no niin kertokaapa totuus, kumpi sattuu enemmän?? (synnytys kyseessä)

  • Viestiketjun aloittaja ä
  • Ensimmäinen viesti
viiden muksun mamma
Kyllä ne sattuu molemmat. Avautumisvaiheessa auttaa mulla ainakin nämä lievemmät konstit, hieronta ja vaikkapa ilokaasu jne. Spinaali vei kaikki kivut, mutta samalla se vei myös sen ponnistamisen tarpeen. Vähän ennen ponnistamista mua ahdistaa se tunne, kun vauvan pää painaa "paikkoja luttuun" tuolla alakerrassa. Siinä mulle yleensä iskee se paniikki, että miten tästä selviää. Kyllähän siitä on selvitty jo viisi kertaa ja kuudes kerta olisi kesällä :)
 
Henning
Mutta näin jälkikäteen voin todeta, että ponnistusvaiheen kivut olivat minulle kovemmat. Ensimmäinen synnytys oli aivan kauhea ja pitkä... avautuminen kesti kauan, epiduraali auttoi kuitenkin kivasti. Ponnistus pitkittyi ja siinä meni harjoitusponnisteluineen ja kaikkineen aikaa yli kaksi tuntia, joten siinä vaiheessa kun imukuppi otettiin esiin, ainoa ajatukseni oli että kumpa kaikki selviäisimme hengissä. Synnytyksen loppu meni aivan sumussa, siihen sekoittui kipua, väsymystä, huolta, paniikkia! Kaksi seuraavaa synnytystä olivat lyhyitä ja kipeitä!! ja SE muutaman tunnin avautuminen kävi aivan törkeän kipeää. Ponnistuksissa auttoi jo ajatus vauvasta, joka pian köllöttelisi sylissä.. Onneksi ja myös valitettavasti en enää koskaan tunne niitä kipuja.



 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
Ponnistaminen.
Esikoisen ponnistin maailmaan ilman mitään puudutusta ja luulin repeäväni ja kuolevani tosissaan siihen paikkaan. :x
Mä olen ponnistanut kaikki 3 ilman puudutteita ja avautuminen sattui enemmän.Mun mielestä.

 
2äiti
ei kumpikaan..ekalla kerralla sain epiduraalin samantien ku tuli ekat supistukset ja se puudutus kesti aika hyvin, loppua kohti vähän vaikutus heikkeni ja tuli kovimmat supistukset mutta ei ponnistus mitenkään sattunut vaikka kesti 30min... toisesta lapsesta sain sen spinaalipuudutuksen mikä lie siis mikä pistetään kerran selkään, sain sen heti ku alko kipeät supistukset sen vaikutus alkoi samantien, kohdunsuu aukeni vartissa..vaikutus kesti loppuun asti enkä tuntenut yhtään mitään ponnistuvaiheessa, ehkä pientä paineen tunnetta että jotati sieltä tulee mut tunto oli täysin pois..
 
juups
Mulla on niin nopeat synnytykset (max. 2,5h), että kyllä se avautumisvaihe on se rajuin. Etenee tosi nopealla tempolla, enkä ikinä ole ehtinyt kipulääkkeitä saamaan. Ponnistus on mulla kestänyt aina vaan parin kolmen työnnön verran, enkä mä siinä kohtaa ole enää tuntenut juuri mitään. Paitsi nyt kolmannesta, joka ei syntynyt raivotarjonnassa, vaan kasvot edellä (vaatii paljon enemmän tilaa synnytyskanavassa).
 
Avautuminen sattui enemmän. Niin paljon että tajun lähtö oli tosi lähellä ja oksensin kivusta. yli 5 tuntia ilman kivunlievitystä niin kipeenä että avautuminenkin jo tyssäsi. Ponnistaminenkin sattui ihan hirveesti, mutta tajuissani pysyin. Musta oli kamala tuntea kun iho repesi hitaasti :x Toisessa ehdottomasti avautuminen. Ponnistus oli aika helppo ja nopea (muutama minuutti). Sattui sekin, mut ei paha.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nanna1980:
avautuminen teki kipeämpää, kun kesti tunteja...mulla varmasti vaikutti ponnistamisen "helppouteen"se, että sain juuri ennen ponnistusvaihetta kohdunaulanpuudutteen, ponnistamisessa tunsi sen venymisen, mutta oli äkkiä ohi, kesti 23 min.

kaikkea me naiset joudutaankin kestämään :kieh:
mites ton kohdunkaulanpuudutteen kanssa? Millanen se on? suositteletko jos muuten meinaa mennä luomuna?
teho yhtä hyvä kuin ebiduraalissa, ja laittaminen ei sattunut yhtään, lääkäri ruiskutt puudutettai ohuella neulalla emättimen reunoihin.

 
Ponnistaminen helppoa
Täältä kanssa tulee ehdoton suositus kohdunkaulanpuudutteen puolesta. Siihen loppui järkyt avautumiskivut ja se myös nopeutti loppua avautumista, kun pystyi rentoutua täysin. Vaikutus tuntui vielä ponnistusvaiheessakin, koska ponnistaminen ei tuntunut juuri yhtään pahalta. Silti se ei vaikeuttanut ponnistusta mitenkään. Ilmeisesti laitettiin juuri oikeaan aikaan. Samalla kun se laitettiin niin puhkaistiin myös kalvot, joka tietysti nopeutti osaltaan synnytyksen etenemistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ponnistaminen helppoa:
Täältä kanssa tulee ehdoton suositus kohdunkaulanpuudutteen puolesta. Siihen loppui järkyt avautumiskivut ja se myös nopeutti loppua avautumista, kun pystyi rentoutua täysin. Vaikutus tuntui vielä ponnistusvaiheessakin, koska ponnistaminen ei tuntunut juuri yhtään pahalta. Silti se ei vaikeuttanut ponnistusta mitenkään. Ilmeisesti laitettiin juuri oikeaan aikaan. Samalla kun se laitettiin niin puhkaistiin myös kalvot, joka tietysti nopeutti osaltaan synnytyksen etenemistä.
peesi tähän, mulla kans puhkaistiin kalvot kun lapsivesi ei ollut vielä mennyt, ihan normaali ponnistamisen tarve oli, puudute ei vaikuttanut siihen mitenkään. Jos pelkää neuloja ym. kohdunkaulanpuudute on hyvä vaihtoehto, ebiduraalin laittaminen kuulemma sattuu!
 
Vepasto
Ponnistaminen, ehdottomasti. Avautumisvaiheeseen sain epiduraalin, joka auttoi. Ponnistaessa tuntui, että nyt repeän kahtia ja ajattelin, että varmaan tulee 3. asteen repeämätkin. Mutta kun sen tiesi, että se lapsi ei tule sieltä muuten, niin sitä vain ponnisti, vaikka kuinka sattui. Siinä vaiheessa ajattelin, että mitä enemmän ponnistan, sitä nopeammin tämä on ohi.
 

Yhteistyössä