** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.9 **

Sakara, tiedän hyvin sun tunteet. Jos eka raskaus on mennyt pieleen, tokassa ei millään uskalla luottaa, et kaikki menis hyvin ja aiemmin koettu pettymyt väijyy mielessä... Itse menin ar-ultraan valmistautuneena siihen, että tuskinpa se kohdussa kasvaa vaan jossain väärässä paikassa taas. Vaikka kuinka järki (ja lääkärin ääni) sanoi, ettei toinen kohdunulkoinen oo todennäköistä. Olin hämmentyneen onnellinen, kun ultrassa (jonne menin pelonsekaisin tuntein jo 6+0) näkyikin syke ja pieni maha-asukas. Silti jännitin alussa - ja vähän edelleenkin - et meneekö kaikki tällä kertaa hyvin. Mut muista, ettei yksi keskenmeno tarkoita mitään, koska niitä valitettavasti niin moni meistä joutuu kokemaan. Eikä se tästä sun toisesta raskaudesta kerro mitään! Tosi hyvät mahdollisuudet sulla on onnistua tällä kertaa! Pidän peukut ja varpaat pystyssä, et maha-asukki voi siellä vahvasti ja kasvaa kovaa vauhtia! :)
 
Heippa kaikille! :wave: Ehkä minäkin uskallan jo varovasti tänne kurkistella...

Eka haamuplussa tuli testiin viime torstaina (dpo 12), ja lauantaina (dpo 14) sitten digiin "Raskaana 2-3". Tänään (dpo 16) Pregcheckissä näkyi jo tasavahvat viivat, jotka ilmestyivät käytännössä saman tien testin tekemisen jälkeen. Viime kierrossa tosin täti tuli dpo 17, eli siksi olen huomiseen asti vielä hiukan varuillani. Mitään tuhruttelua ei ole onneksi (sormet ja kädet ristiin kyynärpäitä myöten) näkynyt.

Ainoa huoli tässä on se, että epäilen kiinnittymisen tapahtuneen jo dpo 4 (silloin kipuja vasemmalla mahassa ja kyljessä). Tuon aikaisuuden takia ja siksi, että digi antoi jo dpo 14 noin ison tuloksen, pelkään ihan hulluna kohdunulkoista... :'( Ei kai muuten hcg voi noin vauhdilla nousta?

Varasin nyt gynen ensi viikolle (silloin 5+5), niin näkee ainakin sen verran, että onko tyyppi kohdussa, vaikka kauheasti noin varhain ei tietenkään voi edes nähdä. Mutta tuokin tieto jo riittäisi minulle.

Sydän syrjällään tässä ollaan, mikä kaikille täällä varmasti on hyvinkin tuttu tunne sieltä alkuajoilta. Mieskin on onneksi ymmärtänyt, että niin alussa ollaan, että mitä vain voi tapahtua, ja suhtautuu asiaan realistisesti. :heart: Ihan hirveästi ei siis ole vielä uskallettu iloita, vaikka hurjan onnellisia ollaankin.

Paljon täällä onkin tuttuja kolmekymppisten kuumeilijoiden pinosta. =) Muille voisin taustoja kertoa lyhyesti sen verran, että pillerit jätin pois toukokuun lopulla viime vuonna. Kun kolmaskin kierto venyi, menin tarkempaan gynen tsekkaukseen, ja siellä paljastuivat pco-tyyliset munasarjat (paljon pieniä munasoluja, joista yksikään ei kasvanut isoksi ja ovuloimaan).

Ekalla hoitokerralla marraskuussa oli liian pieni Femar-annos (1 tabletti/pvä, ei ovista). Tokalla kerralla tuli ovis kahdella Femarilla ja komlannella sitten Femarilla ja Menopurilla, mutta munasolu irtosi niin aikaisin, että yritys meni mönkään. Tässä kierrossa ovis saatiin aikaiseksi Gonal-F:llä, jota pistin yhteensä 20(!) päivää (ensin taas liian pieni annos). Ehdittiin pupuilla vain kerran ennen ovista, kun mies joutui työmatkalle, ja olin ihan varma, että pieleen meni tämäkin kierto. Totaaliylläri oli siis dpo 12 haamu! Ensin tosin pelkäsin senkin johtuva Pregnylistä.

Sekin vähän huolettaa, että oireita on kyllä ihan tosi minimaalisesti. Dpo 12 nipisteli mahaa koko päivän, mutta sen jälkeen tosi harvoin. Tissit alkoi aristaa dpo 14, mutta ei sitäkään aristusta mitenkään ihan hulluna ole. Etovaan oloakin on ollut tosi vähän. :confused:

Nyt olen sitten testannut joka aamu 5 päivän ajan :LOL:, joten pakko se on kai alkaa uskoa, että tässä oikeasti vihdoin 10 kuukauden yrityksen jälkeen raskaana ollaan ja kolmas ovis toden sanoi. Jos vain kaikki olisi sitten ensi viikolla hyvin, niin ehkä tässä pikkuhiljaa voi alkaa rentoutuakin. :stick: Mutta ihanaa, kun täällä on odottajia, jotka ovat jo pidemmälläkin, niin voi varmaan kysellä vinkkejä ja vaihtaa ajatuksia tässä taipaleen edetessä. =)

Pippuri ja alien 4+2
 
Viimeksi muokattu:
Heipat!

Tulen nyt tukkimaan palstan synnytyskertomuksella, josta taitaa tulla jatkojuttu... Tiivistämisen taito kun puuttuu tyystin :D

Ihan ekaks onnea uusille taasen! Alun jännitykset on kyllä turhauttavia... Meillä siis ollaan jo oikeastaan toisen palstan asiakkaita, mutta sen verran kaksiviikkoispäivän kunniaksi, että nyt ollaan opeteltu vähän kätinää ja itkuakin. Yöt menee puolilta öin tuonne seitsemän tienoille yhdellä syöttämisellä, mutta päivällä tulee kyllä kätinäjakso. Pidän kaikki ulokkeet ristissä, ettei tästä muotoutuisi koliikkia! Sehän alkaisi ilmetä juuri näinä aikoina.

Mutta siihen synnyttämiseen...

Kaikki alkoi siis 3.3. lauantaina panhuilumusiikista. Oli joteski toimelias päivä ja jaksettiin vääntäytyä illalla vielä kaverille bileisiin, jossa teemana oli DVDllinen Ecuadorista tuotua kamalista kamalinta panhuilumusiikkia (ajattelimme, että se saa vauvan joko jäämään pysyvästi yksiöönsä tai pelästyttää sen pihalle). Kävelin muuten siinä samalla portaat viidenteen kerrokseen mahdollisimman rivakasti. Portaiden kävelyllähän jotkut kätilöt väittävät olevan hyvä vaikutus vauvan laskeutumiseen oikeaan asentoon...

Sunnuntaina tuntui olo nihkeältä ja mittailin iltapäivällä verenpaineen - joka siis on ollut koholla, ja riskirajat ovat siksi selvät - ja nyt mentiin pitkälti yli. Laskin liikkeet ja vauvakin oli liian hiljainen, joten soitin Kättärin päivystykseen. Kyseltyään perusasiat kätilö kutsui paikalle tarkistettavaksi. Käpyteltiin taksitolpalle pari sataa metriä ja saatiin kuski, joka ei tiennyt Kätilöopiston sairaalaa nimeltä (paikka oli kyllä sitten tuttu, kun hän tajusi, että olen melko raskaana). Päästiin siis perillekin ja puolen tunnin sydänkäyränauhoituksen ja verenpaineen mittausten jälkeen kätilö totesi, että lääkärin pakeille ja tod näk jäät sisälle ja tod näk käynnistellään synnytystä lähipäivinä. (Tässä kohtaa meillä oli ihan huipputuuri - lauantaina päivystyspotilaat olivat odottaneet lääkäriä vähintään 4 tuntia, pahimmillaan kahdeksan! Meillä meni 40 min, joka käytettiin noihin mittauksiin). Lääkäri ultrasi ja teki sisätutkimuksen - ja sieltä tuli seuraava juhlauutinen: olin jo pari senttiä auki ja kohdunkaula oli hävinnyt. Sain verenpainelääkkeen ja passituksen odottavien päivystysosastolle nukkumaan yön yli. Sinne ei tietenkään saanut miestä mukaan, joten jouduin vähän tihertämään yksin itkua ja söin vielä kiltisti elämäni ensimmäisen nukahtamislääkkeenkin.

Maanantaiaamuna mies tuli seuraksi ja päästiin osastolääkärin puheille. Hän ultrasi ja teki taas sisätutkimuksen ja kysyi, että miltäs tuntuisi, jos käynnistettäisiin synnytys kalvojen puhkaisulla, kun kaikki näyttää olevan siihen valmista. Eli ihan huippujuttu, ettei tarvinnut alkaa päiväkausien kohdunkaulan kypsytykseen ja valmisteluun. Kätilö tosin totesi, että synnytyspuolella oli ainakin yöllä ollut ruuhkaa, joten heti ei toimiin voitu ryhtyä. Menimme siis huoneeseen odottelemaan - toiveikkaasti mies jäi seuraksi odottamaan. Siinä taisi vierähtää tunti pari, kunnes saatiin passitus kerätä kamat kasaan ja lähteä synnytysosastolle. Oli aika hassu fiilis kävellä vaan ilman mitään sen suurempia kipuiluita kohti tilannetta, jonka oli ehkä kuvitellut hieman toisenlaiseksi...

Jaha, nyt taas kätistään eli palaan asiaan!

Lallaa ja Pikkuinen 2 vkoa
 
Pippuri, tervetuloa tälle puolelle! :) Yksärinä ollaankin jo kirjoiteltu, kun on ollu paljon samanlaista taustaa, joten sun tarina on tuttu! :) Kuten yksärinä kirjottelin, kohdunulkoista ei kannata pelätä! Se on niin super harvinaista! Se et hcg nousee nopeesti tarkoittaa mieluummin päinvastaista! Oonkohan mä ja mun kokemus tartuttanu suhun sen pelon... Vaik meillä olikin hoidossa ja muissa yhteistä, sä voisit hyvin skipata sen kokemuksen ja siirtyä suoraan peesaamaan tätä raskausvaihetta! :) Kivaa, et ar-ultra on jo pian, ettei tartte kauheen kauaa odotella!

Lallaa, innolla odottelen, miten sun kertomus jatkuu... :)

Amanda ja Sulo 33+5
 
meille tuli äitiyspakkaus eilen, voi kun on ihania pikkusia vaatteita <3 sitä saikin tovin penkoa sitten :D eilen oli muutenkin hyvä päivä, ei pahemmin kiukuttanutkaan :D selkää vähän pakotti taas, mut se tuntuu olevan jo jokapäiväistä.. sokerirasituksen tuloksiakin soittelin eilen, ja oli tosi hyvät lukemat :) ei siis senkään puoleen mitään hätää.. huomenna ois neuvolalääkäri..

viime yönä tuli nukuttua tosi huonosti ja katkonaisesti.. pikkunen piti bileitä masussa keskellä yötä vaikka kuinka pitkään, ja mieskin pyöri ja hyöri läpi yön.. mutta mieluummin mä valvon/nukun huonosti sen takii että pikkunen potkuttelee, kun sen takii että on ns. liian hiljasta masussa.. sillon ei huolestumisen takia saa nukuttuu..

tähän asti oon sulkenu mielestäni melkein kokonaan koko asian nimeltä synnytys.. nyt tuntuu ku käännytään viimeselle kolmannekselle, et ihan ku joku ois painanu nappia aivoissa :O yhtäkkiä se alkaakin vähän mietityttää ja jänskättääkin. samirja ja lallaa laitelkaa vaan kokemuksia lisää.. :) onneks ei sentään pelota kuitenkaan, jännittää vain.. saa nähdä miten käy, että saanko synnyttää alateitse vai tuleeko istukka eteen, sitä kontrolloidaan rv 32..

myymeli&pikku neiti 26+5
 
Heips taas ja hyvää tiistaita itsekullekin! Ja uusille taas tervetuloa =)

Tuulinen tiistai, aurinko vähän pilkistelee pilvien takaa. Pitäisi lähteä lenkille, kuten joka päivä, mutta tänään on sen verran pakkasta ja viime päivien sulat tiet ovat nyt melkoista jääerämaata, että taidanpa suoda itselleni turvallisen kotipäivän vain. Ei huvita mennä liukastelemaan eikä köpöttelemään, tosin jos kävisi kuitenkin vähän ulkona happea hakemassa... hmm... vaikkapa sitten ihan vain omassa pihassa...

Tässä laskeskelin, että hei hurjaa, nyt ollaan jo menossa viimeisellä kolmanneksella! Jippii!! Kyllä se aika vain kuluu, vaikka hitaanpuoleisesti näin loppua kohden. Tyyppi on ilmeisesti jotenkin nyt ankkuroitunut poikittain mahaan, sillä viime päivinä potkut on tuntuneet parhaiten kyljissä. Mieskin on päässyt vähän Tyyppiä silittelemään, sillä välillä masuun tulee melkoinen muhkura, kun toinen venyttelee itselleen tilaa, niin söpöä :heart: Huomenna pitäisi mennä taas verikokeisiin pitkää sokeria ottamaan ja ensi viikolla onkin jälleen ultra Naikkarilla. Jännittää oikeasti aika paljon, miten isoksi Tyyppi on kasvanut! Nyt nimittäin pitäisi alkaa makrosomisuuskin näkyä, jos sellainen on tiedossa...huihui! No, sen verran lohduttelen itseäni, että sokerit on taas vaihteeksi pysyneet ihan näteissä luvuissa eli niiden vuoksi Tyypin ei pitäisi liian isoksi kasvaa. Saa sitten nähdä, jos se tuntematon x-tekijä alkaa kasvua kiihdyttää, mutta sillepä en itse sitten voi mitään. En stressaa, kiellän itseäni stressaamasta. Tärkeintä on, että Tyyppi voi hyvin kohdussa!

Semmosia ajatuksia tänne tänään. Parempi kaiketi mennä puuhailemaan jotakin, jotta ei aivan tylsisty. Ikkunat pitäisi pestä, vaan taitaa jäädä vielä myöhemmäksi. Josko sitten pääsiäisen aikoihin paremmalla säällä. Vauvanhuonetta olen jo suunnitellut tovin, mutta taidan olla tullut siihen tulokseen, että vauva nukkuu meidän makkarissa alkuun ja vierashuone saa pysyä vierashuoneena niin kauan, että tulee vauvalle tarve siirtyä omaan lukaaliin. Sen nyt tietää, että kesän meillä ramppaa siskoa, vanhempia ja muita sukulaisia tiheään tahtiin Tyyppiä katselemassa, joten vierashuoneelle on käyttöä. Mites te muut olette vauvan aikoneet majoittaa? Joko ihanat vauvanhuonesuunnitelmat on mielessä tai kenties jopa jo toteutettu asukasta odottaen?

Sara ja Tyyppi 28+2
 
Toinen asia, työpaikallani on sisäilmaongelmaa ja home-epäilyä ja neuvolan terkka oli sitä mieltä, että mun ei pitäisi työskennellä tällaisessa ilmassa ja käski konsultoida työterveyttä. Työterveyden mukaan mitään ongelmia ei ole ja pitää jatkaa näissä olosuhteissa työskentelyä. Onko kellään tietoa homeen vaikutuksesta sikiöön, onko mahdollisesti suurempi allergia- ja astmariski?

Kaneli ja Bebe 24+4
Käyn välillä kurkkimassa täällä puolella, että mitä kuuluu. Voi että kun te ootte jo pitkällä ja osalla on jo nyytti kainalossa! :heart: Vasta äskenhän teitä onniteltiin tuolla yrittäjissä… Onnellista odotusta ja vauva-arkea!:wave:
Lähinnä sattui silmään kun Kaneli kyselit tuosta sisäilma-asiasta. Meillä on ongelmaa töissä ja olen vaihtanut paikkaa monia kertoja, kun oireilut ei lopu. Huono asia on, että olen saanut monenlaista palautetta, kun olen kysellyt. Yhden työterveyslääkärin mukaan ei haittaa, toisen mukaan pois pitää lähteä heti kun raskaus varmistuu ja kolmas on ollut vähän vaiheessa. On väläytelty erityisäitiyslomaa, mutta se lienee vähän hataralla pohjalla, että hyväksyisikö Kela. Ainakin erityisäitiysrahan osalta löytyy netistä tietoa, mitä mikrobeja pitäisi löytyä, että loma olisi mahdollinen. Netistä löytyy tietysti paljon myös kokemuksia, joista osassa ainakin on epäilty sisäilman vaikutuksia myös lapseen.

Joka tapauksessa olen päättänyt olla tiukkana asiassa ja jos/kun raskaus alkaa, niin vaadin päästä pois tästä paikasta. Olkoon sitten vaikka sairausloma. Ainakin, jos itse oireilee, niin pyytäisin ainakin toista työpistettä. Aikanaan, kun vauva-asia ei ollut ajankohtainen, meilläkin sanottiin että päästäkseen eroon sisäilmaongelmasta pitää irtisanoutua tai hankkiutua raskaaksi. Ja tuota toista nyt kovasti yritetään!:)
 
Kivaa lukea synnytyksistä :) Omani suhteen oon vähän epäileväinen..tosin se onneks varmistu viime viikolla että ei ainakaan sovitusti tarvi leikata, kun kaveri tajus kääntyä pää alaspäin ja ankkuroida itsensä sinne minne pitääkin. Jostakin lantioon kiinnittymisestä puhuttiin siis, mutta en oikein tajunnu mitä se tarkottaa..vissiin ainakin sitä ettei se enää pääse kääntyyn takas :) Oikeestihan se synnytys pelottaa ihan s**tanasti, ja joka toinen päivä oon soittamassa neuvolaan ja äitiyspolille että minähän en sitä synnytä ja sitten on taas näitä päiviä kun ajattelen et kyl mä siitä selviän. Onneks oon muutaman kaverin kanssa voinut puhua asiasta just niinkun se on..tosin sanoin että jos te oikeesti väitätte ettei se satu niin en puhu teille enää koskaan. Minkäköhän takia niitä kipuja ei haluta kertoo ensisynnyttäjälle todellisina? Kaikki on kuitenkin sanoneet että se loppuu kun seinään, ja jälkeenpäin ei muista tarkkaan et kuinka kipeetä se tekikään. Synnytys on kuitenkin niin iso asia että ihmettelen miksei enää ole synnytysvalmennusta?? Vai onko muualla? TAYS ei ainakaan järjestä, ja neuvolassakin olis ollu opastusta vaan siihen vauvan hoitoon. Synnärillä olis jotakin ryhmätutustumisia niihin tiloihin, mutta mua ei taas kiinnosta mennä pällisteleen niitä tiloja, kun olen ne työn puolesta joskus nähnyt.

Tuntuu välillä oudolta lukea että jollain on maha tiellä ja vaatteet pieniä jo suurinpiirtein viikolla 18. (tahallaan kärjistetty!) Itse oon ollu sen verran lihavampi joskus että oikeestaan vasta nyt viimesen kuukauden aikana maha on ollu tiellä esim. koiria trimmatessa..samoin on voinu kaivaa lihavampien aikojen vaatteita esiin. En siis tarkota loukata ketään ihmettelylläni, ja varmasti on hoikalla ihmisellä totuttelemista kun maha pomppaa esiin :)

Samoin mietin et oonkohan mä ihan normaali kun esim. vauvan liikkuminen ei herätä mussa minkäänlaisia tunteita, ja teissä muissa se tuntuu herättävän paljonkin..Tosin alan oleen jo aikas kypsä tässä 42+2 tilassani, joten sillä lienee osuutta asiaan. Tai jonkun laskujen mukaan on se pari-kolme viikkoa vähemmän, mutta mä jostain syystä pidän kiinni siitä viimesten kuukautisten alkamispäivän perusteella lasketusta ajasta..varsinkin kun tiedän tasan tarkkaan etten oo harrastanu seksiä sillain että tää myöhäsempi aika ois mahdollinen :D

Tuosta lallaan kertomuksesta vaan jotenkin taas ihmettelen että miten eri paikoissa, ja eri lääkäreillä voi olla niin eri mielipiteitä asioihin..En edes muista oonko ollu 2 vai 3 viikkoa sen 2cm auki, mutta mitään ei asialle tehdä. Ei vaikka nyt ne pienemmätkin viikot antais myöten käynnistellä eikä vauva ois ennenaikanen. Miks ihmeessä tässä asiassa ei kuunnella potilaita ollenkaan? Miks synnytys on ainoa lääketieteellinen tapahtuma jossa potilaalla ei ole pienintäkään itsemääräämisoikeutta? (juujuu, vauvan turvallisuus jne on otettava huomioon mutta kuinka turvallista sen on olla kohdussa vaikka 4 viikkoo sen oikeen ajan yli vaan sen takia että se nyt ei satu kasvamaan sen perkeleen käyrän mukaan..kyllä, olen todella kypsä!)
 
Voi cilia, mä niin komppaan sua! En tasan olisi jaksanut enää juuri yhtään - saati sitten reilusti yli lasketun ajan. Mutta miten teillä ei ole synnytysvalmennusta Tampereella? Me kun yritettiin Haikaranpesään, niin valmennukset ja synnytyssuunnitelmat oli sairaalla (neuvolan valmennuksista kuulemma yksi kerta olisi ollut synnytysaiheinen). Lisäksi sain äitiysjoogasta ja yksityiseltä synnytyslaulukurssilta paljon sekä käytännön että asennetukea synnytykseen. Kaikissa yhteyksissä sekä HP:n kätilöt että synnyttäneet jooga- yms ohjaajat korostivat, että synnyttämisessä tarvitaan voimia ja se on kivulias kokemus. Samalla kuitenkin todettiin, että tehokasta kivunlievitystä on tarjolla ja itsekin voi asiaan vaikuttaa... Ainokaisella kokemuksellani sanoisin, että totta puhuivat :) Mutta niin, mulla tuo synnytys käynnistettiin äkillisen ihan liian korkean verenpaineen ja vauvan vähäisten liikkeiden vuoksi eli ihan lääketieteellisin perustein.

Saran ultrausuutiset on tosiaan jännää seurattavaa! Aika paljon tarkempaa tietoa saatte vauvasta jo etukäteen, kun noita seurantoja on muitakin kuin ne kaksi hassua... Ja hienoa, että myymelinkin sokrut oli kohillaan ja mieli korkealla :)

Sen verran tarkentaisin edellistä leijuntaani vauva-arjen ihanuudesta, että eka päivä yksin kotona oli kyllä aika karsee :ashamed: ... Nukuttiin ja Pikkarainen söi aamupäivän sängyssä ja tulin syöneeksi pelkän viilin aamiaiseksi puolilta päivin. Iltapäivä meni jonkinlaisen kätinä-syömis-kierteen vallassa Pikkuisen osalta ja minä älykkäästi googlasin koliikkisivuja ja jätin lounaan itse syömättä. Voi voi, ei hyvä tunnelma. Illalla saatiin onneksi purettua tilannetta ja yö meni taas ihan kivasti. Tänään on myös ollut vähän eri rytmitys, katellaan miten käy ;) Ehkä mennään vähän iltapäiväkärryttelemään, kun aurinko niin nätisti paistelee. Ja huomenna neuvolaan!

Hyviä vointeja kaikille ja erityistä jaksamista cilialle,

Lallaa ja Pikkuinen
 
TAYS:n sivuilla on verkkovalmennusta (Tampereen kaupunki - Terveyspalvelut - Neuvolat - ), mutta muuta ei ole tarjolla :/ Kai se on yksi säästötoimenpide sekin..kaikki ns. normaaliraskauden kokeneet kaverit ei oo käyneet edes synnytystapa-arviossa, koska sitäkään ei täällä käsittääkseni tehdä ellei ole jotain erityistä syytä. Yksityisistä valmennuksista en ole ottanut selvää, koska hoksasin ihan tasan nyt että sellasia vois tosiaan olla :)

On varmaan ihanaa kun pääsee jo ulos vauvan kanssa :) Odotan jo että pääsen vaunujen ja koirien kanssa lenkille, vaikka siihen meneekin hetki enkä kuvittele olevani parin päivän päästä synnytyksen jälkeen tuolla katuja tallaamassa.. Kiitos tsempityksestä :heart:

Muokataas sen verran että perehdyin hiukan tuohon nettivalmennukseen ja sen taso on tätä: • Voit auttaa rentoutumistasi hengittämällä nenän kautta sisään
ja rauhallisesti lantion kautta ulos
:LOL: Mä luulen etten pysty tohon.. :kieh: (tässä vielä linkki todisteeksi etten nyt mitenkään väritä tätä asiaa http://www.tampere.fi/material/attachments/t/6345RS7EC/Tervetuloa_synnyttamaan.pdf sivulla 4 koskien avautumisvaihetta)
 
Viimeksi muokattu:
Pikainen päivitys tuohon Tampereen valmennukseen liittyen. TAYS ei järjestä kuin niitä tutustumiskäyntejä, mutta osa neuvoloista ainakin järjestää synnytysvalmennuksia. Eli yksi neuvolavalmennuksista oli synnytysaiheinen. Ystävälläni on LA tämän viikon torstaina ja he ainakin kävivät tällaisessa. En sitten tiedä, että onko se neuvolakohtaista, että järjestävätkö he tällaisen valmennuksen vai ei. Tiedän siis vain, että jossakin päin Tamperetta tällaisia järjestetään kyllä.

Omasta fiiliksestä sen verran, että krapulainen olo jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.... Saas nähä miten pitkään. En oksentele, mutta väsynyt ja huono olo on koko ajan aamusta illan nukkumaan menoon asti. Ehkä vartin verran on aamulla hyvä olla! No ei auta muuta ku vaan tsempata eteenpäin ja elätellä toiveita, että josko vaikka 4 viikon päästä helpottais... :)
 
Hei vaan piiiitkästä aikaa! Mulla ei ole ollut virtaa palstailla ja lopetin koko profiilinikin tuossa, mutta aktivoin sen nyt uudestaan jos sitä edes silloin tällöin jaksaisi käydä täällä. Ensinnäkin ONNEA kaikille plussanneille!!! Ja tsemppiä alkujännäilyihin.

Ja ONNEA synnyttäneille ja onnellisia hetkiä pikkuisten kanssa!

Täällä kaikki sujunut hyvin ja vaavi potkii kovasti ja tuo iloa jokaiseen päivään. Synnytys hieman pyörii jo mielessä,mutta ei pelota. Hankintoja alettu tehdä pikkuhiljaa. On myös mukava tajuta, että pian pääsee jo äippälomailemaan!

En varmaan juurikaan käy täällä itseni tuntien jatkossakaan, mutta halusin vaan onnitella kaikkia ja kertoa lyhyesti kuulumisia jos joku on ihmetellyt minne "katosin".

Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille ja onnellista odotusaikaa meille jokaiselle!

Kippi 25+5
 
Morjensta!

Mukavan aktiivista keskustelua täällä. Ensinnäkin Anime, kiva kuulla että jollakin muullakin on rakennus/remontointi meneillään. Kaikkialla aina varoitellaan että ei pitäisi mitään isoja projekteja ottaa odotusajalle, niin meillä ei kyllä paljon sitä mietitty vaan on täys rähinä päällä raksalla, ja varmasti pääsee/joutuu itsekin tässä hommiin. Voin jo kuvitella että kantelen vauvaa kantoliinassa tuossa alkukesällä ja samaan aikaan raahaan käsissä jotain laastiämpäreitä... todellisuus voi olla tietysti toisenlainen kunhan muksu syntyy ja tajuaa että ei se menekään niinkuin kuvitteli. Mutta teillähän ei ole enää pitkä aika kun pääsette muuttamaan jos vappuna pitäisi olla valmista!

Ja Ronjaliina sekä Anime, jos niskat oireilee niin vinkkinä (minulla meni oksentamisesta niin pahasti jumiin ettei pää kääntynyt): uskalsin mennä kiropraktikolle ja *rusaus* auttoi kummasti.

Samirjalle tuhannesti onnea poijjaasta! Vauhdikasta menoa!

Tunalle ja sakaralle erityistsempit alkuviikkoihin ja Neitipippurille tervetuloa!

Meikäläiselläkin työpäivät vähenee, oikeastaan vain ensi viikko enää, sitten ylityövapaiden kautta äitiyslomalle. Kiirettä pukkaa niin ettei nimeään muista kun järjestelee töitä sijaiselle ja pohtii raksan asioita. Välillä meinaa vauva-asiatkin unohtua mutta napakka potku pallean tietämille muistuttaa taas todellisuudesta.

Teille kaikille ja etenkin Samirjalle sellainen kysymys että miten on tuon listauksen kanssa, Samirjalla on varmaan nyt muita kiireitä ja siirtynet kohta vauvautuneiden puolelle, niin kuka aktiivinen ottaisi listan päivityksen harteilleen? Vanhatkin odottajat eli jo aikaa sitten synnyttäneet voisi varmaan tiputtaa poies kun eivät ole ilmoitelleet? Itse en varmaan keiku tällä puolella enää (toivottavasti) paria kuukautta pidempään, niin en ilmoittaudu vapaaehtoiseksi. Se on muuten aika mahdoton vauvaruuhka tulossa tässä touko-kesäkuulla!

Hyvää vointia kaikille!

GK30 + mönki 31+4

Ai niin, jos jollakin on kovaa alkuraskauden pahoinvointia niin minulla oli siitä kokemusta, vertaistukea saa yksärillä :wave:
 
Heh, Amanda, ei sun jutut ole mua pelästyttäneet. :D Mulla hermoiluun on syynä kolme seikkaa. Epäilen kiinnittymisen tapahtuneen jo dpo 4, kun silloin oli jonkin verran "kipua" vasemmalla puolella vatsassa ja kyljessä. Eli tuo aikaisuus ja toispuoleinen kipu. Toinen seikka on sitten dpo 14 digitestin korkea tulos "Raskaana 2-3". Kolmas on se, että oireita ei ole kyllä nimeksikään. Tässä kun istun, jos en olisi jo 6 testiä tehnyt, en millään uskoisi olevani raskaana.

Eilen illalla tuntui tissit pinkeältä, mutta nyt sekin on kadonnut. Samoin niiden arkuus, joka oli pahimmallaan viikonloppuna. Piti ihan äsken mitata lämmöt suustakin (36,9 eli koholla edelleen, normaali n. 35,8), jotta voisi päätellä, ollaanko tässä vielä raskaana.

Tosi hermoja raastavaa kyllä tämä alku! Pitikin kysyä teiltä "kokeneemmilta", että muistatteko yhtään, missä vaiheessa (viikot + päivät) teillä oireet alkoivat kunnolla?

No, perjantaina teen uuden digitestin ja odotan tulosta "3+". Samana päivänä on tosi varhainen ultra, jotta näkee, onko tyyppi kohdussa. Eipä kai tässä sitä ennen voi muuta kuin yrittää parhaansa mukaan rentoutua. Asiat menevät kuitenkin niin kuin menevät, ja eipä niihin omilla teoillaan oikein voi sen enempää vaikuttaa.

Tosi kiva on muuten lukea jo synnytyskertomuksia ja vauva-arkea! Eli lisää vaan, jos jaksatte vain kirjoitella. =)

Neitipippuri ja alien 4+3
 
Viimeksi muokattu:
cilia, mulla on myös ollu ylipainoo joskus, eikä niin kauankaan aikaa ennen raskautta, laihduin sellasen reilu 30kg vähän ennen ku tulin raskaaks. mutta se läskimaha on hieman eri juttu kuin vauvamaha, sen pystyy huoletta painamaan itsensä ja tiskipöydän väliin, vauvamahaa ei voi. läskimaha venyy ja paukkuu, vauvamaha on tollanen vesi-ilmapallo :D ja mulla tuli heitettyy laihtumisen jälkeen melkein kaikki isot vaatteet mäkeen, onneks kuitenki jokunen huppari ja t-paita vielä tallessa, mut nekin harvat alkaa nyt olla pieniä.. sen aikanen talvitakki ois nyt tarpeen, mutta tuli heitettyä se sillon pois..

neitipippuri mulla ei ollu oikeestaan pahemmin mitää oireita ennen ku rv 6 alko etova olo ja rv 7 lähtien sit oksensin joka päivä parin kuukauden ajan. sinuna en ehkä huolestuis jos ei vielä oo pahemmin mitään.. helpommin tietty sanottu ku tehty..

tänään neuvolalääkäri, jotenki ahistaa.. saa nähä mitä hemoglobiinit näyttää, oon ollu jotenki tosi väsyny viime aikoina, mut se voi tietty johtuu muustaki ku raudan puutteesta.. ja mielenkiinnolla odotan mitä mahtaa mittanauha näyttää tällä kertaa.... viimeks mitta oli 22,5 viikoilla 23+jotain..

huomenna mennään hakee äipän luota mun vanha pinnasänky.. patja pitää siihen löytää vielä, mut sitpä meillä alkais aikalailla kaikki olla kasassa, ollaanko me vähän aikasessa tai jotain? :D vaatteitakin katellaan huomenna, että mitä sieltä otetaan.. niin ja iso kasa tuttipulloja. me kun tarvitaan niitä näillä näkymin heti alusta lähtien. onko täällä muuten muita jotka ei syystä tai toisesta tule imettämään? hieman välillä mietityttää että millasen ryöpyn sitä niskaansa saa eri tahoilta kun en imetä, mutta siihen on kuitenkin niin hyvä syy, että antaapahan tulla vaan jos jotakuta asia häiritsee. eniten sitä kritiikkiä mahtaa tulla sukulaisilta, ei niinkään mun puolelta, koska lähisuvun naiset kyllä tietää syyn, mutta tuon miehen puolelta saattaa esim anopilta jotain kuulua...

myymeli&pikku neiti 26+6
 
neitipippurille vaan pikaisesti kommentoin kännykällä - mulla jonkinlaiset oireet (lähinnä lievä kuvotus, ei oksentamista, ja lievää väsytystä) alkoivat jossain viikon 6 tuntumassa. Missään tapauksessa en olisi tiennyt olevani raskaana ilman testejä. Oireettomuudesta ei oikeasti voi päätellä mitään, niin vaihtelevia nuo kokemukset ovat. Ja vaikka alun selviäisikin (tai joutuisi olemaan) vähin merkein, niin kyllä se raskaus ihan varmasti konkretisoituu ennemmin tai myöhemmin!
 
Kiitos myymeli ja lallaa! :heart: Soitin juuri ekan neuvola-ajan (18.4.), ja kovasti se hoitajakin yritti rauhoitella, että vaikka ei tuntuisikaan yhtään raskaana olevalta, oireiden puuttumisen ei tarvitse olla huono merkki.

Tässä nyt sitten vaan päivä kerrallaan eteenpäin! =)
 
Tadaa, synnytysromaani jatkuu:

Synnytyshuoneessa käytiin ensimmäisen kätilön kanssa läpi tilannetta: käynnistysyritys ensin kalvojen puhkaisulla ja sitten parin tunnin päästä tueksi oksitosiinitippa, jos supistukset eivät itsestään voimistu riittävästi. Alkuun riittäisi sykkeiden ja supistusten seuranta mahan päälle laitettavilla antureilla, mutta jos keino-oksitosiinia otettaisiin käyttöön, niin sitten vauvan sykkeitä seurattaisiin päähän asennettavalla anturilla. Eli sen lisäksi, että me ei päästy Haikaranpesään, niin kaikenlaiset vesijutut olivan aika nounou (piuhat eivät olisi riittäneet ja varsinaiset laitteet eivät tietenkään saa kastua, vaikka anturit vettä kestävätkin). ONNEKSI oltiin käyty synnytyslaulukurssi, kun äänenkäyttöä ei voi viedä laitteilla :)

Siinä sitten tehtiin jotain valmisteluita ja lääkäri tuli paikalle mukanaan omituinen hyypiö, joka oli ilmeisesti joku harjoitteleva lääkärikloppi (jota tuntui ehkä hieman ahdistavan se, että mä makoilin siinä haarat levälläni - se ei sanonut oikein mitään ja näytti toivovan olevansa missä tahansa muualla kuin siinä huoneessa :D). Kalvojen puhkaisu ei tuntunut miltään. Itse asiassa mitkään sisätutkimukset synnytyksen yhteydessä eivät olleet erityisen kivuliaita.

Siitä sai sitten vapaasti nousta ja liikkua. Mittailtiin piuhojen pituuksia ja kokeilin ikkunalautaan nojaamista. Parhaaksi (ja loppujen lopuksi ainoaksi) asennoksi valikoitui yläasentoon nostetun sängyn päälle kasattuihin tyynyihin rinnalla nojaaminen, jalat maassa, lantiota keinuttaen ja mies selän takana kuumavesipullon kanssa auttaen. Mutta aluksi me vaan katseltiin monitorilta, miltä meidän (ja naapurisynnytyshuoneiden!!!) sydän- ja supistuskäyrät näytti. Se oli aika viihdettä niin kauan kun supparit eivät vieneet kaikkea huomiota. Kateltiin vaan että naapurissa taitaa olla jo melkoinen vuoristoetappi meneillään ja toisaalla ei kyllä tapahdu mitään...

Parissa tunnissa supistukset alkoivat kyllä erottumaan, mutta eivät tarpeeksi voimakkaina, joten pelätty oksitosiinitippa kaivettiin esiin. Kätilö lohdutti, että aloitetaan ihan pienellä annoksella ja tarkoituksena on houkutella oma hormonituotanto huippuun. Oksitosiinin myötä avatuminen lähti kunnolla käyntiin. Aluksi nojasin vain tyynyihin ja tehtiin miehen kanssa yhtä aikaa mahdollisimman rentoa, puheäänen korkuista ja sen alle laskevaa aaaaa-uuuuu -vokaaliparia, jotka resonoivat vatsan ja lantiopohjan seuduilla ja auttavat pitämään leuan rentona kivun lisääntyessä. Leuan ja lantiopohjan välillä on suora hermoyhteys, joten rennot kasvot auttavat raivaamaan tietä vauvalle, eikä tule turhaan kinnattua vastaan jännittämällä niitä lihaksia, joiden pitäisi antaa periksi.

Supistuskipujen lisääntyessä otettiin mukaan ilokaasu. Sen hengittäminen oli vokaalien tekemisen kanssa helppoa, sillä äänestä saa rytmin ja sisäänhengitykset ovat luonnostaan syviä ja pitkiä. Kun supistukset tihenivät ja muuttuivat voimakkaiksi, eristäydyin aika pitkälti omiin oloihini. Kuulin ja tajusin kyllä, mitä ympärillä tapahtui, mutta keskittyminen ja mielenkiinto kohdistuivat täysin siihen, että lantio rentoutuisi ja kohdunsuu aukeaksi ja että saisin vauvan ulos. Aika itsekkäät tunnelmat siis ja myös yllättävän käytännönläheiset.

Jossain vaiheessa kätilö pyysi nousemaan sängylle sisätutkimusta varten. Se tehtiin kyljellään maaten: 7,5 senttiä auki. Kivulias vaihe ei ollut kestänyt vielä erityisen pitkään (siinä ajattomassa tilassa, jossa kellolla ei ollut mitään merkitystä). Tässä vaiheessa mietin, tarvitsenko välttämättä puudutusta - mulla ei ollut erityisesti vastaan mitään kivunlievityksen muotoa. Mutta epiduraali ja spinaali saattaa joissain tilanteissa hidastaa supistusten toimintaa ja pitkittää synnytystä, ja lisäksi mua inhottaa ajatus selkärankaan pistelystä, joten koska avautuminen oli tapahtunut kohtuullisen nopeasti ja kipu oli jollain lailla hallinnassa (jatkuvasti vähennetyn) ilokaasun ja äänen avulla, päätin olla pyytämättä mitään lisää. Tuosta 7,5 cmstä ei mennyt kuin hetki, niin kätilö totesi (vähän hämmästyneen kuuloisena), että kohdunsuu on kokonaan auki ja saa alkaa ponnistaa.

Ponnistaminen olikin sitten aika eri tuntuista kuin avautuminen. Kun päälaki tuli näkyviin, tapahtui jälkeenpäin ajatellen erityisen huvittava juttu: kätilö sanoi, että päälaki näkyy, haluatko nähdä? Siis minä! Mieheni mukaan "En!" tuli aika napakasti :D Nyt kun asiaa mietin, niin ehkä jos olisi ollut oikein turruttava puudutus, niin jollain peilillä kurkkiminen olisi konkretisoinut asiaa, mutta... kun mä tunsin ihan tarkalleen, että siellä sitä pungetaan, niin ei siinä mitään maisemia tarvinnut. Itse asiassa mä pidin kipujen alusta lapsen syntymään asti silmät melko pitkälti kiinni.

Ponnistamisen edetessä kätilö totesi, että tarttis vähän leikata tilaa. Eli juu, sain pienen haavan ja tikit. Tätäkin olin etukäteen pelännyt, mutta itse leikkaaminen ei tuntunut ollenkaan. Jälkeenpäin haavasta oli tietysti harmia noin viikon verran. Leikkaaminen teki sen verran tilaa, että ponnistukset tuottivat tuloksen. Todella erikoinen kokemus tuo, että kun pää syntyi, niin loppulapsi plumpsahti ulos sen kummemmitta vaivoitta. Ja sitten tuli parkaisu ja valtava huojennus. Synnytys kipuineen tosiaan loppui siihen, vaikka olihan siinä vielä jälkeisten vääntämistä ja vähän inhoja kohdun palautumisen paineluita, sekä tikkien ompelua. Niin joo, ja olin ajatellut käyttäväni synnytysjakkaraa, mutta päädyin ponnistamaan kyljellään sängyllä. Asentovalinnat olivat hyvin intuitiivisia läpi synnytyksen.

Vaikka teksti on pitkä, niin itse synnytys ei ollut: oksitosiinitipan laittamisesta kului 4,5 tuntia siihen, että lapsi oli ulkona, ja siitä ajasta ponnistusvaihe kesti reilut 20 min. Homma oli melkoista ruumiineritetouhua, mutta kokemuksena aika selkeä, tarkoitushakuinen (lapsi ulos!) ja joteski käytännönlaheinen. Kätilöstä oli erityisen paljon iloa ponnistusvaiheessa, siihen asti mentiin enemmän mun tunnelmien mukaan (asento, liikkuminen...). Kyllähän se siis teki kipeää, mutta kipu lisääntyi asteittain ja samalla synnytys eteni aika vauhdikkaasti, joten kipu säilyi jotenkin merkityksellisenä. Koko ajan pystyi uskomaan, että tämä johtaa johonkin. Äänen käyttö auttoi keskittymään ja tarjosi jotain tekemistä kivun ulkopuolelta. Lisäksi se tietysti toi miehen lähemmäs - loppupuolella ei todellakaan olisi keskusteltu yhtään mistään. Auttoi se miestä muutenkin osallistumaan ja hänen ei tarvinnut olla tumput suorana siinä traumatisoitumassa. Se tuossa tuli jälkeenpäin mieleen, että olisivat ne voineet keskustella suoraan miehenkin kanssa synnytyksestä, kun hän oli niin vahvasti läsnä ja apuna - ja joutui *näkemään* kaiken toisin kuin minä. Voi myös olla aika traumaattista katsella läheisen kipua, mutta onneksi oltiin sen verran valmistauduttu, että mies saattoi auttaa äänellä, liikuttelulla ja kuumavesipullolla (mun selän päällä). Eikä hän ilmeisesti kovin pahasti järkyttynyt kuitenkaan, kun synnytyksen kokonaiskesto pysyi aisoissa ja lopputulos on niin ihana <3 ja mun kuntokin oli heti synnytyksen jälkeen ok.

Kivunlievityksestä sen verran, että tää ei ole mikään sankaritarina. Toivoisin vain muistuttavani siitä, että ei synnyttäminen välttämättä niin hirveän ultimaattisen järkyttävää ole. Toisaalta moni asia menee varmasti erilailla kuin oli itse ajatellut, mutta itsekin voi vaikuttaa joihinkin juttuihin, kuten juuri tuohon rentouteen. Ja kaikkien kokemuksethan ovat yksilöllisiä - ja kätilöt tosi pro-porukkaa, joiden apuun voi hyvillä mielin turvautua.

Näin siis meillä, ei lähtenyt vauva luomuna alkuun eikä tullut luomuna uloskaan, mutta eipä sillä niin hirveästi ole enää väliä :) Tsemppiä kaikille, älkää vain saako mitään ahdistuksia tästä jutusta ja jäämme jännityksellä odottamaan Samirjan kertomusta varsin vauhdikkaasta toiminnasta!

Lallaa ja Pikkuinen 2vko2pvä
 
Lallaa, kiitos tarkasta kuvailusta! Oli tosi mielenkiintoista lukea sun kokemuksista ja sain niistä vain hyvää tsemppiä ja uskoa, et kaikki voi mennä hyvin.

Missä siis kävitkään siinä synnytyslaulukurssilla? Mua kiinnostais kovasti mennä sellaiselle, jos vielä ehtii... Netistä bongasin vain yhden - joku Vox Silentii / Hilkka-Liisa Vuori. Niillä alkais kurssi 28.3. ja on kai 3 kertaa.

Mietin, et olis kiva käydä vielä joogassakin, jotta hengittäminen olis sitten synnytyksen aikana helpompaa. Oon käyny kyllä aiemmin joogassa paljonkin, mut nyt raskausaikana vaan alussa astangajoogassa. Onko jollain hyviä kokemuksia raskausajan joogasta? Herttoniemessä taisi olla joku paikka, mutten enää muista sen nimeä... Shantissa oon käyny ennenkin ja sielläkin näyttää olevan äitiysjoogaa. Etkö sä Lallaa käyny just Shantissa? Oliko ne tunnit susta hyviä ja ok vielä melko myöhäisillä viikoilla?

Jipii, kohta alkaa mammaloma! :)

Amanda ja Sulo 34+0
 
Kiitos lallaa, että jaksoit kirjoittaa tarinasi.

Neitipippuri, älä niistä oireista huoli. Mulla on nyt menossa 9+2 eikä edelleenkään ole oikeastaan mitään oireita. Silti viimeksi tänään käytiin ultrassa pikkuista katsomassa ja siellä se liikkui ja heilutteli käsiä. Itsekin hermoilin alussa, kun niitä oireita ei vain ilmennyt (ja oli lisäksi koko ajan menkkatyylisiä kipuja), mutta nyt on jo ihan rauhallinen mieli.
 
Amanda - just sillä Hilkka-Liisan kurssilla oltiin, ei taida muita ollakaan. Hilkka-Liisa on käytännössä tuonut/kehitellyt koko touhun Suomessa. Kolme kertaa ja kaupan päälle oppii kehtolauluja :)

Ja joo, Shantissa kävin mammajoogaamassa - siellä on päivätunneilla tiistaisin ja torstaisin käytännössä vaan äitiyslomalle jääneitä. Tunnit siis sopivat mainiosti ihan loppuun saakka, mä kävin vikan kerran vikalla viikolla. Ja aattelin jatkaa tässä piakkoin niille vanhempi-vauva-tunneille. Siellä on vakkarina kaksi ohjaajaa, Kati ja Liisa-Erika, jotka vetävät vähän erityyppiset puolitoistatuntiset. Kannattaa käydä koittamassa molemmat. Liisa-Erika tuppaa puhumaan enemmän synnytyksestä myös.

Jaha, josko sitä kärryteltäisiin iltapäiväkahveille, ennen kuin isi tulee kotiin :) Saatiin neuvolasta lupa ulkoilla niin paljon kun huvittaa, sekä kokeilla tuttia ja tuttipulloa, koskapa Pikkarainen on vetässy kunnon massakauden näin aluksi. Kahdessa viikossa ja kahdessa päivässä on tullut 3,5 cm pituutta ja piirun verran vajaa 400 g painoa :D

:heart: ja aurinkoa kaikille,
Lallaa ja Pikkuinen
 
Huh, Jokuraja, lohdullista kuulla oireettomuudesta. =)

Meikäläinen marssi sitten tänään (4+6) "hermojenlepuutusultraan", ja voin sanoa, että oli kyllä ehdottomasti joka pennin arvoista!

Ei ollut kohdunulkoinen tai tuulimuna, vaan kohdussa näkyivät raskaus- ja ruskuiaispussi sekä n. 1mm kokoinen sikiö. Tyyppi oli kuulemma vielä kiinnittynyt parhaaseen mahdolliseen paikkaan, eli ihan ylös kohdun takaosaan. Ei siis gynen mukaan pitäisi ihan pienestä irrota!
Oli myös ihan viikkoja vastaava, eli senkin puoleen kaikki oli kunnossa. :heart:
Mies ei ollut mukana, mutta sain monta ruutua "kuvamateriaalia" mukaan kotiin. :D Gyne oli sitä mieltä, että NKL:n varhaisultrassa (6+5) pitäisi kyllä näkyä sykkeet.

Sain myös lähetteen hcg-määritykseen, jossa käyn varmaan ensi viikon puolessa välissä. Ihan varmuuden vuoksi, jotta saa senkin infon.

Aamulla myös digitesti näytti 3+, eli odotetusti oli siinäkin viikot nousseet, eikä enää tarvitse digejä ostella. :p

Pieni hematooma kohdussa näkyi myös, eli ei kuulemma tarvitse pelästyä, jos jotain ruskeaa jossakin vaiheessa vuotelee. Mutta punaisesta vuodosta sitten tietenkin heti Naikkarille.

Voi ihanaa, kun voi nyt viikonloppuun lähteä vähän rentoutuneempana. Mä olen ollut niin paniikissa tämän koko viikon (vasta!), kun on raskaudesta tietänyt.

Mulla on vielä niin ihana tilanne, että myös mun paras ystäväni on raskaana - tasan kuukauden edellä, joten olisi tosi huippua, jos vaan kummallakin kaikki sujuisi hyvin! :heart:

Aurinkoista viikonloppua kaikille! :cool:

Neitipippuri ja alien 4+6
 
Viimeksi muokattu:
Neitipippuri, upeita uutisia!!! :) Toi on jo tärkee askel ja nyt ainakin tietää, että siellä on oikeesti joku kasvamassa!

Mä ilmoittauduin sinne synnytyslaulukurssille! :) Saa nähdä millaista se on! Oliko siitä Lallaa sun mielestä hyötyä synnytyksessä? Jotenkin tekee mieli pikkasen valmistautua synnytykseen ja siihen, et osais ottaa sen mahdollisimman rennosti. Vaik ei kai sen kulkua kukaan voi ennustaa...

Yks huono puoli tossa kurssissa on se, et se on meidän pääkaupunkilaisten seuraavan tapaamisen kans päällekkäin...Ymmärrän, että te muut ette halua myöhäistää aloitusta, mut laitoin siitä kuitenkin viestiä tonne ryhmien puolelle!

Käväisin eilen neuvolassa ja kaikki vaikutti hyvältä. Sf-mitta menee vähän keskikäyrän yläpuolella ja hempat ja muut ihan ok! Verenpaine (vain yläpaine) oli noussu jonkin verran, joten terkka pyysi tsekkaamaan sen uudestaan. Eilen sit illalla mittasin vanhempien laitteella ja paine oli taas pudonnu alas. Toivotaan, ettei nouse uudestaan! Pikkuinen jumppailee nyt aika usein päivän mittaan ja liikkeet alkaa tuntumaan vähän erilaisilta - vähän sellaiselta pyörimiseltä ja muljahtelulta iskujen lisäksi. Taitaa tila vähitellen käydä ahtaaks, kun pienen kyljen käännötkin alkaa tuntumaan. :) Kyllä noi liikkeet vaan aina tuntuu kivoilta! Mua ei oo ne toistaseks sattunu, joten siks vaan iloitsen niistä! Jotenkin sillon saa pienen kontaktin maha-asukkiin.

Amanda ja Sulo 34+2
 
Viimeksi muokattu:
Sara, eipä oo vauvalle omaa huonetta suunnitelmissa, kun ei näistä kaksion huoneista oikeen riitä... ;) Eli nukkumisesta, ajatus on, että vaavi nukkuu meidän sängyn vieressä joko pinnasängyssä tai alkuun siinä pakkauksen pahvilaatikossa, jos ei saada hankittua pinnistä ajoissa. Välillä niitä netissä kattelen ja vertailen, tilan kannalta paras olis, jos se olis melko kapea, mutta semmosia ei taida oikeen nykyään olla tarjolla(?). Jos taas ei heti oo pinnasänkyä valmiina vauvan synnyttyä, niin mihinköhän sen laatikon sit laittaa - voikohan se olla vaan sängyn vieressä lattialla?

Tällä viikolla käytiin ekassa synnytysvalmennuksessa Haikaranpesässä, oli mielenkiintoinen ja hyvä kokemus. Kiva oli myös nähdä semmonen synnytyshuone ammeineen ja muine tarvikkeineen. Tuli jotenkin konkreettisemmaksi toi synnytys. :) En oo sille vielä hirveesti ajatuksia uhrannut, en tosin tietoisesti vältellytkään sen ajattelemista, kuten jotkut synnytyspelkoiset valmennuksessa kertoivat. Ehkä sitä alkaa odottaa enemmän nyt valmennusten myötä - ensi viikolla on toinen kerta ja parin viikon päästä synnytyssuunnitelman tekeminen.

Äippäloma alkaa ens viikolla, ihanaa! :) Hyvillä mielin voi lomalle lähteä, sain pari päivää sitten kuulla, että saan vakinaisen viran. Jee.

tiNpPa ja Pikku-Mönkijä 33+4
 
  • Tykkää
Reactions: Maanu ja Amanda77

Yhteistyössä