Nonni! Assuukos kukkaan teistä Älvsbytalossa? (kirjoitinko edes oikein?)

  • Viestiketjun aloittaja Leukistinen aksolotli
  • Ensimmäinen viesti
Leukistinen aksolotli
[QUOTE="viini";22934674]Älvsbyssä täytyy itse tehdä se pohja mihin se talo tulee.
Ja se on tarkkaa hommaa.[/QUOTE]

Ei se kuulemma ole niin, kun se kuuluu siihen hintaan... Kai sen halutessaan voi tehdä itse, siitä en tiiä.

Siis me ei voida ja haluta rakentaa ollenkaan itse... Huruais viel mäkee alas koko tönö, jos me alettas jotain perustuksia tekemään.;)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
Olitte ilmeisesti tyytyväisiä?

Mies tuolta huutaa, etteivät tee taloon pohjaa, vaan se pitäisi tilata erikseen.
Yleensä mikään talotehdas ei tee valmistaloonkaan pohjaa, ellei heidän erittäin vakioratkaisu sovi asiakkaan tontille. Eli ellei teillä ole täydellinen tontinpohja, niin voi olla, että joudutte tekemään pohjatyöt itse joka tapauksessa. Muutenkin valmistalossa on paljon työtä: maankaivuut, salaojat yms itse tehtävä, siivous lähes päivittäin, materiaalien suojaamiset sään varalta (kuuluu ehkä teoriassa talotehtaalle, mutta käytännössä harvoin tekevät sitä kunnolla eli kukaan ei lähde viikonloppuna ajamaan teidän tontille, jos tuuli onkin puhaltanut pressut ja tulee sade. Teidän on se tehtävä.) ja lisäksi ulkomaalaus yleensä kuuluu asiakkaalle (on poikkeuksia). Lisäksi tietenkin pihan laitto, ulkorakennukset, aidat yms.

Mutta jos teidän budjetti on max 280000 ja sillä pitäisi tonttikin pks:lla saada, niin kovin tiukkaa tekee.
 
Sanotaan näin että jälkikäteen ajateltuna projekti meni suht kivuttomasti, vaikkei se ehkä siltä silloin tuntunut. Meille tuli Jukka-talojen yhteistyöurakoitsija, mikä hoiti kaiken maatöistä ja perustuksista kattolistoihin. (ulkomaalaus jätettiin itselle ja autotalli rakennus rakennettiin itse)

Jukkatalojen miehet teki talon vesikattoon asti (muistaakseni) ja urakoitsija kaiken muun.
Meillä oli yksi sopimustaho eli tuo urakoitsija mikä teki sitten meidän haluamasta paketista sopparin jukka-talojen kanssa. Mutta kaikki meni kuitenkin sen jukka-myyjän kautta eli siellä käytiin juttelemassa, hänellä oli urakoitsija tiedossa ja hän kävi neuvottelut urakoitsijan kanssa (hinnat, aikataulut yms.) ja hoiti myös sopimuspaperit.

Aikaa tästä on jo yli 5 vuotta, joten hinnat varmasti nousseet.
 
edellinen
[QUOTE="vieras";22934721]Yleensä mikään talotehdas ei tee valmistaloonkaan pohjaa, ellei heidän erittäin vakioratkaisu sovi asiakkaan tontille. Eli ellei teillä ole täydellinen tontinpohja, niin voi olla, että joudutte tekemään pohjatyöt itse joka tapauksessa. Muutenkin valmistalossa on paljon työtä: maankaivuut, salaojat yms itse tehtävä, siivous lähes päivittäin, materiaalien suojaamiset sään varalta (kuuluu ehkä teoriassa talotehtaalle, mutta käytännössä harvoin tekevät sitä kunnolla eli kukaan ei lähde viikonloppuna ajamaan teidän tontille, jos tuuli onkin puhaltanut pressut ja tulee sade. Teidän on se tehtävä.) ja lisäksi ulkomaalaus yleensä kuuluu asiakkaalle (on poikkeuksia). Lisäksi tietenkin pihan laitto, ulkorakennukset, aidat yms.

Mutta jos teidän budjetti on max 280000 ja sillä pitäisi tonttikin pks:lla saada, niin kovin tiukkaa tekee.[/QUOTE]

Tarkennus: siis pohjatöitä (joka tarkoittaa maankaivuuta) ei mikään talotehdas tee. Mutta yleensä ei myöskään perustuksia, siis sokkelia.
 
"vieras"
Ei se kuulemma ole niin, kun se kuuluu siihen hintaan... Kai sen halutessaan voi tehdä itse, siitä en tiiä.

Siis me ei voida ja haluta rakentaa ollenkaan itse... Huruais viel mäkee alas koko tönö, jos me alettas jotain perustuksia tekemään.;)
Hintaan ei sisälly: liittymät, tonttikustannukset, viranomaismaksut, perustusten eristykset, salaojitus, sadevesijärjestelmät, pihatyöt tarvikkeineen, maatyöt yms.

Talo | Puutalojen valmistaja | Älvsbytalo
 
Yks kaveri rakensi kastellista n. 120 neliötä pk-seudulle 250 000 euron budjetilla ja on ollut tyytyväinen.
Tosin paljon teki itse ja kilpailutti urakoita ihan tosissaan. Tontti oli pieni, niinkuin pk-seudulla yleensä.
 
"viini"
Ei se kuulemma ole niin, kun se kuuluu siihen hintaan... Kai sen halutessaan voi tehdä itse, siitä en tiiä.

Siis me ei voida ja haluta rakentaa ollenkaan itse... Huruais viel mäkee alas koko tönö, jos me alettas jotain perustuksia tekemään.;)
Täytyypäs. :)
Maan raivaus, putkitus, kaapelit ja jos tarvitsee paaluttaa niin sekin ENNEN sokkelia..
Siis tontti on oltava siinä kunnossa että sinne voi vaan tuoda sokkelipalat, ja talon sitten myöhemmin.
 
Leukistinen aksolotli
[QUOTE="viini";22934786]Täytyypäs. :)
Maan raivaus, putkitus, kaapelit ja jos tarvitsee paaluttaa niin sekin ENNEN sokkelia..
Siis tontti on oltava siinä kunnossa että sinne voi vaan tuoda sokkelipalat, ja talon sitten myöhemmin.[/QUOTE]
No ei sitä varmaan tarvitse itse lapiolla kaivaa kumminkaan.
 
"vieras"
Hintaan ei sisälly: liittymät, tonttikustannukset, viranomaismaksut, perustusten eristykset, salaojitus, sadevesijärjestelmät, pihatyöt tarvikkeineen, maatyöt yms.

www.alvsbytalo.fi/hinnasto/
 
Leukistinen aksolotli
[QUOTE="jaa";22935069]ei minusta siinä ulkonäössä ole mitään vikaa. ei kaikkien tarvitse tehdä mutkia ja nurkkia enempää.
muuta en tiedä.[/QUOTE]

Siis kun mun mielestä ne on jotenkin tosi söpöjä ainakin kuvien perusteella. Ostaisin mieluusti vaikka käytetynkin, jos vaan joku möisi semmoisen, missä ei mielestäni haise pahalta... Äidillä ja isälläkin on vanha puutalo, -46 rakennettu, eikä siellä haise millekään. Tosiaankaan se talon tyylikkyys ei paina niin paljoa, kuin se mahdollinen muu kunto.:)

Ja nyt olen vasta tajunnut, ettei niitä ostettavia taloja niin vaan välttis löydykään sopivia.
 
merimies
Siis se paha haju on yleensä vain ummehtunutta seisovaa ilmaa.
Esim. talot, joissa on painovoimainen ilmanvaihto (eli ilma liikkuu, kun uuneja lämmitetään) alkavat haista, jos ovat tyhjillään tai niitä lämmitetään vain pattereilla. Kyse ei ole homeesta. Tämä ilmiö on hyvin yleinen varsinkin nykyään, koska monet eivät jaksa puilla lämmittää eivätkä uudista ilmanvaihtosysteemiäkään.
 
ei
Itse en älväriä ostaisi, ovat niin epämuodostuneen näköisiäkin. Ja sisustusmateriaalit ihan vanhan näköisiä jo uutena.

Ei monikaan talopakettifirma tee maatöitä tontillenne, mutta ei se tarkoita sitä että itse pitäisi kaivaa. Jos rahaa on teettää jollain, niin ei tarvitse itse koskea koko rakennustyömaahan. Muutonkin voi tilata ammattilaisilta :) Kaikella kun on tekijänsä...
..ja hintansa.
 

Yhteistyössä