** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.6 **

Olivia, en usko, että kukaan dissaa täällä ketään, vaan ovat iloisia siitä, että on muita samassa veneessä olijoita. =) Silti tiedän mitä tarkoitat, koska aina sitä odottaa, että joku kommentoisi omaa viestiä. Silti jokaiselle meille käy joskus niin, ettei kukaan kommentoi. Ehkä kantsii kysellä tarkkoja juttuja, jos on jotain, mikä mietityttää. Siitä oon kuitenkin varma, että jokainen meistä lukee mielellään toisten viestejä, vaikkei aina kommentoisikaan! Itse ainakin käväisen täällä aina nopsaa, koska on aika paljon touhua elämässä. =) Hitsi miten vaikea dilemma toi sun lääkeen ottaminen. Toisaalta todella tärkeää on myös pitää itsestään huolta ja säilyttää oma terveys. Muuta ei sitten voi tehdä kuin luottaa lääkäreihin ja sun tapauksessa myös lääkkeeseen! Tuskin ne niitä määräis, jos riskit olis suuret! Mulla ei ole juuri mitään raskausoireita pientä vatsanipristelyä/-kasvua ja nännien turvotusta lukuun ottamatta. Nännien reunoille on tullut jotain nystyröitä. Se voimakkaampi vatsakramppi ei oo enää toistunu. Jotenkin sitä odottaa, et tulis jotain tosi selkeitä oireita. Mutta sen sijaan ruoka maistuu kuten ennenkin ja oon pirteä kuin peipponen!

Kun sitä "varmuutta" ei voi vielä saada, mä hullu on tehny sen virheen, että lueskelin kaikkea mahdollista erilaisista raskauden ongelmista - tuulimunasta, keskenmenojen todennäköisyyksistä, jne. Miksi ihmeessä ihmisen pitää selvittää kaikki!!! Miksei voi vain rauhoittua ja odotella. No, varhaisultraa siirsin viikolla lähemmäs, joten se on 2 vkon päästä. Feufollet, nyt koitan pitää mielessä sun viimekertaiset järkevät sanat! =)

Keltakaneli, huh, sulla tosiaan h-hetki lähestyy! =) Toivotaan, et ultrasta tulisi hyviä uutisia ja poitsu olisi nokka menosuuntaan! Ootko käyny usein vyöhykseterapiassa raskauden aikana? Mä oon aika luomu-/vaihtoehtohoitomyötäinen ja kävin itse akupunktiossa ja homeopaatilla, kun yritin saada polykystisia musarajoja kuriin. Kiitos myös rauhoittamisesta - kiva kuulla, että kivuista ei tartte hyppiä heti seinille. =) Mäkin mietin juoksun ym. harrastamista. Liikun aika paljon ja viikoittain myös erilaisia pallopelejä. En oo niitä jättäny, mutta jostain syystä mäkään en enää halua juosta lenkkiä (ihan kuin se eroais tenniksestä... =) ). Silti mietin, et pitäiskö vähentää jo liikuntaa? No, kait se on vauhdista kiinni eli tärkeintä on pitää sykkeet alhaalla. Luulen, että mun kroppa olis enemmän ihmeissään, jos lopettaisin kaiken. Koitan sit vastapainoks levätä ja nukkua riittävästi. Ruokavaliota mietiskelin kanssa ja sitä, että kun PCO:ssa vähähiilarinen ruokavalio on plussaa. Niin olisiko se myös alkuraskaudessa tärkeetä? Ootko sä Feufollet pitäny hiilarit edelleen minimissä?

Keltakaneli, oon sen verran varovainen, etten uskalla ajatella laskettua aikaa vielä. Mut ehkä parin viikon päästä. =)

Amanda ja mahamatkustaja 5 + 3
 
Keltakaneli mulle saa kanssa laittaa arvion että laskettu aika olis 11.7.2011 ja sairaala on ilmeisesti SATKS koska VAS on kai kiinni heinäkuun? Olisin kyllä mieluummin ottanut VAS:in.

Kolmen viikon päästä olisi ensimmäinen neuvola, tuntuu että sinne on ikuisuus. Viimeyönä näin koko yön painajaisia että tää oli kohdun ulkopuolinen raskaus :ashamed: arvatkaa oliko kiva herätä niistä painajaisista.

Olivia mulla ainakin on ihan järjetön väsymys jo nyt ja mahaa nippailee milloin mistäkin kohtaa ja mieteinkin jo että onkohan näin usein tuntuvat nipistelyt lainkaan normaalia. Niin ja rinnat on edelllen kipeät.
 
Perätilassa... :headwall: mutta muuten kaikki kunnossa.

Amanda Meen huomenna ekaa kertaa eläissäni vyöhyketerapeutille... :)

Kirjotin jo pitkän pätkän tekstiä, mutta unohdin kopioida tekstin ennen lähetystä ja mun kirjautuminen oli kait vanhentunut tms. No, sinne katos, bittiavaruuteen. Ei ollut niin tärkeetä, kirjoittelen joskus toiste uusiks asiani.

Keltakaneli 36+0
 
Hienoa että täälläkin alkaa olla vipinää :) Kirjoituksia suorastaan satelee!

Oltiin juu vastattu ihan samaan aikaan Smi:n kanssa :) Kiva että sulla kaikki hyvin neuvolassa. Uskomattoman vähän sulla painoa kertynyt. Mäkin olin niin onnellinen että oli vielä viikolla ehkä 23 vasta +4kg mutta nyt oli jo 7kg viime viikolla neuvolassa. Tosin sekin vielä kuulemma normaalia kun normaalipainosta lähdin kerryttämään =)

Olivia ja kaikki muutkin, ei kannata ottaa itseensä jos aina ei vastausta juuri omiin juttuihin saa, eiköhän kaikki yritä muitakin huomioida, mutta aina välillä jotkut unohtuu varsinkin jos tekstiä on tullut paljon =) Musta on kuitenkin kiva että tässä pinossa ainakin useinmiten saa vastauksia ja kommentteja, toisin kuin noissa kuukausipinoissa joissa palstailijoita on sadan kieppeillä. Ja teitähän on nyt monta samoilla viikoilla, joten vertaistukea löytyy ja me "vanhemmat" vastaillaan mielellään kokemuksen syvällä rintaäänellä :)

Ja vielä Olivia, olen jonkun verran lukenut Crohnin taudista, itsellä ollut kovin siihen sopivia vatsavaivoja, mutta diagnoosia en ole koskaan saanut ja välillä on hieman parempi olla, joten tuskinpa minulla siitä kyse, mutta oireet on kyllä ikävät. Ja osa oireistahan liittyy myäs kilpirauhasen vajaatoimintaan mikä minulla on joka toki myös aiheuttaa Crohnia... Todella kurjaa myös jos lääkityksestä ei parempaa tietoa, mutta toivottavasti joku järkevä ratkaisu löytyisi!

Keltakaneli mä en tiennytkään että vyöhyketerapia voisi auttaa kääntymisessä. Täytyypä itsekin kokeilla mikäli istukka on siirtynyt ja pääsen edes yrittämään alatiesynnytystä. Tuo lääkärin vatsanpäältä tekemä kääntö(yritys) on kuulemma todella kivulias ja harvoin toimiva ratkaisu. Meillä edelleen aikaa kääntyä, mutta poika on kyllä sitkeästi ollut koko ajan väärin päin, potkut tuntuu aina tuonne hyvin alas ja lääkärikin viime viikolla totesi että väärin päin on.

Amanda mä en usko että vähähiilarinen ruokavalio on mikään edellytys alkuraskaudesta, mulla oli päinvastoin järkyttävä hiilarihimo silloin. Kuten aikaisemmin totesin niin marjat ja hedelmät maistui, mutta ainoa ruoka mikä upposi oli pasta. Mulle tuli vieläpä kummallinen himo pelkkään makaroniin ketsupilla :) Jostain silloin luinkin että elimistö tarvitsee extrahiilareita alkuraskaudessa, mutta luulen että vastauksia on niin monta kuin on vastaajaakin.

Vielä oli muuten kysymyksiä tuosta alkuraskauden ruokavaliosta ja liikunnasta ja seksistä. Netistä löytyy neuvolan sivulta lista vältettävistä ruoka-aineista. Liikuntaa ja seksiä saa harrastaa normaalisti niissä rajoissa mikä tuntuu hyvältä. Itse kävin vielä about rv 20 saakka melko rankoissakin jumpissa, toki hieman keventäen ja normaalia pienemmillä painoilla. Nyt on ollut pakko keventää huomattavasti raajojen puutumisen ja huimauksen vuoksi. Mutta edelleen neuvolassa liikkumaan kehoitetaan. Kyllä se hyvä fyysinen kunto auttaa sitten synnytyksessä ja siitä palautumisessa. Toki kannattaa neuvolasta kysellä ohjeita omalle kohdalle, varsinkin jos jotain erikoista omassa terveydentilassa on.

Huh, tulipa taas paljon tekstiä, palaillaan taas :)

Rae 27+1
 
On kyllä tosiaan tosi hauskaa, että meitä on täällä porukka, jotka plussanneet samoihin aikoin. =) Nyt vaan toivotaan, että kaikilla menee parhain päin ja miksei menisi! =)
Muakin vähän mietityttää kohdunulkoisen raskauden mahdollisuus, mutta en vielä ole varannut aikaa minnekään (edes neuvolaan). Sitä vastoin päätin olla värjäämättä hiuksia nyt 3 ensimmäisen kuukauden aikana. Ehkä ei olisi tarpeen varoa, mutta päätettiin miehen kanssa nyt näin. Olo on ihan ok, välillä vihlaisee vatsasta tai tulee kova väsymys.

Tuosta kommentoinnista. Täytyy tunnustaa, että tuolla edellisessä vauvakuume osion ketjussa en paljoa kommentoinut, koska en läheskään aina ymmärtänyt mistä ihmiset keskustelivat (tarkoitan erilaisia hoitoja, lyhenteitä jne) enkä kehdannut alkaa kyselemään.... :ashamed:

Musta on mukava lukea täällä toisten kuulumisia vaikka ei mitään suoria visaisia kysymyksiä olisikaan, eli toivottavasti kirjoitellaan jatkossakin.

Mä muuten olen alkanut miettiä, että mites tämä raskauskuvio pitäisi työpaikalla hoitaa. Määräaikainen soppari päättyy heinäkuun lopussa ja jos kaikki menee hyvin niin laskettu aika olisi heinäkuun puolivälin paikkeilla. Onko muilla selvät sävelet työkuvioiden suhteen?
 
Sori, että puran vähän huolia... Kun heräsin aamulla, muhun iski jostain puun takaa pelko. Ja oon jotenkin super huolestunut. Eilisestä lähtien vatsan turvotus on vähentynyt tosi paljon eikä rinnat arista enää. Muutenkin on ollu tosi tavallinen olo. Voikohan alkuraskaudessa oireet olla näin lieviä ja myös vaihdella/lieventyä? Ihan pienen pientä vatsanippailua lukuun ottamatta en mitenkään tietäis olevani raskaana.

Onko kellään muuten ollu mielialanvaihteluita? Mä huomaan tulistuvani tai suorastaan raivostuvani miehelleni paljon pienemmistä asioista kuin ennen. Ja myöhemmin tajuan, ettei asia ollut niin iso. =) Tämä oli oikeastaan ainoa "oire" jota enää eilen oli.

Hankalaa alkaa tekemään töitä, kun ajatukset pyörii näissä oireissa tai oireettomuudessa…

Aamuyö, mulla on aika selkeä työkuvio, mutta silti mietin myös, milloin kertoisin töissä. Päätin, että kerron (jos kaikki siis menee hyvin...) tammikuun alussa. Silloin raskaus on tietty vasta aika alussa, mutta mulla työkaverit on sen verran läheisiä, etten usko voivani pitää asiaa salassa sen pidempään. =)
 
Kiitos kommenteistanne!:flower: Mulla on tällä hetkellä sellainen olo, kuin oisin ala-asteikäinen ja olisin kaipaillut äidille, ettei kukaan leiki mun kaa....:ashamed::) Hormoonit?!

Amanda mulla ihan sama! Rinnat ei oo enää lähellekkään niin arat kuin pari päivää sitten, ei ällötä (paitsi kahvi ei maistu) ja oon pirtee kuin peipponen.. Mitähän tää on? Toivotaan ettei mitää vakavaa... Hitto! Mä ajattelin käydä huomenna ostaa vielä yhden viikkonäyttöisen CB testin ja testata sillä. Siihen pitäs tulla 3+, jos raskaushormoonin määrä on jatkanut kasvamistaan, nyt kumminkin menossa laskureiden mukaan 5+3... Varhaisultrakin on vasta 24 päivä...
Voin kuvitella, ettei työnteosta tule mitään!! Ajatuksen pyörii varmasti tän jutun ympärillä ihan koko ajan, mulla ainakin. Onneksi itse olen lomalla (tuli kyllä niin sopivaan saumaan loma, ettei paremmin olis voinu olla).. Jaksamisia! Kyllä meillä on kaikki kunnossa, eiks je?!:hug: Niin ja tosiaan mielialat vaihtelee, mutta mulla on kyllä aina ollu aikas tehokkaasti eri mielialoja..hih..;)

Aamuyö mulla kanssa vakivirka, joten ei sillei oo miettimistä, ainoastaan lomien pitämisessä, kun meillä saa jotenkin lomia "säästöön", en oo viel ihan perillä, mut täytyy jossain vaiheessa selvittää, ennen kun miettii ens talven lomat. Kesäloma mulla olis heinäkuussa, mut jos kaikki menis hyvin, niin kesäkuussahan sitä jäis jo mammalomalle.... No ei nuolasta ennen kuin tipahtaa. Niin ja tosiaan jossain vaiheessa on kerrottava henkilöstöpäällikölle, kun teen tällä hetkellä kolmivuorotyötä, niin jollain aikavälillä pitäisi sitten jättää noi yövuorot pois..

Rae kiva kuulla, et oot liikkunu ihan normaalisti! Mä käyn pumpissa, salilla ja koiran kanssa lenkillä. Ja ajattelin jatkaa näitä kaikkia niin pitkään kun pystyn. Ainoastaan zumban taidan jättää vähemmälle..

No tässähän tätä tekstiä taas tulikin.. Palataan!

Olivia ja Maha-asukki 5+3 (toivottavasti)
 
Olivia, samoilla siis mennään oireissa ja aikatauluissa! =) Mä soitin neuvolaan, kun varasin ekaa käyntiä. Juttelin hoitajan kans ja se sanoi, että oireiden vaihtelut on normaalia ja yksilöllistä. Joten jäitä hattuun ja reilusti! =) Hih, mä oon pitäny näpit irti raskaustesteistä, koska olis kaameeta, jos sieltä tulis joku haalee viiva... Ja sit taas mielikuvitus laukkais. Reilu pari viikkoa siis pitää jännäillä varhaisultraa odotellessa. Tänä jouluna mulla on vain yksi joululahjatoive (rv 12 olis tasan jouluaattona)...
 
Aamuyö mullakin on ihan vakkarisopimus niin ei ole siitä huolta. Innolla odotan jo toukokuun alkupuolta että pääsen kesälomalle ja siitä sitten äippälomalle (toivottavasti)!!!

Amanda mulla on ihan samoja tuntemuksia ja pelkoja. Välillä haluais niin unelmoida jo tulevasta, mutta sitten taas se pelko nostaa päätään ja sanoo ettei vielä saa nuolaista. :ashamed: Tuntuu jotenkin kurjalta jos tämä koko alkuraskaus menee vaan pelätessä koko ajan pahinta eikä uskalla iloita ja nauttia tästä ainutlaatuisesta tilasta!!! Ja kyllä mullakin mielialat vaihtelee ja tuntuu että toi mies osaa taas ärsyttää... vaikka ei hän sitä tahallaan teekään.

Mä niin haluaisin vaan tietää että onko kaikki kunnossa!!!!! Miten ihmeessä sitä jaksaa odottaa kolme viikko neuvolaan ja siitä vielä toiset kolme että pääsee ultraan??!!! Hermot menee!!!!
 
Sannuli nii sä et meinannu käydä yksityisellä varhaisultrassa? Meillä on se onneks varattuna 24 päivä, mut kyllähän sinnekin on aikaa vielä ihan liian kauan! Sama täällä, tahtois jo saada varmuutta...
Amanda nyt kun sanoit tosta testin tekemisestä, ni tuli kyllä vähän pupu pöksyyn.. en kyl tiiä uskallanko sittenkään itsekään testata...huoh..
 
Amanda ja Olivia mulla oli myös alkuraskaudessa välillä päiviä ettei tuntunut mitään oireita, rintojen arkuus vaihteli päivästä toiseen ja olin aina ihan paniikissa että jotain on vialla jos arkuus väheni. Eli myös oireet, oireettomuus ja oireiden vaihtelu on täysin normaalia.
Mun mielestä niitä testejä ei myöskään kannata enää tehdä, jos jostain syystä viiva olisikin haaleampi tms aiheutuisi vaan turhaa stressiä vaikka mitään ei olisikaan vialla. Itse en uskaltanut niiden ensimmäisten testien jälkeen enää tehdä, varsinkin kun edellisessä kierrossa oli kemiallinen alla ja testiviiva haaleni ensimmäisistä...

Koittakaa nyt vaan olla stressaamatta liikaa ja nauttikaa raskaudesta :) Tiedän että se on helpommin sanottu kuin tehty, itse en ainakaan siihen pystynyt, mutta onneksi nyt osaan jo nauttiakin =)
 
Kiitos Rae rauhoittavista sanoista! =) Oot todella oikeassa, että pitäisi osata ottaa rennosti. Mutta minkäs teet, kun mieli ei anna rauhaa... Ehkä tää alku vaan menee näin ja sitten kun(jos) kaikki on hyvin useamman viikon jälkeen, uskaltaa jo hengähtää. Sannuli, samaa mäkin mietin, että toisaalta tämä on aivan upeaa aikaa ja onhan sitä huolien ohella myös odottavan innostunut. Mut ei voi mitään, että tää jännääminen on vaan hermoja raastavaa. Lopulta haluan uskoa siihen, et meillä kaikilla menee kaikki hyvin ja pian osataan jo nauttiakin! =)

Olivia, vieläkö aiot testata? :) Sori, ei ollut tarkoitus pelotella! Itse en vaan uskaltais testata enää kotitesteillä. Mun veljen vaimolla näytti vielä rv 7 hyvin haaleaa haamua, vaikka oli silloin tukevasti raskaana.
 
Olivia no kun en mä oikein tiedä, toisaaltahan se varhaisultrakaan ei vielä tuo sitä varmuutta vaan vasta viikon 12 jälkeen keskenmenon riski kunnolla vähenee... tiedä sitten mikä olis parasta. Enkä mä oikeesti edes tiedä onko täällä meidän kaupungin yksityisellä gynellä käytössä ultraus laitetta?? Vai onko se nykyään jo kaikilla yksityisillä?

Mä uskaltauduin ainakin vielä tekemään ovistestin ja kyllä siihen tuli ne kaks viivaa tänäänkin :p
 
Amanda, Olivia Mulla myös oireet vaihtelee. Monesti ei mitään erityistä tunnetta, sitten taas yht'äkkiä vihlaisee mahaa, tai rinnat tuntuu kipeiltä tai tulee täydellinen väsymysheikotus. Mutta normisti päivällä töissä ei mitään oireita.

Itse yritän olla ajattelematta tätä raskautta ja se on kohtuu helppoa silloin kun ei ole mitään tuntemuksia. Neuvolan kyllä varasin eilen ja tota varhaisultraa oon miettiny, eikös siellä saisi selville sen onko kohdunulkopuolinen raskaus?

Ite en oo aatellu enää testailla. Jos menee kesken, niin eikös sitten pitäisi alkaa kuukautiset? :|
 
Aamuyö, Olivia ja Sannuli, mulla varhaisultra tuli vähän automaattisesti, kun oon käyny hoidoissa ja hoitava lääkäri haluaa tsekata tilanteen. Eihän se varmasti pakollinen ole, mutta toisaalta kiva ihan hoitosuhteenkin kannalta, että gyne tietää, "onnistuiko" työssään. Oma intressi on just se, että näkee, että siellä on oikeesti joku kasvamassa. Kohdunulkopuolinen tai tuulimuna ei valitettavasti aina tule heti pois ja pitää hormonitkin koholla.

Sannuli on kyllä oikeessa, et vasta rv 12 on kuitenkin se aika, millon alkaa riskit vähenemään. Itse haluun silti käydä jo nyt tsekkaamassa tilanteen. Mitään se ultra ei tosiaan takaa tai muuta. Joten Aamuyö, fiksua ottaa rauhassa eikä ajatella liikaa. Mun kohdalla vaan helpommin sanottu kuin tehty... =)
 
Moikka!

Ja kiitos kaikille onnitteluista!:heart:

Tervetuloa kaikille uusille, ihanaa että tähän pinoon saatiin lisää porukkaa! En nyt aivan kerinnyt lukea kaikkia kirjoituksia, kun toi pikkumies tuolla siihen malliin jo önisee, että kohta tulee lähtö:whistle: Mut koitan tulla joku kerta paremmalla ajalla lukemaan kirjoituksianne! Jotenkin tää aika menee nyt vaan liian tiuhaan, pienellä vähän massukipuja, joten sitä on kyllä saanut lähes 24/7 hyssytellä ym. oikein harmittaa kun tuntuu ettei muuta kerkee tekemään, ei sillä että valittasin, tämä on sitä mitä halusinkin ja hän on pieni vain kerran, täytyy ottaa siitä kaikki irti! Mutta nuo teidän kirjoitukset ja varsinkin alkuraskaudesta kuulostavat ihanilta, tulee tippa silmään kun miettii että itse kamppailin ihan samanlaisten kysymysten parissa.:heart:

Kaikille alkuraskaudesta yleisesti; mullakin tuntemukset vaihteli tosi paljon, ja välillä ei oikeesti ollut mitään oireita ja olin jo ihan varma etten ole raskaana. Rintojen arkuus hävisi, tuli lähes joka yö kauheita menkkakipukohtauksia, mutta pahempia sellaisia, jotka kesti noin vartin ja menivät sitten pois. Vessassa sai ravat, mut sitten sekin loppui, olo oli aika normaali, kunnes varhaisultran jälkeen alkoi etovaolo. Että uskon että kaikki oireet ja oireettomuus ja vaihtelu noiden välillä on ihan normaalia=) Toki riskinsä on, mutta koittakaa olla miettimättä niitä (paremmin sanottu, kun tehty), jos jotain sattuu ei sille oikeestaan voi ees mitään ja turha etukäteen murehtia. Itse toivon että saan vielä kerran kokea raskauden, että voisin yrittää olla murehtimatta liikaa:whistle: Ruoka jutuista, ihan alkuraskaudessa tuskin on niin välii tuolla ruualla, alko tietty jättää pois. Joku sano että 8. viikolle asti ei ois välii, kun pikkunen saa ravinnon ruskuaispussista, mut tietty voi raan kalan ja pastoroimattomat tuottee jättää jo pois, jos haluu. Ite en ollut supertarkka ton ruuan suhteen, söin esim juustokakkua, kun tiesin että on pastöroitua tuorejuustoa, vaikka sekin on kiellettyä. Ja onneks terveen pojan saimme! Mut kandee tietty olla varovainen, niin ei ainakaan tarvii miettii jälkikäteen.

Haluisin vielä kirjoittaa lisää, mutta nyt pikku mies on jo niin vaativan kuulonen, että pakko lopettaa tällä kertaa.:whistle: Tsemppiä kaikille odotuksen eri vaiheisiin!

danuli + toppis 2vko ja 4pvä

p.s anteeksi kirjotusvirheet, koitin olla nopea:p
 
Moi, täytyy ihan ekaks pyytää anteeksi, en oo käynyt täällä piiiiiitkään aikaan. :ashamed: Vauvakuumepuolella tuli kirjoiteltua tosi ahkerastikkin, ainakin Danulin kanssa oltiin siellä samoihin aikoihin. En tiedä mihin tää aika on hujahtanut, muistan niin elävästi kun alussa kirjoittelin tänne, ja täällä oli paljon ihan lopussa olevia ja tuntui etten ikinä oo ite tossa vaiheessa..
Alkuraskaus oli kanssa yhtä piinaa ja aika meni tosi hitaasti, sitten kun puolenvälin jälkeen masu alkoi näkyä niin raskaus on mennyt tässä kaiken muun siivellä. Nyt lopussa taas aika matelee :D

Danuli, Onnea aivan älyttömästi pienen pojan johdosta :heart::heart::heart: IHANAA!!

Kaikille juuri plussanneille kanssa hurjasti onnea, ja yrittäkää olla stressaamatta liikoja, vaikka se onkin helpommin sanottu kuin tehty. Itse muistan kuinka aluksi odotti sitä 12 viikon rajapyykkiä, sitten alkoikin jo stressaamaan rakenneultraa jne. Nyt lopussa stressaan kokoajan tuntuuko liikkeet ja millonka pienokainen syntyis. Kaiken stressin keskellä on hyvä yrittää myös nauttia jokahetkestä :heart:

Keltakaneli, mulle saa päivittää ton lasketun ajan 17.11 se muuttui moneen otteeseen matkan varrella, mutta tää on nyt sitten se mikä lyöty lukkoon rakenneultrassa. Sulla alkaa kanssa loppu lähenemään, mitenkä olet voinut, ja oliko siitä vyöhyketerapiasta apua ? Mä meinasin kanssa mennä, ihan synnytyksen käynnistämistä ajatellen mutta jäi nyt sitten väiin. Täällä tuntuu että nyt aika on tosiaan pysähtynyt ja että tää ei synny ikinä :whistle:

Halit ja tsempit koko porukalle ja ilmoittelen kun täällä alkaa tapahtumaan.

Siiris ja masu-asukki 39+1
 
pika pikaa... Se vyöhyketerapeutin antama akupainanta kääntymiseen oli yhtä tuskaa. Mutta otin sen harjoituksen kannalta, miten rentoutua kovassa kivussa, synnytystä ajatellen... ;) Poikaan on kyllä tullut enemmän liikettä, tai sitten kuvittelen, koska kiinnitän möyryämiseen enemmän huomioo. En kyllä osaa yhtään sanoa onko käännytty. Ehkä olisin tuntenut sen selvemmin jos poika olis heittänyt puolikkaan kuperkeikan. No, maanantaina sairaalan ultra, kääntöyritys ja synnytystapa-arvio jne. Silloin kai sen näkee jos onkin kääntynyt.

Siiris Mulla tää loppuraskaus menee ilman sen kummempia oireita. Maha on tiellä enemmän, mutta ei oikein muuta. Tuosta vyöhyketerapeutin tekemästä synnytyksen käynnistämisestä: ainakaan tämä jolla minä kävin, ei tee sitä ennen laskettua aikaa. Ja käynnistys muuten tehdään vyöhyketerapiana, joten se ei ole kivuliasta, niinkuin tämä akupainanta kääntymiseen.

Anteeksi vähäsanaisuuteni ja hyviä vointeja kaikille! :wave:

Keltakaneli 36+3
 
Smi
Nostetaan pino takaisin etusivulle :)

Keltakaneli Kysyn nyt kun en muista, että oliko sulla mahdollista halutessasi synnyttää alateitse perätilasta huolimatta vai oliko vauvalle arvioitu kokoa sen verran, että sektio on suositeltavampi? Siis synnytystapa arvio sulla oli tulossa, mutta onko ollut jotain puhetta asiasta?
Siskoni synnytti vauvansa pylly edellä (tai oikeasti ihan ekana ulos tuli pippeli :) ), mutta vauva olikin aika pieni hippula. Toivottavasti teidän poika kuitenkin vielä kääntyy ihan itsestään :)

(.) Kävin ottamassa tänään influenssarokotteen (raskauden lisäksi mulla riskitekijänä astma). Vähän tuntui tylsälle, kun terkkari sanoi, että rokotuksesta ei PITÄISI olla haittaa vauvalle. No, toivottavasti tosiaan ei, kun raskaana olevat on erikseen nostettu maksutta rokotteen saavien joukkoon. Tottakai olen sitten jo ehtinyt huolestua, kun tuolla mahassa on ollut tänään vähän vähemmän liikettä. Vaikka jos nyt järjellä ajattelen, niin on vauvan liikkeissä muutenkin aika paljon päiväkohtaisia eroja: toisina päivinä on jatkuva jytä päällä ja toisina sitten huilataan.

Mukavaa viikonloppua kaikille :)
 
Mites muilla alkutekijöissä olijoilla menee - Olivia, Feufollet, Sannuli, aamuyö? Täällä ei mitään kummempaa. Oireita ei ole edelleenkään lukuun ottamatta pientä maha- ja tissiturvotusta. Ei pahaa oloa, ei väsymystä, vaan ihan normiolo. Lasken päiviä varhaisultraan... Vielä 12 päivää... Argh. Onneks on toi välietappi, jonka jälkeen alan odottaa jouluaattoa ja 12 rv:a. Onneks on kaikkea kivaa puuhaa, niin ei koko ajan sentään mietiskele mahan sisältöä ja huolehdi.

Onko teillä muuten tiedossa pikkujouluja ja miten aiotte niistä "selvitä"? Mulla olis ekat harrastusporukalla 2 vkon päästä ja siitä eteenpäin parit vielä tiedossa. Eilen olis ollu yhdet kekkerit, mut jätin menemättä, kun en jaksa selitellä juomattomuutta... Yleensä kun en kuppiin sylje, vaikken hirveesti joisikaan. =) Nyt mietiskelen, miten teen näiden toisten kemujen kanssa. Kun ei haluis peruakaan viime hetkellä. No, toisaalta en haluu miettiä liian pitkälle. Ootteko kertonu vielä kenellekään raskaudesta? Mä kerroin äidille ja siskolle, kun en pystyny pitämään salassa...

Danuli, onnea pojasta! =) Ja kiitos rauhoittelusta ja alkuraskausinfosta. Voin kuvitella, et sieltä suunnasta tämä vaihe näyttää jo erilaiselta. Toivotaan, että me kaikki tullaan kohta perässä sinne onnelliseen vaiheeseen. =)

Tsemppiä kaikille ja pidän peukkuja alkuraskausjännääjille!!
 
Amanda no eipä täälläkään ole mitään kummempia oireita vielä. Pissalla saa käydä vähän useammin ja aineenvaihdunta tuntuu toimivan nopeammin. Rinnat edellen vähän kipeet ja aamulla vähänaikaa äklöttää ja kun pesee hampaita aamuisin niin meinaa tulla oksu. Ja väsynyt oon ollut aamusta iltaan vaihtelevasti mikä varmaan johtuu siitä että nukun hirveän levottomasti ja huonosti ja heräilen aika usein nykyään yöllä ja se on kyllä aika erikoista koska mulla on yleensä ollut ihan sairaan hyvät unenlahjat ja pystynyt nukkumaan vaikka kellon ympäri. Niin ja sitten eilen rupes viisauden hammas pukkaamaan pihalle ikenestä!!! Eipä oo ihme että lapset itkee silloin kun tulee hampaita, tekis itsekkin välillä huutaa suoraa huutoa kun niin paljon satuu ikeneen!!

Smi kaippa ne huolet vauvasta on ja pysyy koko raskauden ajan, ne vaan vähän muuttaa muotoaan matkan varrella. Itsekkin ajattelin ottaa sen influenssapiikin heti kun vaan saan kun olen kuitenkin asiakaspalvelussa töissä niin kaikki pöpöt leviää siellä niin helposti.

Danulille oikein paljon onnea!!!!
 
Amanda mulla ei kanssa juurikaan ole tullut lisää oireita. Eilen illalla tosin leikin koiran kanssa pihalla ja ihan yht´äkkiä kävi oksettamaan ja oksensinkin kaks kertaa nurmikolle..:ashamed: Muuten ei oo ollu edes mitenkään ällö olo tai mitään..
Tänään tuli 6 viikkoa täyteen ja odotan niiiiiin kovin, että päästään puolentoista viikon päästä sinne varhaisultraan!
Oon kertonu kahdelle hyvälle ystävälle, jotka tiesivät tästä meidän yrittämisestäkin ja siskolle. Mies kertoi parhaalle ystävälleen. Mun vanhemmille ajateltiin kertoa huomenna, kun mennään isänpäivälounaalle ja miehen vanhemmille ehkä myös huomenna. Mies sanoi, että haluaisi huutaa ilouutisen vaikka koko maailmalle!:LOL: Jouduin hieman toppuuttelemaan.. Ajateltiin kuitenkin, että jos kävisikin niin, että kaikki ei meniskään odotusten mukaan, niin on sitten myös tukea selviytyä kaikesta..
Turvotuksen myötä painoa tullu lisää kolmessa viikossa 5 kg... :ashamed: Vähän huolettaa, sillä tiiän, et eka nauvolassa saan siitä satikutia, kun on muutenkin hieman ylimääräistä. Lopetin vuosi sitten tupakan polton ja pikku hiljaa kertyi kiloja.. Hitto kun kaikki huolettaa niin...
Mulla sama Sannuli nukun nykyään tosi huonosti, vaikka aina on ollu tosi hyvät unenlahjat!:confused:

Danulille paljon onnea!:flower: Ja kiitos neuvosta ja omista kokemuksistasi! Samoin Smi ja Keltakaneli kiva kuulla miten teillä jo pidemmälle ehtineillä menee!

Niin kertokaa tekin Feufollet[/B ja Aamuyö kuulumisia!

Olivia + Maha-Asukki 6+0
 
Danuli Onnea!! :flower: :)

Amanda Oireissa ei täällä juuri muutoksia. Tosin rinnat kipeytyneet nyt ihan kunnolla, naamaan pukkaa finnejä ja iltaisin väsyttää aivan valtavasti. Mutta muuten olo on normaali. Eilen oltiin miehen kanssa ns. petipuuhissa ekan kerran plussan jälkeen. Mulla karkaili koko ajan ajatukset tonne maha-asukin puoleen... :ashamed:
Me ollaan myös kerrottu tuleville isovanhemmille ja itse olen kertonu kolmelle läheisimmälle ystävälle. Mutta laajemmin kerrotaan vasta sitten kun ollaan ns. turvallisemmilla vesillä.

Joo mä aloin yht'äkkiä panikoimaan sitä niskapoimu ultraa... Sit vaan yritin sanoa itselleni kuten sananlaskussakin, että "huomisen murehtiminen ei poista murhetta huomisesta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä"... Nyt on jo ajatukset vähän rauhottunu.
 

Yhteistyössä