taitaa aika loppua kesken ennen tuota soittoaikaa. Hiljaa hyvä tulee! Mä olisin Ahmuttaren kanssa samoilla linjoilla siitä, että kokeile se korvike ensin, niin saatte sen b-lausunnon lähtemään. Bataattia on varmasti ihan hyvä kokeilla sitten, kun korvike asia on selvä ja on toivuttu mahdollisista oireista, jotka tulee korvikkeesta.

Usein ihottuma saattaa vaatia hiukan avustusta, että paranee pahiksen jäljiltä. Kyllä se ajan kanssa korjaantuu, jos ruokapuoli on kunnossa. Teillä iho on jo onneksi lähtenyt paranemaan! Muutenkin kannattaa antaa lapsen elimistön välillä toipua ihan rauhassa pahiksista, ennen kuin kokeilee uutta. Sekin voi jo osaltaan auttaa sopivia löytymään, kun ei koko ajan oireile jostain ja suolisto saa välillä huilia.

Meillä syödään myös noita viljattomien eläinten lihoja!
 
Eli mitkä kaikki lihat on "viljattomia"? Hirvi ilmeisesti ainakin, sitä meillä löytyisi pakkasestakin.... :/

Mutta katson nyt ensin tuon maitoasian, en ole vain raaskinut, kun poika tuntuu olevan lähes oireeton, paitsi tuo mallasuute sen kakan värjäsi.. Eilen päivällä tuli viimeksi kakka ja se oli kelt./vihr./rusk. joten odottelen nyt ainakin yhden normin kakan.. Saa suoli kuntoutua rauhassa...
 
Meillä syödään paljon jänistä ja hirveä. Onneksi on tutuissa metsästystä harrastavia! Viljattomia ovat yleensä nuo riistalihat ja sitten esim. Uuden-Seelannin lammas, se kun syö ympäri vuoden heinää. Meillä lampaat otetaan talven takia sisään ja annetaan rehua. Moni syö myös poroa ja sitä saa myös ihan kaupan pakastealtaasta. Sitten on tietysti nämä erittäin eksoottiset alligaattorit ja kengurut yms.

Toki tavallista possuakin kannattaa jossain vaiheessa kokeilla, mutta jos haluaa alkuun pelata vähän varman päälle, niin kannattaa kokeilla ensin joku viljaton. Sitten kun on enemmän sopivia ruokia, voi kiireettömämmin kokeilla jotain ei niin varmojakin.

Kokeilut kannattaa muutenkin tehdä huolella, ainakin viikon kokeilla uutta. Joskus oireet alkaa kunnolla vasta viidentenä päivänä. Me syödään ruokia kyllä rotaatiolla eli kokeilen vain kolme päivää ja jos ei oireita tule, ruoka pääsee ruokalistalle yhtenä päivänä. Meillä on tuo ruokakierto viisi päivää eli maissia ja tattaria tulee joka viides päivä ja niiden jälkeen kierrossa on bataatti ja jänis jne.

Muakin aina joskus jännittää ja ärsyttää aloittaa uutta kokeilua, jos kaikki on tosi hyvin. On se kuitenkin sitten tosi palkitsevaa, jos se ruoka sopii!
 
Minä kokeilen yhtä uutta kiinteätä ainakin viikon. Meillä on tuntunut ainakin muutamien kiinteiden kohdalla tulevan hieman pieniä hyvin lieviä sopeutumisoireita uuteen ensimmäisten päivien aikana. Nämä sopeutumisoireet jäävät pois viikon loppupuolella. Olen itse sen verran (ehkä yli...) varovainen, että kokeilen useimmiten hieman yli viikon, jotta näen ovatko ne sopeutumisoireet varmasti jääneet pois. Meillä noita lieviä sopeutumisoireita on ollut ainakin pienet melko lyhytkestoiset rohinat, nieleskelyt ja hikat, joista poika ei ole itse kyllä ollut moksiskaan. Hymyilee vaan ja on hyväntuulinen. Äiti niitä vaan tuijottelee :LOL: Mutta joskus noita pikkuoireita tulee myös silloin jos on vaan syönyt liikaa. Meillä poika avaa suutaan lusikalle, jos se vaan on suun lähellä. Ei vielä pieni ymmärrä kylläisyyden tunteen ja syömisen välistä yhteyttä =)

Meillä on nyt ruokavaliossa uuden seelannin lammas. Seuraavatkin lihakokeilut teen viljattomista: ainakin poro ja jänis on meillä henkisellä listallani odottelemassa.

NallePuh82: onko sulla tieto miten vesilinnut käy allergikoille niin kuin keskimäärin? Meilläkin on metsästäviä henkilöitä lähipiirissa. Niitä saattaisi olla meille tarjolla ensi syksynä, jos laitan tilaukseen =)
 
Mä olen kyllä ajatellut niitä vesilintuja myös kokeilla. En tiedä niistä sen tarkemmin, mutta kai nekin riistalihaa tavallaan ovat...? Meillä ei nyt ole kyllä lintuja, joten taitaa jäädä kans syksyyn. Seuraavana lihana mä kokeilen sen lampaan. Ensin pitäisi kokeilla seuraavaksi kalkkilisä, tylsää.
 
Ei kai ne vesilinnut sillein muni, eiköhän ne tee vaan niitä munia, mistä tulee ne poikaset. Ja jotkut allergiset syö esim. strutsin lihaa ja sehän munii ihan niitä syötäviä munia, ymmärtääkseni... :/ Mä en kyllä oikeesti tiedä, mutta mä luulisin aika varmasti, ettei sitä munalinkkiä tässä tapauksessa ole.
 

Yhteistyössä