Nonni! Assuukos kukkaan teistä Älvsbytalossa? (kirjoitinko edes oikein?)

  • Viestiketjun aloittaja Leukistinen aksolotli
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No jos mä löytäsin tältä haluamaltani alueelta yhdenkin talon, jossa ei haise, mä ostaisin riemusta kiljuen, olis minkänäköinen vaan. Tuntuu, että muut ostajat on intona niistä pahanhajuisista röttelöistä. Ehkä ne ei sitten haista mitään.
Ainahan kannattaa tietenkin perehtyä kuntokartoitukseen ja kosteusmittauksiin (sekä siihen kuka ne on tehnyt), mutta itseäni kyllä enemmän vituttais rakentaa uus talo ja huomata 4 vuoden päästä, että alapohja on täysin homeessa... Jokainen tyylillään....
 
Leukistinen aksolotli
[QUOTE="vieras";22933951]Ainahan kannattaa tietenkin perehtyä kuntokartoitukseen ja kosteusmittauksiin (sekä siihen kuka ne on tehnyt), mutta itseäni kyllä enemmän vituttais rakentaa uus talo ja huomata 4 vuoden päästä, että alapohja on täysin homeessa... Jokainen tyylillään....[/QUOTE]
Mitä järkeä tutustua mihinkään kuntokartoitukseen, jos jo ovella tervehtii homeinen käry?
 
"abc"
Muutama kaveri asuu älvärissä, enkä oo niiltä kuullut muuta haukkuja paitsi se jolle tapetit laitettiin älvärin toimesta ni jälki ei oo kovin hyvää ja toinen kaveri laittoi itse ja niillä taas sitten jälki on hyvää.... myös yhdet veljekset rakennutti itselleen (molemmat oman) älvärin. Molemmat olleet tyytyväisiä. Itsellä ei ole kokemusta...
 
"vieras"
Mitä järkeä tutustua mihinkään kuntokartoitukseen, jos jo ovella tervehtii homeinen käry?
No ehkä siksi, että tiedätte onko talossa oikeasti vikaa, missä vika on, millainen vika ja onko ehkä mahdollisesti helppo/halpa korjata... Tai sitten voitte kalibroida nenänne eri homeitiölajikkeisiin ja perustaa yrityksen, joka nenän avulla ovelta jo arvioi talon home vaurion, laajuuden ja lajikkeen...
 
Leukistinen aksolotli
[QUOTE="vieras";22934023]No ehkä siksi, että tiedätte onko talossa oikeasti vikaa, missä vika on, millainen vika ja onko ehkä mahdollisesti helppo/halpa korjata... Tai sitten voitte kalibroida nenänne eri homeitiölajikkeisiin ja perustaa yrityksen, joka nenän avulla ovelta jo arvioi talon home vaurion, laajuuden ja lajikkeen...[/QUOTE]

En mä ostaisi haisevaa taloa, osta sä jos haluat!:LOL:

Ja sitäpaitsi, kuntokartoituksen joutuu maksamaan puoliksi sen myyjän kanssa. Ei kai kukaan halua alkaa maksaa jonkun haisevan talon kartoituksia? Se olisi vain typerää.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Leukistinen aksolotli
[QUOTE="eee";22934091]Joka talossa homeen haju? Onkohan vika nyt jokaisessa talossa vai haistelijan nenässä?
(Kuinka suuren määrän taloja olette käyneet katsomassa?)[/QUOTE]

No muutama viikko ollaan tässä kateltu. Mun nenässä ei ole vikaa, mutta monen muun nenässä kyllä on.
 
Leukistinen aksolotli
[QUOTE="vieras";22934297]Kukaan muu kuin sinä itse ei voi tietää teille sopiva budjettia....[/QUOTE]

Niin, kun mulle on nyt sanottu, että halvalla ei saa hyvää, niin mä oletan, että sen sanojat tietäisivät, että millä rahalla sitä hyvää sitten saa. Muutenhan se olikin pelkkää puhetta, puhutaan, kun puhututtaa, vai mitä. :)
 
----
siis tossa ei ole vielä tonttia:). etelä-suomessa. Siis ihan perustalo, levypinnalle tehtynä. Meillä oma asunto, joka eka myydään, hinta-arvio noin 200 000€ ja siis velaton. Meidän tulot on noin 4500€ nettona kuukaudessa, siis yhteensä
 
Leukistinen aksolotli
siis tossa ei ole vielä tonttia:). etelä-suomessa. Siis ihan perustalo, levypinnalle tehtynä. Meillä oma asunto, joka eka myydään, hinta-arvio noin 200 000€ ja siis velaton. Meidän tulot on noin 4500€ nettona kuukaudessa, siis yhteensä
Meidän asunnosta saa arviolta 140 000, kun on kerrostaloasunto. Me ei siis saada tuollaisia määriä lainoja. Jos tältä alueelta yrittää katsella omakotiasuntoa hintahaarukalla 200 000 - 280 000, niin eipä ne kummoisia ole. Siksi tuntuu, että rakennuttamalla saisi varmasti paremman. Me ei tarvita mitään hirveän suurta edes. On tuttuja ja sukulaisia, jotka tietää rakentamisesta paljon ja osaa neuvoa.
 
"vieras"
Tutustu esimerkiksi ValmisKastelliin ja Designtaloon. Ne ovat laadukkaampia valmistaloja, kuin Älvsby. Ja älä välitä siitä, että olet kuullut yhden huonon Kastelli rakentamistarinan. Se on kuitenkin Suomen eniten myydyin talopaketti ja oikeasti ihan hyvä.

Googlella löydät myös listan muista valmistaloista, mutta nuo kaksi nyt ainakin on sellaisia hyvänä pidettyjä. Saat siitä hintaosviittaa. Lisää niihin valmistalojen hintoihin 30-40000€, niin saat muut pakolliset kulut katettua ja ehkä autokatoksenkin tehtyä omin voimin. Tontti sitten päälle vielä.

Pääkaupunkiseudulla kuitenkin hyvän tontinkin löytäminen on kiven alla, joten saatatte piankin päätyä katselemaan tontteja myös kehyskunnista -> voit jo tässä vaiheessa tutustua myös valmiiden omakotitalojen hintoihin kehyskunnissa. Esim. Espoo vs Kirkkonummi hintataso on noin 50000€ Kirkkonummen hyväksi, tuollaisessa 140m2 vastavalmistuneessa perustalossa. Ja Kirkkonummi on se kallein kehyskunta.
 
Leukistinen aksolotli
Ai no ois tässä parikin hyvää tonttia ihan lähellä. Mutta. Ja se huono kokemus kastellin talosta on tosiaan ihan lähisukulaisella, joka siis itse rakensi osan talosta, mutta sai sitten tapella sen kastellin kanssa niistä väärin rakennetuista osista, jotka tehtiin kastellin ukkojen toimesta.
 
muista
aina kaikilla on tuttuja ja ammattilaisia mutta ei niissä oikeasti säästä, niitä ei kannata huomioda budjetissamitenkään! harva ammattilainen tekee ilmaiseksi työtä vaikka olisi miten läheinen.

ja talkootyöläisiin ei kannata luottaa! kummasti niillä on nuha, selkäsärkyä ym aina jos apua tarvitsisi.
 
Leukistinen aksolotli
aina kaikilla on tuttuja ja ammattilaisia mutta ei niissä oikeasti säästä, niitä ei kannata huomioda budjetissamitenkään! harva ammattilainen tekee ilmaiseksi työtä vaikka olisi miten läheinen.

ja talkootyöläisiin ei kannata luottaa! kummasti niillä on nuha, selkäsärkyä ym aina jos apua tarvitsisi.
En luulekaan, että kukaan tulee kantamaan yhtä lautaakaan! Mutta osaavilta tutuilta saa tietoa, jonka avulla voi itse seurata rakentamisprosessia, että tajuaa, miten sen pitäisi mennä ja osaa sanoa, jos joku on tehty väärin.
 
Paljonhan noista älväreistä on haukkuja kuullu... Tietääkseni ne ei oo mitenkään kummoiset esim. pintamateriaaleiltaan eikä niitä saa edes vaihtaa kun menettää takuun. Saa toki korjata jos asia ei nykyään oo enää niin :)

Paljonhan talon rakennus riippuu siitä minne sitä rakennat, minkäkokoisen jne. Maatyöt maksaa riippuen mitä tontille pitää tehdä ja hintaanhan vaikuttaa myös sijainti :D Kannattaa rohkeasti ottaa yhteyttä moniin firmoihin ja tehdä hintakartotusta.
 
Leukistinen aksolotli
Joo, eri paikkakunnilla on eri hinnat. Ja tietty se maaperä vaikuttaa yms yms.

Mut jos googlaa ihan noista design-taloistakin, niin löytyy aika paljon valitusta.
 
Rakennutettiin itse talo + autotalli/katos/varastorakennus. Budjetti oli 230 000 euroa, mikä piti.
Tontin osuus oli alle 10 000 euroa, etelä-suomessa ja tontin koko n. 1600m2.

Jukka-talojen kautta otettiin avaimet käteen.
Neliöitä talossa n. 140.
 
"viini"
Meille haukuttiin paljon älväriä kun suunnittelimme sen pystyttämistä.
Ollaan asuttu tässä "pahassa" talopaketissa jo 4 vuotta, ja ei vielä ole tullut mitään.
Mutta kuten liki jokaisessa talossa (oli se sitten älväri, muu talopaketti tai vanha talo), niin varmaan tässäkin tulee hetki kun joku menee vialle. ;)
tyytyväisiä ollaan.
 
Leukistinen aksolotli
Rakennutettiin itse talo + autotalli/katos/varastorakennus. Budjetti oli 230 000 euroa, mikä piti.
Tontin osuus oli alle 10 000 euroa, etelä-suomessa ja tontin koko n. 1600m2.

Jukka-talojen kautta otettiin avaimet käteen.
Neliöitä talossa n. 140.
Olitte ilmeisesti tyytyväisiä?

Mies tuolta huutaa, etteivät tee taloon pohjaa, vaan se pitäisi tilata erikseen.
 

Yhteistyössä