** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.10 **

SL
Voi että Ronjaliina, kohta teillä tosiaan on pieni ihminen rakastettavana. Kyllä tää aika on mennyt hurjan nopeaa kun vastahan sitä oltiin kuumeilemassa ja nyt jo teillekin tulee vauva =) aivan ihanaa! Jaksamista loppumetreille!
 
Vissyliini onnea poikalupauksesta! Ja tervetuloa jengiin ;)

Mulla on jotenkin hyvä fiilis.. on ihanaa kun on aika paljon nyt vapaata, ja saa järkkäillä kotona. Viikonloppuna mies maalaa kavereineen kämpän, ja vauvatavaroitakin on nyt rantautunut kotiin.. Pikkuhiljaa siis tästä uudesta kämpästä alkaa tulla koti! oon myös käyny sauvakävelemässä joka päivä, ja äitiysjoogassa pitkästä aikaa, sekin varmasti vaikuttaa hyvään filikseen! Ja herkuista oon pysyn erossa, hyvä minä! (se ei ole ollu kyllä helppoa, huh!)

Ihan outoa, en vieläkään käsitä että meille tulee kohta vauva! Tää aika vaan menee nyt niin nopeesti että kohta se jo on täällä, ja tajuankohan mä sitä sittenkään :LOL:
Ihan mieletön rakkaus on tulokasta kohtaan, ja itkettää kokoajan kaikki, ja varsinkin vauvoihin liittyvä! Tunteet niin pinnassa ettei mitään järkeä! Mutta ei se haittaa, nyt nautiskelen tästä ylitsevuotavasta rakkauden tunteesta :heart:

Punaisia sydämiä kaikille, intoilija 32+1
 
eka neuvola takana (oli jo tiistaina), terkkari haluaa pitää kiinni viimeisten kuukautisten mukaan lasketusta LA:sta joka on siis 17.5. en kyllä käy sitä vielä mihinkään muuttamaan, odotan np-ultraa johon tuli tänään aika (29.10)
Jännitti kyllä ihan mielettömän paljon olla siellä neuvolassa, ikinä kun en oo tässä tilanteessa ollut :D verenpaineet ensin pilvissä, mutta ne tuli sieltä kiltisti alaspäin. Verikokeitten tuloksia en tiedä vielä, hemppari oli ok ja pissassa ei ollut sokereita eikä muutakaan häikkää, jesh :D

Fiilis on ihan hyvä, tuntuu vaan väsyttävän koko ajan ja kun menisin esim. päikkäreille niin en saa unta..hmph..yöllä nukun hyvin, tosin vähän alkaa mietityttämään olenko alkanut taas kävelemään unissani. Aamulla mies kertoi että jääkaapinovi oli auki ja minulle on ilmestynyt käteen kynällä piirrettyjä viiruja ja olen kyllä ihan täysin varma ettei niitä tuossa ollut kun kävin nukkumaan. Vähän pelottaa, mitä tulen vielä touhuilemaan kun pienenä kävelin unissani niin äiti on löytäny minut rappukäytävästä jne..

Tänään poksutaan 9+0 :)

-Tikimi & pikku-papunen 9+0 <3
 
Oon täällä melkoisen samoissa fiiliksissä kuin intoilija :D Onneksi alkaa kaikki muuton jälkeen olla paikoillaan ja verhotkin ikkunassa! Pikkuisen vaatteet ja tarvikkeet alkaa olla hankittu ja pestynä ja viikattuna kaapissa. Ihan oikea ja virallinen äitiyslomakin alkoi lauantaina! Nyt aion vaan rentoutua ja levätä tän vikan kuukauden tulevaa koitosta varten. Uusimmassa Vauva -lehdessä oli juttua just tuosta rentoutumisen harjoittelemisesta ja voisin tosiaan keskittyä siihen :D

Ihanaa Tatja että olet jo noin pitkällä pikkuisesi kanssa :heart: Minkälaiset tunnelmat sulla on siellä raskauden suhteen? Itse taisin olla ihan paniikissa ja paskajäykkänä vielä noillakin viikoilla. Taisin alkaa uskoa raskauden etenemiseen normaalisti vasta rakenneultran jälkeen siinä puolenvälin paikkeilla. Niin ja kun niitä vauvan liikkeitä alkoi tunnistaa myös niillä main ja pystyi itse kotona seuraamaan että kyllä siellä pienellä on kaikki hyvin. Taisin itse ekoja liikkeitä bongailla jo viikolla 14 vaikka olinkin vähän epäluuloinen että voiko muka nyt jo ekakertalainen niitä tuntea. Toivottavasti teidänkin pikkuinen alkaa sieltä pian koputella rauhoittavia viestejä äidille :)

Hui Tikimi! Ompas sulla yöllisiä seikkailuja siellä! Naru vaan jalkaan ja sängynjalan ympärille toinen pää :D
Kyllä ne siellä np-ultrassa sitten muuttavat sitä laskettua aikaa sen sikiön koon mukaan. Olikohan se että n. viikko saa koossa olla heittoa, mutta sitten muutetaan jos onkin sitä enemmän kokoeroa isompaan tai pienempään. Meilläkin taitaa parilla päivällä olla LA aikaisempi kuin mitä todellisuus, mutta eihän tuo pari päivää haittaa.

Mitäs Ronjaliinalle kuuluu? Alkaako pieni ilmoitella jo tulostaan? Kovasti siellä ainakin puuhaa kuulosti sulla olevan joten ihan vielä ei kai sopisi tulla?
Mulla tuossa kolmet villahousut olis kudottuna mutta viimeistelyt tekemättä. Tein parit pöksyt sellasella käspaikan -ohjeella joissa oli avattavat napit siellä haaruksissa. Ja yhdet sellaset missä ei tuota avausmahdollisuutta ole (en muista mistä ohjeen otin). Testaillaan sitten mitkä on näppärimmät käytössä. Nyt puikoilla olis sitten valmistumassa pikkuinen palmikkoneulehuppari, mutta huomasin että jostain syystä aloinkin tehdä sitä 68/74 -koon silmukkamäärillä, joten pitää varmaan perään kutoa vielä toinen pienempikin. Tosta tulee kyllä niin söpö että ehkä ihan pakko kutoa vielä kummitytölle samanlainen jouluksi :heart: Mun täytyy vaan päivisin koittaa noita kutoa kun mies on alkanut osoittaa mustasukkaisuutta mun kudinta kohtaan :LOL: En kuulemma ehdi yhtään häntä huomioida ja olla kainalossa kun heilun vaan noiden puikkojen kanssa :D Voi noita miehiä :heart:

Vesijuoksuhan on aivan upea laji SL! Mä kävin kesäkuun lopulle saakka vesijuoksemassa ja vesijumpissa mut sitten uimahalli meni kesätauolle ja kesätauon jälkeen en enää mahtunutkaan uikkariin joten uimiset jäi... Tai oishan noi bikinit menneet mutta nuo vyötärön seudulle ilmaantuneet raskausarvet ei oo mikään kaunistus niin empä lähtenyt niitä halliin esittelemään :D
Muutenkin jäänyt kyllä liikunta melkoisen minimiin :ashamed: Hyötyliikuntaahan tässä muuttotouhuissa ja kotia laitellessa on saanut mutta käveleminen esimerkiksi on ihan mahdotonta nykyään! Hyvä kun kuivin pöksyin ja kiroilematta pääsee lyllertämään tuon 300m matkan roskiksille ja takaisin. Vauva painaa mulla jotenkin tosi kurjasti pissarakkoa ja jos ei nyt ihan pissat tule housuun niin ainakin sattuu.

Mä en tainnut vielä ehtiä onnitella Vissyliiniä poikalupauksesta :heart: Ihanaa! Mä oon ollut ihan pähkinöinä siitä asti kun varmistui että meille tulee pieni poitsuliini! Mulla on ollut sieltä alusta saakka poikaolo, mutta meillä varmistui tuo poikalupaus vasta joskus +30 viikoilla.

Tsemppiä Animellekin viimemetreille! Täällä myös ihan supistukseton raskaus on ollut ja jo vähän jännittää että osaakohan se mun kohtu supistella ollenkaan :O Eilenkin testattiin taas kaikki kolme ässää eikä mitään! Ei edes harjotussuppareita!

Nyt tekemään jotain hyödyllistä vihdoin! Jos edes pesisi vähän pyykkiä ja tyhjentäis ja täyttäisi tiskarin. Ja lyllertäisi postilaatikolle :D

Tuna ja Sintti 35+0 *poksista*
 
Tunafish Täällä on ollut yllättävän seesteiset fiilikset. Viime ke oli nt-ultra ja veriseula. Tulokset tuli jo tänään, että kohonnutta riskiä downiin ei ole. Mulla on doppler ostettuna ja sillä voin rauhoitella itseäni, jos epäusko meinaa iskeä. Odotan, että masu alkaa kasvaa ja voin vapaasti esitellä kumpua. Nyt tuo kumpu on vaan kesäloman jälkeistä läskiä :D Ihanaa loppulyllerrysvaihetta sinulle. Olet jo varsin mukavilla viikoilla.

Sukupuolesta En oikein tiedä haluanko tietää, kumpaa odotellaan. Tällä hetkellä kallistun siihen, että saisi olla yllätys loppuun asti.

Vaunuista Olen jo kovasti katsellut eri kärryvaihtoehtoja. Hintahaarukka melkoinen halvempien ja kalliiden välillä. Onkohan laatuerot ihan huimia? Mua kiinnostaisi osittain kotimaiset Ora Saaga yhdistelmät. Me ollaan kaikki ekakartalaisia, joten kokemuksia ei ole, mutta onko teille tutut suositelleet/haukkuneet joitain merkkejä/malleja?

Ronjaliina Millaiset vaunut teillä on?

Vissyliini Onnea poikalupauksesta :heart:

Tatja + pikkuinen 12+2
 
Tervetuloa Tatjalle (vihdoinkin, huomasin sinun plussanneen ja mietin missäs viivyt...)Vaunut Mä einakin huomasin, että netistä innolla tutkimani vaunut olikin ihan kamalat kun kävin liikkeessä niitä ihmettelemässä. Joten muuta vinkkiä en ainakaan osaa nyt sanoa, kuin että kannattaa käydä livenä niitä hypistelemässä ja toimintoja testaamassa, niin löytyy varmasti mieluisimmat. Itse maalla hiekkatien varressa asuvana haluan isot kunnon ilmakumipyörät ja koppa pitää olla korkealla, että tällä mun romuselällä sinne beben saa laskettua ja pois nostettua. Joten meille taitaa tulla ihan perinteiset emmaljunga-duot classic rungolla =)

Ja nyt tämä samperin selkä alkaa sitten kenkkuilla... onneks ostin viimeviikolla jo äitiystukivyön ja tyhmä kun olin en pitänyt sitä viikonloppuna... Arvatkaa vaan montako tuntia nukuin viimeyönä:headwall:

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille


Vissyliini 21+4
 
Kivasti tänne on moni kirjoitellut sitten viime käyntini! Kiva kiva!
Tänään poksuu tosiaan jo 39+0! Mitä on jotenkin vaikea uskoa. Toisaalta sitä jo tosi kovasti oottaa, että JJ syntyis, mutta toisaalta on sellainen olo, että pari kuukautta voisi olla vielä laskettuun aikaa. Vointi on siis ihan hyvä. Välillä supisteli jo kovasti enemmänkin, mutta nyt on taas ollut rauhallisempaa sillä saralla.

Tunafish projekteja tässä tosiaan riittää, mutta oisin AIVAN valmis siirtään ne kaikki hamaan tulevaisuuteen, jos vaan pääsisin jo synnyttämään! Niiin malttamaton on olo! Kai mä oon keksinyt kaikkea hommaa sen takia, että ei aika kävisi liian pitkäksi ootellessa. Tosin nyt tuntuu siltä, että viimeisen viikon oon vaan levännyt ja nukkunut. Kai se on sitä kuuluisaa valmistautumista! Ai niin ja mun kaveri sanoi noista S:stä, että ei niistä oikeesti mikään auta! Mutta on niitä täälläkin kokeiltu, laihoin tuloksin. Kokeilin jopa vauva-lehden vinkistä shoppailua neljäntenä S:sänä ja näin untakin, että Hulluilla päivillä menee lapsivedet, mutta eipä menny! Tää mun kaveri, jota voisi kai pitää työnsä puolesta asian ammattilaisena, sanoi, että risiiniöljy on ainoa juttu mikä oikeesti auttaa, mutta en sitten tiiä, että kuka haluaa, että synnytys alkaa ripuloinnilla ja jostain luin, että ripulointi voi olla niin voimakastakin, että on istukan irtoamisen vaara, joten en suosittele kyllä, että kukaan sitä kokeilee! Parasta taitaa siis vain olla ja ootella!

Tatja Meille rantautui käytettynä Gessleinin yhdistelmät, joista maksoin ihan jopa huimat 60e. Ne on tarkoitettu terassikäyttöön, terassinukutusvaunuiksi. Mein takapihalle ei oikein kovin helposti talvella pääse, tai täytyisi tehdä aika kovasti koneellisen lumien auraamisen jälkeen itse lumitöitä, että sinne saisi polun raivattua. Siksi päätinkin panostaa tuollaisiin hyvä laatuisiin, mutta hinnaltaan tosi edullisiin vaunuihin. Joku pitää mua varmaan hulluna, että vielä noin hyvä kuntoisten jälkeen ostin toiset, mutta siinäpähän sitten pitää!! Eli meillä on toisetkin vaunut. Meillä on Brion Primo turvakaukalo ja päätinkin sitten haluta siihen yhteen sopivat vaunut, Brio Sing yhdistelmät. Nuo Sing vaunut on normaalia korkeammat, joten suht pitkiä ja hieman myös selkävaivaisia kun ollaan niin ei tarvitse kumarrella niin kovasti. Runkoon saa tosiaan kiinni tuon turvakaukalon, sitten on vaunukoppa ja ratasosa erikseen. Meillä on parkkipaikalta/autokatoksesta pidempi matka kotiovelle, vaikka rivarissa asutaankin. Auton voi pikkuhetkeksi parkkeerata ovelle, mutta ei pitkäksi aikaa. Ajattelinkin niska-hartia-seutuani säästääkseni tehdä niin, että koitan aina pitää autossa mukana tuota runko osaa, jotta saan autosta vauvan kiinni turvaistuimen kanssa runkoon ja siitä sitten kärrättyä kotiin asti. Lisäksi Sing yhdistelmissä viehätti tosi iso tavarakori, jonne saa vaikka siellä autolla sitten heitettyä isommankin kauppakassin vaikka tarvittaessa. Jossakin kohtaa mietin, että tarvitaanko yhdistelmien vaununkoppa osaa ollenkaan, ja tätä samaa mietin vieläkin, mutta löysin vaunut edullisesta tarjouksesta ja tarjoukseen kuului tuo vaunukoppa. Pitää nyt katsoa, että pidetäänkö se vai myynkö sen eteenpäin. Ehkä käytäntö sitten näyttää, että mitä asian suhteen tehään ja mikä havaitaan hyväksi ja toimivaksi systeemiksi. Mutta tällainen ratkaisu meillä täällä on vaunuihin tehtynä! :)

Tänään oli viimeinen äitiysjooga kerta ja nyt sitten vaan oottelemaan sitä itse synnytystä. Toisaalta koen huonoa omaatuntoa siitä, että sitä jo kovasti ootan ja toivon, mutta toisaalta en kyllä oikein tiedä miten pysyn nahoissani, jos tässä vielä pitäisi 3 viikkoa ootella. Kirjoitinkohan viimeksi viime kertaisen neuvolan kuulumisista... Ehkä en! Viimeksi neuvolassa oli siis taas hieman tuo verenpaine kohonnut ja pissanäytekään ei ollut ihan puhdas. No sain seuraavaksi päiväksi lähetteen viedä labaraan tarkemmin tutkittavaksi pissanäytteen ja samalla reissulla kävin verenpaineen mittaamassa uudelleen. Pissanäyte sinällään oli silloin sitten puhdas ja verenpaine ihan ok, vaikka ei nyt täydellisen hyvä. Mutta tuosta seuraavan päivän pissanäytteestä näkyi, että mun kroppaa vaivaa lievä kuivuminen, joten oonkin sitten ollut perjantaista asti juomakuurilla. Oon juonu juonu ja juonu ja silti tuntuu, että on vähän väliä ihan jano. En tiä mihkä ne nesteet katoaa. Ehkä noilla vessakäynneillä on osuutta asiaan. Oon koittanut juoda muutakin kuin vettä mm. laimeaa mehua, jotta imeytyminen olisi parempaa. En yhtään haluaisi tähän kohtaa enää mitään raskausmyrkytyksen tai kuivumisen pelkoa, joten siksikin olisi toivottavaa, että meiän pikkuinen päättäisi ihan itse jo syntyä! :)

Kiitos SL tsempeistä! Ihanaa, että sinäkin olet päässyt tälle puolelle kuumeilijoista ja voin luvata, että sinunkin raskaus sujuu nopeammin kuin toivoisitkaan! Äkkiä jo oot yhtä pitkällä kuin mäkin! :)

Niin ja Tunafish oon sulle pikkuriikkisen kateellinen ;) että ensinnäkin a) tiiätte varmaksi, että tulija on poika ja b) pystyt neulomaan! Mä niin olin ajatellut, että äitiyslomalla sitten neulon juurikin jonkun ihanan neuletakin vauvalle. Mutta nyt en oo saanut mitään oikein aloitettua, koska ei ole varmaa tietoa sukupuolesta ja lisäksi nää kädet on niin kipeet, että ei oikein senkään vuoksi pysty mitään käsitöitä harmikseni tekemään! Tosin sinnikkyydellä oon saanut tässä viikon sisällä tehtyä yhdet neulotut vaippahousut. Ja tänään kyllä kävin ostamassa lisää lankaa toisia pöksyjä varten! :) Nautihan siis munkin puolesta neulomisen ja käsitöiden tekemisen ilosta! Ehkä mäkin sitten jossakin välissä taas pääsen käsitöiden pariin, kunhan JJ ensin syntyy ja kädet palautuu normaaliksi!

Herättäisin vielä tässä lopuksi keskustelua lemmikkieläin verkoista! Meillä ei lemmikkejä ole, mutta takapihalla juoksee terassin kaiteella ees taas oravia. Sinällään niistä ei ole ollut tähän asti mitään haittaa, mutta nyt mietityttää, että kuinka vauvaa uskaltaa vaunuissa nukuttaa, kun oravat juoksee vieressä. Tutkinnan jälkeen oon nyt tutustunut, että verkkoja on olemassa nailonisia (lähinnä kissaverkkoja) joiden hinta on noin vajaa 20e ( Kissaverkko vaunuihin/rattaisiin | Vauva.set ) ja sitten on olemassa metallisia kehikoita ( Lastentarvike Baby Style Oy - Hepe Kissaverkko, B-koko ) mikä maksaisi meiän kokoisiin vaunuihin n. 50e.
Mitä mieltä olette, onko tuollainen metallinenkehikko liioittelua tai sitten taas verkko liian lälly oravien pitelemiseksi, jotka kuitenkin tähän asti ovat ihmistä pelänneet.... Vaikea juttu! Onneksi ihan heti ei vauvaa ulos tule edes laitettua nukkumaan, mutta tällaisia ajatuksia täällä tällä erää!

Toinen juttu mitä tässä herättäisin jo ajatuksiin on se, että olisiko joku kiinnostunut jatkamaan "työtäni" palstan päivittäjänä. Vielä en ole mihinkään poistumassa, mutta jossakin vaiheessa sekin varmasti tulee ajankohtaiseksi. Pitäisi siis perustaa tällainen uusi palsta ja sitten sitä päivitellä tarpeen mukaan. Mielestäni tämä ei kovin vaikeaa ja aikaa vievää ole ollut. Mutta palataan tähänkin aiheeseen tuonnempana, mutta laittakaa jo mietintämyssyyn ajatus hautumaan...

Vuorokausi ehti vaihtua tässä kirjoitellessa... Mutta maanantaina siis poksui....
Ihanaa viikkoa jokaiselle!

Ronjaliina ja JJ 39+0!! POKS ja HUI! :)
 
Ajattelin ilmottautua mukaan minäkin. Taustalla muutama keskenmeno ja pitkään viime syksynä/keväällä kirjoittelin tuolla keskenmenokuumeilijoiden puolella ja nyt arvoin, mihinkäs odotuspinoon liittyisi.

Aiempiin raskauksiin verrattuna nyt on ollut outoa levollisuutta. Missään vaiheessa ei oikeestaan oo tullu edes pelko keskenmenosta, aiemmin ne ovat olleet koko ajan läsnä. Vaikka vielähän tässäkin voi mitä tahansa tapahtua :)

Elikkäs kuukautisista laskettuna LA 15.6. ja nyt ois sitte 5+4. Pitänee käydä varhaisultrassa sitten varmistamassa koko raskaus ja kesto.

*muoks* ikää siis 29.
 
Tulin piiiitkästä aikaa kurkkaamaan tänne ja katsastamaan, miten teillä tutuilla menee. :) Ronjaliina, Tuna, Tatja, Joku_raja ja muut samaan aikaan kuumeilleet, tsemppiä hurjasti mahan kasvatukseen! :) Ja tietty myös synnytykseen, kun se sitten koittaa! Mä en osaa siitä normikuviosta mitään sanoa, kun meidän kaveri köllötteli peppu edellä ja tuli kesarillisesti mahan läpi. :)

Meidän poitsu on jo iso kahdeksan kiloinen köriläs, joka yrittää kovasti kiitää lattialla (siinä onnistumatta), kiljuu ja hölöttää koko ajan ja vaatii palveluja. :) Vauva-arki rullaa kaikin puolin mukavasti. Monin tavoin tämä on ollu erikoisen erityistä aikaa. Poitsu oli alkuun huono nukkumaan päiväunia (vain 30 min torkuissa), oli iltaitkua, imetys sattui, jne. haasteita. Miehen kanssa sitten kaikkea on ymmyrkäisinä ihmetelty, mutta selvitty! :) Vaavisänky ja pinnasänky on meillä ollu lähes turhia kapistuksia, kun poika ei alkuun suostunut nukkumaan omassa sängyssä lainkaan (tai olis kai lopulta, mut meillä ei ollu sydäntä kuunnella sitä täyttä huutoa, mitä omaan sänkyyn laittaminen aiheutti jo sairaalassa). 3kk ikäisenä alkoi jotenkin helpottaa, kun vauvaa alkoi tuntemaan paremmin ja tuli jotain kommunikaatiota. Iltaitkut myös helpottui. Tsemppiä jo etukäteen niille, jotka niitä kohtaavat ja muistakaa, et ne menee ohi!! Sillon kun klo 1.30 on punaisena huutava vauva sylissä - ja se oman ihanan esikoislapsen itku sattuu! - aika saattaa tuntua loputtomalta. Nyt pojalla on jo päivissä rytmiä ja nytkin nukkuu vaunuissa ulkona!! Eihän siihen mennyt kuin melkein puoli vuotta, et poika tottui nukkumaan pidempään paikallaan olevassa elementissä, jossa ei ole äiti mukana. :)

Amanda ja poitsu 5,5 kk
 
tervetuloa hillumaan Kirsikkabanaani :D :wave:
Mulla piti olla tänään neuvola. Ja viimekerralla jäi puheeksi että olisi hyvä jos mieskin pääsisi mukaan. No mies sai sen verran järkättyä aikaa omilta kiireisiltä rakennustyömaajutuiltaan ja ajoi kotoa 30km päästä vartavasten kuulemaan seuraavaa: "ettekö saaneet tekstiviestiä että aikanne on peruttu?" Joo ei saatu.. Hieman kiehahti vellit yli, mutta eihän siinä..... :mad:

no maanantaina pitäis yrittää muistaa soittaa ja varata uutta aikaa.....

Vissyliini 22+0 POKS
 
SL
Ei hyvää päivää tätä raskausaikaa... tänään töissä ihan yksi kaksi kun istumasta nousin niin sattu niiiiiiiiin julmetun vietävästi alapäähän, ettei mitään järkeä. Säikähdin taas, että mitä ihmettä tää nyt on.. :O Ja ei pystynyt kunnolla kävelee ja vasemman jalan liikuttaminen sattui etenkin. Vihlo niiiiiiiiiin kovaan alapäähän, että ajattelin jo, että jotain ikävää tapahtuu. Siis sitä kipua en osaa edes kuvailla. Ja kipu ei siis missään nivusissa ollut tms. vaan ihan alapäässä. Vieläkin saattaa kipua tulla liikkuessa, etenkin kun vasemman jalan varassa on tms. Ja se kipu on lamaava. Ei mikään pieni vihlonta vaan siis ihan järkyttävä.

Viime yökin meni ihan pipariksi, ei ainostaan tän mun pahoinvoinnin takia, vaan vasemman lonkan/reiden kipu/puutuminen vaivasi eikä helpottunut oikein missään asennossa. Ja missä se ihana, seesteinen, nautinnollinen raskausaika oikein viipyy? :kieh:

Mites ootteko kuinka hiusten värjäämistä tehneet raskausaikana? Itse tässä mietiskelen, että suositus on raidoitusmenetelmällä värjätä, että josko sitä kävisi kampaajalla juurikasvuaan vähän häivyttelemässä.

SL 20+2
 
Mulla on ollu vuosikaudet mustaks värjätty tukka, ja luonnollinen väri tietenkin vaaleanruskea. Joten tyvikasvu näyttää iha kamalalta. Mutta ei raskausaikana. En ymmärrä... onko mun luonnollinen väri tummunu vai eikö tää tukka kasva!! No raskauden aikana olen tasan kerran tähän mennessä värjänny. Ihan polycolorin sävyteshampoolla vetäisin tuossa kuukauden päivät sitten. Sitä edellinen värjäys oli toukokuussa... Nyt sinnittelen niin pitkälle kun ei ihan kamalalle näytä. Ja pipoaikahan tuo muutenki alkaa kohta, niin ei tarvii ihmisten ilmoilla ilman myssyä olla. Ja sisällä voi pitää jotai huivia :D

Vissyliini 22+3
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille!

SL oiskohan nuo sitten niitä liitoskipuja? Mulla kans pari viikkoa sit vihlas, ihan ku häpyluu ois haljennu keskeltä. Sen jälkeen sattunut alapäähän 24/7 mutta jos ei auo haarojaan ( :D ) niin pystyy elämään sen kivun kanssa.

Hiuksiä en ole värjänny raskauden aikana ollenkaan (vaikka ajattelin että värjäisin ihan normisti). Tää raskaus on saanut mut ekoilemaan ihan kunnolla; oon vaihtanu kaikki kodin ja itseni pesuaineet ja muunkin kosmetiikan luomuksi. Ja itseasiassa totesin että värjättyäni tukkaani n. 17v se alkaa olemaan aika törkeessä kunnossa, ja olis ihan mielenkiintosta nähä miten hyvässä kunnossa tukka vois olla jos sitä ei värjäis. Eli aion kasvattaa oman värin takas! Mietin että mikäköhän se oma väri on nykyään, mutta kivan ruskea näkyis olevan! Mutta tiedän siis monia ketkä värjäilee, ja sehän on jokaisen oma päätös :)

ON: Mulla oli tänään babyshowerit!! En yhtään osannu aavistaa! 10 parasta kaveria kokoontu mun äidille ja ne oli laittanu ruoat ja tuonu lahjat ja kaikkea.. voi miten ihania!! Sain paljon hyödyllistä tavaraa ja olin niin otettu että huhhuh. Mieskin oli ollu mukana organisoimassa, enkä voi uskoa miten hyvin sekin salas kaiken! En osannu edes odottaa juhlia.. Mutta oon ilonen että sain ne! :heart:

Hyvää yötä ja tsemppiä uuteen alkavaan viikkoon huomenna!

Mulla lähtee vika duuniviikko........ JEE!
 
  • Tykkää
Reactions: SL ja Ronjaliina
omaa napaa: parin päivän ajan on ollut ihan järkyttävän kipeitä vihlaisuja/nipistelyjä molemmin puolin vatsaa, yritin tänään soitella neuvolaan mutta eihän se täti tietenkään vastannut enkä halunut vastaajalle käydä juttelemaan. Onkos kellään muulla ollut samanlaisia tuntemuksia?

Kaikki tämmöinen pelottaa kun on ihan täysin uuden asian edessä, palelee ja on hetkessä taas kuuma, väsymys on kamalaa ja voisin nukkua koko ajan.
Jos mulla onkin vaan vaihdevuodet.. :D
 
Amanda Kiva juttu kun kävit kirjoittelemassa kuulumisia! Olenkin sinua aina välillä ajatellut, että kuinka teillä siellä sujuu! :) Harmi, että nukkumisen ja masuvaivojen kanssa on ollut kovasti opettelemista, mutta jotenkin kirjoituksestasi kuitenkin paistaa sellainen onnellisuus läpi. Kaippa jokaisen lapsen kohdalla on omat opeteltavat juttunsa. Noista masuvaivoista tuli mieleen kaikillekin kerrottavaksi sellainen asia, että mun äitiysjoogan ohjaaja on vyöhyketerapeutti. Hän kertoi, että vuosittain tehdään tilastoa vauvojen masuvaivoista ja siitä, että miten monilla vyöhyketerapia siihen auttaa. Eri vuosina luvut ovat vaihdelleet 95-jopa 98% välillä. Eli miltei kaikki vauvat saavat apua vyöhyketerapiasta masuvaivoihin/koliikkiin. Ja jos eivät saa, niin silloin yleensä kyseessä on yleensä jotakin allergiaa. Hän suositteli hetimmiten aloittamaan vyöhyketerapian, jos yhtään oireita ilmenee. Sitä paremmat tulokset, mitä aiemmin aloitetaan. Alalla tosin on monenlaista tekijää, joten on hyvä muistaa, että vauvan vyöhyketerapia ei voi kerrallaan kestää kuin esim 10-15 min. Toki ensimmäisen kerran haastattelut ja tutkimiset ja tutustumiskäynti on eri asia, mutta ei kannata mennä sellaiselle, joka jo puhelimessa antaa pitkiä aikoja. Tää mein ope ohjasi myös meille muutamia sellaisia hierontoja, joita voi vauvallekin tehdä itse. Itselläni ei ole kokemusta vyöhyketerapiasta, mutta suosittelisin kyllä kokeilemaan, jos koliikkivauva tai muutoin masuvaivainen vauva kotiin rantautuu. Tuskin siitä ainakaan haittaa kovasti on!
Kovasti Amanda tsemppiä vauva-arkeen! Ihanaa, jos teilläkin nyt pikkumies hiljaksiin on oppinut nukkumisen jalon taidon! :)

Vissyliini Multakin kerran peruttiin neuvolaaika viime metreillä, joten tiedän miltä se tuntuu!! Ärsyttävää! Tosin mun tilanne oli sellainen, että olin jo äitiyslomalla ja aika oli muistaakseni klo 9 aamulla. Silloin nukuin tosi huonoja yöunia, mieluiten olisin nukkunut aamut ja aamupäivät. Heräsin sitten kuitenkin oikein herätyskellon kanssa ja koitin pitää kiirettä, että ehtisin neuvolaan. Juuri kun olin ovella takkia niskaan heittämässä niin tuli puhelu, että neuvolalääkäri on sairastunut, joten ei kannata tulla. Onneksi en ehtinyt lähteä, mutta kyllä tuokin harmitti kun oli laittanut itsensa valmiiksi ja kiirehtien herännyt kesken unien jne ja sitten yhtäkkiä ei ollutkaan koko päiväksi mitään ohjelmaa. Tuli vähän tyhjä olo. Teillä vielä harmillisesti mieskin oli järjestänyt aikaa tullakseen mukaan! Toivottavasti sait nyt kuitenkin uuden ajan varattua!

SL hiustenvärjäyksestä... Mä oon värjännyt muistaakseni kaksi kertaa koko pään ja viimeksi nyt kolmannella kerralla värjättiin vaan raidoilla. Raskaus tummentaa tutkitusti hiuksia. Itse olen muutenkin melko tumma hiuksinen ollut, joten tää sopii mulla oikein hyvin. Ajattelin myös itse kokeilla nyt sitä, että jos hiljaksiin antaisi oman värin kasvaa. Vähän raidoittamisella sitä kontrastia tuossa häivytettiin oman värin ja värjätyn värin väliltä, mutta hyvältä näyttää ainakin toistaiseksi. Tummuneen värin lisäksi mun hiukset on raskausaikana kasvanu ihan älyttömästi! Tuntuu, että karvat kropassa muutenkin on jotain spurtteja ottanu. Säärissä ja kainaloissa on sänki vähän väliä, jopa pari päivää "leikkaamisen" jälkeen. Sitähän sanotaan, että raskausaikana ei lähde hiuksia, joten ne kaikki raskausajan hiukset lähtee sitten joskus tyyliin puoli vuotta synnytyksen jälkeen. Sitä ootellessa....

Intoilija Ihanaa, että sait babyshowerir! Mullekin sellaiset järjestettiin ja oli kyllä ihana juttu! Kivaa, että sut päästiin yllättämään! :)

(.) Täällä poksahti eilen 40+0, eli laskettuaika meni eilen... Kotona tässä kirjoittelen tätä tekstiä, joten vielä ei lähtöä ole tullut. Viime yönä tosin heräsin puoli viiden aikaan supistuksiin. Kävin vessassa ja tulin takaisin sänkyyn kuulostelemaan tilannetta. Vauva potki tosi vimmatusti, mutta eipä ilmeisesti ei vielä ollut NE supistukset kyseessä, koska olin nukahtanut sitten uudelleen ja heräsin aamulla vasta seuraavan kerran. Ehkä sitten ensi yönä vaikka sen verran voimakkaampi supistuksia tulee, että päästään tosi toimiin. Ei niin kovin haittaisi, vaikka näin kävisi! ;) Enää ei oikein oo mitään menojakaan sovittuna tässä päiväsaikaan, kalenteri näyttää aivan tyhjältä, paitsi että torstaina on neuvola. No eipä auta muu kuin odotella.... Tällai aamuisin ja päivällä fiilis on vielä hyvä, syntyy kun syntyy ja kyllä se sieltä sitten ajallaan tulee. Mutta sitten taas iltaisin on jo kovin malttamaton olo, ei jaksaisi enää yhtään! Mutta kai sekin kuuluu asiaan... ehkä tänään voisi käydä tsekkaamassa uuden lastenkirpputorin. Vaikka ihan vaan siksi, että olisi jotain tekemistä! :) Tai tekemistähän olis kaikenlaista, mutta mitään tylsää ei haluis tehä... :)

Mikäs tilanne joku_raja siellä on? Sullakin jo meni LA...

Ronjaliina ja JJ 40+1 (hassua, että viikot alkaa nelosella......)
 
  • Tykkää
Reactions: sintti -79
Ronjaliina tsemppiä näihin päiviin.. jokohan olet laitoksella..? hui!

Tikimi Mulla ainakin ollu kautta raskauden jos jonkin näköistä kipua, vihlasuja, jomotuksia, repäsyjä, supistuksia.. mutta jos kipu on kovaa ja huolettaa, niin aina voi soittaa neuvolaan, tai päivystyksiin :)

ON: Eilen käytiin tutustumassa kättärin synnytysosastoon ja lapsivuodeosastoon.. iski tajuntaan että tuolla sitä kohta pakerretaan.. HUH, JÄNNITTÄÄ!! miten sen kivun kestää.. apua. Toisaalta muutkin on selvinny ni miksen mä.. mutta silti: jännitävää :D Kääk ja iiiikkkkkkkkkkkk kohta se vauva on täällä ja koko elämä on ihan eri.. on se ihmeellistä :heart:
 
intoilija Täällä sitä kuule ollaan ihan kotisohvalla vielä! Tänään kävin neuvolassa ja kirjoittivat sieltä lähetteen TAYSiin. Saas nähdä koska sinne sitten tulee kutsu. Voipi olla, että aika pitkään pitää vielä ootella, ainakin viikko veikkaan. Saas nähdä, että päättääkö mein JJ syntyä ennen kuin ollaan käynnistyksessä. Oon lopettanu tässä nyt tän oottelun tai lähinnä synnytyksen käynnistymisen yrittämisen. On siivottu ja muutkin ässät shoppailu mukaan lukien kokeiltu, ikkunoiden pesu, lenkkeily ja ihan kaikki, joten nyt oon luovuttanu. Syntyy kun syntyy! :) Ennemmin tai myöhemmin. Mua jotenkin lohduttaa se, että tiedossa pitäisi olla ihan sellainen keskikokoinen vauva. :) Mun äiti sanoi tänään, että hänelle aikanaan sanottiin mun yhden veljen syntymää ootellessa, että ei kannata turhia ootella, koska seuraava vauvabuumi on uuden kuun kohalla ja näin kävi. Uusi kuu ois tuossa ensi maanantaina, että ehkä mä sitten siihen tähtään seuraavaksi. Tänään kävin kaverin ja hänen vauvan kanssa lenkillä ja sen jälkeen oonkin keskittynyt suklaan syömiseen sohvan pohjalla! Mitä sitä turhaa stressaamaan! :D

Ronjaliina ja JJ 40+3
 
SL
Rakenneultrassa käyty ja voih :heart: kaikki on hyvin masussa ja niin kuin pitääkin. Normaalilla tavalla kehittynyt ja siellä pieni haukotteli oiiiiiikein isosti ja makoisasti :D ja yritti vähän väistellä ultrauslaitetta :D Kun kätilö laittoi ultrausvälineet pois, niin kysyin sitten, että näkyikö kumpaa sukupuolta on, niin kätilö vastasi, että näyttäis tytöltä :) Eli tytön tylleröinen meille kait sitten on tulossa :D :heart:

Onkos se nyt niin, ettei enää mitään ultrauksia tule? Nyt sitten vaan kasvatellaan pientä :)

Tuosta hiusten värjäämisestä vielä. Itse ajattelin nyt sitten käydä kevyesti raidoittamassa ja leikkauttamassa tukkani :) Oma hius on ruskean ja maantienharmaan värinen ja tuo juurikasvu päässäni ei oikein näytä kivalle tummanruskeessa värjätyssä päässäni :D

Tikimi niin kuin muut jo vastailivatkin sinulle, niin kyllä nuo ihan normaaleilta tuntemuksilta kuulostavat. Ja tosiaan aina voi soittaa/ottaa yhteyttä neuvolaan/päivystykseen. Ymmärrän täysin sinun tunteesi ja huolenaiheesi. Olen itsekin niin herkkä kuulostelemaan ja tuntemaan kropassani tapahtuvat muutokset ja säikäjdän ja pohdin herkästi asioita. Etenkin kun tämä vauva-asia ei ole ollut mikään helppo juttu eikä ole ns. normaalilla tavalla alkanut. Toivon sulle paaaaljon mielenrauhaa ja jaksamista tässä uudessa, kuitenkin ihanassa tilassa :)

Vissyliini mukavaa kuulla, että kaikki on hyvin :)

Ronjaliina voi kuinka ihanaa lukea kuinka sä vaan jaksat positiivisella asenteella touhuta pieniä juttuja noinkin h-hetken äärellä :) Jaksamista loppumetreille!

Intoilijallakin jo viikot vain vähenee vähenemistään :) Uskon kyllä, että jännittää ja tuo tutustumiskäynti varmasti vielä tuo sitä todellisuutta vielä lisää tajuntaan.

Hieman vielä omaa napaa: On se niin ihanaa kun olen jo jokusen viikon tuntenut pienen liikehdintään. Ja nyt entistä selkeämmin :) On se vaan hassua ja hassun tuntuista :)

SL ja tyttönen 21+1
 
Kiitoksia kaikille vastanneille :)
Nyt alkanu ne nippailut ja viiltelyt häviämään (onneksi) eikä mitään uutta tullut tilalle. huh.
Tänään kävin papa-kokeessa, aivan kamalaa. En muistanutkaan minkälaista se olikaan, edellisestä on kulut aikaa jo jonkin verran. Eniten pelotti/jännitti se ettei vaan papuselle käy mitään kun tuolla alapäässä ronkitaan.

Positiivisia asioita tälle päivälle on että tänään poksutaan! :)

-Tikimi & Papunen 11+0 <3
 

Yhteistyössä