Nonnii, vl-äidit! Miksi vastustatte ehkäisyä?

Balkio
Kyllähän vl naiset käyttävät ehkäisyä. Ei ole yksi eikä kaksi kierukkaa jotka on laitettu
äideille jotka eivät enää jaksa tai voi synnyttää. Kätevää kun kukaan ei saa tietää, ei ehkä edes oma puoliso.
Helposti kylläkin puoliso huomaa kierukan pistelevät langat.

muuten - kierukka se vasta murha on, vaikka kondomiin verrattuna. Se sallii munasolun hedelmöittyä, mutta repii alkion kohdusta. Alkanut elämä päättyy.
 
[QUOTE="Jenis";30106747]Mutta ei kai jokainen lapsi voi olla "kansojen profeetta"? Ja miks juuri lestadiolaisten lapset ois jotenkin erityisasemassa? Varmaan mun pitäis lukea tuo kirja, en ole lukenut... Ja miksi jumala varaisi joillekin naisille vaikka sen 13 lasta kuin tossa naapurissa, ja toisille 0, kuin rakkaalla siskollani? Ihan vaan siks että nallekarkit ei mee tasan?[/QUOTE]

Niin, ja mistä sen tietää kuinka monta lasta itselle on varattu?
 
"Jenis"
Helposti kylläkin puoliso huomaa kierukan pistelevät langat.

muuten - kierukka se vasta murha on, vaikka kondomiin verrattuna. Se sallii munasolun hedelmöittyä, mutta repii alkion kohdusta. Alkanut elämä päättyy.
Hormonikierukka toimii toisin.

Mutta miksi kierukka olisi sallittu "sairauksien takia" - eikö siinä taas puututa jumalan tahtoon? Jos siis kierukka ei ole sallitty "terveille" naisille?
 
[QUOTE="Jenis";30106786]Pitää ilmeisesti vaan yrittää loppuun asti, ja sitten kun tulee ikä/sairaus/kuolema vastaan, niin sitten niitä ei vissiin ollut enempää varattuna? Entä jos ei löydä miestä ennenkuin esim. 39-vuotiaana, mitäs sitten? Naisen elämä = lasten teko?[/QUOTE]

Ja sit sieltä alkupäästä:jos joku 13-v. vl-tyttö ja -poika rakastuvat niin eiks niiden pitäisi mennä vihille jossain ja aloittaa heti lapsenteko? Raamatun aikana teinit saattoi olla jo lapsen vanhempia.
 
"Jenis"
Ja sit sieltä alkupäästä:jos joku 13-v. vl-tyttö ja -poika rakastuvat niin eiks niiden pitäisi mennä vihille jossain ja aloittaa heti lapsenteko? Raamatun aikana teinit saattoi olla jo lapsen vanhempia.
Niinpä... tosin, olen sikäli jäävi osallistumaan tähän keskusteluun että 1) olen pakana, ja 2) lähimaisemissa on suuria määriä vl-perheitä. Olen siis puolueellinen. Mutta en trollaa, vaan olen ihan oikeasti kiinnostunut. Em. perheiden äitejä ei paljoa täällä pyöri että heiltä voisi kysyä, lapsia lähinnä näkyy. Paljon.
 
[QUOTE="Jenis";30106804]Niinpä... tosin, olen sikäli jäävi osallistumaan tähän keskusteluun että 1) olen pakana, ja 2) lähimaisemissa on suuria määriä vl-perheitä. Olen siis puolueellinen. Mutta en trollaa, vaan olen ihan oikeasti kiinnostunut. Em. perheiden äitejä ei paljoa täällä pyöri että heiltä voisi kysyä, lapsia lähinnä näkyy. Paljon.[/QUOTE]

Niin...ja jos oikeasti sitä vääntäisi, niin pitäisi pistää ne vl-opettajapatut koville, heiltä se oppi on peräisin. :)
 
"Jenis"
[QUOTE="Merri";30106850]Toi profeetta-juttu kuvasi varmaan Jeesusta.[/QUOTE]

Niin mäkin sen ymmärsin. Eihän millään jokainen maailman miljardeista lapsista voi olla "kansojen profeetta", ja mihin se profeettuus sitten aikuistuttua häviäisi?
 
Voi olla että Jeremia oli jokin "ennakkomies" joka kuvasi jo ennalta Jeesusta. Mutta ainakin Jeremia puhui itsestään, en tiedä sit kenestä Jumala puhui. :D

4 Minulle tuli tämä Herran sana:
5 "Jo ennenkuin minä valmistin sinut äidin kohdussa, minä sinut tunsin, ja ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin; minä asetin sinut kansojen profeetaksi".
6 Mutta minä sanoin: "Voi Herra, Herra! Katso, en minä kykene puhumaan, sillä minä olen nuori."
7 Niin Herra sanoi minulle: "Älä sano: 'Minä olen nuori', vaan mene, kunne ikinä minä sinut lähetän, ja puhu kaikki, mitä minä käsken sinun puhua.
8 Älä pelkää heitä, sillä minä olen sinun kanssasi ja pelastan sinut, sanoo Herra."
9 Ja Herra ojensi kätensä ja kosketti minun suutani. Ja Herra sanoi minulle: "Katso, minä panen sanani sinun suuhusi.
10 Katso, minä asetan sinut tänä päivänä yli kansojen ja valtakuntain, repimään maasta ja hajottamaan, hävittämään ja kukistamaan, rakentamaan ja istuttamaan."
 
Jos vielä tuosta lahjasta kieltäytymisestä jatkan, niin Sananlaskuissa joku rukoilee ettei Jumala antaisi hänelle yhtä Jumalan lahjaa eli rikkautta.

San.30:8 Älä köyhyyttä, älä rikkautta minulle anna; anna minulle ravinnoksi määräosani leipää..
 
Raamatussa ei aina kerrota tyttäristä mitään, tai heitä ei siis mainita. Mutta silti ihmettelen poikienkin vähyyttä:
Mooseksella 2 poikaa
Joosefilla 2 poikaa
Aabrahamilla 2 poikaa
Iisakilla 2 poikaa
Daavidilla riitti muijia mutta jokaisen ekan kuuden vaimon kanssa teki vain yhden pojan, lopuista en muista. Miksei ne vaimot saaneet tehdä enempää muksuja?
 
Viimeksi muokattu:
Hmm...
Raamatussa ei aina kerrota tyttäristä mitään, tai heitä ei siis mainita. Mutta silti ihmettelen poikienkin vähyyttä:
Mooseksella 2 poikaa
Joosefilla 2 poikaa
Aabrahamilla 2 poikaa
Iisakilla 2 poikaa
Daavidilla riitti muijia mutta jokaisen ekan kuuden vaimon kanssa teki vain yhden pojan, lopuista en muista. Miksei ne vaimot saaneet tehdä enempää muksuja?
No ne elivät sen 800 vuotta. Eihän siitä mitään olisi tullut, jos olisivat tehneet lapsia lestadiolaistahtiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Nuri
[QUOTE="Jenis";30106781]Hormonikierukka toimii toisin.

Mutta miksi kierukka olisi sallittu "sairauksien takia" - eikö siinä taas puututa jumalan tahtoon? Jos siis kierukka ei ole sallitty "terveille" naisille?[/QUOTE]

Tuossa asiassa useimmat vl:t ajattelevat niin, että jo olemassa olevien lasten suojelemiseksi on parempi, että vanhemmat ehkäisevät.
Joissain tapauksissa jopa poistetaan kohtu tai tehdään sterilisaatio.

Tuon sallimisen takana on käsittääkseni "Jumalan lahjan" eli lääketieteen hyödyntäminen.
Ja joo, tämä on yksi lukuisista kaksoisstandardeista heidän keskuudessaan, vaikkakin mielestäni ihan "hyvä" sellainen.
Masennus on esimerkiksi yksi sellainen syy, milloin äidin katsotaan olevan sairas ja olisi hyvä käyttää ehkäisyä suojellakseen jo olemassa olevaa.
 
hakkuu
Minä ajattelen niin että yhdyntä on luotu suvunjatkamista varten, niinkuin eläimilläkin. Toki Se on myös parisuhteen hoitamista yms. Jotenkin vain ajattelen että ihmisen keksimät ehkäisy välineet ovat jumalan tahtoa vastaan, sillä silloin ihminen sulkee pois hedelmöittymisen mahdollisuuden, vaikka juuri sitä vartenhan yhdyntä on. Minusta pariskunta voi halutessaan olla selibaatissa, kunhan Se ei ole rikkomassa pariskunnan välejä. Joku varmasti sanoo, että näin uskominen on järjetöntä ja tyhmää, mutta usko onkin vain uskoa, ei järjen asia. Ja itse haluan nimenomaan uskoa näin, koska tämä usko perustuu ramaattuun. Kuunelkaa huomenna kesäseuraradiota, josta tulee Jämsän opistoseuroja.
 
Minä ajattelen niin että yhdyntä on luotu suvunjatkamista varten, niinkuin eläimilläkin. Toki Se on myös parisuhteen hoitamista yms. Jotenkin vain ajattelen että ihmisen keksimät ehkäisy välineet ovat jumalan tahtoa vastaan, sillä silloin ihminen sulkee pois hedelmöittymisen mahdollisuuden, vaikka juuri sitä vartenhan yhdyntä on. Minusta pariskunta voi halutessaan olla selibaatissa, kunhan Se ei ole rikkomassa pariskunnan välejä. Joku varmasti sanoo, että näin uskominen on järjetöntä ja tyhmää, mutta usko onkin vain uskoa, ei järjen asia. Ja itse haluan nimenomaan uskoa näin, koska tämä usko perustuu ramaattuun. Kuunelkaa huomenna kesäseuraradiota, josta tulee Jämsän opistoseuroja.
No, sulla on ristiriitaa...:) Kun jotkut lestadiolaiset opettaa että vauvoja on tehtävä peräjälkeen niin että suviseuroilla on jo uudet pullat uunissa tai jo syntyneenä. Eli siihen ei sisälly taukojakaan ja selibaattia koska ihminen ei tiedä kuinka monta lasta Jumala on hänelle varannut.
 
No, sulla on ristiriitaa...:) Kun jotkut lestadiolaiset opettaa että vauvoja on tehtävä peräjälkeen niin että suviseuroilla on jo uudet pullat uunissa tai jo syntyneenä. Eli siihen ei sisälly taukojakaan ja selibaattia koska ihminen ei tiedä kuinka monta lasta Jumala on hänelle varannut.
Opettaako joku todella noin? Eihän kaikille edes tule (lähellekään) joka vuosi lapsia.
 
"Jenis"
Minä ajattelen niin että yhdyntä on luotu suvunjatkamista varten, niinkuin eläimilläkin. Toki Se on myös parisuhteen hoitamista yms. Jotenkin vain ajattelen että ihmisen keksimät ehkäisy välineet ovat jumalan tahtoa vastaan, sillä silloin ihminen sulkee pois hedelmöittymisen mahdollisuuden, vaikka juuri sitä vartenhan yhdyntä on. Minusta pariskunta voi halutessaan olla selibaatissa, kunhan Se ei ole rikkomassa pariskunnan välejä. Joku varmasti sanoo, että näin uskominen on järjetöntä ja tyhmää, mutta usko onkin vain uskoa, ei järjen asia. Ja itse haluan nimenomaan uskoa näin, koska tämä usko perustuu ramaattuun. Kuunelkaa huomenna kesäseuraradiota, josta tulee Jämsän opistoseuroja.
Puhutaanko raamatussa jotain parisuhteen hoitamisesta? Jos tosiaan ajatellaan että jokainen yhdyntä on potentiaalinen lapsi, niin sittenhän seksiä harrastetaan vain, kun halutaan lapsia...
 

Yhteistyössä