Nuoret esikoisen odottajat (LA helmi-huhtikuu)

Olisi mukavaa koota kasaan pieni, alle kymmenen hengen inside meille suunnilleen saman ikäisille ja ensimmäisen lapsen (/ensimmäisten lasten!) odottajille.

Eli tervetuloa mukaan, jos olet noin 17-25-vuotias ja laskettu aikasi on tuolla helmi-huhtikuun aikajaksolla.

Jos haluat tulla mukaan aktiiviseksi jäseneksi, niin ilmoitathan lasketun aikasi, ikäsi, sivilisäätysi ja asuinpaikkakuntasi. Tietenkään ei ole pakko ilmoittaa kakkia tietoja, jos kokee sen jotenkin epämiellyttäväksi.

--------------------------------------------------------


1.2. ------ Lulu88 -------- 22 --- naimisissa ------------ Rovaniemi
2.2. ------ marlanne ----- 19 --------------------------------------------- poika
23.2. ----- Tuuti85 ------- 25 --- avoliitossa
4.3. ------- karma -------- 19 --- avoliitossa ------------ Espoo -------- tyttö
30.3. ----- emiliainen ---- 16 --- seurustelee ----------- Seinäjoki
16.4. ----- Insanity^ ----- 22 --- avoliitossa/kihloissa -- Lappi
23.4. ----- Orion- -------- 23 --- naimisissa ------------- Pohjois-Pohjanmaa
24.4. ---- Sinnlos -------- 25 --- kihloissa --------------- Kajaani
30.4. ---- _Mariah ------- 19 --- avoliitossa ------------ Raahe
25.5. ----- Tiudeliini ----- 18 --- avoliitossa/kihloissa -- Jyväskylä

--------------------------------------------------------

Itselläni on nyt menossa 17+1 ja takana on varhaisultra sekä niskaturvotusultra. Down-riski oli 1:100 000, eli paras mahdollinen. Vajaan kuukauden päästä olisi ajanvaraus rakenneultraan. Tietysti jo jännittää, kun luultavasti saa myös sukupuolen tietoonsa!

Yleisesti ottaen raskaus on ollut minulle fyysisesti (ja henkisesti) helppo. Ainoastaan pari kertaa on saanut säikähtää kun on meinannut lähteä taju ja jalat alta! Tämän lisäksi helteiden aikaan kuvotti monet ruoat ja laihduinkin alkuraskaudesta 4-5 kiloa.

Nyt tässä parin päivän aikana olen tuntenut jo selkeästi vauvan liikkeitä aina silloin tällöin! Tuntuu todella hauskalta - ainakin toistaiseksi. Saa nähdä missä vaiheessa nauru kääntyy tuskaiseksi huudoksi.

Mutta nyt on sinun vuorosi! Kerro toki aivan vapaasti mitä vain haluat omasta raskaudestasi ja muutenkin itsestäsi :)
 
Viimeksi muokattu:
moikka!

Mä oon kyllä kiinnostunut! :) kiva jakaa kuulumisii muiden nuorten tulevien äitien kanssa. Ite oon vielä 16, tammikuussa täytän 17. 30.3.2011 olis mun vauvan laskettuaika! Seurustelen kyllä ja Seinäjoella asun nyt :)
 
Täällä olis yksi avoliitossa asuva 25-vuotias ensimmäistään odottava, laskettu aika meillä on 23.2.. Tällä hetkellä raskausviikkoja on siis ehtinyt kertyä 18+5, mikäli aivan oikein laskin :)
Pahoinvointia ei ole ollut raskaudenaikana ollenkaan, paitsi jos en syö 3 tunnin välein. Migreenistä olen kärsinyt muutamaan otteeseen raskauden aikana, ennen raskautta ei siis ole koskaan ollut minkäänlaisia migreenioireita. Toivotaan ettei jatkossa tarvitsisi siitä vaivasta enemmälti kärsiäkään.

Liikkeitä en ole vielä varmuudella tuntenut, niitä tässä miehen kanssa innolla odotellaan. Rakenneultrakin häämöttää kahden viikon päässä, jolloin mieskin pääsee ensimmäistä kertaa näkemään masu-asukin. Ei malttaisi millään odottaa :)
 
Moi sinullekin Tuuti85!

Olen varma, että pian tunnistat liikkeet varmuudella :) Hetki meni itsellänikin ihmetellessä ja tunnustellessa, kunnes ymmärsin yhdistää vauvan liikkumiseksi. Alavatsassa ja navan alla muutenkin tuntuu kuin siellä olisi elohiiri tai jotenkin kramppaisi. Ihan kuin olisi jotenkin ilmaa tms. Välillä taas enemmänkin tuntuu kutituksena, joka tulee sisäpuolelta.

Kannattaa tarkkailla tuntemuksia varsinkin makeiden syömisten jälkeen ;) Itselläni liikkeet tuntuvat parhaiten istuessa tuolilla ns. löhöttäen, eli yläselkä tuolin selkänojassa kiinni, pylly vähän pidemmälle penkin reunalle. Myös selällään maatessa tuntuu selkeästi - paitsi joskus oma syke saattaa tuntua mahassa.

Onko maha jo kasvanut huomattavasti?
 
Pääseekö tänne ollenkaan sellaiset joilla on LA toukokuussa ? Nimittäin olisin halukas :).

Olen 18-vuotias tällähetkellä, asun Jyväskylässä ja olen avoliitossa ja kihloissa. 19 olen sitten kun saan lapsen. Rv 5+5 on menossa tällähetkellä.
 
Ja hei myös Tiudeliinille!

No toki mukaan voi päästä, ei tässä nyt niin turhasta niuhoittajia olla! On vain sinusta kiinni, että koetko olosi yksinäiseksi, kun me muut olemme aika paljon sinua edellä. Jos sinua ei kuitenkaan haittaa meidän vähän pidemmällä olevien puheet ja analysoinnit asioista, jotka ovat ajankohtaisia vähän myöhemmin raskaudessa, niin tervetuloa mukaan vain :)

Haluatko siis, että lisään myös sinut listaan? Jos haluat, niin kerro toki vaikkapa alkuoireistasi tai mistä tahansa! Saataisiin vähän keskustelua käyntiin ;)
 
Juu, ei haittaa yhtään :), kiva vaan tietää mitä itsellänikin saattaa olla edessä :). Lisää vain sinne listaan.

Mulla ei kauheemmin mitään pahoinvointi oireita ole ollu, joskus iltasin aina yököttäny :D.
Väsymystä ois vaikka muille jakaa. Sit tekee mieli kokoajan jotain terveellistä ruokaa.
Rinnat kamalan arat ollu jo pitkään ja turvotusta.
 
Kerrotko hei vielä tarkan lasketun ajan, niin saan päivänkin tuonne ylös?

Joo tuo rintojen arkuus oli alkuvaiheissa itselläni pariinkin otteeseen oikea maanvaiva. Hyvä kun kyljelläänkään pystynyt nukkumaan, kun alkoi vihloa!

Itselläni on tähän mennessä rinnat kasvaneet jo sen parikin kuppikokoa.
 
Itselläkin on tuntunut ilmavaivatyyppisiä tuntemuksia mahassa, joten oon ollu skeptinen sen suhteen et ne olis vauvan liikkeitä..Luultavasti oon kyllä jo jotain tuntenu ilmavaivoja tekosyynä käyttäen!

Maha pompsahti viime viikolla ihan yhtäkkiä kesken työpäivän, työkaverikin ihan ihmetteli et miten on mahasta tullu hetkessä kunnon vauvamasu, kun aiemmin ei juurikaan mitään erottanu :)

Tiudeliini: Mulla oli kans todella arat rinnat pari ensimmäistä kuukautta. Kesällä järvessä uiminenkin särki rintoja:) Mutta lohdutuksen sanana voin kertoa, että jonkin ajan päästä helpottaa! Ja väsymyskin on hävinnyt alkuraskausaikaan verrattuna, nyt riittäis energiaa vaikka muille jakaa.
 
Kyllä nuo kuule ihan selkeästi vauvan liikkeiltä kuulostavat!

Itsellänikin mahasta on tullut jo todella pullottava. Joku viikko tai kaksi sitten rupesin vaan ihmettelemään kun näyttää, että aina turvottaa. Ei siitä oikein ottanut selvää, että onko se läskiä, turvotusta vai vauvamaha! Kyllä olen nyt tullut siihen tulokseen, että vauvamasuhan tämä on. Sen verran pyöreä ja kimmoisa kuitenkin. Eikä siitä pienene minään vuorokaudenaikana. Hehe.

Innolla tosiaan odottelen, että milloinka tuo mieskin pääsisi liikkeet tuntemaan!
 
Laskettu aika on 25.5 vaiko 26.5, en nyt ihan tarkalleen muista kumpi se oli noista kun se terveydenhoitaja sitä alustavaa laskettua aikaa antoi puhelimessa.

Mulla on kauheeta turvotusta :D, näyttää kanssa kun olisin jo pidemmälläkin.
 
Onkos muilla miten ystäväpiirissä lapsiperheitä? Itsellä on sellanen tilanne ettei kellään kaverilla oo vielä lapsia. Sen puoleen kiinnostais kovasti mammajumpat ym. et näkis muitaki tulevia mammoja :) Harmi vaan täällä Joensuussa ei hirveesti oo tarjontaa, et molemmat jumpat mitä oon löytäny menee päällekkäin töiden kanssa :| Seuraavaks, jos yrittäis mammajooga etsiskellä!
 
Itselläni ei ainakaan kaveripiirissä ole vauvan vauvaa! Itse kun päätin näköjään repäistä kaikista ensimmäisenä ;) Hehe. Miehellä sen puoleen löytyy ainakin yksi ystäväperhe, jossa on kaksivuotias poika (aivan ihana!). Tämän lisäksi hänen serkullaan on myös noin parivuotias lapsukainen. Muitakin tuntuu löytyvän, mutta eivät ole kuitenkaan niin läheisiä, että se minua lohduttaisi!

Ehkäpä juuri siksi olenkin ajautunut helposti näille foorumeille, että löytyisi edes jonkinlaista vertaistukea. Tietysti olisi mahtavaa, jos täältä lähiseudulta sattuisi löytymään joku suunnilleen oman ikäinen tapaus, jolloin voisi ihan livenäkin nähdä ja vaihtaa kuulumisia :)

Itselläni olisi ainakin tarkoitus mennä täällä tarjottavalle valmennuskurssille, josta en kylläkään vielä tiedä sen enempää. En sitten tiedä mitä muuta vielä keksisi.

Varsinkin loppuaikoina olisi mahtavaa, jos olisi joku kenen kanssa viettää aikaa ja kärvistellä yhdessä ;)
 
Mulla on tänään tasan rv. 14 :) Mulla oli viime keväänä keskenmeno, joten oon olllu aika varovainen tän suhteen. Oon salaillu tätä vielä monilta. Koko aika takaraivossa se menettämisen pelko :(

Muuten on raskaus menny tosi kivasti. Mulla ei oo ollu oikeestaan mitään pahoinvointeja verrattuna edelliseen alkuraskauteen. (joka siis meni kesken.) Väsymystä toki on paljon, mutta sen kanssa on jo hyvin oppinut elämään! :D Esim. oon päiväkodissa harjoittelijana nyt niin ooon saanu siellä aina nukkuu muksujen kanssa päikkärit jne. Onneksi ovat ymmärtäväisiä työkavereita ;)

En hakenut viime keväänä ollenkaan kouluun, koska luulin että olisin joka tapauksessa mammalomalla. No toisin kävi, joten sain sit harkkaripaikan päiväkodista ja oon sielä nyt sitten mammalomaan asti! :) Oon kauheesti tykänny, tykkään hirmuisesti pienistä lapsista. Munkin kaveripiirissä tää on kuitenkin eka, ja tuskin on ihan heti lisää muiden suunnalta tulossakaan :D
 
Joo, en oo vielä käyny siellä neuvolassa, kun sain ajan vasta 14.10 :).
Minunkaan kaveripiirissä ei kenelläkään ole vauvoja tai pienempiä lapsia, edes suvussakaan ei ole ;o.

Pahoinvointia oli tänäaamuna :/, onneks en kuitenkaan oksentanut.
 
Voi että! No toivottavasti kaikki menee hyvin, kun raskausviikkojakin on "jo" 14!

Missä vaiheessa sulla tuli keskenmeno viime raskauden aikana?

Itsekin olen toivonut, että pääsisi töihin tms päiväkotiin! Itse kun en ole ollut pienten lasten kanssa juurikaan tekemisissä, että saisi siinä sitten hyvin treeniä! ;)

Oletteko te miten kertoneet yleisesti ottaen lähisukulaisille ja ystäville?

Ensimmäisenä itse tietysti kerroin miehelle. Sen jälkeen kahdelle parhaalle ystävälleni. Tämän jälkeen poikkesin neuvolassa ja tulimpa kotiin - jätin laukun eteiseen kun ryntäsin vessaan - äiti oli nähnyt laukusta pilkistävän lappusen "Liikunta raskauden aikana". Hehe! Että eipä sitäkään tarvinnut sen kummemmin miettiä, että kuinka oikein kertoisi ja missä vaiheessa!

Sitten tietysti isä sai tietää seuraavaksi. Tämän jälkeen mies kertoi omille sisaruksilleen sekä vanhemmilleen.

Pikku hiljaa alettiin sitten kertoa enemmän asiasta ensimmäisen ultran jälkeen (12+4). Nykyään omalta puoleltani koko lähisuku (vanhempien sisarrukset ja heidän lapset) tietävät sekä kaikki läheisimmät kaverit (ehkä 10). Myös viime vuoden Sosionomi-ryhmäläiset tietävät asiasta. Niinpähän tuo tieto on tuntunut hyvin vikkelään kulkevan ;) Vaikka porukka tuntuu isolta, se koostu kyllä vain lähisukulaisista ja parhaista kavereista.

Mies on kertonut joillekin sukulaisilleen ja parhaille kavereilleen jne.

Ollaan korostettu juuri sitä, että ei tämä mikään salaisuus ole. Esimerkiksi tuttavalleni (20v.) kävi niin, että koko pieni paikkakunta oli tietoinen hänen raskaudestaan ennen kuin hän oli ehtinyt kertoa paljon kenellekään! Ihmiset tulevat sitten kyselemään "joo mä kuulin vähän sellasta, että olisit raskaana?!" Ei kuulosta kovin kivalta minun korvaani.

Saati siten se, että kaikki sukulaiset jne juoruilevat selän takana! Itse en kaipaa ainakaan mitään paskanjauhamista vaan puhun asiasta kyllä suoraan, enkä millään tavalla kierrellen. Täytyy tehdä selväksi, että lapsi on haluttu ja parisuhde on hyvällä mallilla. Turhaa kai siinä on sitten kenenkään yrittää juoruilla kun kyseessä ei mikään salaisuus ole.
 
Moikka moi ! Oon 19- vuotias odottava äiti,ja rv 22+ 5 on nyt :) LA on 2.2.2010. Ja saatiin juuri rakenneultrassa tietää, että saadaan poika :) Mutta ei millään keksitä nimeä hänelle.. Oisko teillä jollain ehdotuksia ?? :)
 
Ihanaa marlanne!

Niin ja tarkoitit varmaan, että LA on 2.2.2011, ei 2010? ;) Hehe.

Onko teillä vielä minkäänlaisia nimiehdotuksia? Oletteko selailleet nimikirjoja tms?

Itselläni pää lyö ainakin ihan tyhjää. Ei ole mitään lempinimiä ja vaikeuksia tuottaa ehkä eniten se, että täytyy yhdistää kahteen kieleen sopivat nimet (suomi - swahili). Tämän lisäksi tietysti nimien täytyy olla myös sopivan kansainvälisiä ja yksinkertaisia (en nyt puhu mistään Jenniferistä tai Bobista).

Asiaa alamme tietysti tarkemmin miettiä, kun (ja jos) tuon sukupuolen saa jonkun kolmen viikon päästä selville. Jotenkin minusta tuntuu, että nimen keksiminen ei tule olemaan helppoa tai yksimielistä!

Mites teillä muilla menee nimien suhteen? Oletteko yhtään miettineet asiaa?
 
Itsellä on ollu pojalle nimi valmiina jo 15-vuotiaasta asti, onneksi nimi kävi miehellekin. Tytölle keksimme yhdessä!

Se jääkin sitten nähtäväksi, että sopiiko suunniteltu nimi juuri kyseiselle vauvalle vai pitääkö alkaa miettimään kaikki uudestaan :)
 
Mulla tuli viimeksi keskenmeno 12+2 viikolla. Eli aika pitkälle ehti jo sillai mennä. Kivut oli iha kauheat kaavinnan jälkeen, en haluu enää ikää sitä kokea :-(

Nimi meillä on jo valmiina tytölle, tai kaks vaihtoehtoa kyllä on. Pojalle vasta mietinnässä. :p

Kerroin eka mun kahelle parhaalle ystävälle, äidille ja isosiskolle. Vasta rv. 13 -> kerroin muille tutuillle. Ja nyt uskallan jo hehkuttaa, vaikka edelleen on pelko menettämisestä.

Ihan positiivisin mielin mennään ja tulevaa oottelen <3
 
Moikka!

Kirjoittelen säännöllisesti tuossa huhtikuisten ryhmässä, mutta etsin lisäksi myös sellaista ryhmää jossa olisi muita suhteellisen nuoria esikoisen odottajia ja päätin sitten ilmoittautua tänne :)
Välillä tulee jotenkin outo olo jutella sellaisten kanssa, jotka odottavat jo ties monettako lastaan ja itse on vielä aika pihalla kun esikoisen odotus on kuitenkin kyseessä. Toki kokeneempien kanssa juttelu on siitä hyvä että saa paljon hyödyllistä tietoa ja vinkkejä, mutta olisi mukava myös vaihtaa kokemuksia suunnilleen samassa tilanteessa olevien kanssa :)

Elikkä siis, minä olen 25-vuotias, melkein menen siis nuoresta vielä :LOL: Asun Kainuussa ja synnytyssairaala tulee olemaan KAKS. Tällainen pieni ja pippurinen, urheilullinen ja elämänmyönteinen nainen täältä löytyy :) takana kaksi lääkkeellistä tyhjennystä, nyt sitten yritetään ja tosissaan saada pikkuinen perheenlisä ja ainakin tähän mennessä kaikki on sujunut hyvin.

Raskausviikkoja on nyt tasan 11+0 eli 12. viikko alkoi, LA on 24. huhtikuuta. Np-ultraa odottelen 12.10. alkavaksi eli reilun viikon päähän, jännittää..oikeastaan vasta sen jälkeen osaa kunnolla suhtautua tähän raskauteen, tuntuu jotenkin epätodelliselta vielä vaikka kotidopplerilla ja kerran lääkärillä sydänääniä on jo kuunneltu ja pahoinvointia on ollut tosi paljon viime viikkojen aikana.

Mies on 34-vuotias eli selvästi vanhempi mutta nuorekas ja huumorintajuinen, aivan kerrassaan ihana mies, työskentelee vartijana kuten minäkin, haluaa lasta yli kaiken ja on jopa enemmän innoissaan tulevasta vaavista kuin minä itse :D
Minulta löytyy muutakin kuin vartijataustaa, aiemmin olen opiskellut maaseutuyrittäjän tutkinnon hevostenhoitopuolelle erikoistuen, kauppakoulua eli merkonomin opintoja on pari vuotta takana, yrittäjän ammattitutkintoa vähitellen suoritan tässä ja nyt on vielä turvallisuusalan tutkintokin kesken, valmistuminen häämöttää kesäkuussa jos vain raskaudeltani saan kaikki näytöt suoritettua. Koululta luvattiin kyllä sen suhteen helpotuksia, ettei tarvisi itsepuolustus- ja voimankäyttönäytöissä aivan parastaan pistää :D

Siinäpä sitä alkuun informaatiota..jos vain sekaan sopii niin mielelläni vaihtelisin kuulumisia ja kokemuksia ja jännittäisin näitä esikoisen odottamiseen liittyviä juttuja muiden kanssa.

*muokkaus* vielä sen verran pitää hehkuttaa, että ollaan menossa miehen kanssa uudenvuodenaattona naimisiin, elikkä kihloissa siis tällä hetkellä :) tässä samalla kun jännittää tätä raskautta niin pitäisi alkaa täydellä tohinalla hääjuttuja suunnittelemaan :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Mahtavaa Sinnlos! Tervetuloa sekaan vain.

Itse tässä aloittelin eilen raskausblogin ylläpitämistä! Osoitehan on tämä: PAKSUNA

Vielä en ole edes ensimmäistä blogipätkää ehtinyt kirjoittaa, kun siihen menee niin paljon aikaa, kun päivitettävää on niin paljon! Eikä millään haluaisi mitään tietenkään jättää kertomatta.

Blogeileeko teistä kukaan muu? Olisi mielenkiintoista lukea myös muiden kirjoituksia. Ja tuo blogi-idea on mielestäni aika mahtava, sillä sinne tulee kirjoitettua kaikki tärkeimmät päivät ja tapahtumat. Ei sitten ainakaan unohdu mitään tärkeää!
 

Yhteistyössä