Noin kolmekymppiset ekakertalaiset MAALISKUUSSA

HPM
Hyvä Myrna!! Itsenäiset naiset on rautaa!! Parempi ilman kun huonossa suhteessa. Aika näyttää mihin suuntaan ne asiat sitten kehittyy, mutta toivottavasti miehes vähän alkaa tajuamaan asioita eron aikana. Pääasia kuitenkin että lapsella on isä elämässään (nim. avioerolapsi jo ihan pienestä) vaikkei saman katon alla asuiskaan...

Mahtavan kokoinen tyttö saikulla!! Meidän Joonan kokoinen ja kolme kuukautta nuorempi!! Vaude vau!
 
Meillä ei taas Cuplaton auttanut :( . Ainakin viikon taisin sitä antaa, mutta totesin ettei sen antamisella tai antamatta jättämisellä ollut vaikutusta mahakipuihin. Nyt sitten ollaan kokeiltu päivä sitä Disflatyliä ja pahoin pelkään ettei se ole sen kummempaa. Eikös noiden molempien pitäis vaikuttaa heti kuitenkin? Voi kurjuus :/
 
Hazel, meillä tuntuisi että toi Disflatyl auttaisi paremmin. Pari päivää siinä meni, että älä sinäkään vielä lannistu! Kauheita pieruja neiti päästelee :eek:, mutta eilisilta oli eka kun ei vetänyt selkää kaarelle ja huutanut suoraa huutoa. Pientä kitinää oli, mutta eiköhän kaikilla vauvoilla väsyneenä. Tiistaista oon antanut siis tota Disflatylia ja nyt näyttäisi vaikuttavan. Eli kyllä siinä jonkin aikaa meni.

Tänään ajateltiin aloittaa vihdoin se Jekovit, mulla on ihan huono omatunto kun en oo antanut vaikka toinen on jo 4,5 viikkoa. Toivottavasti ei tuu mahakivut takaisin siitä. Mutta pakko se nyt on aloittaa että saa tarvittavat vitskut.

Ihana rauha täällä, mies lähti tytön kanssa lenkille. Saa nähdä onko pystynyt yhtään oikeasti juoksemaan kun ei ne meidän rattaat mitkään varsinaiset juoksurattaat ole. Mutta ihanaa kun meni, typykkä nukkuu tosi hyvin ulkona ja mä saan olla vaan :D Tänään olisi tarkoitus mennä illalla naapuriin kaverille myös ilman vauvaa. Oon pumpannut maitoa pakkaseen ja äsken vielä lisää jääkaappiin, mies lupasi että saisin muutaman tunnin olla ihan itekseni, jee :) Se yrittää varmaan hyvitellä kun lähtee maanantaina kertausharjoituksiin ja on koko viikon pois.

Ihana ilma ulkona! B)
 
Kiva kuulla, että se Disflatyl voisi auttaa Cuplatonia paremmin. Meillä vasta pari päivää kokeiltu, että ei kai sitä sit vielä tiedä. Me saatiin muuten neuvolasta D-vitamiiniksi Devitolia, mutta siitä mahakivut paheni ja samalla vaavin kakka muuttui ihan vihreäksi :eek: . Vaihdettiin se sitten Jekovitiin, kun sen ei pitäisi vaikuttaa mahaan.

Mekin käytiin just vaunuilemassa ja oli tosi kiva ilma, mutta paikoin vaan hirmu liukasta. Mukavaa viikonloppua kaikille =)
 
Meillä olis ollu tänään laskettu aika.. :D Sen kunniaksi mussu sai nukkua melkein koko päivän parvekkeella, ja siivosin ensimmäistä kertaa synnytyksen jälkeen. Aika hyvin oli kertynyt pölyä..
Maha alkaa olla jo pienentynyt melko hyvin, lantio taitaa kuitenkin jäädä aika paljon leveämmäksi kuin ennen raskautta. Vanhat housut mahtuisivat taas kiinni, mutta useimpia ei saa vedettyä ylös asti. :kieh: Vielä en kuitenkaan aio luovuttaa ja ostaa uusia isompia housuja.

Eilen lähti nimiehdotus maistraattiin, saa nähdä tuleeko hyväksyttynä takasin.. Ei ole mikään ihan tavallinen nimi, kumpaakaan ei löydy kalenterista, vaikka toinen tulee sinne ensi vuonna. Tarkoitus oli että nimi on suomalainen, mutta kuitenkin niin kansainvälinen, ettei sen kanssa tule ongelmia jos poika haluaa joskus kokeilla elämää ulkomailla.

Ja huomenna pitäisi mennä lastenvalvojan luo taistelemaan, olettaen että isä tulee paikalle. Ei kyllä yhtään innosta, mutta jos on yhtä hyvä ilma mitä tänään, niin siitähän saisi hyvän vaunulenkin samalla =)
 
Huomenta!
Paljon oli tullut taas tekstiä viikon aikana. Meillä mies oli lomalla joten eipä sitten oikein tännekkään ehtiny.
Meillä poika täytti eilen puoli vuotta! Aika lentää vieläkin ihan siivillä, aivan vastahan mie kituuttelin loppuraskauden vaivojen kanssa ja nyt tuo jäpikkä on jo noin iso. Eilen puolivuotisen kunniaksi alko harjoitella konttaustaki. Nosti ittensä konttausasentoon ja alko nytkytellä itteensä. Ei vielä niin kyllä liikkeelle päässy. Ryömien mennään jo vähän eteen ja taakse.

Tuossa Distlafylissä meni meilläki muistaakseni melkein viikko ennen kuin alko vaikuttaan kunnolla ja myöhemmin sitte vielä nostettiin vähän tippojen määrää. Mutta onneksi ne masuvaivat sitten alkoivatki helpottaa ja tais olla n 3-4kk iässä kun lopetettiin ne tipat kokonaan.
 
Onnea Nannan pallerolle!!! Kyllä nää pikkuiset kasvaa hurjaa vauhtia... Nyt jää pari 60cm vaatetta pieniksi. Ihmeellisen mallisia, kun leveyttä löytyy, mutta pituudesta jää lyhyeksi. Oli jotain Kinderit nimisiä bodyja.

Viikonloppu oli ihana, kun mies otti osaa ihan mukavasti Niksun hoitoon. Päävastuu oli mulla, mutta ei koko ajan tarvinnut olla hyysäämässä. Niksu on nyt pärjännyt kahdella yösyötöllä, mutta herää 4.30. eikä suostu enää nukkumaan sen jälkeen. No, kaiketi sekin muuttuu jossain vaiheessa.

Paniikki iskee. Mulla ei riitä maito yöllä! Nyt on kolmas yö, että rinnat on ihan löllöt. AIkaisemmin yöllä maito pakkautui. En ollenkaan ymmärrä mistä tämä johtuu. Millään en haluaisi siirtyä korvikkeisiin :( Päivällä maitoa tulee normaalisti ja Niksu on ihan tyytyväinen. Yöllä on joutunut imemään pitempään, jotta olisi tyytyväinen.
 
Onnea Mathiakselle puolivuotisista ja konttausasennosta! Kyllä tää aika tosiaan nopeasti näyttää menevän!

Sasha, älä nyt vielä panikoi sen maidon kanssa. Jos se on nyt vaan sellainen vaihe, että Niksu on kasvanut ja tarvii enemmän maitoa ja se tuotannon käynnistyminen kestää hetken? Kannattaa kysäistä varmaan neuvolasta ennen kun alat mitään lisämaitoa antamaan, kun eikös se maidontuotanto sitten ainakin vähene?

Myrna, ootko ajatellut pitää huoltajuuden kokonaan itelläsi? Toivottavasti ei tule isoja tappeluita vaan saisitte asiat sovittua kaikille hyvällä tavalla. :hug: Mulle ei muuten mahdu myöskään vanhat housut enkä halua luovuttaa ja ostaa isompia. Kahdet menee kiinni, mutta on liian tiukat pitää. Jospa kohta...

Me jouduttiin kans käymään siellä lastenvalvojalla, mutta siis vaan isyydentuunustuksessa. Olin kuullut juttua, että siellä kysellään ties mitä että missä asennossa suunnilleen tehty ja vaikka mitä. No ei todellakaan! Koko homma kesti n. kolme minuuttia, kolmeen paperiin kirjoitin nimeni ja asia oli selvä ja lapsella isä. No big deal.

Viime yö oli vähän rikkonainen, tyttö söi yhden "ylimääräisen" kerran ja oli aina syötön jälkeen itkuinen ja vääntelehtivä. Syy selvisi sitten äsken, väänsi sellaiset kakat että tavaraa oli niskasta kantapäihin, kantoliinassa ja mun t-paidassa... Eilen ei ollutkaan tullut isoa kakkaa (mies vaihtoi koko päivän eikä ollut huomannut kaivata sitä ) niin mahakipu varmaan johtui siitä. Nyt on ihan normaalin oloinen vauva taas :)

Ollaan viikko tosiaan tytön kanssa kahdestaan, mies lähti kertausharjoituksiin. Toivottavasti on maha kunnossa ja kiltti vauva että jaksan. Hattua pitää nostaa niille, ketkä on aina yksin! Äiti tulee kohta kylään, mennään vaunuilemaan ja se lupasi auttaa ikkunanpesussa. On tosta auringosta jotain haittaakin, alkaa likaiset ikkunat näkymään...
 
En ole taas saanut kirjoiteltua, kun en oikein jaksa syventyä mihinkään :ashamed: Eilen oli pojalla ristiäiset ja ne meni vallan mainiosti. Vauva ei itkenyt kertaakaan vieraiden läsnäollessa, ja muutenkaan ei tullut mitään rähinöitä ;) Mutta onneks ovat nyt ohi, kyllä noista juhlista stressasin ihan hirveästi! Pojan nimeksi tuli Nuutti Iiro Antero. Ja tänään onkin sitten 2kk täynnä :heart: Meillä päivät menee vähän niin, että nukutaan pieniä pätkiä kerrallaan ja yöllä sitten yleensä on yks 3 tunnin hyvä pätkä ja loput parin tunnin pätkiä. Tai tunnin. Ja joskus nukutaan heti ja joskus ei. Olen kyllä aivan väsynyt ja poikki!! Tekis terää yksi yö ilman heräämisiä :ashamed: Mulla ei oikeasti oikein ajatus kulje ja en siksi oikein muista mitä ihmiset täälläkään kirjoittelee, vaikka kuinka koitan ajatuksella näitä lukea. Oli nimittäin aiemmin juttua siitä, että ULKONÄKÖ on kärsinyt tästä äitiydestä, mutta kyllä täytyy sanoa, että on tuo pääkoppakin oman osansa saanut! :headwall: :kieh: On varmaan älykkyysosamäärä laskenut 50 pisteellä viimeisen puolen vuoden aikana :LOL: :LOL:

Sorry tämä omanapainen teksti taas, mutta tuo yksi ihanuus taas ääntelee tuolla siihen malliin, että paras vetäistä nämä leivät naamaan että saa itsekin jotain sapuskaa! Ajattelin vaan tulla pikaiset terkut tänne kirjoittelemaan...
 
Sasha mulla menee toisinpäin, yöllä tulee maitoa ihan tolkuttomasti, päivällä tuntuu ettei tule mitään. Imetysaikakin on lyhentynyt puoleen entisestä ja tuntuu että pojalle jää joka kerta nälkä.

Kvartti en edes harkitse yhteishuoltajuutta. Meillä meinasi koko isyysjuttukin kaatua kun sanoin etten mielelläni vie lasta testeihin. Nyt mennään testiin niin että isällä on velvoite olla paikalla kun poikaa pistetään. Lastenvalvojan ilme oli näkemisen arvoinen kun sanelin ehdon "olet paikalla ja katsot kun pientä sattuu ja tiedät koko ajan että se on pelkästään sinun vika!" Muutenkin juttu pitkittyy nyt ihan turhaan, testit otetaan vasta kesäkuussa, jos en siihen mennessä muuta mieltäni..

Niisku kiva nimi pienellä =) Mullakin on ulkonäkö ja älykkyys kärsinyt pahasti, onneksi muisti alkaa sentään hiljalleen palautua normaaliksi, eikä tarvi ihan kaikkea kirjata ylös.
 
Heippa!

Niin minäkin olen huomannut että mistä sanonta "aivot jäi laitokselle" tulee :LOL:
Kyllä ei mitään muista ja sen mitä muistaa niin menee väärin... Joo ja pelissä on ihan ihme ihminen nykyisin. ennen oli aina siisti ja jotenkin laitettu mutta nyt on aina ihan homssuinen nainen tuolla peilissä... :kieh: väliin oikein ärsyttää kun kauppaankinlähtee ja matkalla vasta tajuaa peiliin katsoa... no jospa tämä tästä joskus. Mulla kuitenkin mahtuu jo omat vnahat housut jalkaan!!! Taitaa se tuo puolen vuoden imetys sittenkin toimia kun nyt alkoi kilot hävitä... jippii!!! En olisi uskonnut...

Sasha Älä hosu! Kyllä se maito riittää, rinnat vaan sopeuttuu ja eivät enää pakkaa maitoa liikaa. Imeminen yöllä on hidasta kun maito ei enää suihkua, se ei tarkoita etteikö lapsi saisi tarpeeksi maitoa. Ja yleensä tuo maito on rasvaisempaa joten vauvasta tulee kylläisempi kuin että joisi suikutissistä ohutta maitoa!!! Keho sopeuttaa määrää siihen mitä lapsi tarvitsee, ei se noin vaan lopu. Ja jos vauva ei kerran itke yöllä niin luota vaan siihen että maito riittää!!!
 
Moi!

Meillä oli kanssa neuvolakäynti viime viikolla. Poika oli "lihonut" yli kilon kuukaudessa taas! Viimeksi ei tullut puoltakaan kiloa kuussa, ja nyt sitten taas tuollanen tahti. Mä jo ajattelin, että se painon kehitys olis hidastunut, mutta ei kai sitten. Mitat (5 kk) 64 cm ja 8,3 kg. Vähän epäilen kyllä, että viime kerralla vaaka näytti liian vähän (oli eri vaaka kun oli lääkärineuvola). Mutta hyvin on rintamaito riittänyt siis, vaikka vauva meinaakin olla välillä kovin itkuinen, vaikka on tyhjentänyt molemmat tissit.

Sasha, munkin täytyy sanoa, että ei kannata panikoida muutoksia rinnoissa. Ehkä ovat päässeet tasapainoon nyt, eivätkä ylitursuile enää öisin, vaikka imetysvälit olis päivään verrattuna pidemmät. Monenlaista vaihetta/ongelmaa on meilläkin ollut imetyksessä. Ei se tosiaankaan aina ole niin helppoa, vaikka alku sujuisi hyvin. Mulla on ollut monia epätoivoisia hetkiä, mutta siis noin hyvin on poika kasvanut maidolla silti. Tälläkin hetkellä yösyötöt tökkii. Mulla ongelmana on hidas heruminen yöllä. Päivällä saan herumisen käyntiin, kun ajattelen jotain ihan muuta kuin imetystä ja kanniskelen vauvaa sylissä siihen asti, että maito lähtee liikkeelle. Yöllä en millään viitsis nousta kävelemään, ja muutenkin tuntuu, että se heruminen on välillä yöllä tosi tiukassa. Poika sitten alkaa aika pian huutaa, kun ei saa maitoa tulemaan HETI. Jossain vaiheessa taas oli päinvastoin, että yöllä imetys sujui ongelmitta, mutta päivällä oli rintaraivareita. Tsemppiä vaan ja ennen kaikkea LUOTA siihen, että maito kyllä tulee ja se riittää. Ja 4.30 heräämiset kuulostaa aika tutulta! Kyllä se yöaika siitä vähitellen pitenee. Meillä oli samaa ongelmaa alkuun, mutta nyt yö kestää usein jo 6.30 asti. Vähitellen se on siihen venynyt, kun samalla päiväunia nukutaan vähemmän.

Housut mahtuu oikein hyvin jalkaan jo mullakin. Oikeastaan imetys on tehnty sen, että monet housut on jo liiankin väljät. Alavatsa on tosin edelleen ihan lörppä. Toivottavasti se vielä tuosta vähän palautuisi.

Myrna, kestääpä kauan tuo testiin pääseminen. Onko se ihan tavallista, että noin kauan pitää odottaa? Tsemppiä sinulle ja jaksamista vauvan kanssa. Nostan hattua ja korkealle, kun yksin jaksat ihan näin ekakertalaisena vielä.

Niisku, kummasti siihen pätkittäiseen nukkumiseen tottuu vähitellen. Yritä vaan levätä päivisinkin kun vaan mahdollista.



Kvartille onnea yksinäiselle viikolle :) Musta on aina ihan hirveetä, jos mies on yhdenkin yön poissa. En saa juuri ollenkaan nukuttua, kun én ole tottunut olemaan kahdestaan Ekin kanssa. Vaikkei mitään hätää olekaan. Viikossa varmaan ehtii jo vähän tottuakin. Ja kyllä se hyvin menee. Toivotaan silti tosiaan vatsavaivojen pysyvän poissa.

Huh, jopas taas tuli tekstiä. Muistinkohan silti kaikkea edes kommentoida. :/
 
Moikka :wave:

En ole hetkeen käynyt lukemassa ja olikin tullut paljon juttua =)

Sasha ja Myrna ja muut maidotuloa pohdiskelleet: maito kyllä tosiaan riittää, kun lapsi vaan saa imeä haluamansa ajan, se ei varmasti lopu kesken. Toisinaan tietysti on niitä vaiheita, että lapsen maidontarve kasvaa ja rinnat ei ihan heti pysy "vauhdissa" mukana, mutta tilanne korjaantuu parissa päivässä, kun imettää vaan ns. tyhjistäkin rinnoista sitkeästi, yölläkin. Tämmöinen tiheän imun kausi kestää parista päivästä max viikkoon. Näitä kausia on 3 vkon ja 3 kuukauden, 6 vkon ja 6 kuukauden iässä sekä oisko ollu vuoden iässä seuraava... Neuvolassa näin kerrottiin. Meillä piti aika hyvin noi kyllä paikkansa, plus-miinus pari viikkoa.

Kiva olla nyt näin "pätevänä" näissä imetysasioissa, mutta 13kk onnistuneesti imettäneenä voi ehkä jo sanoa olevansa ainakin jonkinmoinen asiantuntija =) Meillä siis lopetettiin iltatissittelytkin viime viikolla. Tosi kivuttomasti meni, neiti ei protestoinut juuri lainkaan. Oli vain ehkä hiukan enemmän mussa kiinni päivisin. Neidille sopii siis tavalliset maitotuotteet viimeinkin ja juo hyla-maitoa ihan nokkamukista ruuan kanssa, jes!

Myrnalle :hug: , oot kyllä vahva ja rohkea, tsemppiä testeihin ja muihin "virallisuuksiin"!

Niiskun pojulle onnittelut nimestä, komea nimi :flower: Ja koita jaksaa, meilläkin mentiin pitkään just noin, että yöllä oli yks 3 tunnin pätkä ja sen jälkeen herättiin 2 tunnin välein loppuyö syömään... Kaikkeen tosiaan tottuu.

Kvartille hauskaa "kotileskiviikkoa" =)
 
Kiitos kaikille maitovastauksista. Kyllä se niin sitten on, että pinkeet rinnat muuttui kansallispuvun taskuiksi. Onhan tässä tosiaan imett'nyt jo 3kk, että pitäähän sen tottumisen jossain näkyä. Niksu on ihan tyytyväinen :) Vissiin tänään on taas sellainen päivä, että meillä nukutaan vaan. Joskus tulee sellaisia päiviä. Niksu nukkui yöllä 3.30. asti, söi ja heräsi seuraavan kerran 6.00. Olispa näin aina!!! Ihanaa, kun oon nukkunut. Illalla taas jumppaan :D

Jopas Novellen vauveli on taas kasvanut :) Koska olet ajatellut aloittaa kiinteät? Jossain oli, että pitäisi aloittaa maissipuurosta, mutta eikö se yleensä perunasta aloiteta? Monenlaista ohjetta löytyy... Neuvolassa ainakin puhuivat kasvissoseesta ensin.

tsemppiä yh-viikkoon! Mies lähtee työmatkalle ulkomaille lauantaina ja tulee takaisin vasta tiistaina. Lähdetään vissiin tädin luona käymään.

Niisku, koskas muuten treffataan vauvojen kanssa? :D Kiva, että ristiäiset meni mukavasti.
 
sasha, on aloteltu nyt soseita viime neuvolan jälkeen. Perunalla alotettiin ja nyt menee peruna-porkkanasosetta. Hedelmäsoseitakin olen antanut ja niitä jo kokeillut muutamaa erilaista, enkä vaan yhtä makua totuttanut. Sitten voi jonkun ajan päästä puuroa vielä lisätä tuohon kolmanneksi ateriaksi. Jospa vaikka sais yösyömiset loppumaan vähitellen.
 
HPM
Joo kuulkaa on täälläkin jäänyt aivot laitokselle :( Ja sen oon huomannut kans ettei oikeesti leikkaa!! Yksinkertaisetkin asiat saa välillä vääntää rautalangasta ennenku menee jakeluun. Viisastuukohan tästä enää koskaan takasinpäin vai ollaanko sitä idiootteja loppuelämä?

Onneks sitten muuten on elämä helpottanut. Poika nukkuu yöt hyvin, päikkärit hyvin ja touhuaa sen verran omissa oloissaan että saa muitakin hommia tehtyä samalla. Mä ainakin voin nyt itse paremmin kun kertaakaan tähän asti (sekä henkisesti että fyysisesti) , IHANAA!! Ehkä sekin auttaa että olen vähän saanut nukuttua univelkaa pois kun olen pojan kanssa ottanut torkut aamupäivällä, välillä jopa 2h :eek: Ja iltapäiväpäikyille heitän kans sänkyyn ja tuijotan vaikka telkkaa - huilailen siis. Voi kun noi lapset sais suoraan tommosina 8kk ikäisinä... Sit voisin ottaa toisen B)

Mutta toisaalta, meillähän on siis esim. ne hampaat kokonaan tekemättä eli kun se rumba alkaa niin olen varmaan täällä taas itkemässä että voi voi kun ei saa nukuttua ja väsyttää... Sitä odotellessa :)
 
Novelle ei kestä yleensä niin pitkään, vaan testiin voi päästä jo samalla viikollakin. Meillä pitkittyy kun vaadin isän olemaan paikalla kun pojasta otetaan näytettä ja isälle on niin tärkeää olla pitämättä yhtään vapaata koulusta tai töistä, niin testi on sitten koulun loma-aikana. Paitsi että samalla sain kolme kuukautta lisäaikaa miettiä annanko kuitenkaan ottaa koko näytettä..

Eilen oli neuvola, viikossa paino on noussut vaan 130 grammaa, niin nyt aletaan antaa lisämaitoa, että pojulle tulisi vähitellen lisää kokoa.. Vieläkään ei siis ole kolme kiloa täynnä ja ikää on kuitenkin jo kolme viikkoa.
 
HPM: Kiva, että elämä on helpottanut siellä! Antaa itsellekin uskoa, että kyllä se tästä jonain päivänä... Ei vaan, kyllähän meilläkin toisinaan ihan hyviä päiviä on ja kaikkeen tosiaan tottuu. Ihanaa aikaa tämä kaikenkaikkiaan on :) Tosin, pelkään kyllä ihan oikeasti (ja varmaan myös miehenikin... ) että ne aivot eivät koskaan enää palaudu :LOL:

Novelle: kuinka noi soseiden aloittamiset on lähteneet käyntiin? Ei ole tullut mitään allergiareaktioita tms?

Sasha: Nyt alkaa tosiaan vauvat olla sen verran isoja että voisi hyvinkin lähteä tuonne ulos tapaamaan muita :) Josko treffattaisiin heti kun kelit vähän vielä paranee ja pääsee paremmin vaunujen kanssa liikkeelle? Mä en nimittäin ole uskaltautunut vaunuilemaan vielä kovin kauas tästä meidän nurkilta :snotty: Luulisi et parin viikon päästä on jo kevättä kovasti ilmassa...

Meillä oli keskiviikkona 2kk neuvola ja Nuutti on kasvanut ihan hirveästi kuukauden aikana. Pituutta on nyt 58,5cm (lisäystä 5cm) ja painoa 5600g (lisää 1580g). Eli tekee 395g per viikko kasvua ja nyt ollaankin jo keskikäydän yläpuolella. Iso poika siis! Muutenkin kaikki oli ihan mallillaan.

Hyvää viikonloppua kaikille :D
 
Heippa kaikille! Vieläkö porukkaan mahtuu mukaan?
Olen 33-vuotias ja sain esikoispojan tammikuun alussa. Poika on nyt 2,5 kuukautta vanha. Vauva syntyi suunnitellulla sektiolla, syynä oli vauvan arvioitu suuri koko. Syntymämitat 51cm ja 4800g, eli aikamoinen jässikkä =) Ultralla saatu arvio heitti ainoastaan 200g alaspäin, joten oli hyvä, että leikkasivat.

Meillä jäi synnärille vauvalta painoa melkein puolikiloa, joten eka kuukausi me oltiinkin punnituksessa neuvolassa kerran viikossa. Alkuun oli vähän hankaluuksi, kun ei paino meinannut lähteä nousemaan. Nyt kuitenkin mennään jo ihan käyrillä. Edellinen nauvola meillä oli 6 viikon ikäisenä ja siellä mitat oli 57,7 cm ja 5480g. Hyvin on siis vauva kasvanut pelkällä rintamaidolla.
Me otettiin pojalle rota-rokote. Rokote annattiin noin 8 viikon ikäisenä. Muutaman päivän päästä rokotteen antamisesta meillä alkoi poika kovasti kiukuttelemaan ja selvästi oli masu kipeenä, samalla myös alkoi pari päivää kestänyt ripulointi. Pikkusen pelottaa, kun seuraavassa 3 kk neuvolassa annetaan samalla kertaa toinen annos rotaa + muut rokotteet. Toivottavasti ei tulisi kovin kipeeksi pikku kulta...

Kovasti täällä mietin, että koska aloittaisin kiinteiden maistelun tai vellit. Kun tuntuu, että viimeisen viikon aikana poika on vaatinut ruokaa tunnin välein. Onneksi sentään yöllä illan tankkauksien jälkeen nukutaan ensimmäinen pätkä noin 4-5 tuntia.

Te ketkä jo syötätte soseita vauvalle, niin miten aloititte? Ostitteko ihan kaupasta valmiita soseita vai teittekö itse? Sekoititte sekaan maitoa yms? Kaikki neuvot ja kokemukset otetaan kiitollisena vastaan!

Tuntuuko teistä, että koskaan aikaisemmin ei teidän jutut ole pyörineet näin paljon kakka-asioiden ympärillä?? Huomaan joskus itsekkin kuinka tulee analysoitua pojan kakkaamisia ukkokullalle, joka kuuliaisesti vaan kuuntelee miten on tänään tullu jo 5 kakat ja millaisia ne on olleet. :LOL:

Meillä muuten kans kokeiltiin mahavaivoihin rela-tippoja ja disflatylia. Jotenkin musta tuntuu, että molemmista tuli vatsa vaan entistä kipeemmäksi. Huomasin, että ainakin noin rela-tipat on öljypohjaisia, joten se voi vaikuttaa.

Hyvää viikonlopun jatkoa kaikille!
 
HPM
Tervetuloa kirtsikka :wave:

Mä voisin omia muistojani laittaa tuosta soseiden aloittamisesta. Me aloitettiin kokeilu perunalla koska neuvola sitä niin painotti että just sillä, mutta siinä kävi just niin kun epäilin eli mahavaivoja... Vaihdoin saman tien bataattiin ja sillä mentiin pitkään. Itseasiassa meille sopii peruna vasta nyt. Nyt ei enää maha reagoi siihen. Se on se perunan tärkkelys kuulemma johon monet pikkumasut reagoi (ja mä ihmettelen miks sitä niin tyrkytetään...). Bataatti käyttäytyy muutenkin paremmin soseutettaessa kuin peruna -> ei mee niin liisteriks. Ja sosetta tehdessä kannattaa muistaa ettei pyöritä tehosekoittimessa pitkään, koska kerää ilmaa soseeseen )ja mehän tiedämme kuinka siinä käy :) ). Eli vaan just sen että menee soseeks ja stop!

Varsinainen herkku tulee bataatti-porkkana-kesäkurpitsa -sekoituksesta. On meinaan makee ja muksun mieleen. (Mä en ite osta kuin sokeroimattomia hedelmiä yms. koska karppaajana sokeri on iiiiso paha :kieh: )

Mä tein kaikki soseet keittämällä palasina vedessä ja käytin keitinvettä notkeuttamaan. Ekan perunakokeilun notkistin maidolla.

Oon tehnyt soseita paljon itse, varsinkin alussa. Ne kaupan 4-6kk soseet on AIVAN JÄRKYTTÄVÄN HIRVEÄN MAKUISIA!!! Meinas ylös tulla kun maistoin. Hyi kamala!! Sit 6kk eteenpäin ne onkin ihan kohtuullisia kun on enemmän makuja, mutta kyllä mä mietin kuinka voi esim. peruna-porkkanasta saada niin karsean? Kaks hyvänmakuista vihannesta? Mutta ne on kuulemma ihan hyvälaatuisia eikä niiden käytöstä tartte tuntea syyllisyyttä niinku mein neukkutäti sano :) Kaupasta tai itse - aivan sama!! Kaupasta saa helpommin, mutta itsetehden tulee halvemmaksi.

Niisku ja Sasha asuu näköjään samalla paikkakunnalla :) Kävinkin tuolta Facebookista urkkimassa Niiskun kotipaikan, mutta Sashalla ei ollut. Mutta välkkynä ( :LOL: ) päättelin että samaa paikkakuntaa...

 
HPM: Minä innostuin myös tuosta karppaamisesta muutama viikko sitte. Kiloja onki lähteny jo ihan kivasti ja jotenki energisempi olo on muutenki koko ajan.

Eilen kävin sielä gynellä. Meillä alko tämä kakkosen yritys sitten nyt ihan tosissaan. Näytti aika huonolta munasarjojen tilanne. Pco on pahentunu. Sain clomit jo ens kiertoon ja niitä nyt kolme kuukautta yritetään. Annostuski on aika korkee verrattuna siihen mitä viimeks söin. Kolmantena kuukautena jo 3 pilleriä päivässä. Sen jälkeen on sitte hedelmöityshoidot jos noilla ei tärppää :/ . Nyt ei tiiä mitä sitä ajattelis. Onhan toki kakkonenki toivottu jo, mutta jotenki tuntuu että nyt tämä mun kroppa sitte sanoo sopimuksensa irti ja kuitenki aika yllättäen tuli. Vielä ei oo edes sitä kolmeakymppiä täynnä ja näyttää, että lapsia ei sitten välttämättä enää tulekkaan. Ainakaan ilman rankkoja hoitoja. Mietityttää sekin että mitä olis käyny jos olisin odottanu vuoden niinku neuvolassakin neuvottiin ennen kuin käyn paikkoja tarkastuttamassa...

Tervetuloa kirtsikka !
 
Kirtsikalle tervetuloa :) Eipä ennen ole tosiaan kakka-asiat näin tiiviisti pyörinyt mielessä. Nyt varsinkin, kun poika on niin vanha, että kakkaaminen on muuttunut. No, sellainenkin aika tulee, että ei ole kakat mielessä :D

Kiitoksia HPM sosevastauksista. Tehtiin tänään bataattikeittoa ja ylimääräisen bataatin soseutin ja laitoin jääpala-astiaan. On sitten mistä ottaa :) Minä en ole myöskään mitään perunan ystävä. Tuntuu, että munkaa maha ei sitä kestä, saati sitten vauvan. Paljon olen törmännyt siihen, että imettävän äidin pitäisi rajoittaa tai jättää tehomaitotuotteet. Ehkäpä kokeilen jossain vaiheessa, jos vaikka maito olisi syynä Niksun massuvaivoille. No, rauta tietty vaikuttaa myös.

Niisku, kiva olis tosiaan nähdä :) Aiotko mennä muuten Riksun neuvolassa pidettävään imetystukiryhmän tapaamiseen huhtikuun lopussa Keskustelevat vauvaperheen öistä seuraavaksi. Tuntuu, että kaikki tieto olis tarpeen :D

Toivottavasti Nanna teillä pian tärppää eikä teidän tarvitse turvautua hedelmöityshoitoihin. Pidetään peukkuja pystyssä!

Jäämme odottamaan n viestiä :)
 
HPM
Nanna: *tap tap* Mä kerkesin vuoden verran karppaamaan ennen Jonskua, mutta vähät hh:t aiheutti mulle sitä raskauspahoinvointia, joten hieman karkasin siinä kohtaa. Tosin alun jälkeen taas ruotuun raskausdiabeteksen takia -> Jonsku 2,8kg B) Mulle sopii ainakin, vaikka paino ei varsinaisesti putoakaan. Tosin karppaamalla sain nousun pysähtymään. Mä yhäkin epäilen mun lääkitystä jumittavaks tekijäks. Lisäks meidän perheessä isännällä on keliakia, joten senkin huomioiden ei tartte tehdä montaa eri ruokaa :)
Onnea toiseen yritykseen.

 
No niin, nyt ei enää ketuta niin paljon että se viesti katosi joten jospa koittaisin uudemman kerran.

Ekaksi tervetuloa Kirtsikka!
Nanna, voi paska! Tosi harmillista että pco oli pahentunut! Toivottavasti clomit nyt auttaisi eikä tarvis turvautua kovempiin hoitoihin. Ei varmasti olisi kivaa. Älä kuitenkaan vielä vaivu epätoivoon, kyllähän sitä kaikenlaista aina uhkaillaan ja lupaillaan eikä välttämätttä tarkoita mitään. Mutta ei kyllä ollut kivoja uutisia. :hug:

Täällä on ollut ihan painajaisviikko. Helmi tosiaan alkoi jo viime sunnuntaina olemaan itkuisempi. Ma-ti yönä nukuin käytännössä viidestä seiskaan jolloin piti herätä neuvolaan, sitä ennen 10 min pätkissä ja välit kantelin itkevää tyttöä. Neuvolassakin itkettiin koko ajan. Torstain vastaisena yönä sitten alkoi tulla tukkoisuutta, joten vein tytön torstaina lääkäriin. Otettiin veri- ja pissanäytteet (Siis voisin valittaa romaanin verran tästä näytteenotosta ja labranhoitajasta Mehiläisessä mutta jätetään toiseen kertaan. Itku kuitenkin tuli niin lapselle kuin äidillekin.) ja lääkäri oli sitä mieltä että itkuisuus johtuu mahasta ja tarkemmin pepusta. Ei oo kuulemma kasvanut samaa vauhtia tavaran kanssa ja vauva ei jaksa punnata kakkaa ulos joka tietenkin aiheuttaa mahakipuja. Tukkoisuus oli vain pientä flunssaa. Ohjeeksi saatiin auttaa kakkaa vähän kuumemittarilla pari kertaa päivässä ja uusi käynti ensi viikolle.

No, eilen aamuyöstä sitten tukkoisuus oli jo sellaista ettei tyttö pystynyt kunnolla syömään, yski ja röhki vaan eikä saanut makuulla ollessaan kunnolla henkeä. Soitin neuvontapuhelimeen ja sieltä käskettiin Lastenklinikalle. Siellä sitten imettiin limaa (kamala toimenpide myös, onneksi mies oli nyt mukana ja jäi Helmin kanssa huoneeseen niin mä pääsin ulkopuolelle) ja otettiin taas verta (ihan pikku juttu tuolla kun ensin lämmitettiin jalka, Helmi itki ehkä minuutin verran). Tytöllä epäiltiin siis rs-virusta ja uhkailtiin jo osastolle jäämiselläkin. Onneksi testi oli kuitenkin negatiivinen ja päästiin höyryhengityksen ja uuden limanimun jälkeen kotiin.

Ihan kamalaa kun lapsi on sairas!! :'(

Nyt sitten eilisiltana mies alkoi valittaa oloaan (tuli siis perjantaina takas sieltä kertaamasta) ja eiköhän sille yöllä noussut kuume! Siis mä en kestä! Nyt sit hoivaan täällä kahta potilasta jotka köhii. Ja tämä siis itkuisen vauvan kanssa kahdestaan vietetyn viikon päätteeksi. Helmillä ei oo onneksi (ainakaan vielä ) kuumetta mutta nenään pitää laittaa sitä suolaliuosta ja sitten niistää Friidalla... Ja siis kantaa koko ajan kun ei pysty olemaan makuulla kun lima nousee... Kantoliina on kyllä hyvä.

Lähden Helmin kanssa nyt mummilaan syömään, saa mies sairastaa rauhassa eikä mun tarvi laittaa ruokaa. Onneksi tää on viikon vika päivä ja sitäkin lyhennettiin tunnilla. Jospa ens viikko olis vaikka vähän parempi.. :/

Ainiin, tytön nimi on siis Helmi Olivia. Kelakorttikin tuli perjantaina (kuten näköjään Niiskullekin :) ), oli hienon näköinen kun oli ekaa kertaa "virallisen" näköisesti paperilla.

Parempaa viikkoa kaikille! :heart:
 

Yhteistyössä