NinaTT, tytsi, kuka vaan!!!!

  • Viestiketjun aloittaja superbo
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No en todellakaan esitä asiantuntijaa. :D Muistaisin nähneeni jonkin tutkimuksen joskus tuosta yksin nukkumisesta ja kortisolitasoista, mutten löydä sitä ainakaan vielä. Kyselkää ninalta. Mun enkku ei ole kovin hyvä ja suurin osa tutkimuksista on englanninkielisiä.
No kun ketään ei kiinnosta joku satunnainen tutkimus, johon ei kukaan näytä edes lähdettä löytävän. Jos pinniksessä nukkuminen olisi todella haitaksi lapselle ihan varmasti, niin kukaan ei uskaltaisi pinnasängyssä nukuttaa. Ja usko pois, että siitä uutisoitaisiin myös suomen kielellä.
 
[QUOTE="vieras";26416936]No kun ketään ei kiinnosta joku satunnainen tutkimus, johon ei kukaan näytä edes lähdettä löytävän. Jos pinniksessä nukkuminen olisi todella haitaksi lapselle ihan varmasti, niin kukaan ei uskaltaisi pinnasängyssä nukuttaa. Ja usko pois, että siitä uutisoitaisiin myös suomen kielellä.[/QUOTE]

Kyllähän ihan jatkuvasti tehdään asioita, joista on lapselle haittaa. Kaikessa ei voikaan mennä ideaalin mukaan.
 
täh
[QUOTE="vieras";26416936]No kun ketään ei kiinnosta joku satunnainen tutkimus, johon ei kukaan näytä edes lähdettä löytävän. Jos pinniksessä nukkuminen olisi todella haitaksi lapselle ihan varmasti, niin kukaan ei uskaltaisi pinnasängyssä nukuttaa. Ja usko pois, että siitä uutisoitaisiin myös suomen kielellä.[/QUOTE]


Ai nyt ei kiinnosta. Mä kun ihan luulin, että ketjun aloituksessa nimenomaan sellaista tutkimusta kyseltiin. :xmas:

No, ota teistä nyt selvää... Huoh.
 
täh
[QUOTE="vieras";26416826]No itse ainakin huvikseni kyselen, kun esittää täällä jotain asiantuntijaa, vaikka ei todellakaan sellainen ole. Eihän näihin ole pakko vastailla, mutta silloin ei varmaan kannata heitellä todenvastaisia juttuja faktoina.[/QUOTE]

No ei kyllä esitä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja täh;26417037:
Ai nyt ei kiinnosta. Mä kun ihan luulin, että ketjun aloituksessa nimenomaan sellaista tutkimusta kyseltiin. :xmas:

No, ota teistä nyt selvää... Huoh.
En ole aloittaja, ei kiinnosta satunnaiset tutkimukset niin yhtään. Jos asiasta olis jotain todellista näyttöä, siitä uutisoitaisiin hieman laajemmin, mutta kun ei ole, niin täällä tietyt nimimerkit heittelee jotain satunnaisotantoja suurena totuutena :LOL:

Ja sitten teikäläiset hännystelijät vielä komppaatte heitä ja puolustelette, ihan kuin eivät osaisi tehdä sitä itse. Teistä iskee kyllä myös aina sellainen myötähäpeä, ettei tiedä miten päin sitä olisi :)
 
[QUOTE="vieras";26417066]En ole aloittaja, ei kiinnosta satunnaiset tutkimukset niin yhtään. Jos asiasta olis jotain todellista näyttöä, siitä uutisoitaisiin hieman laajemmin, mutta kun ei ole, niin täällä tietyt nimimerkit heittelee jotain satunnaisotantoja suurena totuutena :LOL:

Ja sitten teikäläiset hännystelijät vielä komppaatte heitä ja puolustelette, ihan kuin eivät osaisi tehdä sitä itse. Teistä iskee kyllä myös aina sellainen myötähäpeä, ettei tiedä miten päin sitä olisi :)[/QUOTE]

Kerropas edes yksi lastenkasvatukseen liittyvä asia, josta olisi kasakaupalla luotettavia 100% varmoja tutkimuksia. :D Edes ruumiillisen kurituksen vaikutuksista ei ole mitään kaikenkattavaa näyttöä. Sinusta siis kaikki on ok, mistä ei voida todistaa aiheutuvan traumoja/haittaa?
 
Sanoisin, että on hyvin naiivia kuvitella, että se johtaisi heti jonkinlaisiin toimiin, jos tiedettäisiin jostain aiheutuvan lapsille haittaa. Suuret ryhmäkoot, varhainen päiväkotihoidon aloitus ja pitkät päivät eivät tee hyvää lapsille ja silti monissakaan paikoissa ei ryhmäkoolle ole tehty mitään, näin esimerkkinä. Työelämän paineet vaikuttavat aina siihen, mitä lastenhoidossa pidetään tärkeänä.
 
"hmmm"
Kerropas edes yksi lastenkasvatukseen liittyvä asia, josta olisi kasakaupalla luotettavia 100% varmoja tutkimuksia. :D Edes ruumiillisen kurituksen vaikutuksista ei ole mitään kaikenkattavaa näyttöä. Sinusta siis kaikki on ok, mistä ei voida todistaa aiheutuvan traumoja/haittaa?
Ööö.. Laki kieltää ruumiillisen kurituksen Suomessa, joten on siitä varmaan jotain tutkimustuloksia. Tosta pinnasänkyjutusta ei löydy mitään. Ja jos ruumiillinen kuritus ja pinnasängyssä samassa huoneessa nukkuminen olisi ns. samalla viivalla, niin eiköhän toi pinnasänkykin kiellettäisi lailla.

Mä muuten ihmettelen sitä, että teidän mielestä vauvalla on ilmeisesti jokin sisäsyntyinen tieto, jonka avulla se tietää, että kalterit = häkki ja sitä pitää inhota. Mä oon nimittäin luullut, että vauva ei osaa mitään sanoja ja jos järjestelmällisesti kutsun vaikka omenaa appelsiiniksi niin lapsi alkaa luulla, että omenan nimi on appelsiini.
 
"hmmm"
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306453011001065

Tälläsen löysin, mutta ei tässäkään puhuta varsinaisesti pinnasängystä. Voin itsekin kuvitella että ihan yksin nukkuminen on vauvalle huonoksi, mutta en tajua miten se vauva heikällä näkökyvyllään voisi edes tajuta että on jotenkin erilaista nukkua pinnasängyssä kiinni vanhemman sänkyä tai vanhemman sängyssä (jos siis ei aivan kylki kyljessä nukuta). Samat hengityksen äänet ja tuoksut kantautuu sinne "sivuvaunuunkin."
 
"vieras"
Kerropas edes yksi lastenkasvatukseen liittyvä asia, josta olisi kasakaupalla luotettavia 100% varmoja tutkimuksia. :D Edes ruumiillisen kurituksen vaikutuksista ei ole mitään kaikenkattavaa näyttöä. Sinusta siis kaikki on ok, mistä ei voida todistaa aiheutuvan traumoja/haittaa?
Joku jo tuossa edellä sanoikin, että eiköhän joku asia ole pahaksi lapselle/kelle vaan, jos se on lailla kielletty? :LOL: että se siitä teoriasta.

Ja mieti oikeasti tytsi, että vertaat nyt lapsen hakkaamista ja lapsen nukkumista pinnasängyssä. Voi tsiisus, oikeasti, hommaa jo se elämä, tai edes se mies :D
 
vrs
Ei laki mikään kiveen kirjattu totuus ole, että en mä siihen kauheesti vetoais. Eipä siitäkään monta vuotta oo, ku homoseksi laillistettiin. Ennen totako seksi oli homoille kiistattomasti haitallista, mut sen jälkeen täysin jees? Vaan koska laki sanoo?

Ei lapsia munkaan mielestä saa piestä, mutta kyllä musta on aika naivia pitää ainoona argumenttina lakia.
 
"vieras"
Ei laki mikään kiveen kirjattu totuus ole, että en mä siihen kauheesti vetoais. Eipä siitäkään monta vuotta oo, ku homoseksi laillistettiin. Ennen totako seksi oli homoille kiistattomasti haitallista, mut sen jälkeen täysin jees? Vaan koska laki sanoo?

Ei lapsia munkaan mielestä saa piestä, mutta kyllä musta on aika naivia pitää ainoona argumenttina lakia.
Kuka on pitänyt ainoana argumenttinä lakia? En myöskään hakkaisi lastani, koska en halua satuttaa häntä, koska lyöminen käy itsellekin kipeää, koska en halua, että lapseni alkaa pelätä, koska..... Capish? Mutta noiden lisäksi laissa kielletty on yleensä väärin, jos ei asiaa muuten ymmärrä.
 
vrs
[QUOTE="vieras";26418448]Kuka on pitänyt ainoana argumenttinä lakia? En myöskään hakkaisi lastani, koska en halua satuttaa häntä, koska lyöminen käy itsellekin kipeää, koska en halua, että lapseni alkaa pelätä, koska..... Capish? Mutta noiden lisäksi laissa kielletty on yleensä väärin, jos ei asiaa muuten ymmärrä.[/QUOTE]

Tähän viittasin:

[QUOTE="vieras";26418408]eiköhän joku asia ole pahaksi lapselle/kelle vaan, jos se on lailla kielletty? :LOL: että se siitä teoriasta.:D[/QUOTE]
 
"vieras"
Ei laki mikään kiveen kirjattu totuus ole, että en mä siihen kauheesti vetoais. Eipä siitäkään monta vuotta oo, ku homoseksi laillistettiin. Ennen totako seksi oli homoille kiistattomasti haitallista, mut sen jälkeen täysin jees? Vaan koska laki sanoo?

Ei lapsia munkaan mielestä saa piestä, mutta kyllä musta on aika naivia pitää ainoona argumenttina lakia.
Tähän vielä lisäisin, että erittäin hämmentynyt olen koko kommentista. Oikeasti te näette lapsen nukuttamisen pinnasängyssä niin haitallisena, että se voitaisiin joku päivä kieltää laissa? :LOL:
 
"hmmm"
[QUOTE="vieras";26418478]Tähän vielä lisäisin, että erittäin hämmentynyt olen koko kommentista. Oikeasti te näette lapsen nukuttamisen pinnasängyssä niin haitallisena, että se voitaisiin joku päivä kieltää laissa? :LOL:[/QUOTE]

Niinpä. Lakiin voisi oikein tulla määritelmät kuinka monta cm sängyn laita saa olla. Kaikki yli 10 cm korkeat laidat olisi laittomia :LOL: Koska se vauvahan tietää että liian korkea laita on pahaksi.
 
vrs
[QUOTE="vieras";26418478]Tähän vielä lisäisin, että erittäin hämmentynyt olen koko kommentista. Oikeasti te näette lapsen nukuttamisen pinnasängyssä niin haitallisena, että se voitaisiin joku päivä kieltää laissa? :LOL:[/QUOTE]

Me? Ketkä me? Näytä ykski kohta missä mä oon tollasta sanonu.
 
"vieras"
Me? Ketkä me? Näytä ykski kohta missä mä oon tollasta sanonu.
No selitä sitten, miksi heitit viittauksena sen, että homoseksi on ollut kiellettyä aikaisemmin laissa, mutta nyt ei, että sen takia ei kannattaisi tämän päivän lakia sokeasti noudattaa. Ymmärsin siitä sen, että vaikka tämän päivän laissa ei olis pinniksessä nukuttaminen kiellettyä, niin voi se silti olla väärin ja jonain päivänä kiellettyä. Vai tarkoititko, että vaikka lapsen hakkaaminen on tämän päivän laissa kiellettyä, on se vielä joku päivä sallittua? Oletko hullu vai vaan tyhmä?
 
jbhgy
mul on 2 pinnasängyssä aikanaan nukkutta lasta eikä näytä kummallakaan olevan traumoja.toinen on myös aina ollut omaa tilaa kaipaava ja nukkunut aina mielummin omassa sängyssä.
 
vrs
[QUOTE="vieras";26418529]No selitä sitten, miksi heitit viittauksena sen, että homoseksi on ollut kiellettyä aikaisemmin laissa, mutta nyt ei, että sen takia ei kannattaisi tämän päivän lakia sokeasti noudattaa. Ymmärsin siitä sen, että vaikka tämän päivän laissa ei olis pinniksessä nukuttaminen kiellettyä, niin voi se silti olla väärin ja jonain päivänä kiellettyä. Vai tarkoititko, että vaikka lapsen hakkaaminen on tämän päivän laissa kiellettyä, on se vielä joku päivä sallittua? Oletko hullu vai vaan tyhmä?[/QUOTE]

Mä tarkotin yleisellä tasolla; se, että laki kieltää jotain, ei tarkota sen automaattisesti olevan väärin tai huono asia tai että laki sallii jotain, ei automattisesti tarkota sen olevan hyvä tai oikein. MITÄÄN ei kannata purematta niellä. Meneekö liian vaikeeks?
 
"vieras"
Mä tarkotin yleisellä tasolla; se, että laki kieltää jotain, ei tarkota sen automaattisesti olevan väärin tai huono asia tai että laki sallii jotain, ei automattisesti tarkota sen olevan hyvä tai oikein. MITÄÄN ei kannata purematta niellä. Meneekö liian vaikeeks?
No kuka niin on sanonutkaan? Mutta ihan mielenkiinnosta kerro joku asia, jonka laki kieltää, mutta joka on oikein ja hyvä asia?
 
"vieras"
Homoparien adoptio-oikeus esim.
Eikö siitäkin ole äänestetty, eli suurin osa päättäjistä on sitä mieltä, että se on huono asia. Tuskin kuitenkaan enemmistö kansalaisista miettii, että pinnasängyssä nukkuminen olisi lasta mitenkään vahingoittava asia.

Ja ennen kuin vedät herneen bi-nenääsi, niin omastakin mielestä rekisteröidyille homopareille tulisi myöntää adoptio-oikeus.
 
Suberbo paikalla!
No niin, nyt ehdin kommentoimaan.

Tuossa tukimuksessa puhutaan yksin nukkumisesta, ei pinnasängyssä nukkumisesta. Eli siltä osin kysymykseni jää edelleen vailla vastausta.

Ei oikein muuta kommentoitavaa, jos ja kun on tutkittu että yksin nukkkuminen aiheuttaa vaurioita niin ok, se on selvä, mutta halusin nähdä tutkimuksia juuri pinnasängyssä nukkumisesta, vapaudenriistosta aiheutuneet vauriot esimerkiksi.

Vauvahan voi nukkua yksin äitiyspakkauksen laatikossa, ensipedissä (tiedättehän, sellainen soikean muotoinen, kohtumainen koppa), tai stten siinä perhepedissä. Eihän äiti siihen jää itsekseen makaamaan kun vaava nukahtaa vaan saattaa mennä vaikka katsomaan tv:tä.
 

Yhteistyössä