NinaTT, tytsi, kuka vaan!!!!

  • Viestiketjun aloittaja superbo
  • Ensimmäinen viesti
superbo
Kauhian paljon te paatte linkkejä erilaisista tutkimuksista miten hieno ja hyvä asia kv on, ja sitten muuten vaan kerrotte ne negat puolet.

Saisinko tutkimustietoa niistä huonoista asioista, eli tutkimusta siitä, millaista vahinkoa on aiheutunut lapselle joka on nukkunut yksin pinnasängyssä, noin niinkuin esimerkiksi?
 
"hmmm"
Mutta kun niissä kiintymysvanhemmuuden 8 periaatteessakaan ei tuomita pinnasänkyä vaan se on samalla viivalla perhepedin kanssa (jota muuten suositellaan ainoastaan imettäville perheille). Eli siis sivuvaununa tai samassa huoneessa oleva pinnasänky on se jota suosittelevat jja imetääville perheille perhepetiä.
 
  • Tykkää
Reactions: kookosta
Järki käteen
Apua, mutkin yhdistetään kiintymysvanhemmuuteen jo. :D Ihana. :D

Täytyy katsoa, jos löytäisin jotain tutkimuksia. :p Linkkaan sitten tänne.
Sä uskot että jos perheelle sopii paremmin pinnis, se vahingoittaa lasta jotenkin?! Oletko ihan tosissasi. Ihme ettet minulle päin naamaa tätä viitsinyt sanoa.

Kyllä se varmasti kannattaa väkisin nukkua perhepedissä jos perhe ei näin nuku öisin. Tekee varmasti hyvää perheen henkiselle hyvinvoinnille.
 
"tiimarinvihko"
Mä jotenkin kuvittelisin, että tärkeintä on vastata heti vauvan tarpeisiin ja kyky tulkita vauvaa. Jos vauva siis nukahtaa (ja on aina nukahtanut, ilman huudatusharjoituksia) mielellään pinnasänkyyn, niin mikäs siinä. Sen sijaan ahdistunut vauva pitäisi heti ottaa pois pinnasängystä. Ja tämä ei nyt ollut mikään kiintymyssuhdevanhemmuuden teoria, niistä en tiedä mitään.. tää oli mun omaa maalaisjärkeä.

Toisaalta vauva hyötyy monin tavoin vanhempansa läheisyydestä. Esimerkiksi pieni vauva voi tarvita hengitykseen tukea vanhemmaltaan. Mun kuopus oli tällainen, pinnasängyssä hengitti pelottavan omituisesti, mutta mun vieressä hengitys sujui normaalisti.
 
vrs
Alkuperäinen kirjoittaja Järki käteen;26411524:
Sä uskot että jos perheelle sopii paremmin pinnis, se vahingoittaa lasta jotenkin?! Oletko ihan tosissasi. Ihme ettet minulle päin naamaa tätä viitsinyt sanoa.

Kyllä se varmasti kannattaa väkisin nukkua perhepedissä jos perhe ei näin nuku öisin. Tekee varmasti hyvää perheen henkiselle hyvinvoinnille.
:LOL: Hieno tulkinta. :D
 
aluper
En nyt hae mitään kv-keskustelua vaan nimenomaan vahvistettuja, tutkittuja juttuja, joissa on selvästi ILMENNYT esim. pinniksessä nukkumisesta johtuneet vauriot, ja että ne vauriot on nimeomaan yhdistetty esim. pinnikseen. EN halua nähdä linkkejä mitkä vievät joillekkin "näin on hyvä tehdä"-sivuille vaan nimenomaan: tutkimustulokset joissa ilmenee, millaisia haittoja on aiheutunut pinniksessä nukkuneille lapsille. Kiitos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Järki käteen;26411524:
Sä uskot että jos perheelle sopii paremmin pinnis, se vahingoittaa lasta jotenkin?! Oletko ihan tosissasi. Ihme ettet minulle päin naamaa tätä viitsinyt sanoa.

Kyllä se varmasti kannattaa väkisin nukkua perhepedissä jos perhe ei näin nuku öisin. Tekee varmasti hyvää perheen henkiselle hyvinvoinnille.
En usko, että esim. sivuvaununa toimivasta pinnasängystä on mitään haittaa, jos lapsi on kuitenkin lähellä vanhempiaan ja pääsee siitä halutessaan vanhempansa lähelle (eli ei ole laitoja edessä..). Jos lapsi nukkuu vaikka yksin toisessa huoneessa niin siitä voi ollakin haittaa. En usko, että pinnasängyssä nukkuminen (automaattisesti) aiheuttaa vauvalle traumoja, mutta perhepeti on mielestäni silti parempi paikka vauvalle. Siitä on paljon etua ja vähentää riskejä moniin asioihin.
 
"öö"
Mä en oikein noihin tytsin juttuihin jaksa kiinnostua, Sitten kun omia lapsia, ja kokemusta asioista, on näissä teksteissä jotain mieltäkin. Muutenhan ne on vaan kopioita ex-ihastukseltaan!
 
"hmmm"
[QUOTE="öö";26413581]Mä en oikein noihin tytsin juttuihin jaksa kiinnostua, Sitten kun omia lapsia, ja kokemusta asioista, on näissä teksteissä jotain mieltäkin. Muutenhan ne on vaan kopioita ex-ihastukseltaan![/QUOTE]

siis onks se nyt ex? mä luulin että ninaTT lemppas tytsin..
 
"vieras"
Mä laitan nyt ensimmäisen linkin, minkä löysin. Pistän myöhemmin lisää, jos löytyy.

Yll
Eeheheheheheh :LOL:

tytsihän repäisi, ihan löytyi linkki, jossa luki että voi vahingoittaa VAUVAN UNENLAATUA, mutta ei siis mitenkään traumatisoi lasta, siitähän tässä oli kyse eikä mistään unenlaadusta.

Lisäksi linkissä tuli lisänä tietoa perhepetien vaarallisuudesta verrattuna omaan sänkyyn: "Yleisesti vauvoja ei suositella nukuttamaan vanhemman kainaloon, sillä nukkuvan vanhemman pelätään voivan esimerkiksi vahingossa tukehduttaa lapsen. Tuoreen brittitutkimuksen mukaan jopa kahdessa kolmesta selittämättömässä kätkytkuolematapauksessa vauva oli nukkunut jaetussa sängyssä vanhemman kanssa."

Eli tytsi pissailee nyt omille jaloille :D
 
"öö"
[QUOTE="hmmm";26414456]siis onks se nyt ex? mä luulin että ninaTT lemppas tytsin..[/QUOTE]

Niin,eli ex-ihastus lemppas, tai mistä mä tiedän vaikka tytsi olis vieläkin ihastunut
 
Ja jos vanhemmalla on esim uniapneaa, ei ole hyväksi, että vauva nukkuu edes samassa huoneessa.
Hengitysrytmin mukaan hengittävä vauva kyllä myös lopettaa sen hengittämisen kun aikuiselle se katko tulee, mutta siinä missä aikuinen jatkaa hengittämistä, vauva ei sitä välttämättä tee.

Tätäkin on tutkittu mahdollisena syynä esim kätkytkuolemiin.
 
"hmmm"
[QUOTE="öö";26414532]Niin,eli ex-ihastus lemppas, tai mistä mä tiedän vaikka tytsi olis vieläkin ihastunut[/QUOTE]

No kyllähän näistä ketjuistakin huomaa, että toinen on EVVK ja toinen ihqdaa ;).
 
[QUOTE="vieras";26414617]No jos olet lukenut, niin miksi linkitit tähän? Ei puhuttu unen laadusta, eikä kiistellyistä tutkimustuloksista. Ja linkki, jossa samalla viitataan perhepedin vaarallisuuteen vie kyllä uskottavuutta kun etsitään linkkejä nimenomaan pinnasängyn traumatisoivaan vaikutukseen :LOL:[/QUOTE]

Luitko sen vikan kappaleen?
 

Yhteistyössä